wat moet ik hier nou mee??? achterlopen?

vanochtend bracht ik lucas naar school, en zit een jongen tegenover hem ( jonger dan lucas) die tekent daar zo een huis weet je wel zo’n 4 kantje met een 3 hoek er bovenop, en als toetje kreeg het huisje raampjes en een deurtje :inlove:

dus ik zei tegen lucas maak jij ook eens zo’n mooi huisje, lucas begint wat te krabbelen op papier rondje hier en een blokje daar, zo mama een huis! alles maar in de verste verte een huis…pppffff ik heb vorige weekvoor het eerst gezien dat hij een poppetje schildert, de juf hield me aan en zei kijk eens wat lucas heeft gemaakt, na wat pushen van de juf is er een heus poppetje uitgekomen…loopt mijn kind nou zo ver achter??? als hij zo doorgaat ben ik bang dat hij groep 3 wel kan vergeten

vind het wel moeilijk hoor om hem zo te zien stribbelen, hij speeklt gewoon veel liever in de hoeken ( construktie poppen en bouw hoek) ja en buiten…ik zit zo vaak met hem aan de tafel, maar hij geeft z snel op, dan wordt hij boos, en gooit hij alles van of over tafel :frowning:

:hug: :hug: Ik denk dat echt achterlopen wel mee zal vallen joh. Mijn dochter tekent ook pas sinds kort ‘echte dingen’. En dat deed ze eigenlijk zomaar opeens. Dus wie weet. En anders kleutert hij een jaar langer, dat geeft toch helemaal niet. Tenminste ik zou er geen problemen mee hebben hoor. Beter stevig naar groep 3 dan dat ie nog 6 jaar lang overal achteraan hobbelt.



Ik zou het wat tijd geven en verder goed in de gaten houden of er wel wat vooruitgang in zit. Komt vast helemaal goed :-*

ik weet niet of er meer is dan dat tekenen waarin je het idee hebt dat hij achterloopt, anders vind ik je conclusie wat voorbarig. Elk kind ontwikkelt zich anders, je hebt tig vlakken waarop je kind zich kan/moet ontwikkelen en voor elk vlak heeft elk kind haar eigen tempo.

Nano is ook een ramp in tekenen, puzzelen is ie ook al geen held in. En toch maak ik me totaal geen zorgen. Hij maakt namelijk absurd goed opgebouwde zinnen, heeft een vocabulair waar soms letterlijk mijn mond van open valt, en trekt conclusies waar ik ook helemaal verbaasd over ben.

Die dingen waar ie niet goed in is, komen wel een keer. Neem ik aan.

Het heeft geen zin je kind zo letterlijk te vergelijken met anderen, er zullen altijd kinderen zijn die op bepaalde vlakken meer kunnen dan jouw kind. Denk dat het gezonder is de nadruk te leggen op wat jouw kind wél kan.



Mocht je je over een veel grotere linie zorgen maken om of je kind zich wel ‘volgens de norm’ ontwikkelt, dan zou ik gewoon even de juf aan haar jasje trekken.

Onze zoon is nu dit jaar begonnen in groep 3. Voor de vakantie dacht ik echt van dit gaat niet lukken (hij kan niet lang stil blijven zitten), maar vindt het erg leuk in de klas. Hij is van juli, dus zit in hetzelfde schuitje als bij jullie. Ook hij was vorig jaar rond deze tijd geen held met tekenen (understatement!). Nu tekent hij alleen als hij er zin in heeft en valt me de mond open van wat hij nu weer verzonnen heeft. Vorig week had hij een huis getekend met het hele waterleidingsysteem erin van zolder naar riool! Hij is altijd heel erg met techniek, constructie en elektriciteit bezig, maar dat hij het op tekening weet weer te geven vond ik verbazingwekkend. Verder tekent hij alleen nog maar wat poppetjes en treintjes (zijn andere hobby).



Ik zou me dus niet al te ongerust maken hoor. Hij heeft nog een heel schooljaar voor de boeg en zal dan vast wel toe zijn aan groep 3

Hier 2 totaal verschillende kinderen.



Aniek tekent de mooiste dingen en is daarin zeker 2 jaar voor op leeftijdsgenoten.

Ook is ze al erg druk met rekenen. Lezen vind ze echter enorm moeilijk, ze draait letters veelvuldig om en geeft ze de verkeerde plaats.

Ze wil niks doen als het op letters leren aankomt.



Puzzelen vind ze geweldig en ze legt zo puzzels van 100 stukjes of meer weg.

Maar daarentegen is ze motorisch niet sterk. Ze kan niet fietsen, ze kan niet goed hinkelen op beide benen, durft niet hoog ergens vanaf te springen, keelt mij zowat als we gaan zwemmen enz.



Dan Peter, hij fietst, hij rent, vliegt en springt. Is nergens bang voor, ook niet in het zwembad. Hij gaat zo van de glijbaan en koppie onder.

Hij vind letters leren helemaal geweldig en kan zijn eigen naam al schrijven.

Maar als ik Peter vraag om te tekenen, dan krast hij gewoon. Hij tekent nog niet eens een poppetje. Hij vind tekenen niet interessant.

Kliederen met lijm en schaar weer wel, maar dan meteen vrij ruig.

Maar net als wat Fiep beschrijft over Nano… Peter gebruikt de moeilijkste woorden en IN de goede setting. Hij maakt connecties tussen gebeurtenissen die helemaal niet hoeven bij een bijna 4 jarige enz.



Dus ik maak me niet druk, het komt wel goed met hem, maar hij is gewoon niet zo getriggerd door tekenen…

nou gelukkig, we zien het wel dit schooljaar!

we hebben idd nog een heel jaar vor ons :slight_smile:



tanksss voor de snelle reacties :-*

Th tekent ook nog niet echt… moet vaak gissen wie de tekening hier gemaakt heeft Th of SL.

Wel maakte hij laatst voor het eerst een echt poppetje, en daar bleef het ook bij. Wel “schrijft” hij brieven en hele werkbeschrijvingen van denkbeeldige machines ed. Maar op school wordt dat ook niet echt gestimuleerd en wordt hij ook niet gedwongen om iets te moeten tekenen. Ze verven wel 1x per week maar dan gaat het meer om kleur gebruik. Hij is niet echt goed met praten (nou ja zijn woordenschat is erg goed alleen de uitspraak niet) maar ziet dingen wel op een hele verhelderende manier en kan soms dingen zeggen waarvan je echt niet verwacht dat ze uit een kind van 5 komen (1 van de dingen is bijvoorbeeld dat hij zijn eigen gedrag erg goed kan analyseren). Hij is wel erg goed met klimmen/fietsen e.d.

Maar hij zit nog niet in evenwicht… nu kan er in een jaar erg veel gebeuren maar ik heb ook afentoe mijn vraagtekens of hij volgend schooljaar al klaar is voor groep3/1e klas.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat dat jongetje die het huisje getekend heeft, het bij zijn mama/papa gezien heeft en zo ook het geleerd heeft. Het is juist niet goed om je kind te laten zien hoe hij/zij iets MOET tekenen. Dat moet het kind zelf nog leren. Dat is juist goed voor de ontwikkeling…



Maak je maar geen zorgen. :hug:

Trouwens het kan ook te maken hebben met creativiteit en niet met intelligentie…

Lasse tekent alleen maar strepen en ik kan zijn tekeningen niet onderscheiden van zijn zusje van anderhalf. Hij zegt dan gerust kijk mama een vliegtuig 8)



Roel vermoed dat Lasse zijn tekentalenten heeft :mrgreen:

Maar ik twijfel echt niet aan zijn kunnen op wat voor gebied verder ook.



En er zullen altijd kinderen zijn die beter zijn in het ene en jou kind in weer wat anders. Vergelijken is wat betreft ook een bezigheid waar je je wellicht beter verre van kan houden.

nee hoor niets achterlopen tis gewoon kind eigen…



toen sanne van de peuterspeelzaal afging en naar de basisschool ging kreeg ik al mee dat ze waarschijnlijk wel een jaar langer over de kleuterschool zou doen omdt ze nog zo speels was…(ja en? denk ik dan het is een kind :think: :hand: )…en dat ze tekenen niet leuk vond en nooit deed en puzzelen ze kreeg nog niet eens een simpele snel in elkaar omdat ze gewoon geen interesse had…en daar ligt de clou: Interesse!!!



nu op de basisschool zet ze moeiteloos puzzels van 64 stukjes in elkaar en heb ik de muur volhangen met tekeningen…geen kunstwerken maar wel dat het doet…en dit is dan in een tijdbestek van mei dit jaar tot nu veranderd…dus het komt heus wel…ik denk dat het gewoon interesse is…heerlijk als ze zelf wel beslissen wat ze willen doen :inlove:

Hij is net 5, veel te vroeg om nog wat te kunnen zeggen over groep 3. En zeker niet op basis van tekeningen.

Misschien heeft t te maken met interesse.



Waar leerkrachten op een gegeven moment op letten, is of de oog-hand coördinatie wel goed genoeg is voor groep 3 (om te schrijven). Maar dat kun je ook met andere dingen oefenen… en het duurt natuurlijk nog een jaar.

Ik kan nog steeds niet goed tekenen, ik denk dat hij gewoon geen tekentalent is, maar dat zegt niets over zijn andere talenten.

Ik heb een heel verhaal getypt, met wat tips, misschien doe je het al zo, maar misschien kan het je helpen. Kijk maar wat je ermee kunt, het is bedoeld om je een steuntje te geven. Ik kan me voorstellen dat je je heel onzeker kunt voelen hierdoor. :hug:

Als spoiler gedaan, anders is het berichtje zo lang :angel:

Mijn gastouderkindje is bijna 4,5 jaar en zit in groep 1.

Toen wij een maand geleden samen gingen tekenen, leek het niet echt ergens op. Maar afgelopen week tekende hij samen met zijn oudere broer en hij bleef echt niet achter. Een echte auto, met losse banden, een stuur en kleine details. Ik was zo trots :stuck_out_tongue:

Hij is motorisch heel sterk, klein maar ozo lening, handig en snel.

Taaltechnisch kan hij goed meekomen, maar is niet altijd duidelijk te verstaan voor een buitenstaander.

Hij is heel sociaal, maar aan de andere kant ook heel verlegen.



Zijn broer tekende met 5 jaar al hele plattegronden in details die nog met de werkelijkheid klopten ook. Hij heeft een fotografisch geheugen, maar is in zijn grove motoriek wat onhandiger.



Dus zoals je ziet zal de ontwikkeling van een kind op veel vlakken anders lopen dan bij een leeftijdsgenootje. Kijk eens op Google bij ‘ontwikkeling kleuters’

Zo kun je een beetje kijken wat de richtlijnen zijn, hetzelfde als bij een baby/peuter en de richtlijnen van het consultatiebureau, dat zijn ook dingen die kinderen op de gemiddelde lijn moeten kunnen.



Als je het niet vertrouwd, of onzeker bent kun je natuurlijk altijd aan de juf/meester vragen wat zij/hij ervan vindt.



Je kunt ook zelf thuis eenvoudige dingen doen. Dus niet te moeilijk, zodat hij ook het gevoel krijgt dat hij het kan. Misschien zelfs wel onder zijn leeftijds niveau. Verwacht niet teveel van hem. En doe het niet te vaak; hij heeft het op school al zo druk. (zeker als hij dit niet leuk vindt)

Geef 1 opdracht per keer. Laat hem zien wat je bedoelt met jouw opdracht, doe het voor. Desnoods 3 x als hij dat nodig heeft.

Hou het wel leuk en doe het niet te lang, wees zijn boze bui voor :wink: stop voordat je ziet dat hij wil opgeven. Beloon hem voor wat hij gemaakt heeft, door bijv een dikke knuffel te geven!!



Dus bijvoorbeeld, teken samen een huis. Jij begint met een blokje, je vraagt hem het dak te tekenen. (ookal is het niet goed, prijs hem voor het feit dat hij meedoet) Daarna teken jij de deur en vraag je hem het raam te tekenen. Huis klaar, geen kleine details totdat hij de basis onder de knie heeft.

Oefen vormen te tekenen, cirkels, vierkanten, driehoeken



Alles spelenderwijs, zodat hij het plezier in gaat krijgen. Iets wat je leuk vindt is makkelijker vol te houden dan iets wat je maar stom vindt :wink:

Sara, ben ik niet helemaal met je eens.

Wij als volwassenen leren de kinderen wat er in de wereld bedoeld wordt met bepaalde dingen. Zoals hoe je een huis moet tekenen.



Ik heb best wat moeite met de complete werkwijze van Reggio, dat is waarschijnlijk wat jij omschrijft. De methode ‘Reggio Emilia’ gaat er vanuit dat kinderen zelf over 100 talen beschikken, maw zelf de kunst van het leven al beheersen. Daar ben ik absoluut een voorstander van. Stimuleer wat een kind zelf kan, wat een kind zelf weet.

Maar ik denk dat kinderen die er moeite mee hebben, juist baat hebben bij hulp.

Zij hebben simpelweg het inzicht niet om het na te maken of te doen. Dan kunnen die ‘stomme’ simpele huizen, mensen en auto’s net meer inzicht geven in hoe dat soort dingen te kunnen maken. Dan krijgen ze er vaak ook meer plezier in.



Ik herken het ook vanuit mezelf. Als ik creatief moet zijn, heb ik altijd voorbeelden nodig, kon het als klein kind al niet uit mezelf en nog kan ik het moeilijk zelf voorstellen.



Kinderen leren vanzelf praten en verbeteren is niet goed. (wel: ‘kijk mama, ik heb geslaapt’ > ‘goed zo jongen, je hebt geslapen’)

Maar bij kinderen met een taalachterstand of uitspraakprobleem is logopedie is belangrijk om op een leuke manier er beter in te worden.



Soms heb je hulp nodig :wink:

Alyssa vond tekenen ook nooit leuk. Toen ze in febr begon op school zei de haar meneer meteen. Ze heeft moeite met tekenen want ze houd haar potlood verkeerd vast en stelde voor om naar de fysio te gaan om haar fijne motoriek extra te stimuleren. Dat gaat nu naar ruim een half jaar heel erg goed. En tekenen vind ze nu echt super en is ook echt trots als ze weer iets nieuws kan tekenen.



Groetjes Ellen

lucas doet het nu harstikke goed op school

hij tekent poppetjes, schrijft zijn naam :inlove:

en voor de toets die ze moeten maken voor groep 3 haalde hij een B :dance: :dance: :dance:

@kimmetje23 wrote:

lucas doet het nu harstikke goed op school

hij tekent poppetjes, schrijft zijn naam :inlove:

en voor de toets die ze moeten maken voor groep 3 haalde hij een B :dance: :dance: :dance:




En zo blijkt maar weer… ze doen het allemaal lekker op hun eigen tempo :thumbup: