Wat staat er op jullie verlanglijstje?

Ik heb nano toen ie 11 maanden was opgegeven voor de Montessori-basisschool die hier in de straat ligt. Ik bleek geen moment te vroeg want meneer staat op nummer 2 op de wachtlijst. Ik wist dat ik in mijn woonplaats haast had met het kiezen van een school, zeker als het gaat om onderwijs-typen als Montessori. Ik heb me toen dus vrij oppervlakkig geinformeerd.



Intussen ben ik dik een half jaar verder, en vind ik het toch tijd ook wat dieper onderzoek te doen naar de andere scholen in de buurt.

Maar ik merk dat ik het toch best moeilijk vind te benoemen wat ik belangrijk vind op een baisschool. En dat zoekt zo moeilijk :mrgreen:



Ik kom zo uit het blote hoofdje niet veel verder dan:



-niet alleen aandacht voor de primaire vakken, maar ook veel aandacht voor expressievakken.

-met beide benen op te school (aan mijn kinds lijf geen zweverige polonaise :wink: )

-een school die een afspiegeling is van de huidige maatschappij, dus graag geen wit-onderonsje.

-aandacht voor zelfstandigheid



en verder kom ik dus gewoon niet :wall:



Mijn grote vraag is dus: inspireer mij: wat staat er op jullie verlanglijstje???

ik vind het belangrijk dat er aandacht is voor het individuele kind, hoe worden de leerlingen gevolgd en hoe wordt dat bijgehouden…



en dat ze ook werken aan zelfstandigheid en eigen initiatief, dat er ruimte is voor eigen inzichten.



wel een zekere mate van strengheid dus niet dat alles maar altijd door elkaar kan rennen en doen, naar elkaar luisteren in de kring.



hoe wordt er omgegaan met de sterktes en de zwaktes van een leerling? dus hoe wordt er extra begeleid wanneer een leerling moeite heeft met iets en wat gebeurt er als een leerling iets juist heel goed kan.



hoe goed kunnen ze extra uitdagingen bieden?bv. ik vind het een beetje een tekortkoming van een school wanneer een december leerling vervroegd door gaat naar groep 3… zo’n kind heeft maar net anderhalf jaar gekleuterd… ik vind dat een school gewoon die uitdaging moet kunnen bieden…

Judith, zo’n kind MOET tegenwoordig door naar groep 3, anders heet het zittenblijven, en dat mag maar 1 keer in je schoolloopbaan. Dus als er niets op tegen is een kind door te laten gaan, dan is dat het beste.



On topic:

Ik weet als juf dat het onmogelijk is de perfecte school te vinden met leerkrachten die precies zo denken en werken als ik :angel: . Ik kan een heel lange lijst maken, maar bovenaan zou staan:

  • verantwoordelijkheid voor het eigen leren
  • ICT (computers, vaardigheden, faciliteiten)
  • sfeer

    Hierna volgen:
  • een enthousiast team (al is dat niet even gemakkelijk te vinden :shifty: )
  • aandacht voor creativiteit en talenten van kinderen
  • school in de buurt

Ik vond de sfeer ook erg belangrijk…

En ook dat school in de buurt lag, met het oog op vriendjes en spelen…

:think: heb je een uurtje :roll: :lol:



sluit me uiteraard eerst even aan bij biebels, inclusief haar commentaren :mrgreen:


  • ik vind het continuerooster een goed iets
  • veel aandacht voor sociale interactie
  • vakoverstijgende leerstof
  • projectmatig leren
  • sibling learning
  • aandacht voor feitenkennis



    oeh…ff doordenken nog :shifty:

@Biebels wrote:

Judith, zo’n kind MOET tegenwoordig door naar groep 3, anders heet het zittenblijven, en dat mag maar 1 keer in je schoolloopbaan. Dus als er niets op tegen is een kind door te laten gaan, dan is dat het beste.




als een kind in december vier wordt, en komt dan op school, dan gaan ze meestal na de zomervakantie naar groep 1 weer en dan nog een jaar groep 2. dan is het gewoon een late leerling.
dat is geen zittenblijven..

@Judith1 wrote:

@Biebels wrote:
Judith, zo’n kind MOET tegenwoordig door naar groep 3, anders heet het zittenblijven, en dat mag maar 1 keer in je schoolloopbaan. Dus als er niets op tegen is een kind door te laten gaan, dan is dat het beste.




als een kind in december vier wordt, en komt dan op school, dan gaan ze meestal na de zomervakantie naar groep 1 weer en dan nog een jaar groep 2. dan is het gewoon een late leerling.
dat is geen zittenblijven..


Daarnaast mag je tot je 14e naar basis school, dus 2 jaar mag je over doen. Dacht ik laast nog gelezen te hebben.

Nope, nieuwe regels. Een kind dat voor december vier wordt, zou eigenlijk naar groep 2 moeten. Alleen met goede redenen kun je zo’n kind in groep 1 houden, wat dus wel als consequentie heeft dat het kind verder niet kan blijven zitten. :roll:

wat raar!!! mijn buurjongetje is van december en heeft net anderhalf jaar groep 1 gedaan en is nu ook wel toe aan groep 2 maar noway dat hij dat was vorig jaar voor de zomervakantie…

sneu voor de kids want de meesten hebben die kleutertijd toch wel erg nodig vind ik…

bij emma in de klas zijn er vorig jaar 3 niet doorgegaan naar groep 3 vanuit groep 2 en dat waren al late leerlingen… een daarvan kleutert dus 3,5 jaar bijvoorbeeld.



wat is de motivatie van die verandering?

ik heb een artikel geplaatst over overgang van groep 2 naar 3

hmmmm :think:



Persoonlijke aandacht voor het kind.

Werken op eigen niveau, met genoeg stimulans van juf

Natuurlijke materialen (geen stiften etc)

Andere vakken dan de reguliere

Aandacht voor natuur

Eerste 8 jaar dezelfde juf

Aandacht voor verschillende culturen EN geloven

Kind is uniek en moet niet als 13 in dozijn worden behandeld (geen nummer)

Inspraak van de ouders, al dan niet minimaal

Uitstapjes die horen tot leeftijd van het kind (dus een nacht ergens overnachten met 5 jaar hoeft van mij echt niet)…

ICT (Wat helaas op de school die ik heb gekozen minimaal is, gelukkig It’r als man)…

kleinschalig , dus ook kleine klassen

betrokkenheid leraren ouders kids

duidelijke lesmethodes

wisselende leerkrachten (groep 1 heeft een eigen lerares, groep 2 enz enz)

en dan natuurlijk wat doen ze aan speciale dingetjes , uitjes naar theater ,park musea enz



ach en ik kan nog wel even doorgaan ,maar de school waar sil nu op zit daar ben ik gewoon dik tevreden over (kleine katolhieke school) :thumbup:

Veiligheid, met stip op 1.

Wanneer een kind zich veilig kan voelen in de groep gaat ie vanzelf werken op zijn eigen nivo.

En dat is dan punt 2: alle kids op het eigen nivo.

En dan 3: veel cratieve vakken (dans, muziek, tekenen, toneel…)



Veiligheid creeer je volgens mij door te luisteren naar het kind, het kind verantwoordelijkheid te geven, respect te leren, en een goed pestprotocol te hebben en te handhaven!