Weet even niet of het hier of bij peutervragen moet … :think: :mrgreen:
Gelukkig hebben we het hier nog niet bij de hand gehad, maar ik ben graag voorbereid op dit soort dingen. Zo hebben we ook de EHBO doos aangevuld
Ik ben op zoek naar een lijst met “wat te doen wanneer je kind … heeft gedronken/ gegeten”
Vul bij … maar in chloor, amoniac, lampenolie, giftige plant, kattenbakkorrels, etc.
ik weet wel dat bij het ene soort gif je juist melk moet laten drinken en bij de andere juist niet. Bij de ene kan een plak ontbijtkoek wonderen doen en bij weer een ander gif juist laten braken of juist niet…
Ik dacht dat er een soort poster verkrijgbaar was… maar kan het nergens vinden.
Hebben jullie enig idee?
Als het gaat om ‘verdovende middelen’ (medicatie, alcohol, sigaretten, etc.) moet je je kindje laten braken. Bij schoonmaakmiddelen moet je dat juist nÃet doen, maar melk laten drinken. Meer weet ik zo even niet, dat van ontbijtkoek heb ik nog nooit gehoord eigenlijk.
Even een gifwijzer kopen bij de apotheek! :mrgreen: dat bedoel je waarschijnlijk met je poster!
En dan als tip: de middeltjes die je nodig zou zijn bij vergiftiging ook in huis halen.
De Gifwijzer kun je aan de binnenkant van je kast hangen en staan alle soorten “gif” op en wat je dan moet doen :-*
@pooh wrote:
Even een gifwijzer kopen bij de apotheek! :mrgreen: dat bedoel je waarschijnlijk met je poster!
En dan als tip: de middeltjes die je nodig zou zijn bij vergiftiging ook in huis halen.
De Gifwijzer kun je aan de binnenkant van je kast hangen en staan alle soorten “gif” op en wat je dan moet doen :-*
yep, die bedoel ik
Bij de apotheek dus, da’s mooi, daar kom ik van de week nog wel even langs. Ga ik dan gelijk even regelen. geloof dat er ook een brandwonden en EHBO wijzer is :think: . Is misschien ook wel handig voor mijn werk…
@D. wrote:
Meer weet ik zo even niet, dat van ontbijtkoek heb ik nog nooit gehoord eigenlijk.
Ontbijtkoek kan worden gebruikt als dier of kind iets heeft ingeslikt dat scherp is en de darm en maagwand zou kunnen beschadigen.
Ontbijtkoek kan een “beschermend jasje” om het ingeslikte voorwerp heen maken. Neemt niet weg dat je direct naar de eerste hulp moet natuurlijk!!!
Yep, de gifwijzer halen en ophangen op een handige en duidelijke plek.
let wel op dat je de wijzer van 2008 hebt, er zijn een paar verschillen met de wijzer van 2007.
en natuurlijk de middelen die erop staan bij vergiftiging in huis halen (kan meteen ook bij de apotheek)
Het kan zijn dat ze hem voor je moeten bestellen.
Maar dan is die de volgende dag al in huis!
al het gif op een plek neerzetten waar een kind niet bij kan komen. Bijvoorbeeld een afgesloten kastje, boven in de schuur!
daarnaast een gifwijzer bij de hand… is altijd makkelijk!
En mocht je geen gifwijzer hebben, is er ook een website van hun!
Maar ik zou gewoon altijd even de ha bellen, en als hun twijfelen wat te doen bellen ze ook het gifcentrum (ruim een week geleden nl. zelf ervaring mee gehad met mijn dochter).
Hallo
Als je baby iets drinkt/eet wat giftig is en de verpakking meldt niet wat te doen kun je het beste altijd de huisarts bellen (of de huisartsenpost). Die informeert dan bij het vergiftigingencentrum wat te doen. Want per middel is dat heel verschillend, afhankelijk van giftigheid en vetoplosbaarheid (dat weten artsen ook niet uit hun hoofd)
groetjes!
Wij hebben het inderdaad bij EHBO gehad (maar zou het even na moeten zoeken in het boekje). Inderdaad direct overleg met huisarts of huisartsenpost en NIET maar wat doen in zo’n geval. Sommige stoffen verdun je juist als je water laat drinken en daarmee kunnen ze beter in het lichaam. En bij andere moet je juist niet laten braken maar verdunnen omdat anders, als het terugkomt, weer langs keelwanden (over heel de route) gaan en kunnen ‘branden’.
Zo’n cursus is sowieso trouwens een heel veilige gedachte met kindje(s) in huis… maar daar moet je dan wel weer tijd voor hebben en zin in hebben. Vorige week z’n eerste valpartij met wat bloed… en door die cursus mama heel coool en alles zo opgelost .
@konijn wrote:
al het gif op een plek neerzetten waar een kind niet bij kan komen. Bijvoorbeeld een afgesloten kastje, boven in de schuur!
daarnaast een gifwijzer bij de hand… is altijd makkelijk!
Gif kun je wegzetten, maar wat als je dreumes een fles afwasmiddel naar binnen werkt, of een pakje sigaretten of een paar senseopads? Dat zijn ook giftige stoffen voor zo’n kleintje…
Mij is tijdens ehbo lessen verteld, giftige stoffen die bijten melk laten drinken en niet laten braken( ivm branden in de slokdarm). Niet bijtende stoffen laten braken.
@Sija wrote:
Hallo
Als je baby iets drinkt/eet wat giftig is en de verpakking meldt niet wat te doen kun je het beste altijd de huisarts bellen (of de huisartsenpost). Die informeert dan bij het vergiftigingencentrum wat te doen. Want per middel is dat heel verschillend, afhankelijk van giftigheid en vetoplosbaarheid (dat weten artsen ook niet uit hun hoofd)
groetjes!
Klopt! Hier helaas ook al 2 maal aan de hand gehad :oops: Liep gelukkig met een sisser af, maar de HA belde acuut het gifcentrum op.
p.s. haarlotion KAN je gewoon drinken :mrgreen: Je gaat enkel hard schuimen :shifty: