Meiden, zit met een probleem.
Mies is nog geen 4 maanden, daarnaast ben ik altijd pas gaan bijvoeden met 6 maanden omdat ik 4 maanden rijkelijk vroeg vind en geen risico wil nemen onder het motto wat zijn nu 2 maanden op een heel mensenleven…
Maar Michel ligt dwars… sinds ongeveer 2 weken, dag of 11 nu kliert hij enorm met zijn flessen.
Hij start met drinken, duwt met zijn handen de fles er weer uit, zoekt hem dan weer op, duwt hem weer weg, sabbelt af en toe maar drinken doet hij niet afdoenden.
Met gevolg dat we een 40 minuten bezig zijn zo om hem 100 cc te laten drinken en daarna wil hij gewoon in geen toonaard meer.
Hij zat al aan 4 flessen van 180 water met 6 scheppen en drinkt nu dus maar 100 ervan op, dus krijgt hij net 400 cc per dag binnen.
We hebben geprobeert:
Een grotere speen met het idee dat hij liever lui dan moe was…
Vaker op de dag kleine beetjes aanbieden, trapt hij echter niet in.
Hij slaapt er niet minder om, maar is wel jengeliger en sabbelt onwijs veel op zijn duim.
Dus het lijkt ons dat hij toch wel nog trek heeft.
Nou heb ik dit issue ook bij het cb met de arts besproken en die zei dus dat Michel nogal aan de grote kant is, je geeft hem geen krappe 4 maanden. Hij is 65 cm en ruim 7 kilo.
Ze was het met me eens dat gemiddeld pas met 6 maand bijvoeden wenselijk is, maar dat dit de gemiddelde leeftijd is waarop darmen rijp zijn en er dus ook kinderen zijn die juist pas later aan bijvoeden toe zijn, maar ook kinderen die er eerder aan toe zijn.
Dus hun advies was om toch al wel te beginnen met groenten, in de hoop dat hiermee zijn nieuwsgierigheid naar eten word geholpen en hij dan ook weer meer gaat drinken omdat zijn lichaam dan meer word gestimuleerd.
Enerzijds vind ik het plausibel klinken en hij moet wel eten natuurlijk. Anderzijds druist het in tegen mijn idee dat we pas starten met 6 maand.
Ik zat nu te denken, zou ik nog kunnen proberen om gewoon andere voeding te gebruiken?
Hij krijgt al vanaf dat we kunstvoeding geven, hypo allergeen. Maar lijkt geen aanleg te hebben voor eczeem of allergieen. Dus wie weet gaat gewone flesvoeding beter dan de hypo allergene variant?
Iemand anders nog ideeen?
Help? :shifty:
Moeilijk!
Ik zou in eerste instantie zeggen; zolang hij goed plast, groeit en tevreden is, kijk het even aan. Misschien is het een sprongetje, komt er een tandje door of is het gewoon echt iets tijdelijks… Er heerst ook van alles, misschien is hij niet helemaal lekker. Is Michel verkouden? Kan zijn dat hij slechter kan drinken omdat hij niet goed door de neus kan ademen?
Andere voeding proberen kan een kostbare zaak zijn, je moet vaak een grootverpakking kopen en het is zo zonde als het niet uitmaakt. Maar er zijn ook kant en klare verpakkingen, van Nutrilon en Friso, misschien dat eerst eens proberen? Wie weet scheelt het, inderdaad.
Je zou eens kunnen navragen/zoeken of johannesbroodpitmeel en rijstebloem ook onder bijvoeding vallen, johannesbroodpitmeel volgens mij niet. Daarmee kun je de melk wat verdikken en dan van een lepeltje geven, misschien vindt hij dat wel erg prettig. Hebben jullie ook al eens geprobeert vanuit een bekertje te geven, dus hem laten drinken? Of een tuitbeker eens proberen…
Ik zou dus eerst dit soort dingen proberen voordat ik zou beginnen met bijvoeding. Zeker als het behoorlijk tegen je gevoel indruist. Wij zijn bij beide kinderen met zo’n 5 maanden begonnen met bijvoeding, we konden ons niet meer inhouden, dus ik ben ook niet zo heilig als ik me voordoe…
Succes!
Ik weet wel dat BV baby’s rond de 4 maanden die beruchte ‘4 maandendip’ krijgen, had ik met Nina ook, die dronk minder en de curve vlakte wat af.
Dit herstelde zich redelijk snel weer.
Is het niet wat om het nog even aan te kijken?
Kan me zo voorstellen dat FV baby’s dit ook kunnen hebben?
Nou… heilig? :shifty: neu hoor…
Aniek kreeg met 5 maanden en 21 dagen bijvoeding en Peter met 5 maanden en 10 dagen… dus ik heb ook de echte 6 maanden niet gehaald.
Bij Aniek was het nodig omdat ze veel te weinig woog en slecht dronk door een verkeerde mondmotoriek. Van een lepel eten ging haar veel beter af.
Peter zat al aan de max van 1 liter flesvoeding per dag en had lactoseintolerantie. Hij was chronisch aan de diarree en toen we begonnen met groenten was dit na 1 week al over. Hij had het dus echt nodig om zijn darmen normaal te laten functioneren.
Maar vind het nu wel erg vroeg al… sta helemaal in dubio wat te doen :shifty:
ohke, dat zou kunnen natuurlijk, hij is zich nu rap aan het ontwikkelen, draait zich om, doet al verwoede pogingen rechtop te komen zodat hij kan zitten en is daardoor ook snel moe.
Hij heeft al wel aardig wat reserves opgebouwd, is een aardig spekkie, dus hij kan t waarschijnlijk wel missen ja…
Hij is eens wakker wel gewoon alert enzo.
Verkouden is hij overigens niet…
Hij lijkt ook gewoon enorme lol te hebben met die fles, maar van eten komt dan niks meer :lol: :?
@Cell wrote:
Meiden, zit met een probleem.
Mies is nog geen 4 maanden, daarnaast ben ik altijd pas gaan bijvoeden met 6 maanden omdat ik 4 maanden rijkelijk vroeg vind en geen risico wil nemen onder het motto wat zijn nu 2 maanden op een heel mensenleven…
Maar Michel ligt dwars… sinds ongeveer 2 weken, dag of 11 nu kliert hij enorm met zijn flessen.
Hij start met drinken, duwt met zijn handen de fles er weer uit, zoekt hem dan weer op, duwt hem weer weg, sabbelt af en toe maar drinken doet hij niet afdoenden.
Met gevolg dat we een 40 minuten bezig zijn zo om hem 100 cc te laten drinken en daarna wil hij gewoon in geen toonaard meer.
Hij zat al aan 4 flessen van 180 water met 6 scheppen en drinkt nu dus maar 100 ervan op, dus krijgt hij net 400 cc per dag binnen.
We hebben geprobeert:
Een grotere speen met het idee dat hij liever lui dan moe was…
Vaker op de dag kleine beetjes aanbieden, trapt hij echter niet in.
Hij slaapt er niet minder om, maar is wel jengeliger en sabbelt onwijs veel op zijn duim.
Dus het lijkt ons dat hij toch wel nog trek heeft.
Nou heb ik dit issue ook bij het cb met de arts besproken en die zei dus dat Michel nogal aan de grote kant is, je geeft hem geen krappe 4 maanden. Hij is 65 cm en ruim 7 kilo.
Ze was het met me eens dat gemiddeld pas met 6 maand bijvoeden wenselijk is, maar dat dit de gemiddelde leeftijd is waarop darmen rijp zijn en er dus ook kinderen zijn die juist pas later aan bijvoeden toe zijn, maar ook kinderen die er eerder aan toe zijn.
Dus hun advies was om toch al wel te beginnen met groenten, in de hoop dat hiermee zijn nieuwsgierigheid naar eten word geholpen en hij dan ook weer meer gaat drinken omdat zijn lichaam dan meer word gestimuleerd.
Enerzijds vind ik het plausibel klinken en hij moet wel eten natuurlijk. Anderzijds druist het in tegen mijn idee dat we pas starten met 6 maand.
Ik zat nu te denken, zou ik nog kunnen proberen om gewoon andere voeding te gebruiken?
Hij krijgt al vanaf dat we kunstvoeding geven, hypo allergeen. Maar lijkt geen aanleg te hebben voor eczeem of allergieen. Dus wie weet gaat gewone flesvoeding beter dan de hypo allergene variant?
Iemand anders nog ideeen?
Help? :shifty:
Toen Noah geboren was, was het heel normaal om met 4 maanden te beginnen met bijvoeden. 6 jaar later, en ineens ‘mag’ het pas met 6 maanden.
Als jij ziet dat je mannetje het goed doet met wat baby rice (baby ontbijt vlokken van rijstmeel), prima. Ik mengde het met wat aangemaakte baby melk, en dan heel dun.
Wat ik gemerkt heb met beide kinderen hier, zodra ze zich meer gaan bewegen hebben ze meer eten nodig. Rijstebloem kan geen kwaad, zolang je het niet te dik maakt.
Success!!
weet niet of je al een keuze gemaakt hebt.
Wij hadden echter precies hetzelfde met Sophie, en zijn toen ook inderdaad gaan bijvoeden.
vanaf het eerste hapje at ze het niet maar vrat ze het…
ze was blijkbaar zo duidelijk toe aan ander eten dan de fles…
momenteel eet ze dus al 6 maanden ander eten en ze doet het perfect.
maar ik stond er zelf ook wel achter… dat scheelt natuurlijk een hoop. succes met je keuze! :hug:
Lucas doet dat ook sinds een paar dagen.
Fles wegduwen, dan weer ‘boos’ omdat hij wil drinken…
Maar mijn redenatie was, dat hij nu zijn handjes en dingen vastpakken aan het ontdekken is.
En nu probeer ik met mijn vingers, zijn handen weg te duwen van de fles, en pakt hij vaak mijn vingers vast.
Dan wil hij nog weleens met zijn hoofd gaan draaien, maar over het algmeen gaat het goed.
Hij drinkt ook veel meer ‘op zijn gemak’’ nu, dus misschien komt het toch, net wat Mel zegt, door de leeftijd?
Lucas is van hetzelfde postuur als Michel, is 63 cm, en 6,5 kilo (maar komt per 2 weken een halve kilo aan, dus met 4 maanden zit hij ook op 7 kilo).
Ik zit juist in dubio omdat het CB wil dat ik naar 4 voedingen ga, en ik daar niet over pieker.
Wat het bijvoeden betreft, ik zou het zelf zoveel mogelijk uitstellen, maar als het niet meer gaat, dan gaat het niet.
En eventueel wat rijstebloem, en dat lepelen? Krijgt hij daar ook geen interesse van, omdat je dat anders geeft dan uit een fles te drinken?
En anders 1 keer proberen wat groente te doen, heeft het geen effect, weet je dat ook weer.
Maar van 400 cc op een dag zou ik ook de kriebels krijgen.
We zijn inmiddels toch gaan bijvoeden.
Afleiden met handen en hem vrij strak houden tussen mijn armen en in afzondering voeden enzo, dat maakt dus niks uit.
Hij zit nu op 4x 180 cc en als we veel moeite doen laat hij daarvan dan 40cc staan. Dat is dus 4x 140 cc=560 cc.
Hij krijgt dus nu van de ochtend fles 30 cc lepelbare pap en dat is zo weg.
De rest drinkt hij dan redelijk.
De fles van 11 uur drinkt hij weg op een goede 30 cc na, die van 15.30 ook en dan krijgt hij om 15.00 uur 1/3 potje groenten. Dat hapt hij dus zo weg he :shifty:
Om 20.30 krijgt hij dan een fles van 200 met 4 scheppen rijstebloem en die gaat dan schoon leeg.
Dus zo gaat het wel aardig.
Snachts komt hij soms ook, maar dan neemt hij wel genoegen met wat water of witte lauwe thee.
De kinderarts van het cb vond het prima zo, hij had er dus toch gewoon wel behoefte aan, aan andere structuren en andere vaardigheden.
Het is echt een beer hoor, hij zit in maat 74 van kleding en past amper nog in de bak (al proppen we hem daar gewoon nog in)
Nooit gedacht dat ik het zou doen, beide kinderen hebben echt wel later pas wat gehad. Maar dit ventje is zowieso nogal rap…
Hij rolt al om en om, sliep met 6 weken al door, probeert zelf omhoog te komen om te gaan zitten, is erg sterk met zijn nekje en brabbelt de halve tent weg.
Lekker ding dus :inlove:
O Cell, hij klinkt wel lekkerrr hoor! :inlove:
Ik hou d’r wel van, die lekkere mollige spekkies.
Als ik naar Lucas en zijn bolle wangen kijk dan smelt ik helemaal weg.
Zeker als hij daar nog kuiltjes in kan toveren door zijn grote glimlach. :inlove:
Nou, je schema klinkt goed zo.
En als hij tevreden is, dan is mama dat ook denk ik zo. :thumbup: