Wat te eten tijdens zwangerschap?

Ik ben net gestopt met Cambridge, een heftig dieet, en ben er net achter dat ik nu zwanger ben! Helemaal happy natuurlijk! :inlove: Maarrrr…

Wat mag/kan ik per dag eten, dat ik veilig is voor mijn kindje, dat mij genoeg energie per dag oplevert, en dat er ook voor zorgt dat ik niet al teveel weer aan ga komen de komende maanden?

Ik bedoel, ik weet dat ik nu niet mag afvallen, zelfs al is mijn hoofd nog half in afvalmodus. Maar mijn lijf schreeuwt om eten, de hele dag lang, en ik wil er dus ook niet teveel aan toegeven, omdat ik bang ben voor de kilo’s! :wall:

Wie oh wie heeft een goed dagschema voor mij? :think:

Gefeliciteerd meis!

Eet gewoon normaal en gevarieerd. Zonder teveel aan ongezonde zaken als frisdrank, zoetstoffen e.d. Voeg daarnaast een extra boterhammetje en een extra beker melk/zuivel toe. Eet een extra stuk fruit en dan kom jij niets tekort en je kindje ook niet. Volgens mij is en blijft dat echt gewoon het beste.

Ow enneh: GENIET!

Mja, maar dat is nou juist het probleem, ik weet niet wat nu echt ‘normaal eten’ is… :frowning:

Het dieet bestond uit soepen en shakes, en wat ik daarvoor at, tja, ik word natuurlijk niet zomaar zo dik! :oops:

Genieten komt helemaal goed! Al twee dagen niet meer misselijk geweest (had ik bij teveel eten, of te druk maken, of vervelende geurtjes, niet continu gelukkig), dus ik ben een blij broedend kipje! :lol: :inlove:

He meid, mijn vk heeft het volgende op haar site staan.

Het eetadvies tijdens de zwangerschap van het voedingscentrum:

Brood: 6 sneetjes (210 gram)

Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten: 4 opscheplepels (200 gram)

Groente: 4 opscheplepels (200 gram)

Fruit: 2 stuks (200 gram)

Zuivel: 450 ml melkproducten en 30 gram (1 1/2 plak) kaas

Vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers: 125-150 gram (gaar gewicht)

Halvarine, margarine, bak- en braadproducten: 30 gram halvarine (5 gram per sneetje brood), 15 gram bak-, braad- en frituurproducten of olie (1 eetlepel)

Dranken: 1,5-2 liter (inclusief melk)

Daarnaast is het belangrijk om aanvullende foliumzuur en vitamine D te slikken. Zwangeren die extra vitamines en mineralen willen gebruiken, wordt aangeraden een multi-preparaat speciaal voor zwangeren te kiezen en hiervan de aanbevolen dosis te gebruiken. Deze levert de goede hoeveelheid foliumzuur en vitamine D en is veilig.

Op de site van Cambridge zelf staat overigens dat je contact op moet nemen met je consulente voor een advies over het afbouwen.

Afbouwen mag niet als je zwanger bent, dan moet je per direct gaan eten, en onmiddelijk stoppen met het gebruik van de CB-producten. :slight_smile:

Thanks voor het lijstje! :-*

ik at toen heel veel groente en fruit… lekkere salades maken, soepje. avond eten ging er bij mij niet meer in 9 maanden lang hahah.

Ik meende dat je meteen een versnelde opbouw kreeg bij een zwangerschap :think: , Maar wat Marlous zegt lijkt me een mooi schema en niet meer dan 2000 cal. eten.

psst 2000 cal is wel errug weinig hoor :wink:

maar je bedoelt vast Kcal

Je kunt altijd spieken op receptensites. Sonja bv is helemaal niet verkeerd qua gezonde gevarieerde voeding en kan je houvast geven. De hoeveelheid mag wel iets hoger in de zin dat je een tussendoortje extra neemt. Kies je voor bv ontbijtkoek, een extra stuk fruit, van de zomer lekker een ijsje oid. Kom je best aan je hoeveelheid broodnodige voeding. Wat ik wel iedere zwangerschap deed; de vruchtensappen die aangeprezen werden ivm de vitaminen (de toegevoegde!!) vermijden. De extra Vit A/E/C etc was aan mij niet besteed want je lijf mag die extra A bv al niet eens en teveel E wordt ook afgeraden tijdens een zwangerschap. Van de C bestaan meerdere varianten en de toegevoegde kunstmatige is ook niet tof voor je lijf. Pak dan maar een sinaasappel die je zelf perst. In combi met bv een gepureerde perzik tot een smoothie maken als extra tussendoortje (evt met yoghurt) en je hebt een super tussendoortje dat je stoelgang ook nog helpt. :thumbup:

Enneuh niet te panisch hoor mbt het eten. Hier heb ik ook dagen gehad dat ik tussendoortjes vergat ed en dat is niet perse slecht. Er zijn vrouwen die de eerste maanden NIETS binnenhouden en een glaasje water er nog weer uit spugen helaas. Zolang je niet uitdroogt pakt je kindje wat nodig is en stress is slechter dan ietsjes te weinig eten. :-* Je vind wel weer een ritme, je hebt kindjes, je kookt elke avond en je hebt honger. Het is even zoeken naar de lekkere en gezonde tussendoortjes maar dat komt ook goed. :thumbup:

@pearlie wrote:

psst 2000 cal is wel errug weinig hoor :wink:

maar je bedoelt vast Kcal

Ja met cal. bedoel ik natuurlijk Calorieen, leek me wel dat Han dat wel snapte. En dan is 2000 op zich helemaal niet weinig, maar gewoon normaal en gemiddeld.

2000 Kcall is juist prima

Ik wil vooral niet dat de afgelopen weken met Cambridge voor niets zijn geweest… :oops: Voor wat betreft de extraatjes ben ik op zich niet zo heel bang. Ik ben nuchter genoeg om te weten dat je niet elke dag exact evenveel hoeft te eten, en best eens iets minder, of juist iets meer kunt nemen. Maar ik wil wel weten hoeveel meer dan wat dat dan moet zijn. Ik wil niet veel teveel eten, maar ik wil ook absoluut niet te weinig eten…

Volgens mij kan ik het niet duidelijk genoeg uitleggen… :oops: :frowning: Zal in ieder geval volgende week bij de gyn ook eens vragen of ze een dagschema hebben voor hoeveelheden eten, en welk eten op welke momenten… Tot nog toe ben ik in ieder geval al heel blij met jullie input!

Misschien moet je het eens op het cbforum vragen, daar zullen vast vrouwen geweest zijn die al zijn afgevallen en ook zwanger zijn (geweest) en hoe die dat hebben gedaan qua eten op 1 dag. En anders een dietiste vragen. Helemaal niet aankomen.lijkt mij onmogelijk.

lijkt me lastig inderdaad. al die tijd zo streng gelijnd, en nu ‘moet’ je ineens eten.

wellicht dat je kan beginnen met 3 maaltijden per dag en als snackmoment iets van rauwkost of magere yoghurt.

ik denk dat je niet teveel in schema’s moet denken. gewoon 3x per dag eten met 2x een snack moet goed te doen zijn.

:-*

Ik ga vanavond de overgebleven producten terug brengen, en dan zal ik mijn consulente nog wel even om advies vragen ook…

Misschien is het een idee om over te stappen op een koolhydraat beperkt dieet, waarbij wel fruit gegeten wordt? Bijv grip op koolhydraten benadrukt dat je dagelijks fruit moet eten (en dus veel groente). Je eet daarmee wel het 1 en ander aan koolhydraten (ook uit bv pasta, of brood).

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

We hebben de GOKboeken net sinds vorige week in huis. :wink:

Het punt is: als je zwanger bent, mag je niet afvallen. Echt nul komma niks. En die knop wil nog niet helemaal om of zo. Mijn lijf wil nog afvallen, terwijl ik dondersgoed weet dat ik nu absoluut niet mag afvallen. En ik val ook niet af, tot nu toe blijf ik redelijk op gewicht gelukkig. Maar ik vind het zo moeilijk de goede balans te vinden…

Heb nog gevraagd, maar consulente had helaas geen schema voor zwangere vrouwen. Wel een schema van week 6 van de af- opbouw, maar dat ging maar tot 1700kc, en dat lijkt me toch echt niet genoeg… :?

Ik denk dat GOK heel goed zo in te richten is dat je wel op gewicht blijft (dus niet afvallen of aankomen). Dat is natuurlijk een beetje puzzelen, dus goed de weegschaal in de gaten houden. Ik kwam dit tegen op google http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/29605-voeding-en-zwangerschap-energie-eiwitten-en-vetten.html

1700 kcal lijkt me ook erg weinig

Veel succes

Hoe gaat het nu han?? Blijf je wt op gewicht of kom je toch snel aan??

Eerste 2 weken na stoppen met CB, dus 4-5 weken zwanger, kwam ik al 2,5kg aan. Maar nu zit ik in totaal op 3,1kg! :mrgreen: Dus dat valt op zich nog wel mee… Ik houd me in qua hoeveelheden, en beperk het tot 3 normale maaltijden per dag, en maximaal 3 tussendoormomenten. Op zich gaat dat redelijk. Wel nog steeds de hele dag trek, maar het is handelbaar… Ik wil daar gewoon echt niet aan toegeven… :oops: Gisteravond manlief en dinnetje aan de koekjes en snoepjes, en ik heb voor mezelf een lading fruit gepakt, heerlijk! :mrgreen: