Wat mij zoal bezig houd?

Een dochter die nu al een week lang niet gepoept heeft :shifty:



Ik ben echt radeloos…Heb van alles geprobeerd, maar dan ook echt vanalles…Ze zit zichzelf gewoon in de weg en het belemmert haar spelen ook, vind het zo zielug :cry: … Ze vind het gewoon écht doodeng om te poepen…Als ze op de wc zit omdat het van mij moet (wanneer ik zie dat ze weer raar staat te doen) dan is het moord in brand huilen, dat ze het zo eng vind… Vaak gaat het dan ook mis, omdat de aandrang na een week dan zo groot is ineens, dat we de wc gewoon niet meer halen…Ik vind dat ook helemaal niet erg, maar wil haar gewoon vd angst afhelpen…

Met een luier om poepen is ook heel eng (gaat wel beter) ,maar het kan toch niet zo zijn dat ze een week lang minimaal haar poep ophoud?



We zijn al een aantal weken op aanraden vd HA aan de Duphalac, maar ook dit schijnt niet veel te helpen…

Boekjes en dergelijke lijken ook niet helpen, boos worden, belonen, kadootjes, het werkt allemaal niet, ze is gewoon panisch…



Wie heeft de gouden oplossing?

Ik ga aankomende week denk ik weer richting de HA voor een doorverwijzing naar een poeppoli, maar had gehoopt dat jullie op kok nog een een idee hebben…

Aahh gossie!



En dat ze er nog last van heeft door de buikkrampjes…



Heb geen advies voor je maar wil je heel veel succes wensen met je meisje… Maar vooral je huisarts om doorverwijzing vragen…

Vervelend is dat. Ik heb hier ook een kleine meid van bijna 3,5 die er zo’n moeite mee heeft. Kan je helaas geen tips geven. Mijn dochter krijgt lactulose siroop, maar helpt ook weinig. Ze vindt het ook eng en vraagt steeds weer om een luier, terwijl ze het wel een paar keer op de WC gedaan heeft.

Ach arme meid. Wat vervelend.



Ik zou teruggaan naar de huisarts. Op een gegeven moment houden ze het zolang op dat het zo erg hard wordt en er niet meer uit kan.



In het Emma Kinderziekenhuis is een poeppolie voor kindjes met extreme angst voor poepen. Wellicht hebben ze daar meer info voor je? Zie ook hun website: http://www.poeppoli.nl

Ik ken iemand die met haar dochter precies hetzelfde heeft meegemaakt… Als je wilt kan ik haar even vragen wat zij gedaan hebben om haar dochtertje te helpen en of ze nog tips heeft. PB me maar!



Hier wel een jochie met obstipatie maar dat heeft helemaal niks te maken met angst voor poepen. Dus alle tips die ik heb voor hem daar heb jij waarschijnlijk helemaal niks aan…

B´Elanna hier had het ook. wat bij haar super hielp was een scheutje olijfolie door de warme melk en met een luier laten slapen.



nu nog gaat ze zeer moeilijk, maar wat haar wel helpt is “kneden”. Dan moet ze haar sluitspier spannen en ontspannen terwijl ze op de wc zit. Dan komt er een zachter puntje aan, zodat het makkelijker naar buiten komt.

En wat nu goed werkt is toch de ouderwetse ontbijtkoek…



Maar probeer haar niet te dwingen op de wc te poepen, zet haar op een potje voor de tv. lekker ontspannen. Zodat ze niet teveel fixeert op het MOETEN poepen. Dan wordt het een trauma…

Ik zou haar sowieso niet dwingen om op de wc te gaan zitten omdat je denkt dat ze moet. Dwang werkt in dit geval alleen maar averechts… Als het in een luier beter gaat zou ik zeggen: geef haar een luier om zodat ze het kwijt kan!

Poep ophouden, en helemaal voor (zeer) lange tijd kan heel erg gevaarlijk zijn. (daarvan heb ik een erg naar voorbeeld van dichtbij meegemaakt :frowning: ) Ik zou terug gaan naar de huisarts voor verder advies…

Ik deel de mening van de andere dames.

Verwijzing halen.



Hier is het geen angst kwestie (althans,op een ander niveau wel),maar zijn wel al ruim 2 jaar verder nu bij de kinderarts. Poep vasthouden,lukt namelijk heeeel lang als ze wil. Dat haal je niet zomaar meer in,kortom ze kan nog meer gaan opslaan (zonder dat jij dat merkt),wat problemen op kan gaan leveren. Als de ontlasting groter en harder gaat worden,gaat het natuurlijk ook meer pijn doen, Gevolg,nog meer angst. Dat cirkeltje kan je doorbreken.



Jo hield het makkelijk een week vol. 2 jaar terug gestart met middelen,maar zowel Lactulose als Movicol deden niets (darmen raakten steeds voller,ondanks dat hij toch nog redelijk vaak moest poepen).

Forlax werkt wel hier.

Het is hier wel geen angstkwestie van oorsprong,maar is het uiteindelijk natuurlijk wel geworden.



Je zal zien dat het een heel bekend probleem is bij kinderen van die leeftijd en er veel aan te doen is. Pittig is het wel,want de frustratie zit soms heel hoog en het negeren is wel eens verdomde lastig. Zijn ook maar mensen.



Wil je uiteraard niet bang maken (wij hebben te lang doorgelopen en eerste middel bleek niet te werken). Even een gesprekje kan al een hoop goed doen en voorkomen. Zou zeker aan de bel trekken.

Bedankt voor jullie tips! Van een potje wil ze jammer genoeg niets weten, dat hadden we ookal geprobeerd…Forlax zegt me zo even niks :think:



Ontbijtkoek? ik dacht juist dat dat een stoppende werking had, maar dat is dus neit zo!? Dan ga ik haar morgen als ontbij een plakje ontbijtkoek doen…



Afgelopen nacht was het 2 over drama en kwam er eerst 1 harde bal poep (sorry voor de omschrijving :wink: ) en 2 uur later weer een bal…Echt geen langwerpigheid aan zeg maar…Geen wonder dat eht haar zo pijn deed…



Mijn eigen Ha zat er vandaag niet, ga hem morgen meteen bellen…

Bij elk kindje werkt een ander middel en andere dosering. Het is vaak zoeken naar de juiste,maar uiteraard krijg je deze alleen van je HA of kinderarts.

Wil het verhaal niet te lang maken,maar o.a. een tip van de psychologe (voor kindjes met poepproblemen in het algemeen) was gewoon een gat in de luier knippen en op de wc zetten. Zo hebben ze toch de houvast van die luier en leren ze vertrouwen.



Het is sowieso beter om eerst uit te vinden of er al ontlasting opgeslagen is. Jo heeft een periode bijna dagelijks gepoept en het was schokkend veel (kleine bevallingen). Toch bleek het niet voldoende,want eenmaal opgeslagen ontlasting haal je niet zomaar in met even een weekje goed poepen. Daar gaat maanden overheen.

Zo schommelt Jo dus van goed naar slecht. Vorige keer was goed, deze keer was het weer mis (weer propjes voelbaar).



Lactulose van de HA deed niets.

Movicolon (bijna 1 jaar gebruikt) deed niets.

Forlax liep hij op leeg. Na een tijdje niet meer,dosis verhoogd en daar zitten we om en om nog steeds aan (sinds juni vorig jaar dagelijks). Zonder forlax begint hij weer op te houden (1 dagje is al te veel voor hem).



Het poepen zelf is misschien met middeltjes te helpen,maar de reden waarom ze niet durft is daarmee nog niet weg. Het schijnt echt heel veel voor te komen op deze leeftijd. Wij zijn ooit verwezen naar de Pipopolie,maar die had een te lange wachttijd. Konden wel terecht bij een kinderarts,die er net zo veel ervaring mee had. Lopen we nog steeds.

Uiteraard zit er een oorzaak achter het niet-poepen of niet signaleren van aandrang,maar die is helaas niet met een pilletje te behandelen. Dat is iets wat hij zelf moet doen. Wachten tot de knop om gaat.



Ben benieuwd wat je HA gaat zeggen. Haar even een handje helpen kan sowieso geen kwaad. Dan krijgt ze misschien toch een stukje vertrouwen terug.

Sneu…



Ik zou idd het vooral proberen los te laten en niet te “dwingen”. Hier ook een moeilijke poeper, alleen is er hier niks hards aan ofzo. Ik heb het dus helemaal los gelaten en dat ook aan haar aan gegeven. Bevestigd dat ik haar angst snap, dat ze op de wc mag proberen als ze wil en anders een luier. Ze probeert met fases op de wc en vraagt anders gewoon om een luier. Dan meteen poepen en weer uit, werkt prima en ze krijgt er vertrouwen door. Het zit m hier ook een beetje in de verkeerde houding, ze staat altijd heel gestrekt, wat op de wc niet kan. Zelf vindt ze het heel spannend. Probleem met ophouden hadden we hier toen ik de luiers compleet de deur uit heb gedaan, omdat we ook al vanalles geprobeerd hadden en ze zelf gewoon heel graag op de wc wilde. Nu gaat ze weer ophouden. Ze durft niet op de wc, ze wil eigenlijk ook geen luier meer en ze begint nu met plassen korte plasjes te doen als ze buikpijn heeft, ik denk omdat ze bang is dat er poep komt. Ze eet minder, zegt dat ze buikpijn krijgt van het veel eten, maar ik weet bijna zeker dat dit allemaal met elkaar te maken heeft. Ik weet dus ook niet goed hoe haar hier mee te helpen. Ze wil zo graag op de wc en geen luier meer, maar ze kan het niet omdat ze het eng vindt.



De mensen hierboven die tips hadden, mag ik ze ook??? :wink:

Wieniex, dat doet Marit dus ook al een tijdje, niet willen eten…Ze zegt dan geen honger te hebben, maar wanneer ik op een ander moment aan haar vraag waarom ze niet wil eten, zegt ze dat ze daarvan poepen moet en ze het eng vind…Ze weet dus donders goed wat het gevolg van eten is…



Mandy, bedankt voor je tips met betrekking tot het gat in de luier knippen! Die kan ik ook nog wel eens proberen…Het helemaal los laten hebben we nu enkele weken gedaan maar dan houd ze het dus gerust 1 week op ( of nog langer :roll:)…Dat lijkt dus ook niet helpen…Ze vind het op de wc zitten onder de noemer alleen drukken al doodeng…Ze is dan echt helemaal panisch zo sneu…



ik ben ook benieuwd wat de ha zegt…Zo kan het gewoon niet langer…

Ik heb het meisje wat ik ken gemaild, wacht nog even op antwoord, zodra haar tips er zijn zal ik ze zowel hier als per pb even laten weten!



Claudia, Forlax is net zoiets als Movicolon, een poedertje dat je oplost. Het zijn kunstmatige vezels die er voor zorgen dat de ontlasting zacht blijft. De artsen hier in het WKZ geven de voorkeur aan Forlax boven Movicolon. Je mag er ook heel veel van gebruiken, het werkt namelijk niet laxerend en is dus ook niet slecht voor de werking van de darmen. Ik weet dat een ha dat niet aangeeft, vriendin van mij liep al een tijdje met haar zoontje bij de ha i.v.m. obstipatie en die mocht maar 1 zakje Movicolon gebruiken. De ka heeft haar ook aangegeven dat ze gerust 3 zakjes per dag mocht gebruiken om de boel iig goed op gang te krijgen. Precies wat ik haar uit mijn ervaring al had verteld.



Ik denk dat het sowieso verstandig is dat je er voor zorgt dat ze goed drinkt, en eventueel die Forlax of Movicolon (Forlax junior smaakt lekkerder) om er voor te zorgen dat de ontlasting zacht blijft. Mocht het zo zijn dat ze ineens hele dunne ontlasting krijgt kan dat overigens overloopdiarree zijn doordat ze verstopt zou kunnen zitten door het niet poepen, dus mocht je van de ha iets krijgen moet je er dan niet mee stoppen, maar dat wel echt een aantal weken volhouden!

Forlax kan inderdaad geen kwaad. Jo zit er al heel lang aan en ook periodes 2x per dag.

Verder wat eten en drinken betreft kan het niet beter,daar ligt het niet aan dus.

Tante Soesa, bedankt voor de moeite! Ik ken forlax verder niet maar het klinkt iig goed!



Ik heb de Ha vanochtend gebeld. De assistente gesproken en de boel besproken. Zij gaat het even overleggen met de ha. Ik kan vanmiddag even terug bellen en krijg dan het eea meer te horen…

Nou dit is wat ik van dat meisje kreeg per mail:


wij zijn eerst met s bij de huisarts geweest en hebben eerst allerlei drankjes en clisma's geprobeerd. Naar de kinderarts geweest en die kon ook niks medisch vinden. Uiteindelijk naar een pedagoog gegaan en die vertelde dat kinderen die op die leeftijd nog niet zindelijk zijn en dwars zijn al te ver zijn in hun denkwijze, ofwel slimmerikjes.
Wij mochten het van zowel de kinderarts als de pedagoog niet stimuleren. Het moest echt uit haar komen, helemaal vanzelf. Uiteindelijk was s 3 jaar en 9 maanden, na zoveel clisma's en buikkrampen zover om zindelijk te worden, in 1 dag. Tja, niet te geloven hé. We hadden het opgegeven. Het is erg moeilijk omdat de omgeving verwacht dat je met zindelijkheid gaat beginnen rond het 2e jaar. Maar elk kind is anders. Ik was al blij om geen clisma te gebruiken en dat s het in de luier deed. Erg moeilijke tijd vond ik het. Maar de pegadoog heeft ons enorm veel tips gegeven en ik vond het erg prettig om mijn verhaal te kunnen doen en te horen dat ik het goed deed. Dat had ik nodig!


Als je wilt mag je haar bellen... Zal het ook nog even in PB zetten maar misschien dat iemand hier er nog iets aan heeft!

Nogmaals bedankt!



De HA heeft nu een clysma voor geschreven…Hopelijk dringt het dan tot haar door, dat poepen niet áltijd pijn betekend…

Hoera hoera hoera!!! Het poepen gaat ineens goed! Ze poept nu zeker om de dag in haar luier Meestal snachts, waarna ze ons wakker maakt om een schone luier, maar dat maakt niet uit :zzz: …Maar vandaag was ik helemaal trots op mijn meisje! Ze heeft zowaar bij de oppas op de wc gepoept! Ze was helemaal niet panisch en vond het zelf ook coool om te doen, zei ze tegen me 8)



Me is happy!!

Lees net dit topic door en ben erg blij voor jullie na het lezen van je laatste bericht. Ik weet helaas maar al te hoe frustrerend het is als je kind niet poept en enorm veel pijn heeft. Lactulose werkt hier niet, forlax gelukkig wel. Ook al een aantal keer een clysma gegeven, komt alleen maar meer angst van. We zitten nu weer een tijdje op 1 zakje per dag en het gaat weer even goed. Maar voor hoelang? De angst blijft, niet alleen bij hem. Ik lees hier die tip van de pedagoog en moet toch maar wat voorzichtiger zijn met het potje, hij wil ook echt niet dus het hoeft ook gewoon nog niet!