wat moet je kiezen?

Tja, ik weet het niet. We moeten een andere school kiezen voor onze zoon. We gaan namelijk verhuizen naar een hele andere gemeente, en zijn oude school is gewoon te ver weg.



Nu kunnen we kiezen tussen een openbare school en een katholieke school. Wij zijn ook katholiek, maar niet fanatiek praktiserend.



Momenteel zit hij op een openbare school en daar heb ik zozo ervaringen qua interactie tussen ons en leerkrachten. Dat is dus niet specifiek voor openbare scholen.



Het verschil tussen de scholen is:



openbare is al een wat oudere school, en dus alles ‘loopt’ er. Het is alleen een grote school, ik geloof 8 kleutergroepen

de katholieke is kleiner (3 kleutergroepen dacht ik), maar bestaat pas enkele jaren, en er lopen nog wat dingen minder lekker.



Verder heb ik van geen van beide scholen ‘gebruikersinfo’.



De katholieke school is dadelijk de hoek om, maar gaat in de loop van volgende schooljaar verhuizen (en dit jaar heeft hij al een verhuizing van school meegemaakt op zijn huidige school)

De openbare school is 1 km bij ons vandaan en moeten we een drukke weg oversteken (dat moeten we na de verhuizing van de katholieke school ook voor die school)



Beiden scholen hebben een zelfde soort schooltijdenrooster, dus daar hoef je geen keus om te maken



Vandaag heb ik afspraken proberen te maken met beide scholen voor een rondleiding. De katholieke kunnen we a.s. woensdag al terecht. De openbare pas 11 juni.



Ik vond dit mn een probleem. Wij moeten ook de kinderopvang rond zien te krijgen, en daarvoor moet ik weten welke school ons kind gaat.

7 juli moeten we al gebruik kunnen maken van de opvang (Die wel ruimte heeft, want het gaat om dezelfde opvang, welke school we ook kiezen, alleen moeten we de school doorgeven alvorens ze de dagen vast leggen)



Ik vind het zo moeilijk, en ik baal dat we pas over zo’n lange tijd een afspraak kunnen maken.

Bovendien vind ik het ook heel moeilijk, omdat we ook geen kinderen op die scholen kennen. En ik durf echt niet rond sluitingstijd bij die scholen te gaan staan om ouders om hun mening te vragen.



Ik heb ook op die site van de inspectie gekeken, maar omdat die ene school redelijk nieuw is, staat daar niets over op, en is het dus oneerlijk vergelijken.



Moeilijke keus, wie heeft er tips?

Bij allebei een afspraak maken voor een rondleiding en een gesprek met de directeur.

Phoe, moeilijk! Ik vind dat ik al het beste een idee krijg door er rond te kijken (hebben we ook gedaan met KDV). Je kunt bij die ene school toch al wel alvast een keerje binnen lopen? Gewoon als de school gaat beginnen of uit is? Dan val je ook niet op en dan kijk je gewoon een beetje rond en krijg je een indruk. Misschien is dat al wel voldoende om een keuze te kunnen maken.



Hier hbben we een soortgelijk probleem: de openbare school is kleiner dan de katholieke (ze staan wel naast elkaar dus da’s makkelijk) maar de sfeer is op de openbare wel ‘losser’. (geen juf of meneer maar alleen voornamen enzo). De ene keer weet ik het zeker/; Mayra gaat naar die school en dan een paar dagen later ben ik toch weer aan het twijfelen…



Omdat ik zelf uit het onderwijs kom, is het helemaal moeilijk. Gelukkig hebben we nog een klein jaartje!

joepie, ik heb dus een afspraak bij de katholieke voor a.s. woensdag, en op de openbare op 11 juni. En dat duurt dus eigenlijk te lang om een beslissing te nemen voor de kinderopvang.



Stel nou dat de katholieke school goed voelt, als we daar een gesprek hebben gehad. Is het dan dom om daarvoor te gaan?

Of is dat erg overhaast dan?

bellen en vragen of je toch eerder kan komen

juist omdat kinderopvang het vlot moet weten.

beide bekijken

let vooral op de sfeer, wat zegt je gevoel

Ik vond dit mn een probleem. Wij moeten ook de kinderopvang rond zien te krijgen, en daarvoor moet ik weten welke school ons kind gaat.
7 juli moeten we al gebruik kunnen maken van de opvang (Die wel ruimte heeft, want het gaat om dezelfde opvang, welke school we ook kiezen, alleen moeten we de school doorgeven alvorens ze de dagen vast leggen)


Is hier niet iets in te regelen met de opvang?? Ik vind het vreemd dat zij pas actie ondernemen als jullie een school doorgeven. Dan zou ik gewoon een school noemen en pas later definitief doorgeven welke het voor jullie geworden is..

Verder..ja, moeilijk hè..wikken en wegen.. Kennen jullie de gemeente helemaal niet? Geen ouders die je kunt spreken?
Ik zou iig gewoon de gesprekken afwachten.. En misschien de afspraak van de openbare school proberen te verzetten.. Je moet je opvang regelen..zeg dat maar daar..wie weet kunnen jullie eerder op gesprek..

Succes!!

Hi wwb!



Ik weet uit je verhalen een beetje hoe je zoon in elkaar steekt. Als ik dan bedenk dat hij nu een verhuizing van zijn oude school achter de rug heeft, vervolgens zelf moet gaan verhuizen en dan eventueel ook nog een verhuizing van zijn toekomstige school tegemoet kan zien…tsja…wat denk je? Gaat hij daar goed op reageren?



Hoe heeft hij gereageerd op de verhuizing van zijn oude school?



Ik zou in ieder geval gaan regelen dat je die rondleiding op de openbare school eerder kan krijgen. Lijkt me niet zo heel veel moeite voor de mensen daar en wat je zegt, kinderopvang moet het ook op tijd weten he!



Volg vooral je eigen gevoel. Wat voelt het best voor jou en je man (blijft leuk!) en wat zou de beste omgeving voor je boef zijn?



Succes met je beslissing!



Kus Deb

uiteindelijk hebben we gekozen voor de katholieke school. En het is alsof we in een warm bad terechgekomen zijn. Hij heeft een hele lieve juf (die juist zachter ipv harder gaat praten als ze de aandacht wil, wonderwel werkt het geweldig goed)