Wat moet ik met mijn klim-aap van net 18 maanden (zucht)

Ze was zo’n lieve rustige baby maar zins ze kan lopen maakt ze alles kapot en verveeld haar broer en zus.



En nu kan ze klimmen, niet klimmen op de stoel en dan op de tafel nee dat deed ze net naar haar eeste verjaardag al.



Nee echt klimmen uit bed, uit de box, over het traphek heen. Ik loop snel naar boven om sokken te pakken en mevrouw staat op een hoge kast te dansen en te springen.



Al een half jaar zeg ik dat ze wel rustiger word maar niks is minder waar het word alleen maar erger. Ze luistert ook niet en een tik geven helpt volgens mij ook niet echt.



Wie kent het probleem van een lenige klim-aap, en heeft tips of verblijdt me dat het echt niet lang duurt.



Ik word echt gek van haar ik ga naar de wc en de vissenkom word omgegooit (bijna)



Helpp !!

Ik ben wel benieuwd hoe ze uit de box kan klimmen :think: :lol:



Mijn meisje is dan wel 2 maanden ouder maar zij klimt ook overal alleen, ik zeg ‘‘nee’’ Katie, dat mag niet en als ze dan nog niet luisterd, dan zet ik haar op de grond en loop weg. Straf geven in een hoekje doe ik nog niet omdat ze dat nog niet snapt. Maar hier ook zo 1 die overal probeerd op te klimmen.

Echt gevaarlijke dingen wegzetten…

Haar leren traplopen, kun je het hekje weghalen… Dat is misschien wat veiliger.

Hoe reageer je als ze boven op een kast is geklommen? Als je boos wordt, kan dat het voor haar (extra) interessant maken. Je kunt (proberen) neutraal te reageren, haar er zonder woorden af te tillen en klaar. Misschien wordt het dan minder interessant.

hier ook een klimmertje…die geen gevaar ziet… sinds kort klimt ze hier uit het ledikant…dus spijltjes zijn er nu uit en nu komt ze daardoor uit bed…

overdag vertel ik dat in huis klimmen niet mag… ( nee dat mag niet want anders heb je straks au…) tja verders echt uitleggen lukt nu nog niet…en ze doet het vaak wel 4x achter elkaar…

( heb vernomen dat je wel 90 x moet vertellen dat iets niet mag en waarom het niet mag voor ze het begrijpen)



veel geduld… dat heb ik wel geleerd… box is al enige tijd weg…gelukkig want anders had ze daar ook uit geklommen.

oooh… hier staat de schuur vol met dingen waar hij opklimt. Niks is hoog genoeg, stoelen worden overal heengsleept, vooral bij zijn favo het gasfornuis… vooral als ik sta te koken. ALleen s onze klimaap al bezig van toen hij ampr een jaar was… Wanneer stopt het eens.



We zijn eindelijk zover dat als we zeggen: Gevaarlijk marijn, je moet zitten. Dan gaat hij op de stoel of tafel zitten. Zodat we hem kunnen pakken. Gelukkig werkt dit, want als ik heet aan het afgieten ben kan ik niet meteen hem pakken als hij bijna van de tafel mietert.



ow, hij kan hier zelf de trap op en af. Dus… als er wt gebeurd, schrik ik neit heel snel, als hij halverwege de trap zit. Dus hier geen traphekjes. Maar bewust geleerd om trap te klimmen.

Volgens mij is onze bijna dreumes ook aan het oefenen voor klimaap!

Ze klimt uit de kinderstoel op tafel, maar zat vanavond ook midden op de salontafel… En ze gaat gillen en krijsen als ik haar eraf til en op de grond zet… De trap is ook heel geliefd, maar mevrouw denkt dat ze halverwege kan uitrusten en laat zich zo op haar achterste zakken…



Onze oudste is 2,5 en die kan nog steeds niet uit haar ledikant klimmen (al scheelt het nu niet veel meer :lol: )



Tips zijn dus welkom!

hier dat probleem ook maar nu met een loopfiets, een groot bed, ander speelgoed en tv is een hoop minder geworden nu hij veel op een andere manier beweegt en hij vind het leuk te springen dus zetten we smiddags een gezellig liedje op en mag hij even met de oudste gek doen en springen door de kamer… overdag wil ik wel eens een deken over de kleine tafel leggen en een paar kussens er onder en wat lekkers en hij zit een tijdje in zijn hutje te spelen en ook kleine blokjes (hout) zijn ook erg geliefd mooie torens mee te bouwen en om te gooien en zo een beetje bezig te houden

oja en kleuren met krijtjes ook erg leuk vooral als mama een rol oud behang door te kamer rolt en je mag er op lopen en kleuren dat is toch zo leuk…



verder zo geen idee maar hier is het wel wat minder geworden

Aan haar behoefte om te klimmen te gemoed komen zou ik zeggen.

Zet stoelen en een tafel even op een manier in de woonkamer neer dat ze even lekker kan klimmen. Verder veel naar speeltuintjes gaan. Misschien iets om te klimmen in de tuin?

ipv NEE zeggen, aangeven wat ze wel mag en dan vooral waar ze wel op mag klimmen.

Af en toe een ‘‘stormbaan’’ in huis creeren. Ik zette dan een parcours uit, met de kussens van de bank (moesten ze springen van kussen naar kussen), onder de salontafel door kruipen, over een kussen heen springen, op het kleuterstoeltje klimmen en er weer vanaf springen, op het verhogertje klimmen en er weer vanaf springen etc etc.



Dus af en toe lekker laten klimmen, maar dan wel gecontroleerd met mamma erbij!

Hier ook een klimaapje en sinds 2 weken 2 klimaapjes. Steven luistert inmiddels heel goed, en klimt niet meer overal op.

Dennis weet nog niet wat luisteren is en met hem oefenen we de trap, trap op gaat al een paar maanden zonder problemen, al blijf ik er nog wel achter lopen, maar ik schrik niet als ik ineens merk dat hij de trap op gaat. Naar beneden gaat steeds beter. Hij probeert steeds boven over het hekje te klimmen, maar was er nog altijd bij.

Ik ga heel veel met de jongens naar buiten, naar een speeltuintje in de buurt en daar liet ik Steven altijd lekker klauteren, en nu wil Dennis meedoen, maar die is nog te klein om er soms bij te kunnen.



Een parcours leggen doe ik ook weleens maar Dennis vind dat niet interessant genoeg.

Een stapel gewone lego vinden ze allebei vaak wel leuk, leuker dan duplo en dan zijn ze weer een tijdje zoet. Het is zoeken naar uitdagingen, zoeken naar dingetjes naast het klimmen wat ze ook leuk vinden Steven lijkt knutselen ook leuk te vinden, dus die kan ik daarmee afleiden. Dennis speelt graag met kleine autootjes. Zodra ik merk dat hij wil gaan klimmen, ga ik weleens heel druk hun speelgoed opruimen en vraag ze mee te doen, en benoem dan allerlei speelgoed waar ze nauwelijks naar omkijken en ze zijn afgeleid.

Mijn meisje is nog geen jaar en klimt ook overal op en in.



Zodra ik haar jas aan doet om weg te gaan, loopt ze naar de gang , nee niet naar de deur,maar naar de trap. Ik heb haar nu maar geleerd om aan de brede kant van de trap te lopen en altijd met papa en mama erbij. Ze wacht nu dus ook op de eerste trede op papa of mama en loopt dan naar boven.



Ik zei ook altijd nee als ergens aan kwam wat niet mocht. Nu zeg ik dat niet meer, want het lijkt wel of ze het leuk vind en express gaat doen. Ik zeg nu als ze bijvoorbeeld aan de plant in de vensterbank komt : Laat maar staan Fleur is van mama. Dan kijkt ze me aan, wijst er na en zegt mama en loopt daarna weg. Of ze pakt dingen beet en komt ze bij mama brengen.





Maar hoe je het klimmen af kan leren ?

Misschien toch leren waar ze wel op mag en ze het moet doen ??

Hier ook zo’n aapje ze heeft van Oma onlangs een eigen stoeltje gehad en nu denkt ze dat ze overal in/op/over kan klauteren. vanochten mijn rolstoel of de bureaustoel vanuit haar kinderstoel op de eettafel. de trap op deed ze al nog voor ze een jaar was maar trap af moet ik haar nog leren maar ja nu in een rolstoel heb ik zelf al de grootste moeite

Maar hoe het beste aan te pakken de trap af te gaan de 1 zegt op de billen de ander zegt achteruitIemand een idee?

Wij zijn nu ook aan het oefenen met de trap af (derop deed ze al voordat ze jaar was) Wij leren nu op de billen naar beneden gaan en als ze nog groter is, gaan we oefenen met lopen…



Ik vind persoonlijk achterlopen de trap af nog eng omdat ze niet kan zien waar ze stapt…