Wat moet een kind van bijna/net 2 kunnen zeggen?

Onze dochter is bijna 2 en we hebben het idee dat we wel aardig vlot is met praten.

Hoe is jullie ervaring met kinderen van die leeftijd?

Groetjes, Suzie.

Tja pffff, het is meer de lengte van de zinnen en de woordenschat.
Jelle was vrij laat met praten maar begon toen ook meteen met zinnen van drie woorden. Hij kon al wel heel vlot begrijpen wat ik bedoelde.
De meeste kinderen beginnen met één woord zinnen en die worden dan uitgebreid.
Dingen benoemen en liedjes zingen bevorderen de taalontwikkeling.
Minke begint nu met vaste klanken voor vaste dingen te gebruiken en dat is eigenlijk het begin van alles.(ook al is het nog niet te verstaan ;))

Onze dochter heeft denk ik wel een redelijk ruime woordenschat. Soms staan we versteld wat ze allemaal te melden heeft. De laatste tijd zegt ze vaak: mag tiet (mag niet), kanniet, lukt niet etc.

Ook kan ze foutloos tot vijftien tellen…

Groetjes, Suzie.

Giamaro was ook zo’n monster, eigenlijk ging zijn hele ontwikkeling als een trein hoor en dan een HSL hoor geen tjoetjoe treintje!! Met zijn taalontwikkeling ook dus eerste woordje met 7 maanden en dat soort geintjes.

Ik heb een leuk voorbeeldje voor je toen hij 2+ was liep ik met hem door de prenatal, en hij ging dus in de ballenbak en ik lekker snuffelen ik had geen kind aan em. Na een tijdje denk ik ik ga toch maar even kijken, zie ik hem door de winkel lopen. Loopt ie op een man af en zegt letterlijk “m’neer weet u waar mijn moeder is??” Ik vergeet dat noooiiit meer ik schrok me even wezeloos, is dat mijn kind?? Die man wist ook niet wat hem overkwam, hij ziet een baby maar hoort een groot kind, het ziet er niet uit…haha

Ik denk dat het ook te maken heeft met hoeveel de ouders met een kind praten en hoeveel verschillende woorden ze gebruiken, ik heb bv vaak als ik iets vertelde verschillende synoniemen voor iets gebruikt, en die woorden gebruikt hij nu ook, woorden als groot/gigantisch, mooi/prachtig, leuk/geweldig, lekker/heerlijk. En natuurlijk veel voorlezen.

Maar ik zie in mijn omgeving hele grote verschillen hoor, het ene kindje heeft een grote woordenschat, en een ander kind kan nog amper praten. Ik ken een jongentje van 2,5 die alleen maar auto kon zeggen, en dan nog niet eens goed uitgesproken ik kon het nl niet verstaan tot de moeder het voor me vertaalde. Het is gewoon een deel Nature en een deel Nurture.

Hoi Leila,

Ik kan me voorstellen dat je steil achterover sloeg toen je zoontje dat zo zei! Ik denk niet dat onze dochter dat al kan…hahaha. (komende maand wordt ze 2)

Groetjes, Suzie.

Dat klopt Suzie, maar Maro was al bijna 2,5 en ik kon het me voordat hij 2 was ook niet voorstellen hoor!! Het gaat zo hard dat is bijna niet te filmen, voor je het weet kletst ze echt de oren van je kop! Net als Maro nu die is nu 3 en hij kwebbelt de hele dag, waarom dit en wat is dat, dan ben ik echt blij als ie in bed ligt hoor, ff stilte hihi Nou die waarom fase is best vermoeiend hoeveel vragen kan een kind stellen zeg!!! ::slight_smile:

Ik vind het heerlijk hoor, dat Sam zo leergierig is!

Momenteel heeft ze weer iets uitgevonden. Mogen we niet meer praten. Zegt ze: papa (of mama)…paten…niet… til…zijn…

Ja, madam krijgt al een eigen wil. hahaha.

Suzie.

Volgens mij zijn de verschillen tussen kinderen heel groot! Ik geloof dat ze met 3 jaar 3 woorden zinnen moeten kunnen gebruiken… Mijn dochter is nu 2 jaar en 2 weken en kan zich volledig verstaanbaar maken! het zijn niet altijd perfecte zinnen maar ze gebruikt wel voltooid deelwoorden en heeft een giga woordenschat! Ze is veel sneller dan mijn zoontje, maar ik merk ook wel heel duidelijk dat ze bijvoorbeeld heel veel van hem leert. Op de een of andere manier lijkt ze het van hem nog makkelijker op te pikken dan van ons!
Een nichtje van ons was nog veel sneller, toen ze anderhalf was zei ze letterlijk tegen haar vader: als je naar de bakker gaat, neem je dan een croissantje voor me mee? en toen ze twee was zat ze tussen haar beide oma’s in te vertalen want de ene oma spreekt alleen nederlands en de andere alleen spaans! Ander uiterste zag ik bij mijn moeders buurjongetje, die kon zich bij 3 jaar nog nauwelijks verstaanbaar maken!
Volgens mij kun je het zelf wel beïnvloeden op de manier waarop en hoeveel je met je kind praat, maar heeft het ook een heleboel met aanleg te maken!

Marijn, wat een verhaal!!! Ik denk inderdaad dat er heel veel verschil is tussen kinderen. Dat blijkt wel weer.

Mijn dochter is okt. 3 jaar geworden,en heeft eigenlijk nooit alleen woordjes gezegd,direct een paar woorden in een zin…op het bureau zeiden ze al dat ze ver voor lag.Maar toen ze twee was zong ze liedjes van Frans Bauer uit haar hoofd…aan de ene kant handig dat ze zich zo duidelijk kunnen maken,maar ook wel es moeilijk hoor…Ze weten al zoveel,maar tegelijkertijd zijn ze ook nog zo klein…en ja,ieder kind op zijn eigen tijd he…

Hier ook gemerkt dat het per kind erg kan verschillen.

Mijn oudste zoon praatte zo goed als perfect toen hij 2 jaar was (het gebeurde opeens in mijn kraamtijd weet ik me nog te herinneren), maar mijn jongste kent wel veel woorden en praat ook hele zinnen, maar heel onduidelijk (hoopt wederom op vooruitgang in mijn kraamtijd maar helaas), zoals een kind praat als ie huilt. Ik hoopte dat het wat beter werd nu ie al een paar maanden naar de psz gaat, maar dat is het nog niet. Met 3 jaar moet ie weer naar het CB, ben benieuwd wat ze ervan vinden.

Samila praat inmiddels al een grote. Helemaal geweldig. De zinsconstructie is nog niet altijd helemaal wat t moet zijn, maar dat komt vanzelf wel.

Niels praatte toen hij twee was nog echt niet goed. Krijg je van die mensen mij kind zegt al… Dus wij op een gegeven moment is dit wel goed?? Nu is hij 3 en zeggen ze zelf op het cb dat hij voor zijn leeftijd echt heel bijdehand is. Zelfs met praten. Want toen hij eenmaal ging praten waren het ook gelijk hele zinnen. Op het cb zeiden ze dat hij alles wel opslaat en als het er dan ook uitkomt dan praat hij echt goed. hij doet nu niet meer onder voor zijn neefje van 5.