Hoi!
Wij zijn op zoek naar een gastouder die bij ons aan huis komt oppassen op onze kids. Nu hebben we 3 “kandidaten” die in de komende week bij ons thuis komen “solliciteren” (de eerste komt vanavond al…).
En dat zogenaamde solliciteren is nou net waar ik mee zit. Wat vraag je allemaal in een dergelijk gesprek? Ja, de standaard vragen heb ik natuurlijk wel bedacht, maar ik hoop eigenlijk dat jullie nog goede tips hebben voor vragen die niet zo standaard zijn, maar wel erg belangrijk!
Dus…hebben jullie tips voor me? Ik hoor ze heel graag!
Bedankt vast!
:-* Debke
Jeetje, ik heb eigenlijk geen idee. Uhm… of ze een EHBO-cursus hebben gevolgd ofzo? Ik weet eigenlijk niet of dat een stomme vraag is…?
Dat bedoel ik dus…Zou ik gewoon vergeten zijn! En is wel hartstikke belangrijk!
Thanx Claud!
Miscchien is het ook handig om hun idee over straffen en belonen te bespreken? En of ze al vakantie’s gepland hebben?
-Of je een referentie van haar mag checken (als ze dit werk al vaker heeft gedaan)
- Of ze ook huishoudelijk klusjes doet?
- Hoeveel ze wil of gaat verdienen
- Geef haar een casus en kijk hoe ze zou handelen in een bepaalde situatie. (krijg je ook meestal bij sollicitatie gesprekken)
- Wat ze van jullie verwacht.
- Ik zou willen weten of ze creatief is (knutselen bijvoorbeeld) en wat ze op zo’n oppas dag allemaal doet met je kids.
Ik ben gastouder, en mijn “sollicitatie” gesprekken verliepen nooit echt als echte sollicitaties. Meestal heb ik een gezellig gesprek waarin over en weer wat vraagjes gesteld worden. Tja de vraag is dus eigenlijk… wat wil je weten?
Dit zijn vraagjes die je zou kunnen stellen:
- Heeft ze een (kinder) E.H.B.O diploma/certificaat?
- Wat vindt zij belangrijk in de opvoeding van en omgang met kinderen van andere ouders? (denk aan: andere culturen, taal, straffen en belonen, veiligheid en geborgenheid, hygiëne, stimuleren van de ontwikkeling, televisie kijken, regelmaat e.d.)
- Is ze bereid zich te houden aan de regels die jij hebt voor jouw kinderen?
- Heeft ze een rijbewijs (erg handig als er wat met je kinderen mocht gebeuren en ze bijv. naar de huisarts met ze moet)?
- rookt ze? Zo ja is ze dan bereid dit niet binnen te doen en niet waar de kids bij zijn?
- Wat heeft ze voor werk ervaring?
- Is ze creatief/ knutselt ze graag met de kinderen?
Maar het allerbelangrijkste is wel of het klikt tussen jullie. Als je er geen goed gevoel bij hebt, moet je het niet doen. Ook al klikt het tussen de kinderen en haar wel goed. Als die klik er niet is dan gaat het echt niet werken. Dat geld zowel voor haar als voor jou.
Succes vanavond!
en niet geheel onbelangrijk… ik weet niet of je het via een buro doet… maar daar vragen ze tegenwoordig een bewijs van goed gedrag…
onze opvang is een officiele via de plaatselijke kdv. Haar huis is goedgekeurd, bewijs van goed gedrag heeft ze etc.
Maar wij doen de opvang “zwart” bij haar. volg je m nog
Ik ben al druk een lijstje met vragen aan het maken! Bedankt hoor!
Jennifer, da’s ook een idee…Maar hoe doe je dat dan tijdens vakanties en ziekte enzo?
Wij hebben nu een gastouderbureau ingeschakeld. Zij hebben nu dus 3 kandidaten voor ons geselecteerd die voldoen aan de “eisen” die wij in eerste instantie gesteld hebben (niet rokend, in bezit van eigen auto, ervaring met kinderen in alle leeftijden omdat wij een 13-jarige, een 4-jarige en een baby hebben). Dat gastouderbureau zorgt bij vakantie of ziekte van de gastouder ook voor vervanging als dat nodig zou zijn.
@purpled82 wrote:
- Is ze bereid zich te houden aan de regels die jij hebt voor jouw kinderen?
Deze vind ik heel belangrijk. Mijn gastouder (schoonzus) houdt zich niet altijd aan mijn regels wat betreft verschonen/slapen ondanks herhaaldelijk verzoeken/vragen/eisen en dat geeft bij mij geen goed gevoel.
kijkt hoe de kids op haar reageren.
Kinderen voelen heel goed aan of ze iemand kunnen “vertrouwen” of niet…
Secreetje: ja, da’s ook een hele belangrijke voor ons. Eigenlijk is dat ook de reden waarom we op zoek zijn naar een gastouder.
Voorheen paste mijn moeder op de kids, maar die hielt zich ook niet aan al onze regels. Zo kregen de kids tussen de middag gerust iedere dag een worstebroodje te eten, terwijl wij hier de duidelijke regel hanteren dat er twee bruine boterhammen gegeten moeten worden. Ook na herhaaldelijk vragen werkte mijn moeder nou niet bepaald mee aan dit soort dingen…Soms ging het zelfs zo ver dat mijn moeder zei dat ze zich aan de afspraken gehouden had en wij dan later van de kids hoorden dat dat toch niet helemaal zo was…Heel vervelend en dat geeft mij te veel strubbelingen in de relatie met mijn ouders.
Let wel…
Ik ben zelf gastouder en hoewel je altijd probeert om zoveel mogelijk te “matchen” met ideeen van de vraagouders, kan het niet anders dan dat dit niet voor 100% lukt, aangezien we allemaal andere ouders zijn.
Zelf geef ik altijd aan dat ik bijvoorbeeld niet zit te wachten op ouders die alles meegeven voor hun kind aan bv biologische producten en snoepjes en dergelijke waar mijn kinderen “gewoon” snoep krijgen.
Het valt erg moeilijk gelijk te trekken en uit te leggen dat wat kindje A wel krijgt, kindje b niet krijgt…
Ben je zelf een antroposofisch, natuurlijk, biologisch ingesteld ouder, dan kom je al gauw in conflict als je de kids bij een moeder brengt die daar niets mee heeft en die dat zelf niet doorvoert.
Elke dag een worstebroodje is van de zotte natuurlijk, maar bedenk goed hoe je eigen dag eruit ziet en ga geen eisen stellen die niet haalbaar zijn.
Zo kreeg ik onlangs de vraag of ik nu al wilde oppassen op kinderen die van en naar school gebracht moeten worden, maar mijn eigen ritme is daar nu nog niet naar want ik heb ze niet schoolgaand.
Dat zou dus betekenen dat ik nu ineens mijn kinderen niet kan laten slapen omdat ik om 14.15 kinderen uit school moet gaan halen.
Dat heb ik dus geweigerd.
Later als ik zelf Aniek op school heb, pas je je daarin vanzelf aan, dan is het geen punt meer.
Zo zal het ook zijn als je een eerste kindje bij een gastouder brengt die al wel schoolgaande kinderen heeft… je kan dan wel de eis hebben dat je kind op bepaalde tijden slaapt, maar als er ook kinderen gehaald en gebracht moeten worden wat dan? een kind van een ander thuislaten is al helemaal uit den boze
Ik verbaas me soms erg over de vergaande eisen van vraagouders die helemaal uitgaan van hun eigen ouderschap en niet bedenken dat een gastouder vaak ook al kinderen heeft en dingen op haar manier doet.
Cell, je hebt hartstikke gelijk hoor! Een aantal dingen die jij vermeld gaan in ons geval alleen niet op. Wij zoeken namelijk een gastouder die bij ons in huis komt oppassen.
Wel heel prettig om ook de ervaringen van een gastouder te lezen. Ik verwacht ook zeker geen 100% match te vinden. Hoeft ook niet. Vind het namelijk (ook voor de kids) niet verkeerd om ook wat mee te krijgen over hoe het bij anderen thuis gaat in vergelijking tot bij ons. En ik hou wel van wat eigen initiatief straks bij onze gastouder…Maar dan wil ik wel graag een inschatting kunnen maken of dat eigen initiatief niet heel erg afwijkt van wat wij willen voor onze kids. Maar wat je zegt, ik wil geen eisen stellen die absoluut niet haalbaar zijn! Ik weet ook dat het een heel gedoe is om de boel hier draaiende te houden met mijn 3 jongens in verschillende leeftijden en ik wil dus ook geen wonderen verwachten van de gastouder straks, maar ik wil wel het gevoel hebben dat ze het aankan mijn 3 knullen te geven wat ze nodig hebben.