Wat te doen met een gewonde mus?

Zit ik lekker met de kindjes te ontbijten, zie ik ineens dat 1 van de katten een vogel mee naar binnen heeft genomen. Beestje zat helemaal weggedoken onder het keukenblok (fijn, zo’n keuken met een open onderkant…). Heb de katten buiten gezet en de mus zit nu in een schoenendoos. Hij is zo te zien wel wat gewond, maar het lijkt niet heel ernstig. Hij hinkt en ik zie een beetje bloed op zijn staart.



Wat zal/kan ik er mee doen? :shifty: Als ik hem terug in de tuin zet is de kans natuurlijk zeer groot dat hij binnen 10 minuten alsnog slachtoffer is van de kat.

Indien mogelijk in een kooitje met een bakje water bij laten komen.

Tja, als jij zegt dat ie niet zwaar gewond is, gewoon ff met 1 km verder bij de boom of natuur neerleggen.



Levende muizen/vogels leg ik altijd 2 straten verder van mn adres bij de boom neer zodat mn kat hem niet weer te grazen kan nemen!





Het seizoen is helaas weer begonnen. Gister had ie na afgelopen zomer voor het eerst zn speeltje mee naar binnen genomen :? Een muis :roll:

Die van ons heeft weleens een haasje meegenomen.



En die vonden we in stukken :sick:



Nu lopen hier ook fazanten in de wijk en ik hoop echt dat ze daar vanaf blijft.



Hou het musje even een uurtje in die doos om bij te komen, daarna vrij laten.

Heb hier ook wel eens een vogeltje in een doosje gezet, maar na een uurtje was ie toch dood gegaan :frowning:



Zou hem ook even bij laten komen en dan straks weer vrij laten wat verder weg van t huis. Uiteindelijk kun je het toch niet voorkomen. Of een belletje om doen bij de kat, dan horen de vogels m aankomen :wink: Maar ik ben niet zo’n voorstander van bandjes/belletjes bij katten :slight_smile:

Kooitje heb ik niet, dus ik denk dat ik hem idd maar even in de doos laat zitten (had er al water een broodkorstje bij gedaan) en dan buiten weer vrijlaten.



Het is idd niet te voorkomen, ik heb er op zich ook niet zoveel moeite mee dat katten muizen en vogels vangen maar om nou toe te kijken hoe zo’n vogel in mijn keuken afgemaakt wordt…

En om dan een gewond vogeltje terug te zetten in de tuin met nul overlevingskans vind ik dan ook weer zo… eh… wreed ofzo. Dus straks inderdaad maar een stukje verderop vrijlaten.

@Drella wrote:

Kooitje heb ik niet, dus ik denk dat ik hem idd maar even in de doos laat zitten (had er al water een broodkorstje bij gedaan) en dan buiten weer vrijlaten.



Het is idd niet te voorkomen, ik heb er op zich ook niet zoveel moeite mee dat katten muizen en vogels vangen maar om nou toe te kijken hoe zo’n vogel in mijn keuken afgemaakt wordt…

En om dan een gewond vogeltje terug te zetten in de tuin met nul overlevingskans vind ik dan ook weer zo… eh… wreed ofzo. Dus straks inderdaad maar een stukje verderop vrijlaten.


Je kat doet het om te laten zien hoe trots jij op hem mag zijn dat ie iets heeft gevangen. :mrgreen:

de kans is vrij groot dat t musje alsnog dood gaat

ten eerste waren de katten niet voor niets in staat het te pakken te krijgen, je kunt er dus vanuit gaan dat het gaat om een jong diertje, of een zwak diertje

ten tweede kan de schok een vogel na uren nog fataal worden ze kunnen daar slecht tegen



het enige dat je kunt doen, is wat je doet, even in een doosje laten zitten bijkomen…en dan op een zo veilig mogelijke plek loslaten. meer kun je echt niet…voedsel geven is vaak zinloos bij vogels ze hebben hun eigen specifieke behoeften, en zeker als het om een jong dier mocht gaan kun je dat wel vergeten vrees ik.



katten doen nu eenmaal hun kattending… ik heb er hier vier rondlopen en nog eentje die van niemand is maar ons blijkbaar ook als baasje beschouwt…ik vind met grote regelmaat muizen en ratten( en daar heb ik ze ook voor hier op de boerderij) maar afgelopen week ook een kikker, een waterhoen en een jong haasje…en meestal ziet t prakje er dan niet echt smakelijk uit :sick:

Zo, heb net de mus buiten gezet. Hij zag er alweer levendiger uit, zat niet meer angstig weggedoken in zijn doosje (sterker nog: toen ik de doos opendeed om te kijken sprong 'ie er binnen no-time uit…).

Heb hem een paar straten verderop gezet waar wat meer ruimte is dan hier in de straat. Ben wel benieuwd of 'ie het gaat redden, want hij is wel een beetje mank. Maar daar zal ik wel nooit achter komen :wink:

Kristalkindje, hier ook een kat die erg veel vangt, als ik hem buiten een muis zie vangen ga ik ook echt niet proberen om de muis te redden, het is de natuur en daar wil ik me eigenlijk niet mee bemoeien. Maar ja, zo’n levend vogeltje in je keuken…



Paar weken geleden is er ook al in de keuken een vogel verslonden :shifty: Zat ik 's avonds op de bank, ik hoorde allerlei geknak enzo, dus ik ging kijken wat dat was, vond ik alleen nog maar de laatste overblijfselen… dat geknak was volgens mij de botjes die kapotgebeten werden :sick: :silenced:



Oh en kikkers… in het vorige huis nam mijn kat altijd levende kikkers mee naar binnen :roll: Niet om op te eten of dood te maken, maar het is zo’n leuk speelgoed… als je er met je pootje tegenaan slaat dan springt zo’n ding een stukje weg, hardstikke interessant :roll: :lol: De eerste keer dat ik 's morgens een levende kikker in de keuken aantrof keek ik wel even vreemd op :eh:

Bij onze katten vroeger ook altijd kikkers, daar speelden ze mee, elke keer in de lucht gooien en doen, eigenlijk spelen tot ie dood was… wel zielig hoor :o :frowning: Maarja… kun je weinig aan doen, t zijn katten… Al was de ene een echte leeuw en de ander? Die was gewoon gek haha. Die klom heel zacht een boom in en dan zodra de vogel weg vliegt, gewoon er achteraan springen he :lol: Toen is ze een keer in een heg beland en daarna was ze wel even klaar met uit bomen achter vogels aan springen :lol:

drella ik vind het meenemn van halfdode beestjes altijd t ergste…dat ze er alleen mee gespeeld hebben weetjewel bleh…zo had ik hier eens een jonge ekster die duidelijk een beet in de borst had, t arme diertje krijste gewoon en fladderde maar wat…die heb ik ook in een doosje gedaan hoor en op een hele rustige donkere plek gezet…toen ik weer ging kijken was hij dood

een buurman ( boer) vond mij toen echt mar een softie, en zei je had t beest gewoon de nek moeten breken was t klaar geweest,…ja hij had gelijk,…dan had t diertje niet hoeven lijden

maar ik kon t niet, en ik zou t nog steeds niet kunnen



trouwens ik heb al heel wat beestjes naar de opvang gesleept hier hoor…heeft me al es een volle tank benzine gekost om een egeltje met een dode moeder naar de egel opvang te brengen…dus ik ben eigenlijk een groot zachtgekookt ei hoor…

ik weet gewoon dat vogeltjes t zelden redden…meestal pakt een kat een zwak dier of een jong dier… dat is nu eenmaal zo, maar dat wil zeker niet zeggen dat je ze maar aan hun lot moet overlaten…je hebt gedaan wat je kon en kunt er dan alleen t beste van hopen :thumbup:

@kristalkindje wrote:

een softie, en zei je had t beest gewoon de nek moeten breken was t klaar geweest,…ja hij had gelijk,…dan had t diertje niet hoeven lijden

maar ik kon t niet, en ik zou t nog steeds niet kunnen



trouwens ik heb al heel wat beestjes naar de opvang gesleept hier hoor…heeft me al es een volle tank benzine gekost om een egeltje met een dode moeder naar de egel opvang te brengen…dus ik ben eigenlijk een groot zachtgekookt ei hoor…




Ik zou dat ook niet kunnen hoor, de nek omdraaien ofzo daarvoor hou ik teveel van dieren en ondanks dat ze zoveel lijden, ik breng het ook altijd weg naar de opvang. Mogen hun het opknappen. :angel:
:)

Hier ook een keer een gewonde mus thuisgehad (ook weggedoken onder de keuken) :doh:.



Wij hebben de mus in de kattenmand gestopt, zodat ie veilig was met een doek erover om rustig te worden. Kat naar buiten gedaan. En toen heb ik de dierenambulance gebeld. Die hebben hem opgehaald en naar de vogelopvang gebracht.

Ik weet niet of er bij jou in de buurt ook een vogelopvang is, maar bij wel.

Heb ook eens een gewonde vogel naar een nachtopvang gebracht.

Zou je even moeten googlen of in het telefoonboek kijken of er zoiets zit…

:slight_smile:

Heb wel eens gehoord dat wanneer de kat t beestje gebeten heeft, het weinig zin heeft om te proberen het beestje nog te redden. Het speeksel blijkt in een open wondje ontstekingen te veroorzaken. Dat overleeft zo’n kleintje meestal niet. Wil niemand ontmoedigen, maar toch…

in antwoord op je vraag: dit niet in elk geval:



ik heb er ooit eentje goedbedoeld bovenin mijn kledingkast, keurig onder een mandje, denkend dat ie daar veilig was van mijn poes, de kans gegeven te herstellen. Toen ik na even weg zijn terugkwam lag mijn hele kamer bezaaid met veertjes :wall: En ik maar denken dat de kat er nooit bij zou komen zo hoog in die (hang!) kast :wall:





:oops:

Ow daar moet ik stiekum wel een beetje om lachen :lol: :oops: :silenced:

Natuurlijk niet leuk als dat gebeurt, maar ik zie het wel zo voor me (zou mij zomaar ook kunnen overkomen…).



Wel leuk dat er nu, ruim een maand later, nog steeds antwoorden komen :mrgreen: ik heb geen flauw idee of het vogeltje nog leeft, ik hem diezelfde ochtend een paar straten verderop bij een pleintje met wat struiken enzo neergezet. Als ik het verhaal van mamalena lees dan was het een vrij zinloze actie (voor het slachtoffer in elk geval; mijn geweten was er wel content mee :wink: ).