wat te doen? (med. gekregen icm bv)

Ik heb vandaag een buisje in mijn oor gekregen. Daarbij heeft de arts otosporin voorgeschreven.

Ze zei nog dat het mocht icm bv.

Als ik nu de bijsluiter lees, staat er dat het niet mag. Als ik google lees ik op efarma dat het wel mag.

Daarentegen staat er in de bijsluiter ook dat het niet mag bij oorperforatie terwijl zij het wel voorschrijft en ik heb er nog om gevraagd en nee hoor het mocht en als ik google kom ik op de site van cze ook tegen dat ze het gebruiken na plaatsen van buisjes.

Kan morgen wel zkh bellen, maar ze opereert dan dus heb ik niet meteen antwoord en moest er meteen mee beginnen 3x dgs.

Dus nu zit ik ietswat in twijfel, ik heb wel het vertrouwen dat het mag omdat ze het er uit zichzelf bij zei, maar ja… de bijsluiter zegt anders…

Wat zouden jullie doen? :think:

zou een avond/nacht apotheek proberen te bellen/ langs gaan en hun vragen de ‘medicijn bijbel’ er op na te slaan.

Weet eigenlijk niet eens meer wat het toen was, maar ha had als enige optie dat ik maar moest stoppen met bv en ik heb toen met de apotheker dus overleg gepleegd en er waren alternatieven die wel gewoon konden.

Wellicht geeft de informatie over bv en medicatie op bv.com je een handvat? Onderaan de tekst staan in het rood de vervolgartikelen die interessant voor je kunnen zijn. Verder heeft Borstvoedingorganisatie LLL deze algemene informatie over bv en medicijngebruik online beschikbaar:LLL-Medicijngebruik bij bv.

Op Apotheek.nl is specifieke informatie over bepaalde medicatie te vinden.

Ik mag als contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk geen specifieke inhoudelijke informatie geven over medicatie. Ik begrijp dat leidsters van Borstvoedingorganisatie LLL dit wel kunnen. Als je daar behoefte aan hebt, zou je eens contact met LLL kunnen opnemen? Hier vind je de contactgegevens van deze vrijwilligersorganisatie: LLL-Contact. Ook kun je met vragen over medicatie en bv altijd terecht bij een lactatiekundige. Wanneer je een lk raadpleegt, zullen er kosten voor een consult in rekening worden gebracht. Steeds meer zorgverzekeraars vergoeden (een deel van) deze kosten. Het is dus zeker de moeite waard om uit te zoeken hoe je eigen zorgverzekeraar e.e.a. heeft geregeld.

Verder weet ik van lk Gonneke van Veldhuizen dat zij via haar site de mogelijkheid biedt om tegen een geringe vergoeding een medicijnvraag in te dienen:Eurolac-Medicijnvraag.

Dat heb ik idd ook meegemaakt, moet stoppen met bv van kno ivm med. en toen ik dat hier schreef kreeg ik alternatieven die vlgs kno niet konden en vlgs ha wel.

Ik moet wel zeggen dat mijn eigen apotheek zich nooit ergens over uitlaat, daar heb ik wat dat betreft niets aan, maar wie weet dat de dienstdoende apotheek me kan helpen, ik ga het proberen.

oke yvonne, thx dat zijn ook hele fijne tips.

Ik ga eerst de apotheek proberen, hopelijk kunnen die me ook verder helpen op gebied van perforatie.

op apotheek.nl vind ik idd dezelfde info als op efarma.

Toch gek dat de bijsluiter dan wat anders zegt he.

@femmie wrote:

op apotheek.nl vind ik idd dezelfde info als op efarma.

Toch gek dat de bijsluiter dan wat anders zegt he.

Lastig heh, die tegenstrijdige informatie :frowning:

Dit is wat kinderarts Erica Post schrijft in haar artikel op bv.com:

Veilige adviezen

Bijsluiters of het Repertorium of het Farmacotherpautisch Kompas adviseren te vaak om de borstvoeding te stoppen. Dit is een voor de fabrikant 'veilig' advies: de fabrikant dekt hiermee vooral zichzelf in. Er wordt geen rekening gehouden met de gevolgen voor moeder en kind die, als gevolg van dit advies, de borstvoeding staken. De nadelen van kunstvoeding zijn bekend, evenals de voordelen van de borstvoeding. En toch worden deze voors en tegens niet altijd mee gewogen bij het advies om de borstvoeding te staken. Ontraden van borstvoeding gebeurt helaas nog vaak terwijl de mogelijkheid tot het voorschrijven van een veiliger medicijn niet eens onderzocht wordt.

ja zoiets zei de apotheek ook, maar dan in andere woorden. Vaak schrijven fabrikanten het erin uit eigen veiligheid.

Apotheek zei, er zitten 3 stoffen in en 1 ervan is aanvaardbaar bij bv. Van 2 zijn de gevolgen onbekend, waarvan er wel bekend is dat 1 stof overgaat in de moedermelk.

Misschien toch maar ff wachten tot morgen dan. Ga gewoon vroeg bellen naar zkh en vragen, hopelijk kunnen ze haar tussen 2 ok’s door oppiepen en het navragen voor me.

Vind het wel jammer hoor, ik merk bij mezelf dat ik uit voorzorg bepaalde med. niet gebruik ivm de bv ten koste van mezelf :?

pfff, wat een gedoe zeg. Ik vanmorgen de kno gebeld, was de arts van gister er niet dus ze ging het overleggen met degene die er wel was. Is een man en mijn ervaring vorige keer met een man was niet zo goed (ow geef je al 6 mnd bv? nou dat is wel lang zat, dan moet je maar stoppen met de bv want deze medicijnen gaan niet samen, via hier hoorde ik toen alternatief, wat vlgs hem niet kon en via ha heb ik dat toen toch gekregen)

dus ik zag de bui al helemaal hangen. Heb een potje zitten janken op de trap, waar dana naar toe kwam “mama niet huilen, mama niet huilen, isse niet leuk mama huilen” Wat een schat is het toch hè, wat kunnen kinderen dan toch heerlijke troost bieden. Vriend had gister al aangegeven, als ze nu zeggen dat het niet kan, dan is het klaar met de bv fem, je hebt jezelf genoeg weggecijferd, je gezondheid gaat nu voor.

Belt ass net terug, ze had overleg gehad met de andere arts en het is geen probleem, zeker niet in de dosering die voorgeschreven is! :dance:

Pfffffff wat een pak van mijn hart, kan ik toch gewoon doorvoeden.

Was gister wel begonnen met druppelen en vanmorgen heeft ze afgekolfde melk gekregen, terwijl ik zat te kolven, maar ik mag het nu dus gewoon geven en dadelijk rond 13 uur weer live voeden :inlove:

(als 2 afzonderlijke artsen en 2 websites zeggen dat het kan, dan moet het toch wel kunnen?)

hee femmie, weet je wat ook nog kan, een volgende keer. Ik moest melatonine nemen, een week lang.

Toen heb ik een week lang gekolfd terwijl ik die melatonine nam. (en de melk weggedaan natuurlijk, zonde, maar beter dan stoppen.) En na die week was mijn productie wel ietsjes ingezakt, maar even een dagje cocoonen met Arielle op de bank en in bed en het zat zo weer op niveau!

Dus je hoeft helemaal niet direct te stoppen bij medicijnen, als je de medicijnen een overzienbare tijd in moet nemen.

Ze is nu 1,5 jaar en ik geef nog steeds (zo goed als het gaat met de zwangerschap).

En een andere keer, moest ik de medicijnen 's avonds innemen en dan was het volgens de apotheek 's ochtends UIT mijn systeem. Dan kolfde ik gewoon 's avonds en gooide dat weg en 's morgens kon ze gewoon weer live drinken!

Vervelend dat je man je er zo weinig in steunt terwijl jij het duidelijk graag wil.

@femmie wrote:

(als 2 afzonderlijke artsen en 2 websites zeggen dat het kan, dan moet het toch wel kunnen?)

Allereerst een :hug: voor jou. De twijfels zijn natuurlijk enorm lastig, maar je bent er wel heel bewust mee bezig en dat is toch alleen maar goed :slight_smile:

Misschien toch een overweging waard om voor je eigen geruststelling je vraag voor te leggen aan de eerder genoemde organisatie of zorgverlener? Zij zullen vanuit een borstvoedingsvriendelijk perspectief graag met je meedenken:
Ik mag als contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk geen specifieke inhoudelijke informatie geven over medicatie. Ik begrijp dat leidsters van Borstvoedingorganisatie LLL dit wel kunnen. Als je daar behoefte aan hebt, zou je eens contact met LLL kunnen opnemen? Hier vind je de contactgegevens van deze vrijwilligersorganisatie: LLL-Contact. Ook kun je met vragen over medicatie en bv altijd terecht bij een lactatiekundige. Wanneer je een lk raadpleegt, zullen er kosten voor een consult in rekening worden gebracht. Steeds meer zorgverzekeraars vergoeden (een deel van) deze kosten. Het is dus zeker de moeite waard om uit te zoeken hoe je eigen zorgverzekeraar e.e.a. heeft geregeld.
Verder weet ik van lk Gonneke van Veldhuizen dat zij via haar site de mogelijkheid biedt om tegen een geringe vergoeding een medicijnvraag in te dienen:Eurolac-Medicijnvraag.

bleu fairy, ja dat alternatief had ik ook zitten denken, de vraag is alleen hoe lang ik dit spul moet gebruiken :roll:

Vriend steunt me heel goed hoor, hij weet hoeveel waarde ik eraan hecht, maar hij ziet dat ik alles van mezelf aan de kant zet voor de bv en hij is gewoon bezorgd om me dat dit dadelijk ten koste van mezelf gaat, dus vandaar zijn reactie gister. Hij zei er ook meteen achter aan “nou ja, daar denken we verder nog maar ff niet over, wacht eerst morgen maar af”

Yvonne, ow ja dat is zeker een goed idee!

Al moet ik zeggen dat ik er wel wat vertrouwen in heb hoor, efarma en apotheek.nl zeggen dat het oke is en deze twee artsen ook. En ik weet dat fabrikanten op safe spelen en daarom erin zetten niet te gebruiken.