Wat moet ik nou met de nachtvoeding?

Sem heeft pas twee weken in het zkh gelegen omdat hij heel onrustig en ontevreden was en geen ritme en regelmaat had en ik die er ook niet in kreeg. Daar hebben ze hem in een strak schema gekregen van eerst 8 voedingen en toen 7. Ik heb hem in overleg met de ka weer naar 6 voedingen overgezet. Hij mag niet meer dan 700 ml per dag drinken hij krijgt nu 6 x 115 ml om 7.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.00 - 3.00 uur. De voeding van 23.00 uur moeten we hem voor wakker maken en om 3.00 uur moet ik ook echt mijn wekker zetten. Als ik hem niet wakker maak wordt hij tussen 5.00 en 6.00 uur wakker en redt het dan vervolgens niet tot 11.00 uur met als gevolg dat hij volledig uit zijn ritme is, een voeding te weinig heeft gehad en dus weer onrustig is en veel huilt en weinig slaapt. De voeding van 23.00 drinkt hij bijna nooit op en die van 3.00 uur drinkt hij maar 60 cc en is dan gewoon met verschonen en inbakeren tussendoor niet wakker te krijgen voor meer. Dan wordt hij dus weer te vroeg wakker van de honger. De nachtvoeding weglaten is moeilijk omdat hij veel spuugt en dus ook geen grote flessen kan drinken, na 120 cc drinkt hij gewoon niet meer. Doordat hij vanaf het begin veel heeft gespuugd en aan de diarree was is hij ook nog eens te licht dus hij heeft zijn voedingen gewoon echt nodig.

Moeilijke, hij is nog maar pas uit het ziekenhuis dus ik zou zeker niet teveel aanpassen nu. Denk dat ik het nog een week of 2 zo zou doen, ivm zijn gewicht, en dan verder kijken. Misschien kan hij dan wel meer aan, :think:

Lukt het de tijd 's ochtends wat te rekken met een speen?

Dat deden wij toen Annemieke net begon door te slapen. Als ze dan toch tussen 5-6 uur wakker werd, kreeg ze de speen en als dat niet hielp, mocht ze tussen ons in liggen. Dan sliep ze zo weer verder.

Verder zou ik ook eigenlijk niet weten wat je er aan zou kunnen doen :frowning:

:-* Heleen

Ik denk dat je het beste even met je kinderarts kunt bellen, die heeft tenslotte meegekeken bij het instellen van de schema’s en weet ook de redenen waarom voor dit schema is gekozen… De meeste babies hebben niet zo’n strak schema, al helemaal niet voor de nachtvoeding… Lastig hoor voor jou en Sem…

De reden dat ik van 7 naar 6 terug mocht is omdat hij zijn flessen helemaal leegdronk en dat normaal gesproken betekent dat je meer voeding mag gaan geven. In het zkh kreeg hij geen nachtvoeding, daar kreeg hij om 12.00 uur de laatste en om 6.00 uur de eerste. Hij redde dat meestal niet eens maar ja, in het zkh laten ze hem gewoon liggen. Thuis ligt hij bij ons op de kamer en het rekken lukt dus heel moeilijk, bij Sem is honger ook echt honger en zet hij het dus op een hysterisch huilen.

Vannacht ben ik blijkbaar door de wekker heen geslapen, had hem op 4.00 uur gezet en wil zo proberen te rekken en werd dus pas om 5.00 uur wakker. Heb Sem uit bed gehaald en flesje gegeven maar hij dronk maar 60 cc en viel in slaap om 7.00 uur weer wakker voor zijn ochtendflesje. Ik heb hem net een flesje van 135 cc gegeven en probeer dat straks om 23.00 uur ook weer te doen en dan kijk ik wel hoe laat hij weer wakker wordt…

Ik hink op twee gedachten aan de ene kant zal dat vast heel goed zijn voor Sem zo’n strak schema, aan de andere kant denk ik , jij hebt al stress genoeg zonder een om voeding schreeuwende baby.

Dat is gewoon heel naar, die voedingen rekken en bovendien lijkt hij hem midden 's nachts niet zo extreem nodig te hebben denk ik dan, anders hield hij het toch niet uit tot 5 uur??

Ik kan me voorstellen dat je het doktersadvies gewoon wilt volgen hoor. Maar wat ik een beetje aan joost zijn gespuug over heb gehouden is de gedachte "hij spuugt toch wel"of je hem nou een grote, of een kleine fles gaf, of het nou een half, 1 of 3 uur na de voeding was er kwam tóch altijd wel wat.

Ik zou hem een beetje zijn ritme de ruimte geven, maar misschien is dat juist iets om even te overleggen met de ka inderdaad, ik neem aan dat het ook goed is als hij tevreden gehouden wordt, in plaats van over de pin gaat van de honger, dat is ok niet goed voorzijn maagje, toch?

Wat lastig om te bepalen wat nu goed is voor Sem, he?? :hug:

Spugen doet hij idd, maar mijn idee is dat het misschien wat beter is als er meer tijd tussen zit zodat hij zijn vorige voeding al wat verteerd heeft voor de volgende er in gaat. Hij slaapt dan ook wat langer en dat kan hij ook best gebruiken… ik ga gewoon even kijken hoe het vannacht gaat. Hij heeft de voeding 's nachts niet zo nodig maar hij mist die voeding dan over de rest van de dag weer wel dus dan moet ik het over 5 flessen gaan verdelen en kom ik dus op 5 x 135.

Ik zou gewoon kinderarts bellen en advies vragen :-*

De ka maakt het in principe allemaal niet zo heel veel uit, als hij maar niet meer krijgt dan hij mag hebben, dus niet meer dan 700 ml per dag. Verder moet ik hem zoveel mogelijk in hetzelfde ritme houden, maar dat maakt verder met de nachtvoeding er af niks uit natuurlijk.

Als hij het overdag nu gewoon goed doet en de nachtfles valt uit, zou ik eigenlijk de normale hoeveelheid van overdag gewoon aanhouden.

Ik snap dat hij het heel goed kan gebruiken, maar als hij op deze manier gewoon tevreden is, is het toch ook goed? Je merkt dan overdag vanzelf wanneer hij meer nodig heeft.

Sebastiaan dronk ook altijd te weinig, maar hij was er tevreden mee.

Hopelijk slaapt Sem vannacht ook weer wat langer door.

Groetjes,

Heleen

Sjonge… ik wil je zeker niet beledigen ofzo en misschien heb ik te snel gelezen, maar een jochie van 2 maanden dat zo’n strak schema “moet”?

Je hebt er vast goede redenen voor, maar mijn gevoelsmatige reactie is dat zo’n ukkie toch nog helemaal niets hoeft te kunnen… misschien is hij juist onrustig omdát zijn drinken zo op gezette tijden moet?

Ja je hebt vast niks aan deze reactie, maar hier was er ook geen ritme de eerste… ik denk 3 of 4 maanden. Nu kreeg de kleine borstvoeding, en dan op verzoek, misschien is dat anders.

Ik zou denken alsjeblieft… laat hem drinken als hij dorst heeft en hij vindt vanzelf wel een ritme na een paar maandjes (hoewel dat heel vermoeiend kan zijn, dat snap ik).

Ik zal wel over de noodzaak ervan heen gelezen hebben :oops:, maar hier was de eerste weken en maanden ook chaos en hij heeft (of de natuur heeft) vanzelf een heerlijk ritme gevonden.

Yep, je moet idd de redenen even doorlezen Marcella