Hier zit ik echt met een groot probleem en ik kom er ff niet meer uit dus ik hoop dat jullie tips hebben…
Mijn moeder die past op als ik aan het werk ben, ik werk 12 uur in de week en buiten die uren zien we haar ook nog regelmatig.
Ik en mijn man wij geloven, mijn moeder niet en dat is natuurlijk haar goed recht maar nu het probleem…
Als er iets niet goed gaat of lukt bij mijn moeder zegt ze "gdverdomme" met als gevolg dat Samara het nu ook zegt… Ze zegt het de hele dag door en ik word hier echt zo pissig door. Ik heb negeren geprobeerd, werkt niet… Ik heb geprobeerd om te zeggen Nee Samara mag je niet zeggen, gdverdomme proberen te vervangen door potverdorie maar echt niks werkt… :evil:
Ik heb mn ma hier over aangesproken maar die begon eerste instantie te lachen, ongelovelijk! Ik ben echt heel boos op haar…
Maar meiden en mannen hoe moet ik dit aanpakken?
oei lastig…
gelovig of niet… ik blijf “schuttingwoorden” vreselijk niet passen bij kinderen…
Wat ik zou doen is heel neutraal zeggen “Wessel ik vind dat niet leuk” en vervolgens omdraaien en geen aandacht aan geven.
Ook als oma het zegt waar je bij bent…“Oma ik vind dat niet leuk” en ook gewoon ff geen aandacht…
Want jou uitlachen als je het aangeeft is natuurlijk niet echt een opening om nog eens het gesprek aan te gaan.
Misschien vragen aan je moeder of je haar “oma is gek” zult leren zeggen… of je moeder dat ook leuk vind???
als ze nou weer dat woord zegt kun je een ander woord gebruiken (wij gebruiken hier de “bloemkool”), dan is de aandacht er weer even vanaf, en hopelijk vergeet ze dan snel dat ene woordt weer
en gelovig of niet, mijn moeder of schoonmoeder zou dit ook echt niet moten zeggen in bijzijn van onze kinderen…pppfff waar haalt ze het lef vandaan zeg!!!
kan me heeeel goed voorstellen dat je echt ff pissed bent…dat zou ik ook zijn :hug: :hug: :hug:
Ik ben zelf niet gelovig, maar vind het ook niet nodig om zulke woorden te gebruiken. En zeker niet als er kinderen in de buurt zijn.
Helaas weet Samara dat dat wel een heel bijzonder woord is. Steeds als ze het gebruikt ziet ze dat mama daar behoorlijk op reageert. Dus misschien kun je er beter geen aandacht aan schenken? Dan wordt het misschien minder interessant om het woord te gebruiken.
Geen idee of het helpt, ik ben nog een leek. :oops:
Misschien zelf een ander woord verzinnen, de hele dag door je teen stoten en dat steeds roepen…dus zorgen dat ze een ander woord net zo interessant gaat vinden als het andere woord. Beetje toneelstukje opvoeren dus.
En ik vind het ook sowieso geen woorden die je moet gebruiken in het bijzijn van kinderen.
En dat je moeder gaat lachen als je erover wilt praten…vind ik niet zo netjes. En dan druk ik me zacht uit!
Dat negeren heb ik echt geprobeerd maar dat werkte niet… Maar ik ga de andere tips wel proberen! Ik hoop echt dat het werkt want vind het vreselijk, daarnet sta ik toch ook weer in de winkel voor l*l want mensen kijken mij ervoor op aan…
hmm ik heb hier een apie van 4 die op school de meest vreselijke dingen leert. Ik heb met hem afgesproken dat hij erwtjes te eten krijgt als hij stoute of vieze dingen zegt (hij vind erwtjes vreselijk).
Nu is het zo dat als hij iemand k*tzooi hoort roepen omdat diegene zich bezeerd, hij ‘ohhoooo jij krijgt erwtjes’ roept. Dat is wel heel grappig.
Hij weet nu wat schelden is, en dat ik dat soort woorden onder dezelfde noemer schaar, maar voorheen was het dus ohooohooo jij krijgt erwtjes.
Niet pedagogisch misschien om er eten bij te halen, maar hier wel werkzaam, en hij scheld niet meer.
Voor mij heeft het niks met geloven op zich te maken, maar uit zo’n klein mondje horen zulke woorden gewoon niet te komen.
De opa van mijn zoontje heeft ook een handje van om God erbij te halen als het hem niet wil lukken (en dan zeg ik dat die er niks aan kan doen als hij onhandig doet, word hij boos, gek he), en mijn zoontje roept nu dus heel hard ohhooo opa jij krijgt erwtjes.
Zo zegt mijn zoontje dus op een voor mij acceptabele manier dat de woorden die opa gebruikt niet mogen van mama zonder dat hij brutaal over komt (want een kind wat een volwassene de les leest vind ik ook niet altijd respectvol over komen)
Ik snap wel dat je boos bent, zou ik ook zijn. Al heeft het meer met respect te maken dan met geloven denk ik.
Succes hoor,
dat van die erwtjes vind wel een goed idee.
zit hier ook even mee te lezen voor tips.
ik weet lysanne is nog te klein om die dingen na te zeggen maar als ze het ergens hoort wil ik dat natuurlijk ook zo snel mogelijk afleren
Is Samara ook niet net een papegaai??? Yara namelijk wel en die zegt alles wat wij ook zeggen.
Zo heeft zij potdomme ergens vandaan gehaald en daar zijn we niet blij mee :thumbdown: :thumbdown:
Maar als ze dat woord nu zegt dan zeg ik erachter aan wasmachine,papegaai enz enz en dan herhaald ze die woorden gewoon.
Ik negeer het dus op de een of andere manier ook wel wat.
Maar goed als je er niet telang bij stil blijft staan wordt het wel minder,tenminste hier wel met dat afleiden helpt het wel!
Maar tjeee zeg je kan toch wel een beetje rekening houden met kinderoortjes!!! Ze pikken alles op en dan voluit vloeken vind ik nogal wat!
En als je je ma erop aanspreekt lacht ze ook nog. Dat vind ik niet kunnen :thumbdown: :thumbdown:
En je zou je ma dit topic wel eens kunnen laten lezen,alle antwoorden!
bij lucas had mijn moeder een heel efficiente en toch redelijk kindvriendelijke oplossing. Als lucas zo’n woord in zijn mond nam, pakte mijn moeder een oude(re) tandenborstel en een tube parodontax( :sick: ) Op dat moment dreigde ze een keer, als je dat woord nog een keer zegt, dan poets ik je mond met deze tandpasta… want zulke woorden horen niet in de monden van zulke kleine kindjes. Na die tandpasta een keer geproefd te hebben, leerde lucas het heel rap af…
het heeft geen effect op het normale tandenpoetsen omdat hij dus heel duidelijk het verschil weet tussen zijn eigen tandpasta en die hele vieze…
een kleine variant op het je mond uitspoelen met groene zeep van vroeger , wellicht, maar het werkt wel!
(ps. helpt ook tegen grote monden enzo :P)
Dat is ook wel een goeie mv2kids :lol: :lol:
Isabel heeft ook een gvd-periode gehad. Of je nou gelovig bent of niet (ik niet dus): 't blijft vervelend als ze zoiets zeggen ja toch. Vindt deze ongelovige dan… :think:
Waar ze het opgepikt heeft weten we niet, maar ze zei het te pas en te onpas. Gelukkig maakte ze er toen nog “offedomme” van dus waarschijnlijk haalde niet iedereen het eruit…
Er aandacht aan besteden (in de vorm van verbieden, haar erop aanspreken) hielp voor geen meter. We hebben het toen heel erg genegeerd, zijn telkens snel over iets anders begonnen en dat hielp! :thumbup:
Over je moeder: ik vind het echt niet kunnen dat ze erom lacht. Ze moet jullie respecteren. Natuurlijk hoeft ze niet alles op jullie manier te doen, maar zaken die jullie erg belangrijk vinden, zoals dit dus, moet ze gewoon opvolgen!!!
Wij hebben het nu met het woord “eikel”… Even een stukje van m’n weblog daarover kopiëren (want ik moet zo in bespreking… :roll: )
Het is begonnen bij papa. Liefkozend noemde hij onze dochter wel eens "eikeltje" als ze iets geks of dommigs deed. Isabel nam het woord al gauw van hem over. "Wat ben je van mama?" vraag ik haar wel eens. "Een hattebout van mama," antwoordt ze dan (omdat de 'sch' zo lastig uit te spreken is). "En van papa?" "Ik ben een eikeltje van papa."
Hoe goedbedoeld ook, "eikel" blijft een scheldwoord. Helemáál als je het op z'n Haags uitspreekt. Toen Isabel het dus te pas en vooral te ónpas ging gebruiken, besloten we in te grijpen. "Je bent een èkel!" roept ze nu soms en dan beginnen wij gauw over iets anders. Hopelijk is de lol er snel af.
Dan is er nog het D-woord. "Duvel." Oma Marion noemt onze kleine dondersteen wel eens zo, als ze iets stouts doet. Inmiddels is het voor Isabel erg leuk geworden om een "duveltje" te zijn. "Duvel!" roept ze soms zelf al als ze iets uithaalt wat niet mag. "Nee, je bent nu gewoon stout... daar is niks grappigs aan," probeer ik dan maar.
Duvel, eikel... het zijn op dit moment mega-interessante woorden. Zaak is dat we allemáál ons steentje bijdragen aan het afleren (en dus negeren) ervan.
Ik sprak mijn moeder hierover. "Duveltje vind ik niet zo'n erg woord," gaf ze aan. Op zich is het dat natuurlijk ook niet, maar Isabel kan dat onderscheid niet maken natuurlijk.
En vandaag kwam dat pijnlijk naar boven... samen met oma Marion (mijn moeder dus) was ze bij Bruna. Isabel trok haar dondersteentjesgezicht en sprak op lage toon tegen de verkoopster: "Jij bent een èkel!" Mijn moeder kreeg het er warm van. "Wat zei je daar?" had de Brunadame verbaasd gevraagd. M'n moeder had er maar snel overheen gepraat en liep even later, zich diepschamend, met een zich van geen kwaad bewuste Isabel weer naar buiten.
"Duvel, eikel... voor haar is het allemaal hetzelfde, mam... daarom negeren we ál die woorden en doen we er niet grappig meer over," legde ik uit. De boodschap kwam wel aan nu geloof ik...
Maar goed, daar heb jij niks aan omdat het je moeder misschien wel een worst zal zijn als ze het in het openbaar zegt waar ze bij is...
He bah, dat is niet leuk meis! Ik kan me voorstellen dat je daar pissed over bent!
Als je er samen met je moeder niet uitkomt (en daar lijkt het op) dan zou ik op zoek gaan naar een andere oppas.
Jammer voor oma dan, maar als haar manier van oppassen/opvoeden op een bepaalde manier niet samen gaat met die van jullie…tja…
Als ik oppas nodig zou hebben voor mijn kinderen, dan zoek ik iemand uit die ik kan vertrouwen en die qua opvoeding met ons op 1 lijn zit.
Ik weet niet, of je moeder dit oppassen gratis doet?
Ik vind dat zelf altijd wat lastig, dat stuctureel gratis oppassen. Juist vanwege dit soort zaken zou ik het liever zakelijk houden. Dan kan je ook beter eisen, dat er op een bepaalde manier wordt omgegaan met regels en afspraken.
Lijkt me in ieder geval een lastige situatie!
Je loopt iets vooruit op de dingen Frischling
Ik heb niet gezegd dat ze geen goede oppas is verder, dat is ze wel en ze houdt ontzettend veel van mijn kinderen.
Ze past ook niet gratis op, ze word ervoor betaalt Ze heeft namelijk een uitkering dus ze kan het wel gebruiken. Ik zou haar dit ook niet snel willen afpakken, mijn moeder zou kapot gaan.
Ik ben alleen boos over dat gdverdomme en het feit dat ze me uit zat te lachen toen ik haar ermee confronteerde. Het feit dat wij geloven heeft er niet veel mee te maken, ik zou net zo boos zijn als het een ander vloekwoord zou zijn. Ik heb haar daarnet nog aan de telefoon gehad en tegen haar gezegd dat k erg teleurgesteld was en ze heeft me belofd dat ze vanaf nu haar woorden zou letten. We zien het wel…
Ik ga het vanaf nu gewoon corrigeren met “nee Samara, het is potverdorie” , daarnet zei ze het uit derzelf dus mischien werkt het wel :think:
Iedereen bedankt voor het meedenken :-*
Ik gaf puur aan wat ik zou doen TaMa;-)
Ik geloof meteen, dat ze verder een goede oppas is hoor. Alleen zou ik het niet pikken van de oppas (of het nu mijn moeder is of een ander) als ze zo tegen onze wensen in zou gaan (zelfs erom zou lachen)
Het is fijn, dat je moeder je nu wel serieus neemt. Ik hoop, dat het nu goed zal gaan en dat ze gewoon jullie wensen zal respecteren (zoals het natuurlijk ook gewoon hoort, helemaal als het om betaald werk gaat)
Ik zei toch ook niks verkeerds meis?
Ik vind alleen dat ze niet gelijk “ontslagen” hoeft te worden voor 1 fout. Tuurlijk je hebt helemaal gelijk, ze respecteerde me niet en dat hoort ook niet. Dat heb ik haar ook gezegd en als het weer een keergebeurt dat ze me niet serieus neemt dan neem ik stappen…
Maar ik vind eigenlijk wel dat je nog een keer moet praten over dat vloeken…
Want Samara verbeteren helpt wel iets, maar als ze het blijft horen komt het toch in haar systeem…
Nee je zei niks verkeerd hoor! Ik reageerde op jouw opmerking, dat ik te hard van stapel loop. Ik bedoel te zeggen: voor jou is het misschien te hard van stapel lopen, maar als ik puur afga op jouw verhaal en het naar mezelf zou vertalen, dan zou ik een andere oppas zoeken. Ik bedoelde niet te zeggen, dat je moeder niet deugt als oma oid.
En dat wat Marlous zegt, dat speelt bij mij ook mee. Ik zou het zelf van de zotte vinden om mijn kind te moeten corrigeren omdat een betaalde oppas mijn wensen niet respecteert. Dan loop je eigenlijk achter de feiten aan.
Maar ik begrijp nu, dat je er nog wel met je moeder over kan praten, dus dan is dat hartstikke mooi. Hopelijk blijft het gewoon hierbij en let Oma gewoon op haar taalgebruik.
@Marlous wrote:
Maar ik vind eigenlijk wel dat je nog een keer moet praten over dat vloeken…
Want Samara verbeteren helpt wel iets, maar als ze het blijft horen komt het toch in haar systeem…
Ja daar heb je gelijk in. Ik ga dat ook zeker nog doen want ik vind het vreselijk dat gevloek. Maar ik had haar net aan de telefoon en dan praat je gewoon niet zo lekker als dat ik haar aankijk. Maar morgen zou ik langs gaan en dan praat ik het met haar uit.
Ik zal haar ook zeggen (en dat vind ik vreselijk om te doen) dat als ze door blijft vloeken dat ik dan opzoek gaat naar een andere oppas…