wat vinden jullie hiervan?

Ik ben al 3 jaar gestopt met de pil. Ben vorig jaar augustus zwanger geworden ( na een hysteroscopie), maar had een miskraam na 18 weken.

Ik werd meteen weer zwanger, maar ook dat eindigde na 8 1/2 week.

Mijn mannetje is al gecheckt en daar gaat het goed mee. We hebben ook genetisch onderzoek gedaan, dat was ook in orde.

We zijn natuurlijk alweer aan het proberen sinds de miskraam, maar het is nog niet gelukt. Nu ben ik 2 maanden terug naar de gyn gegaan om te vragen of er niet wat gedaan kan worden, meer onderzoeken, ik weet het niet. Het zou toch kunnen dat er andere dingen niet in orde zijn?

Mijn gyn had een afhoudende houding, zei dat ik 2 x zwanger ben geworden, dus alles goed moet zijn, gewoon dooroefenen. :roll:

Heb ik het nu mis, er is toch veel meer te onderzoeken, waaronder bv. baarmoederslijmvlies etc.?

Hoe is dit bij jullie gegaan?

Heb een beetje het idee dat ik paranoide overkom, maar wil er niet over een jaar achter komen dat ik nu iets had moeten doen.



groetjes :-* Steph

Hoi Steph,



wat jullie hebben meegemaakt is ook heel veel tegelijk en je wordt er heel onzeker van. Het vertrouwen in je lichaam is heel erg gedaald.

Maar de onderzoeken die je zou kunnen doen als baarmoederslijm, samenlevingstest etc is allemaal als het zwanger worden niet lukt.

Het zwanger worden is bij jullie iets wat dus tot 2 keer toe al wel is gelukt. Het blijven is iets wat niet lukt.

Het probleem daarmee is denk ik dat jullie het belangrijkste onderzoek dus al hebben gehad. Als er op erfelijk vlak geen probleem is valt er weinig meer te onderzoeken.

Kijk maar eens op Google zou ik haast zeggen. Je komt dan ws nog wel wat dingen tegen als stollingsfactor etc. En wie weet kun je daar wat mee. Verder zijn er helaas veel te weinig dingen bekend over miskramen en helemaal vaker voorkomende miskramen/vroeggeboortes. Evt zou je kunnen laten onderzoeken hoe het gaat met je progesteron waarden als je zwanger bent. Het schijnt dat dit wat aan de lage kant zou kunnen zijn. En in de USA hebben ze geloof ik al wat tests gedaan met extra progesteron toedienen.

Maar bedenk wel dat er niets is wat garanties kan geven. Je kunt wat zaken proberen maar of het ook werkt en als het werkt waarom het werkt is vaak niet duidelijk. Ws dat je gyn daarom ook afwachtend is want 3 miskramen achter elkaar komt schijn/blijkbaar niet vaak voor!



Succes!

Ik zit zelf met dezelde vraag als steph, ook wij zijn nu 3 jaar bezig, en hebben 2 zwangerschappen gehad, die helaas eindigden bij 8 week en bij de 13e week.

Nu zijn we 3 rondes verder ( met de 4 e bezig) en nog geen resultaat.



Bij de 1e zwangerschap ( na de pilstop in 2002 ) duurde het 20 maand hopelijk nu niet weer zo lang ,



maar zoals Rhi ook al zegt, onderzoeken doen ze om als je niet zwanger wordt, kijk ook wij kunnen het worden,maar blijven is anders wat.



Ook mijn gyn zei dat op het moment er weinig bekent is en dus onderzoeken weinig zin heeft er komt nooit wat uit, wat de oorxaak is geweest.



Hier in groningen in het umcg doen ze bij een 3e mk of vroeggeboorte onderzoek op het vruchtje ( obductie) ,maar ook dat garandeerd niet dat er uit komt wat een oorzaaak kan zijn,



Steph jij en je man ook heel veel sterkte!!!

Rhiannon en Bianca, bedankt voor jullie antwoord.

Jullie hebben ook helemaal gelijk en waarschijnlijk mijn gynaecoloog ook…

We willen het zo graag, ik word er niet jonger op, en heb zo het idee dat ik alles goed doe (qua gezondheid) Het is frusterend, we kennen het allemaal…

Het is alleen dat ik het idee heb dat mijn hormoonhuishouding een beetje overhoop ligt sinds mijn laatste miskraam.

Vandaar dat ik dacht dat het mogelijk kon zijn dat mijn (baarmoeder)slijm misschien veranderd kon zijn, waardoor het moeilijker wordt voor de zaadcelletjes…we willen het ze niet te moeilijk maken :wink:

Het lijkt mij dat ik gewoon geduld moet hebben en vertrouwen in mijn lichaam. :mrgreen:



groetjes Steph

Hoi Steph,



dat is wel het meest belangrijke punt; weer terug vertrouwen krijgen in je lichaam!

Als je zelf nu nog het gevoel hebt dat alles wat door de war is kan dat best zo zijn hoor.

Ook na een miskraam moet je ontzwangeren. De vuistregel is dan ook zolang als je zwanger was zolang ontzwangeren.

Geloof dat je curettage nog geen 8 weken geleden was toch?

Geef je lichaam en vooral ook je hoofd even wat tijd (ja alsof je daar bergen van hebt liggen… :silenced: ) om dat ontzwangeren af te ronden. Als je je daarna nog wat vreemd voelt is het misschien wat om aan de Tarwekiemcapsules te gaan. Ik weet niet of je die in Frankrijk ook kunt kopen maar die reguleren je cyclus wat meer en ondersteunen daarin. Minder PMS en meer regelmaat en goeie energiegever.



Misschien kun je daar wat mee?

Iig alvast veel succes en ik hoop dat je niet lang hoeft te wachten op een goed verlopende zwangerschap!

Ow en over zaadjes gesproken; die worden sterker van nootjes eten…en gember :wink:

hoihoi

Ik wilde ook even reageren op jullie verhalen.

Ik weet hoe frustrerend het kan zijn als het steetds mis gaat, zlefs als je weet dat je kidneren kunt krijgen, want ik heb al een zoontje van 2 jaar.

Inmiddels heb ik 2 miskramen achter de rug en zitten weer in het proces van opnieuw zwanger proberen te worden.



Natuurlijk is mijn verhaal niet volledig vergelijkbaar met jullie omdat ik al wel een voldragen zwangerschap heb gehad, maar toch blijft die twijfel. Wie garandeert mij dat het nog een keer goed gaat. Was die ene keer een toevalstreffer en gaat het nu niet meer lukken.

Ik heb ook het gevoel dat mijn lichaam me in de steek heeft gelaten. Ik kan het toch, waarom lukt het nu dan niet meer. Ook al weet je dat de bevruchting wel kan lukken, het moet natuurlijk nog wel blijven zitten.



Ik wil jullie even heel veel succes wensen en hoop dat jullie snel toch een goede zwangerschap mogen beleven.



groetjes Yvette