wat te verwachten met maar 1 eileider??

Hallo,



Ik hoop dat er hier iemand is die mij wat duidelijkheid kan geven, heb via het ziekenhuis weinig info gekregen nadat 3 weken geleden mijn rechtereileider is verwijderd na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Op dag 16 had ik een positieve ovulatietest en die hebben we gewoon benut. Nu zit ik op dag 23 vanaf gisterenavond heb ik wat last van bruinige afscheiding alsof ik ongesteld ga worden. Het zou natuurlijk ook om een innestelin gaan maar daar durf ik niet op te hopen.

Ik denk namelijk dat het misschien te maken heeft met het feit dat het eitje misschien wel rechts is gesprongen en dus toen in mijn buikholte is verdwenen en nu misschien wel mijn lichaam verlaat?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Hoe verloopt een cyclus dan? Merk je het verschil in menstruatie wanneer het eitje rechts of links is gesprongen?

Een heel verhaal maar ik weet alleen dat wel gewoon je baarmoederslijmvlies opgenbouwd wordt etc. en je daar dus gewoon ongesteld van wordt maar wat gebeurd er dan met het eitje dat dus in je buikholte verdwijnt?



Hoop op reacties,

Groetjes

Ineke

Als ik het goed begrijp vraag je waar je eitje blijft als ie niet word bevrucht ?



Dat heb ik ook nagevraagd omdat mijn ene eileider dicht zit en de gyn zei dat dat eitje oplost dus die is daarna foetsie .



Ik dacht altijd dat ik voelde waar hij sprong (welke kant) maar dat klopte ook niet dus. Je eileider neemt het over als de andere het niet doet. Wat mij ook erg verbaast is dat mijn cyclus ook altijd netjes op tijd is dus dat zegt ook niks.



Groetjes Daantje

Hoi,



bedankt voor je antwoord. Tja, er schijnt nogal verschillend over te worden gedacht over de andere eileider het nu overneemt of niet. We zien het wel deze maand. Dat je gewoon ongesteld wordt is omdat de hormonen wel gewoon hun werk doen en het baarmoederslijmvlies etc. wel opgebouwd wordt en wat dus dan weer afgestoten wordt.

Afwachten dus gewoon maar. Heb nu geen last meer van bruine afscheiding…spannend.



Groetjes Ineke

Ik geloof niet dat er ooit ‘proeven’ of onderzoeken zijn gedaan naar het wel of niet overnemen van de functie van de andere (missende) eileider. Misschien kun je ergens op internet wat vinden over vrouwen die bv de rechtereierstok nog hebben, de linker missen en bij de eileiders net andersom? Als daar een zwangerschap ontstaat zou toch echt bewezen zijn dat het ‘overnemen’ werkt lijkt me.

Verder weet ik ook nog geeneens of een eisprong maandelijks ook om en om is (dus de ene maand links andere rechts) dat zou je mss eens kunnen navragen bij de IUI dames? Degene die daar bv Clomid gebruiken incl echo controles zouden haast moeten weten of het idd netjes afwisselt. (bij IVF worden beide eierstokken als het ware ‘overgestimuleerd’ dus kan je er helaas niet wat over uitleggen)



Het menstrueer proces blijft afhankelijk van hormoonproductie. Zolang je een werkende eierstok hebt (dan kun je zelfs zonder eileiders zitten) blijft dat proces ‘netjes’ en met regelmaat zijn werk doen. Pas als er ergens in die hormoonhuishouding een verstoring zit zou je dus een onregelmatige cyclus krijgen.

Heel veel succes dames! En Ineke nog bedankt voor je reactie in het gastenboek van mijn column :mrgreen:

Hoi,



Naar aanleiding van wat Rhiannon hierboven zegt: de eisprong wisselt niet precies om en om elke maand. Het is niet zo dat de ene cyclus je aan de rechterkant een eisprong hebt en de volgende cyclus aan de linkerkant. (Wij zijn met IUI bezig en mijn follikelgroei wordt altijd aan de hand van meerdere echo’s gevolgd). Het wisselt wel, de ene keer aan die kant en een andere keer aan de andere kant. Maar er zit geen systeem of enige logica in. Het is maar net welke zin heeft om te groeien, denk ik. :wink: Het kan best zo zijn dat er 3 cyclussen achter elkaar iets aan de ene kant groeit en dan de volgende keer weer eens aan de andere kant. Daar is helemaal niks van te zeggen, en volgens mij ook niks over bekend. Maar het wisselt in elk geval wel, dat is al een goed iets!



Als een eitje niet bevrucht wordt, dan lost dat gewoon op, volgens mij.

Ik weet niet precies waar dat gebeurt, of dat in je buikholte is of in je baarmoeder.



En in principe is er qua eisprong ook geen verschil in menstruatie, het maakt niet uit of het links of rechts was. Als je bijvoorbeeld rechts een eisprong hebt, zal je menstruatie niet anders zijn dan als ie links was (als je aan beide kanten alles hebt, ga ik dan vanuit) Natuurlijk is een menstruatie nooit hetzelfde, de ene keer kun je er meer last van hebben dan de andere keer. Maar ik denk dat dat niks te maken heeft met aan welke kant je eisprong was.



Ik ben geen dokter, maar ik hoop dat je wat aan mijn kennis hebt. Helaas heb ik die door schade en schande opgedaan, maar goed… Als je nog iets meer wilt weten over follikelgroei of iets dergelijks, dan stuur je me maar een berichtje.



En voor de rest wil ik je heel erg veel succes toewensen & ik hoop dat je kinderwens snel in vervulling mag gaan.

Het is niet onmogelijk, meid!



Groetjes,

Jippie

Bedankt lieve meiden,



Het is ‘gewoon’, afwachten maar. De 28e heb ik nog een nacontrole afspraak en zal mijn vragen opschrijven. Ik denk dat ik nu al weer ongi ga worden, pas 7 dagen na mijn eisprong, of het moet al om een innestelin gaan maar denk het niet hoor. Nu, hebben we deze maand snel zekerheid.

Rhiannon, ik las dat je vandaag voor punctie bent geweest, lijkt me ook een gedoe zeg! Wij blijven het eerst zo proberen.

Mijn colum wordt de 20e geplaatst, zal er iets moois van maken.



Nu tot ziens maar weer.

Liefs

ineke