wat te doen bij borstontsteking?

Ik heb nu een rood plekje op mijn borst en sinds gisteravond is die wat groter geworden. Daaronder voelt het heel beurs aan en het is ook warm. Ik heb geen koorts oid, maar ben bang dat ik een borstontsteking ga krijgen.

Ik heb de dokter al gebeld, maar ik kan pas langskomen als ik al koorts heb. :?

De assistent zei dat ik de plek moest behandelen met koude kompressen en Mitchie vaker en korter aan die borst moet aanleggen. Maar verder hoor ik juist dat je warm moet houden en moet masseren. En moet ik de borst niet juist leeg laten drinken? Dat gaat toch niet als je kort aanlegt?



Wie o wie is ervaringsdeskundige want ik word gek van die tips die elkaar tegen spreken.



Liefs Joyce

bij (beginnende) BO:


  • warme kompressen vlak voor de voeding zodat de melk er goed uit stroomt
  • koude compressen tussendoor tegen de pijn
  • harde plek wegmasseren richting de tepel
  • baby eerst aanleggen aan de pijnlijke borst, de eerste borst drinken ze het krachtigst
  • zorgen dat je baby de borst goed leegdrinkt, dus zolang laten drinken als hij wil. Kort en vaak laten drinken is als je tepelkloofjes hebt, om je tepels te ontlasten maar als je nu geen kloofjes hebt lekker laten doordrinken
  • voeden in wisselende houdingen zodat alle delen van de borst goed leeggedronken worden. aanleggen met het kinnetje richting de pijnlijke plek

    en neem zelf voldoende rust.

    dat is wat ik zo even uit mijn hoofd kan verzinnen.



    veel beterschap ermee!

De assistente heeft er duidelijk geen verstand van. Warmte doet de melk juist stromen, bij voorkeur dus alleen warmte. Je kunt wel koude compressen gebruiken tegen de pijn, maar vóór het voeden dus weer warme. Tegen de pijn mag je ook gewoon paracetamol slikken, kan geen enkel kwaad en is juist goed als het je helpt om de borsten te kunnen masseren of de baby er langer aan te leggen.



Zit het aan de onderkant van je borst? Dan moet de melk namelijk een beetje tegen de zwaartekracht in stromen. Wat dan kan helpen is een heet stoombad voor je borsten, waarbij je voorover leunt (een beetje hanessen met een teil heet water, twee stoelen en een badlaken om je rug geslagen. Klinkt omslachtig, maar het is prettig). De melk kan dan naar beneden stromen. Mocht het niet lukken de baby de borst goed te laten leegdrinken, kun je tijdens het stoombad proberen te kolven.



Masseren onder de warme douche is ook een goed idee. Je kunt ook een warme kruik maken en daar spuugdoekje omheen draaien. Die hete doekjes stop je dan in je beha en je wisselt ze steeds om voor nieuwe warme doekjes. Begin daarmee een half uur voor de voeding. Het werkt hetzelfde als een warm compres, maar je kunt ondertussen gewoon alles doen :wink: .

Super bedankt voor de tips meiden! :-* Ik ga ermee aan de gang!

He joyce

ik hoop niet voor je dat het borstontsteking is…!!!bovenstaande kan ik niets meer op aanvullen… :thumbup: