Ik zou heel graag meer willen weten over rapley. Ik heb alle informatie eens doorgenomen en het lijkt me een uitstekende manier om Juul bekend te maken met vast voedsel. Ik las dat het eigenlijk een aanvulling op de borstvoeding is, omdat een kind dan ook aangeeft wanneer en hoeveel hij wil eten. Borstvoeding heb ik niet lang kunnen geven, maar misschien maak ik hier nog iets mee goed (niet dat ik me schuldig voel over die borstvoeding hoor, integendeel…). Ik wil er in ieder geval binnenkort mee gaan beginnen, maar nu vraag ik me af wanneer.
Juul krijgt al bijvoeding vanaf 3,5 maand omdat ze een zeer hongerig tiepje is. Ze eet nu al ong. een potje fruithap en 's avonds een potje groente. De hoeveelheid van een vier maanden potje zeg maar. Daarbij drinkt ze ook nog eens zo’n 900 ml flesvoeding (voor hongerige baby’s!!). Kortom: vreetzakje dus, hahaha!
Ik maak in principe haar eten zelf klaar en ben al voorbij de fase dat het een glad gepureerd mengsel is. Fruit en groente gooi ik even in de hakmolen, maar er blijven altijd wat kleine stukjes achter. Meestal slikt ze die gewoon door, maar ze heeft ook regelmatig een kokhalsreflex. Dat is toch ook wat belangrijk is voor rapley?
Daarbij zit ze ook hartstikke goed in haar kinderstoel (tsja, het is een vlotte, maar da’s ook niet altijd even leuk…) wat ook een vereiste is.
Ze zit zo onderhand mijn eten uit mijn mond te kijken en zou het het liefst in haar eigen mond steken. Dat denk ik dan, want ze gaat ook altijd heerlijk mee zitten smakken en haar lippen aflikken. Zou ik het al aandurven om haar een stuk banaan in haar handen te geven? Gewoon kijken wat ze ermee doet enzo. Dat geef ik liever dan een koekje (die ze met 6 maanden pas mag). En daarbij is ze dol op fruit.
Het is verder geen probleem om te wachten, het is ook niet dat ik dit wil omdat het voor mij zo leuk is (ik ben tenslotte degene die alles weer schoon moet maken en dweilen enzo… ), maar omdat ik me afvraag hoe je kunt zien dat een kindje eraan toe is. En dan met name een kindje wat flesvoeding krijgt, want dat schijnt ook weer anders te zijn.
Nou ja, ik hoop dat jullie een beetje wijs kunnen worden uit mijn warrige verhaal en dat ik misschien een paar goede tips krijg. Dat laatste denk ik wel, want er zijn al aardig wat ervaringsdeskundigen hier, las ik… :mrgreen:
hihi leuk he dat rapley gebeuren…
Ervaringen heb ik nog niet maar op de volgende site kun je erg veel informatie vinden over rapley:
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast_voedsel/introductie_van_bijvoeding.html
Nouja, weet je, het gaat er niet eens zozeer om of je kindje er an toe is, maar de darmen zijn met 6 maanden zodanig volgroeid, dat ze bepaald voedsel aankunnen. Voor die tijd is het dus geen aanrader om vast voedsel te geven.(Ook gezien het ontwikkelen van allergieen, maar dat lees je wel via de link in het vorige stukje.) Aangezien jij al wel bijvoeding hebt gegeven, neem ik aan dat het niet meer uitmaakt of jij nu hele stukken geeft of niet. Als jij denkt dat je kindje met een stuk banaan overweg kan (en inderdaad ook de wurgreflex heeft), zou ik zeggen: doen. Met 8 maanden kunnen ze er ook in ‘stikken’. Overigens wordt banaan vaak wel afgeraden omdat dat gemakkelijk de keel in kan glijden en het kind zich kan verslikken. Hier nooit veel van gemerkt. Uiteindelijk gaat het om jouw afweging en je gevoel erbij.
Ik geloof overigens wel dat je in dit geval niet meer spreekt van eten via de Rapley-methode, omdat die methode een bepaalde opbouw heeft, maar dat maakt uiteindelijk weinig uit voor jou denk ik. Het is voor kinderen wel heel leuk en leerzaam om grove stukken te eten, die ook nog herkenbaar zijn.
Het maakt mij inderdaad weinig uit of het rapley heet of niet. Het gaat mij alleen om de manier van eten aanbieden en opeten. Ik maak natuurlijk ook de fruit en groentehapjes niet voor niks zelf, want ik wil dat ze echt eten proeft. Daarom wil ik ook dat ze echt eten voelt, in plaats van dat ze alleen maar zelf met een lepeltje leert eten.
Afgelopen weekend hebben we haar een paar partjes appel aangeboden en dat ging best aardig, we hoorden haar tandjes over de appel schrapen en ze kreeg er zowaar ook nog stukjes vanaf. Ze had ook netjes het kokhalsreflex. Ik heb intussen al zoveel gelezen dat ik niet schrok en zelfs gewoon door bleef filmen… (nou zat mijn man aan de andere kant van de tafel, dat scheelt.
Twee filmpjes voor de geinteresseerden. De eerste zonder en de tweede met kokhalsreflex:
1e
2e
wat een leuke filmpjes zeg…
en wat eet ze goed van het lepeltje(bij dsanoonte filmpje)
Viènne hapt en slurpt het eraf:S
Ze heeft inderdaad een prima reflex. Wat goed dat jij er al zo’n vertrouwen in hebt, dat ze het zelf naar buiten kan werken! Dat heeft niet elke moeder.
Dat komt door al jullie verhalen hoor, anders was ik me waarschijnlijk wel rot geschrokken.
Vanavond een paar sperciebonen geprobeerd. Ze vond het machtig interessant, ook omdat we zelf ook zaten te eten. Ze zat trouwens wel naar de gebakken aardappeltjes en de pikante kip te loeren, maar dat doen we nog maar even niet…
Morgen is er weer een bezoek aan het cb, ik ben benieuwd wat ze daar gaan zeggen.
o wat schitterend ik heb echt zitten genieten van dat bekkie en ook erg gelachen mooi hoor.
Groetjes Yvette
Cynthia, wat een prachtige filmpjes! Ik zou het ook graag zo toepassen voor Yvan straks… wurgreflex lijkt met wel ff schrikken :shock: ja, maar je camera bewoog niet eens! Scheelt inderdaad vast dat je man vlakbij zat… maar toch knap van zo’n kleintje…
… en die ooooooooogen! :inlove:
groet,
hazze
Goede filmpjes Cynthia zo kunnen we goed zien wat de bedoeling is.
Dat wurgreflex ontstaat door??? heb dat even gemist.
Wil dit met NInthe ook graag gaan doen maar dan moeten ze dus eerst goed kunnen zitten? hier had ik nog niet van gehoord.
Nou ze is nog geen 6mnd we strarten eerst maar eens met de pap
Gr Nala
het is niet het wurgreflex maar het kokhalsreflex
hihihihhhi :lol: Ik vond het al zo gek, maar ja dacht het zal wel als ze het hier zeggen