Heb even een vraag en ben benieuwd naar jullie mening
Merijn gaat over 2 maanden over naar de peutergroep op het kdv.
Vorige keer zei een van de leidsters al dat ze dan ook beginnen met zindelijkheidstraining enzo.
Echter ik heb bij Merijn echt absoluut niet het idee dat hij ook maar enigszins eraan toe is. We hebben al een aantal maanden een potje in huis, maar hij geeft daar echt geen aandacht aan.
Als we hem er spelenderwijs op zetten, dan wil hij er snel weer af.
Ook blijft hij gerust uren met een dikke poepbroek lopen als we hem niet zouden verschonen, hij speelt gewoon lekker verder.
Als ik dan vraag of hij gepoept heeft, dan bevestigt hij dit bijv. ook niet.
Plassen en dergelijke, zelfde verhaal. ALs we hem boven in blote kont laten lopen, laat hij gerust her en der plasjes lopen.
Ook maak ik hem attent wanneer ik geplast heb, dat ik duidelijk aangeef dat er iets in de wc ligt en zeg dan dag plasje,maar daar heeft hij ook weinig interesse in
Gisteren was voor het eerst dat hij me een beetje het idee gaf door te hebben dat hij iets had gedaan zeg maar. Hij had geplast in de babykamer, terwijl hij zich voor me verstopt had. Dus ik loop erheen en maak een grapje over dat plasje en ging het opruimen.
Waarop hij later, toen we hem uit bad op de commode gingen aankleden in pyama, wees naar die plek en riep, bah.
ALs ik dan hier verhalen lees over kindjes die al wel voor/rond 2 jaar goed aangeven dat ze gepoept of geplast hebben, dan denk ik, is Merijn dan zo traag?
Ga ik me nu ‘zorgen’ maken voor niets door de verhalen hier en door KDV?
Ik weet dat een zindelijk kind met 2 jaar eerder uitzondering is dan regel, maar soms heb ik het idee dat het kdv erg snel is met dingen en dat maakt me dan ietwat onzeker…
Kortom, wat ik eigenlijk bedoel… lekker laten gaan, Merijn gaat zelf wel aangeven als hij er aan toe is? Of moet je toch op de een of andere manier ietwat stimuleren?
mijn jongste is 18mnd en is totaal niet bezig met zindelijk worden.
als hij naar kdv zou gaan en ze zouden dat gaan stimuleren met zindelijkheidstraining zou ik zeggen ja doe maar misschien gaat het thuis dan ook makkelijker.
het cb vertelde mij dat je vanaf 18mnd kan beginnenen, maar ik zeg zelf je kindje moet er wel aan toe zijn want dwingen werkt vaak a varechts.
en soms kun je het potje erbij halen en geen zin in dan na een week weer ofzo bijvb.
maar een normaal ontwikkeld kind moet met 4jr zindelijk zijn als ze naar een reguliere basis school gaan.
en het ene kind is nou eenmaal sneller als het andere kind dat hou je toch. de een loopt snel de ander praat snel en weer een ander is snel zindelijk…
ik zou bij het kdv eens navragen wat ze bedoelen met “training”…
ik kan me voorstellen dat ze je manneke gewoon meenemen bij de poep- en plasrondes en ook op het toilet zetten. Vinden ze leuk hoor… horen ze ook bij de “groten”.
Ik zou alleen benadrukken dat wanneer hij niet wil het geen must moet worden.
Ik ben van mening dat je kinderen niet moet dwingen met zindelijk worden. Bij mijn oudste twee heb ik het alleen gedaan als ze wilden en het zelf dus aangaven. Ze`waren toen beide met 3,5 zindelijk, alleen plaste Chloe nog wel wat langer 's nachts in bed. Ik ga het met Luuk precies zo doen en die heeft nu wel al interesse. Prima dan zet ik hem op de wc, maar ik ga dus niks dwingen. Ik zou inderdaad wat Preggie zegt eerst eens goed navragen wat ze precies bedoelen met zindelijkheids training.
Mijn zoontje was met 3,5 zindelijk, en snachts droog toen hij 4 was.
Ik denk dat ze op het kdv meer bedoelen dat hij met de groep mee gaat doen. Dus op vaste tijden plassen en dan doet merrijn gezellig mee. Weet trouwens zeker dat hij dat reuze interressant gaat vinden want de grote kinderen op de groep doen dat ook!!! Maar dat wil helemaal niet zeggen dat hij dan meteen zindelijk is, of dat het een soort van training is.
Welnee joh, gaat gewoon een beetje spelende wijs. Mijn zoontje plaste vanaf een jaartje of 2,5 Gezellig mee met de kids op de kdv groep, maar dat waren puur lucky shots En hij liep lekker met een luiertje rond, en tijdens de plasronde/luier versissel ronde altijd even vragen of hij ook op de wc wilde plassen…
Zo ging dat bij mijn zoontje op het kdv, en ik denk dat ze dat op het kdv van merrijn ook bedoelen hoor.
Maak je geen zorgen… 2 jaar een zindelijk is denk ik ook meer uitzondering dan regel. Alles op zn tijd, komt allemaal vanzelf
jongens blijken wat trager te zijn dan meisjes
maar ik denk ook zo: als ze hem mee nemen met de vaste rondes
dan gaat ie het misschien wel interessant vinden.
tyg voelt het wel, als ie gepoept heeft,
maar ik ben nog niet bezig met ‘trainen’
vind dat ie er dan nog meer bewust van moet worden.
je kunt de zindelijkheid overigens wel echt trainen,
maar dan moet je er dus de hele dag bij blijven en goed op zijn signalen letten.
ik heb daar thuis niet de tijd voor nu, want ik werk
en op de creche zijn ze er nog niet mee bezig.
wel vind ik, dat het misschien in de vakantie, als het lekker weer is, een beter moment is om er eens goed op te letten.