wat moet ik met een loop oor??

Hoi,

mijn jongste is 2 weken terug aan de keel - en neusamandelen geopereerd. Aan de oren is niks gedaan.

nu heeft ze sinds een paar dagen oorpijn en vannacht is ze bijna de hele nacht wakker geweest.

nu kwam ik er vanmorgen achter dat het oor mega vies is, er is vanalles uitgekomen, het zat nog tot in haar haren.

vandaag bij m’n schoonmoeder (ik moest werken) is er nog meer uitgekomen en net na het bad heb ik met een tissue ook nog vanalles weggeveegd.

Nu ben ik niet bekend met een loop oor, wel met oorontsteking, want dat heeft ze heel vaak gehad, maar dit is de 1e keer.

ik heb dus geen idee wat ik er mee moet.

Ik heb haar net wel een zetpil gegeven, in de hoop dat we een betere nacht krijgen dan afgelopen nacht.

En ik heb nog otalgan druppels, mag dat erin?

of moet ik met haar naar de dokter?

ze heeft ook iets verhoging, 38,1.

Dus, wat doen jullie met een loopoor?

O ja, gister waren op CB voor controle bij de arts, die heeft in haar oren gekeken, de ene zat vocht achter en de andere zat goed vol zei ze, dat is dus degene die vannacht geknapt is.

hopelijk is de spanning eraf en doet het geen pijn meer.

goed spayen met zoutwater oplossing via de neus, dat houd de boel open

verder niet teveel in de oortjes zitten, alleen de oorschelp schoonmaken. de rest gaan vazelf…

Aanlijnen???

Sorry… FLAUW!!! Ik heb eigenlijk geen idee. Beterschap!!!

dank je Fietje, ik heb idd net al zoutoplossing gesprayed, omdat we dat altijd als advies krijgen bij elke oorontsteking, dus dat heb ik standaard in huis.

en verder afblijven dus…

denk je dat het nu nog pijn doet?

of zou het niet meer omdat het door is gegaan?

@~Marion~ wrote:

Aanlijnen???

Sorry… FLAUW!!! Ik heb eigenlijk geen idee. Beterschap!!!

euh, ja na 2 weken niet doorslapen en vannacht helemaal niet geslapen is dat wel FLAUW!!! ja, haha…

ben zo moe dat ik zelfs even moest nadenken wat je met aanlijnen bedoelde.

ik dacht, huh, 't is toch geen hond… :mrgreen:

maar kwartje is gevallen hoor.

als het oor eenmaal loopt, doet het vaak geen pijn meer… lastig he, als je even niet meer weet hoe je je kindje het beste kan helpen…

o ja, wij hebben maandag de oren van anna laten uitspuiten, en toen gaf de HA het advies om evt een paar druppeltjes zoete olie in het oor te druppelen om het te reinigen…

maar als het nog zo heftig loopt lijkt me dat niet echt handig. is meer voor vastzittende troep denk ik

ja precies.

ik wil natuurlijk dat ze er het minste last van heeft.

ze heeft al zo veel te verduren gehad in die ruim 2 jaren van haar leven

de ene oor- en keelontsteking na de andere met hoge koorts, echt heel naar.

en dan 2 wk terug die operatie waar ze een week flink ziek van is geweest, niet eten, koorts, pijn enz.

en nu dat oor weer…

begin meteen te twijfelen of ze geen buisjes had gemoeten, straks kan ze nog een keer onder narcose…

Een loopoor kan diverse oorzaken hebben. Meestal verdwijnen de klachten vanzelf, maar soms zijn medicijnen nodig om het loopoor te stoppen.

Bij een loopoor (otorroe) vloeit er etterige, stinkende vloeistof (pus) uit het oor, via een kapot trommelvlies. Meestal wordt een loopoor veroorzaakt door een ontsteking van het middenoor. Vaak is zo’n ontsteking het gevolg van een verkoudheid. Maar er zijn ook andere oorzaken. Zo kan de uitwendige gehoorgang ontstoken zijn, bijvoorbeeld als gevolg van eczeem.

Vijf antwoorden op veel gestelde vragen over het loopoor:

Waarom hebben vooral kinderen last van een loopoor?

Middenoorontsteking treedt vooral op bij kinderen, omdat bij hen de buis van Eustachius korter is. Bovendien lopen kinderen vaker infecties op dan volwassenen.

Is een loopoor besmettelijk?

Ja, het ontstekingsvocht is besmettelijk. Als je in contact komt met het vocht, kan je ene verkoudheid oplopen, maar niet meteen een middenoorontsteking. Veel kinderdagverblijven raden ouders aan om kinderen met een loopoor thuis te laten. Het pus is echter niet besmettelijker dan de kleine vochtdruppeltjes uit neus en keel van kinderen die verkouden zijn. Let wel goed op de hygiëne, om zo besmetting te voorkomen. Was je handen goed nadat je een loopoor hebt schoongemaakt.

Moet ik naar de huisarts?

Meestal geneest een loopoor spontaan. Als het een week aanhoudt, ga dan naar de huisarts. Die zal meestal oordruppels voorschrijven, soms in combinatie met antibiotica. Als het oor na 2 weken nog niet droog is, kan de huisarts doorverwijzen naar de KNO-arts.

Kan ik zelf iets doen?

Je kunt het oor het beste schoonmaken met een washandje met lauw water. Gebruik geen wattenstaafjes om het vocht te verwijderen, daarmee kun je het trommelvlies beschadigen. Stop ook geen watje in het oor. De bacteriën vermenigvuldigen zich namelijk gemakkelijker in een afgesloten ruimte.

Mag ik douchen?

Douchen kan gewoon, maar het liefst zonder zeep. Zwemmen daarentegen is niet verstandig.

Hoe werken oordruppels?

Oordruppels bevatten vaak aluminiumacetotartraat, een zurige stof die de groei van bacteriën in het oor tegengaat. De druppels hebben een indrogend en verkoelend effect en verminderen de jeuk. Oordruppels als Otosporin (uitsluitend op recept verkrijgbaar) bevatten een middel dat ontstekingsverschijnselen vermindert (hydrocostison). Daarnaast bevat dit middel antibiotica. Er zijn ook oordruppels die geen antibiotica bevatten. Een vrij verkrijgbaar middel als Otalgan mag je trouwens nooit gebruiken bij een loopoor.

http://www.dokterdokter.nl/mijn-kind/peuter-kleuter/article/3853/loopoor-geneest-niet-altijd-vanzelf

@Fietje wrote:

o ja, wij hebben maandag de oren van anna laten uitspuiten, en toen gaf de HA het advies om evt een paar druppeltjes zoete olie in het oor te druppelen om het te reinigen…

maar als het nog zo heftig loopt lijkt me dat niet echt handig. is meer voor vastzittende troep denk ik

die tip kreeg ik hier ook van alle kanten, maar meer van oudere mensen, ik wist niet dat een huisarts dat ook wel adviseert.

ik denk idd dat ik dat er nu niet in moet doen, omdat het al zo vol zit

het is ook gewoon vloeibaar wat eruit loopt en groenig :sick:

hee bedankt voor de info!

ik heb inderdaad een warme natte washand gebruikt

heb ook nog even aan een watje gedacht, maar ik dacht dan kan de troep er niet uit en blokkeer je de boel misschien juist.

het kan dus wel een week duren, voor je wat moet ondernemen…

dat wordt dus ook niet zwemmen volgende week in de vakantie…

maar dat werd toch al lastig omdat de oudste ook net 2,5 week oorontsteking heeft gehad, dus dat leek me al niet verstandig.

succes met je ziekenboeg…

thnx

Ik zou geen olie in een loopoor doen. Bij een loopoor zit er een gaatje/scheurtje in het trommelvlies, waardoor de vuiligheid/ontsteking vanuit middenoor kan lopen.

Meestal wordt AB gegeven als je koorts hebt, dus ik zou even die temperatuur in de gaten houden. Als ze morgenochtend ook boven 38 graden zit, dan toch even naar de huiarts bellen. Zeker door haar KNO voorgeschiedenis.

@Fietje wrote:

Een loopoor kan diverse oorzaken hebben. Meestal verdwijnen de klachten vanzelf, maar soms zijn medicijnen nodig om het loopoor te stoppen.

Bij een loopoor (otorroe) vloeit er etterige, stinkende vloeistof (pus) uit het oor, via een kapot trommelvlies. Meestal wordt een loopoor veroorzaakt door een ontsteking van het middenoor. Vaak is zo’n ontsteking het gevolg van een verkoudheid. Maar er zijn ook andere oorzaken. Zo kan de uitwendige gehoorgang ontstoken zijn, bijvoorbeeld als gevolg van eczeem.

Vijf antwoorden op veel gestelde vragen over het loopoor:

Waarom hebben vooral kinderen last van een loopoor?

Middenoorontsteking treedt vooral op bij kinderen, omdat bij hen de buis van Eustachius korter is. Bovendien lopen kinderen vaker infecties op dan volwassenen.

Is een loopoor besmettelijk?

Ja, het ontstekingsvocht is besmettelijk. Als je in contact komt met het vocht, kan je ene verkoudheid oplopen, maar niet meteen een middenoorontsteking. Veel kinderdagverblijven raden ouders aan om kinderen met een loopoor thuis te laten. Het pus is echter niet besmettelijker dan de kleine vochtdruppeltjes uit neus en keel van kinderen die verkouden zijn. Let wel goed op de hygiëne, om zo besmetting te voorkomen. Was je handen goed nadat je een loopoor hebt schoongemaakt.

Moet ik naar de huisarts?

Meestal geneest een loopoor spontaan. Als het een week aanhoudt, ga dan naar de huisarts. Die zal meestal oordruppels voorschrijven, soms in combinatie met antibiotica. Als het oor na 2 weken nog niet droog is, kan de huisarts doorverwijzen naar de KNO-arts.

Kan ik zelf iets doen?

Je kunt het oor het beste schoonmaken met een washandje met lauw water. Gebruik geen wattenstaafjes om het vocht te verwijderen, daarmee kun je het trommelvlies beschadigen. Stop ook geen watje in het oor. De bacteriën vermenigvuldigen zich namelijk gemakkelijker in een afgesloten ruimte.

Mag ik douchen?

Douchen kan gewoon, maar het liefst zonder zeep. Zwemmen daarentegen is niet verstandig.

Hoe werken oordruppels?

Oordruppels bevatten vaak aluminiumacetotartraat, een zurige stof die de groei van bacteriën in het oor tegengaat. De druppels hebben een indrogend en verkoelend effect en verminderen de jeuk. Oordruppels als Otosporin (uitsluitend op recept verkrijgbaar) bevatten een middel dat ontstekingsverschijnselen vermindert (hydrocostison). Daarnaast bevat dit middel antibiotica. Er zijn ook oordruppels die geen antibiotica bevatten. Een vrij verkrijgbaar middel als Otalgan mag je trouwens nooit gebruiken bij een loopoor.

http://www.dokterdokter.nl/mijn-kind/peuter-kleuter/article/3853/loopoor-geneest-niet-altijd-vanzelf

ik ben met Dave gisteren naar de Ha … ook (weer) oorontsteking…

kreeg AB en oordruppels mee… ( otalgan)… nu is hij vanacht gebarsten zeg maar en heeft hij een loopoor…

heb wel tegelijk met de AB vanmorgen de otalgan gegeven… nu lees ik hier dat dat dus niet mag… :think:

die dus maar niet meer geven… hadden ze er ook wel bij mogen zeggen :naughty: hopelijk heb ik er niets mee verder veroorzaakt…

je kunt beter geen olie in het oor druppelen inderdaad omdat er bij een loopoor sprake is van een gaatje in het trommelvies. De troep komt er vanzelf uit. Als je kindje er koorts of weer pijn bij krijgt of als het loopoor langer dan 2 weken aanhoudt dan moet je even een huisarts raadplegen. anders kun je het gewoon afwachten, verdwijnt in de meeste gevallen vanzelf binnen 2 weken. (ben doktersass. in huisartsenpraktijk)

Suc6!

bedankt voor de info.

pijn heeft ze in ieder geval, want ze is nog steeds 3 tot 4x 's nachts wakker.

nu wil ze ook niet slapen en is maar aan het jammeren.

ze voelt wel warm, maar ze had net toch geen koorts.

ze wil alleen maar op schoot hangen en roept steeds mama

ik word er dood moe van.

ik had vrijdag de kno arts nog gebeld, maar die zei dat het geen kwaad kon en dat het niks met de operatie te maken had

wel vind ik het raar, ze heeft nog nooit een loopoor gehad en nu na de operatie opeens wel, dat is toch toevallig…

ik zie het nog even aan, als ze vannacht weer zo vaak wakker is bel ik morgen de huisarts wel, ik word hier echt niet goed van

nou, ik ga weer, ze wil steeds op schoot…

Nou, we zijn vanmorgen bij de huisarts geweest en ze heeft weer dubbele oorontsteking.

het loopoor is dus ontstoken maar de andere kant ook.

ze heeft een AB kuur gekregen, hopen dat dat helpt!

ik had dit echt niet meer verwacht na de operatie van keel- en neusamandelen. Ik dacht echt dat we hier nu vanaf zouden zijn en baal er flink van!!

nog steeds gebroken nachten dus… :frowning:

(gisteravond had ze wel rond de 39 koorts en vanmorgen nog 38 en weer wakker vannacht, vandaar dat ik vanmorgen toch de huisarts heb gebeld)

beterschap!

Wat sneu! Groot gelijk dat je heengegaan bent! Hopen dat ze nu snel opknapt!

:hug: