Ik heb al eerder een topic gestart omdat wij Lotte een cavia willen geven. We zijn nu aardig op weg. De vraag rest mij, wat voor soort cavia zouden we het beste kunnen kopen? Ik ben niet iemand die met plezier zo’n beest gaat zitten borstelen, dus niet een met lange haren. Voor de rest moet hij mak zijn en lief. En niet te vergeten, heel vervelend misschien, maar hij zal Lotte en mij als zijn vriendjes moeten gaan zien, omdat we er maar 1 kunnen huisvesten. Kunnen we dan beter een mannetje of een vrouwtje nemen???
Bedankt!
Viratine
als je er maar 1 kunt nemen, zou ik er geen nemen.
Het zijn echte groepsbeestjes, ik ben ook begonnen met 1 cavia en 2 weken later heb ik er 1 bijgezet. En het beestje werd een stuk vrolijker enz.
Ik had een langharige en een kortharige, en ik moest ze beide kammen langharige om de klitten en door het loskomend haar, en bij de kortharige alleen door het loskomend haar.
Wij hebben altijd één cavia gehad en dat ging prima. We hebben nooit het idee gehad dat er nog eentje bij moest, omdat het beestje anders wegkwijnde. Wel gaven we hem veel aandacht, mee spelen, op schoot nemen, enz. Als je een tamme cavia wilt, dan moet je er wel aandacht aan besteden. In het begin zijn ze vrij bang en wild, je moet echt het vertrouwen winnen. En met kleine kinderen moet je er wel om denken, dat er niet te hardhandig met zo’n beestje wordt omgegaan. Zeker wat het optillen betreft. Een pootje is snel gebroken.
Wij hebben altijd kortharige cavia’s gehad. Lang haar moet je echt verzorgen, kammen, wassen, zorgen dat er geen smerigheid achter bij het kontje blijft zitten vanwege infecties, enz. Met kortharige cavia’s heb je dat minder. Vrouwtjes zijn wat feller en wilder, mannetjes zijn wat rustiger.
Succes!
Er staat een hele mooie in het gevraagt topic :inlove:
gladhaarje, zo leuk, ik heb er zelf al 4 en het is geloof ik een beertje dus dat gaat niet goed :?
1 kan inderdaad best wel alleen veel aandacht geven! :thumbup:
gr mel
Wij hadden er 1 zo lief, zo tam en zo vrolijk, gewoon lekker veel aandacht geven en dan kan 1 prima! :inlove:
Wat is er toch met KOK en cavia’s :think:
Misschien een tip om eens in een knaagdierencentrum/opvang te gaan kijken?
Daar zitten meestal heeeeeeel veel cavia’s en de medewerkers kunnen je precies een cavia aanwijzing die overeenkomt met jullie verwachtingen.
en zij kunne jullie alles vertellen over wat je verder nog moet weten.
Ik heb zelf bij zo’n opvang gewerkt als bijbaantje en het is zo zonde als je ziet hoeveel ontzettend lieven en tamme cavia’s jong en oud daar zitten.
Terwijl mensen nog steeds naar de dierenwinkel stappen, daar een kopen en er vervolgens achterkomen dat het beertje toch een zeugje blijkt te zijn (of andersom), schurft heeft (veel komend probleem bij cavia’s uit een dierenwinkel) ontstoken oogjes heeft of vreselijk schuw is door al die open bakken en geen schuilruimte.
Daarnaast vindt ik 1 cavia nog steeds heel sneu (net als 1 konijn) hoe veel aandacht je hem/haar ook geeft een volledig maatje kun je en zul je niet worden.
Daarnaast 1 cavia heeft minimaal een hok van 80X50 nodig en twee cavia’s minimaal 100X50 dus die paar cm denk ik dan :think:
Ik had vroeger een langharige(sheltie) echt een supermooie driekleur… heel lange haren. Die deed ik 1 x in de week in bad met babyshampoo… dan lekker op schoot in de handdoek en piepen dat het beestje dan deed, heerlijk… Dan met de lauwe fohn een beetje droogblazen en lekker borstelen met een babyborstel… Ik knipte hem altijd keurig bij, vooral achter bij zijn kontje. Elke avond als ik naar bed ging begon het beessie te piepen want dan kreeg ie eten… zooo leuk… bijna net zo leuk als een hond… want ze zijn echt blij als ze je zien!
ik heb er nu nog twee, ze zijn al 5,5 jaar oud, eerst had ik er nog twee bij zitten, maar 1 is pas overleden (met 5 jaar) en 1 is maar 2,5 jaar oud geworden.
Cavia’s zijn goede diertjes voor kinderen, omdat ze best wel tegen een “stootje” kunnen (niet letterlijk he?!)
Maar het zijn wel groepsdieren hoor, vroeger wist ik er niet zo veel van, en mocht er maar 1 van mijn ouders. Die leefden dan maar zo’n 2 jaar.
Toen ik zelf cavia’s wilde, ging ik me erg goed orriënteren.
Heb veel contact gehad met fokkers zelf en zelfs nog mee gedaan aan een echte caviashow.
Een langhaar heeft veel verzorging nodig, dus een korthaar (gladhaar, rex, of teddy is makkelijker voor kinderen)
Verder, heel veel groente geven en hooi (geen stro, dat kan pijn doen aan de oogjes en pootjes)
Zoek eens op forums over cavia’s, zij kunnen je laten zien welke soorten er zijn.
Bij een dierenwinkel komen ze wel eens bij broodfokkers vandaan, dan wordt moedercavia keer op keer zwanger gemaakt, zonder even uit te kunnen rusten tussendoor, veel fokkers geven de cavia’s nooit meer dan 3 nestjes, dan zijn de jongen sterker en heb je niet zo’'n inteeltbeestje.
ik hoop dat je hier iets aan hebt
Ik heb vroeger 2 konijnen gehad omdat het groepsdieren waren, uitelkaar moeten halen omdat ze elkaar te lijf gingen. Ik heb later 1 konijn gekocht en dat ging perfect. Ik heb 2 gerbiils gehad omdat het groepsdieren zouden zijn, kwamen uit hetzelfde nest, grote ruzie, dus weer ene kooi extra moeten kopen omdat ze het alleen beter deden dan met elkaar. Dus tja, kan een cavia alleen? Ik denk het wel, elk dier moet je gewoon goed verzorgen en aandacht geven, maar ik geloof niet meer zo in het meer nemen omdat het groepsdieren zijn.
Mopsie Wij hadden er altijd maar eentje, en die zijn ook allemaal 5-6 jaar geworden. Dus ik denk niet dat leeftijd iets te maken heeft met het feit of je één of meerdere cavia’s neemt.
Onze cavia’s zaten altijd in de huiskamer, niet buiten. Het hok werd elke dag verschoond, kreeg dagelijks verse andijvie, appel, komkommer, wortel, hooi en caviavoer, een kartonnen huisje om in te zitten en mee te spelen, waterflesje en een zoutsteen, veel aandacht en we gingen er altijd mee naar de dierenarts als er iets was. Als je een dier neemt, moet je er goed voor zorgen. Ook als het “maar” een cavia of een konijn is!
@mama van anne wrote:
Ik heb vroeger 2 konijnen gehad omdat het groepsdieren waren, uitelkaar moeten halen omdat ze elkaar te lijf gingen. Ik heb later 1 konijn gekocht en dat ging perfect. Ik heb 2 gerbiils gehad omdat het groepsdieren zouden zijn, kwamen uit hetzelfde nest, grote ruzie, dus weer ene kooi extra moeten kopen omdat ze het alleen beter deden dan met elkaar. Dus tja, kan een cavia alleen? Ik denk het wel, elk dier moet je gewoon goed verzorgen en aandacht geven, maar ik geloof niet meer zo in het meer nemen omdat het groepsdieren zijn.
Dat ligt vaak aan de samenstelling en de grote van het hok

vrouw + vrouw gaat namelijk meestal nooit goed en bij andere dieren gaat man+man niet goed.
of meerdere vrouwen op 1 man en andersom.
Soms komt het ook omdat een hok te klein is en dieren elkaar daardoor niet kunnen ontzien en het dus wel tot een confrontatie moet komen.
@dragon wrote:
@mama van anne wrote:Ik heb vroeger 2 konijnen gehad omdat het groepsdieren waren, uitelkaar moeten halen omdat ze elkaar te lijf gingen. Ik heb later 1 konijn gekocht en dat ging perfect. Ik heb 2 gerbiils gehad omdat het groepsdieren zouden zijn, kwamen uit hetzelfde nest, grote ruzie, dus weer ene kooi extra moeten kopen omdat ze het alleen beter deden dan met elkaar. Dus tja, kan een cavia alleen? Ik denk het wel, elk dier moet je gewoon goed verzorgen en aandacht geven, maar ik geloof niet meer zo in het meer nemen omdat het groepsdieren zijn.
vrouw + vrouw gaat namelijk meestal nooit goed en bij andere dieren gaat man+man niet goed.
Soms komt het ook omdat een hok te klein is en dieren elkaar daardoor niet kunnen ontzien en het dus wel tot een confrontatie moet komen.
Die konijnen hadden een 10m2, dus dat lijk me wel voldoende, de gerbils zaten in een zeer grote binnen kooi, van meer dan een meter lang en voldoende verstopplaatsen…Hoe je het went of keert, altijd zal er wel iets fout zijn, als je 2 vrouwtjes hebt zegt de een dat het niet goed is, heb je 2 mannetjes is het volgens een ander niet goe, heb je man en vrouw kan het ook weer niet, kortom tis nooit goed. Dus gewoon lekker 1 nemen en er veel aandacht aan geven.
Mijn cavia is 9 geworden en heeft altijd alleen gezeten.
Dat was zo’n gezellige kwebbelkont :inlove:
Langharig, soms zag je niet wat de kop of de kont was, dus dan was het weer tijd voor een knipbeurt
Hier ook altijd 1 caviatje per keer gehad. Heerlijke beestjes, geven zoveel gezelligheid! Hebben kortharige gehad (glad en met kruintjes). Ik deed ze af en toe in bad, wat ze heerlijk vonden. Ik heb zowel mannetjes als vrouwtjes gehad, maar het gedrag ligt meer in het karaktertje vastgelegd dan in het geslacht hoor!
Veel plezier alvast met jullie toekomstige caafje :inlove:
nou nou.
laat ik het anders zeggen:
zou je zelf graag je hele leven in je eentje in een kooitje willen zitten of heb je liever wat gezelschap?
Natuurlijk, als je goed voor ze zorgt, kunnen ze wel 10 jaar worden.
Ik ken iemand die had een cavia van 11 jaar oud tussen haar andere cavia’s zitten.
Er is trouwens een manier om twee cavia’s wat makkelijker aan elkaar te laten wennen:
als je ze bij elkaar wilt zetten, doe dat dan op “neutraal” terrein (dus niet in de kooi van één van de twee dieren)
en als je ze allebei inwrijft met een druppeltje (verdunde) parfum, dan ruiken ze hetzelfde, dan zullen ze elkaar sneller accepteren.
@mama van anne wrote:
@dragon wrote:@mama van anne wrote:Ik heb vroeger 2 konijnen gehad omdat het groepsdieren waren, uitelkaar moeten halen omdat ze elkaar te lijf gingen. Ik heb later 1 konijn gekocht en dat ging perfect. Ik heb 2 gerbiils gehad omdat het groepsdieren zouden zijn, kwamen uit hetzelfde nest, grote ruzie, dus weer ene kooi extra moeten kopen omdat ze het alleen beter deden dan met elkaar. Dus tja, kan een cavia alleen? Ik denk het wel, elk dier moet je gewoon goed verzorgen en aandacht geven, maar ik geloof niet meer zo in het meer nemen omdat het groepsdieren zijn.
Die konijnen hadden een 10m2, dus dat lijk me wel voldoende, de gerbils zaten in een zeer grote binnen kooi, van meer dan een meter lang en voldoende verstopplaatsen…Hoe je het went of keert, altijd zal er wel iets fout zijn, als je 2 vrouwtjes hebt zegt de een dat het niet goed is, heb je 2 mannetjes is het volgens een ander niet goe, heb je man en vrouw kan het ook weer niet, kortom tis nooit goed. Dus gewoon lekker 1 nemen en er veel aandacht aan geven.
Zo mee ons eens!! van heel veel dieren is het bekend wat wel en niet samen gaat.
Konijnen staan er om bekend dat 2 voedster niet tot nauwelijks samen kunnen gaan (uiteraard heb je uitzonderingen) Bij cavia’s gaat het vaak mis als er 2 beren zijn die in de puberteit komen en dan rangorde gaan bepalen, als die eenmaal bepaald is, is er niets meer aan de hand.
Man + vrouw gaat bijna altijd goed, mist een van de 2 geholpen wordt als je evt voortplanting wilt voorkomen.
Daarnaast moet je sommige dieren uitelkaar houden als ze bronsig worden en daarna kun je ze weer bij elkaar zetten en zo kan ik wel even door gaan.
Als je je goed verdiept in een dier kom je dat allemaal te weten.
en idd Mopsie ben het compleet met je eens :thumbup:
Hier is geen enkele Cavia, Konijnen, Chinchilla, rat, vogel alleen bij ons in huis, alle dieren hebben wij per paar en nooit problemen gehad.
Alleen de hond is nog alleen en daar komt ook verandering in