Ik wilde even iets vragen.
Mijn zoontje Jesse is nu 11 weken en 2 dagen oud. Hij kan een uur of 7 achter elkaar slapen, alleen de vraag is wanneer.
Wat zouden jullie doen met de voedingstijden. Ik heb 2 mogelijkheden:
1.) 19 uur de fles en dan om 23 uur wakker maken voor de laatste. Die drinkt hij niet helemaal leeg. En tussen 5 en 7 uur 's ochtends ben ik aan het heen en weer lopen met de speen.
2.) 19 uur de fles, dan laten liggen tot hij zelf weer wakker wordt (tussen 2 en 3 uur), dan de fles geven en dan wordt hij pas om 7.30 uur weer wakker.
Ik weet het niet zo goed. Aan de ene kant denk ik mogelijkheid 1, want dan kunnen we een beetje vasthouden aan een schema en gaat hij uiteindelijk misshien wel doorslapen. Maar ik vind dat wel erg vermoeiend. Ik moet eerst al wakker blijven tot 23 uur en dan tussen 5 en 7 slaap ik ook niet meer (en soms begint dat al om 4 uur). Aan de andere kant vind ik mogelijkheid 2 ook wel prettig voor mezelf. Ik kan 's avonds al ongeveer 4 uurtjes slapen voor hij komt en daarna ook nog een uurtje of 4, dus slaap ik veel langer achter elkaar en ben beter uitgerust. Maar… dan zit ik dus nog met een nachtvoeding. Wat vinden jullie??
ik ga voor mogelijkheid 3
de voeding van 19:00 om 18:00
de voeding van 23:00 om 22:00
en de eertse voeding weer tja, wanneer hij komt
dan hoef je `s avonds minder lang wakker te blijven en als je dan bv om 22:30 naar bed gaat, dan pak je best nog wel wat slaap.
succes
Ja dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid. Alleen dan zit er tussen de voeding van 1500 en 1800 wel wat minder tijd. Maakt dat niet uit denk je?
ik zou de voeding van 15:00 dan om 14:30 geven
:mrgreen:
Wat een héérlijk gevogel is dat, hè…
In het begin heb ik inderdaad de fles (eerste maanden de borst) rond een uur of 23.00 's avonds gegeven. Maakte ik hem wakker, deed hem in bad (last van krampjes, dit hielp héél goed bij hem) en gaf hem daarna eten. Vervolgens lekker laten liggen totdat hij zelf kwam… De ene keer was hij heel vroeg weer wakker, de andere keer weer later.
Op een gegeven moment gaf hij overigens zelf aan die fles niet meer te willen… Ik haalde hem uit bed, en :sick: … Zó door de hele kamer heen… :eh: Toen ben ik er ook héél snel mee opgehouden… Trouwens, nadat hij zo had overgegeven heb ik hem wel nog wat te drinken gegeven. Want er kwam me een hoop uit… :shock: … Hè, lekker… :mrgreen:
Ik heb eigenlijk maar 1 tip voor je… Volg je eigen gevoel! In het begin ben je gewoon soms onzeker, maar je komt er heus wel uit. Persoonlijk zou ik nu niet meer zo kiezen voor een ‘vast’ laat tijdstip. Bij de volgende laat ik het hem/haar zelf aangeven. Denk ik… Al moet ik zeggen dat Quentin altijd een heel goed schema gehad heeft. Hij gaf dingen ontzettend goed zelf aan! Mooi om te zien dat een kleintje ook al zo’n ritme heeft, of er in ieder geval snel aan went…
Wat misschien ook scheelt is, dat Quentin na 1 week al de hele nacht doorsliep. Die laatste voeding heb ik er toen eigenlijk ingehouden. Beetje eigenbelang ook… :shifty: … Maar hij deed het er altijd heel goed op! Als ik eraan denk hoe zo’n kleintje dat soort dingen óók zelf aan kan geven, krijg ik meteen weer zin in die beginperiode… :inlove:
Wij deden de voedingen altijd ‘op verzoek’. Dus als ze honger had (sabbelen op duimpje, smakken, soms huilen), dan kreeg ze de fles. Ik heb ook nooit zo precies op de hoeveelheden gelet, soms dronk ze meer, soms wat minder, we merkten trouwens ook echt dat ze soms ineens een periode veel meer wilde, en dan ineens weer niet, dus we gooiden ook wel regelmatig wat weg als we te veel hadden klaargemaakt. Maar in grote lijnen dronk ze altijd wel ongeveer de aanbevolen hoeveelheid, als was het dan niet volgens een vast schema.
Uiteindelijk heeft het wel vrij lang geduurd voordat Laura een echt vast ritme heeft gevonden, pas na 5 maanden sliep ze hele nachten door. Tot die tijd moesten we er altijd 's nachts nog een keertje uit, maar dat was dan flesje erin, en weer verder slapen, dus geen grote ramp.
Ik weet overigens niet of het aan ons voedingsschema lag dat ze niet doorsliep hoor, maar het zou kunnen. (overigens sta ik liever 's nachts een keertje extra op, dan mijn kind met honger te laten liggen, of op tijden eten te geven dat ze eigenlijk nog geen honger heeft)
Zelf voelde ik me in elk geval erg prettig bij het voeden op verzoek, ik liep niet de hele dag op de klok te kijken, en had altijd een tevreden baby, want ze hoefde nooit op haar flesje te wachten. Wat jij schrijft, dat je van 5 tot 7 uur met fopspenen in de weer bent, dat hebben wij dus nooit gedaan, ik denk dan, waarom niet om 5 uur al wat geven, als hij om 5 uur wil? Maar goed, dat is ieders persoonlijke keuze.
Ik ben het wel met het advies eens om vooral je eigen gevoel te volgen, maak de keuze die bij jou past. Voor elk schema/methode valt wel iets te zeggen, maar jij en je kindje moeten je er goed bij voelen natuurlijk.
Bedankt voor de adviezen. Ik moet inderdaad mijn eigen gevoel volgen, maar momenteel vind ik dat een beetje lastig…
En Mejis, als ik om 5 uur de speen geef dan is hij daar tevreden mee en heeft hij niet echt honger hoor. Alleen een flinke zuigbehoefte. Dat is bij hem erg moeilijk te peilen, maar als hij de speen accepteert is het zuigebhoefte en als hij hem uitspuugt en verder huilt dan heeft hij honger. En dat ik dan moet heen en weer rennen komt dus omdat hij erg beweeglijk is en die fop er steeds uittrekt onbewust. Maar als hij echt honger zou hebben dan geef ik hem gewoon de fles hoor!!
misschien is het dan handig om jesse eens in te bakeren. Wij hadden ook dat probleem. overbewegelijk en iedere keer die speen eruit.
Heeft bij ons goed geholpen, maar ben het inderdaad eens met dat je je eigen gevoel moet volgen.