wat maakt jouw peuter tot peuter?

Help even :wink:

Nou weet ik niet zeker of ik dit hier wel mag vragen maar anders tettert een Hedwich of zo wel even in mijn oor dat het niet mag :wink:

Ik ben een les aan het voorbereiden over peuters. Nu heb ik wel de theorie klaar, maar nu wil ik ook wat leuke/herkenbare voorbeelden uit de praktijk. Die kan ik zelf wel bedenken maar ik vind het zo leuk om een aantal citaten te gebruiken.

Probeer in een paar woorden uit te leggen waarom jouw peuter nou het typische voorbeeld is van een peuter, op welk terrein ook (voeding, zindelijkheid, woordenschat, motoriek, spel, eigen willetje, ontdekkingsdrang, sociaal gedrag etc.). Liever niet een heel verhaal van voeding tot sociaal gedrag, maar één van de genoemde aspecten, dan blijft het wat concreter.

En alvast bedankt :mrgreen:

ontdekkingsdrang;

om de tuin zit een hek

waar dient een hek voor? om je kind er binnen te houden

want met al dat water om het huis heen,…

een peuter wil er uit

een peuter is slim.

pakt een stoel,… lukt niet is te laag

sleept alleen :shock: tuintafel tegen het hek aan

klimt op stoel, op tuintafel, spingt dan over hek heen :wall:

Yannick wil alles leren, alles ontdekken.

heeft nu van papa geleerd hoe hij staand moet plassen.

Maar wil dat niet aan mama laten zien, want staand plassen is voor jongens. Dus dat wordt filmen voor papa, want schijnbaar is het echt too cute.

Hij wil niet meer in zijn luier poepen, dat is vies.

Maar plassen in de luier vindt meneer prima!

Als ik het waag om hem te helpen, bij sokken aandoen, bij pyama aandoen, dan doet hij de dingen uit die ik heb gedaan, doet het helemaal overnieuw, en zegt dan puh mama, kan ik lekker zelf.

Femke wil niks meer aan wat mama uitzoekt, want dan vind ze de kleren niet mooi.

Nee mama, isse niet mooi, dat shirt, die broek, die rok.

Maar, die vond je gisteren nog wel mooi?

Ja, maar vandaag issie niet mooi.

Ik laat haar nu steevast kiezen tussen twee setjes die ik heb uitgezocht en dat gaat prima, want zij heeft dan toch het gevoel dat zij zelf heeft bepaald wat ze aandoet.

Mama wil Myrthe een broek aantrekken.

Myrthe: “Nee, zit niet lekker”

Mama pakt een andere broek uit de kast:

M: “Nee, niet leuk”, gevolgd door: “Niet broek. Maillot!” :roll: :wink:

Myrthe wil helpen met afwassen, met de was ophangen, met stofzuigen en met alles wat mama ook doet. En Myrthe wil ook graag eten wat papa en mama eten. Hun borden zijn altijd veeeel lekkerder dan haar eigen bord (waar hetzelfde op ligt). :think:

Myrthe gaat op straat soms op een bankje zitten en zegt dan “Dag mama!” en als mama zich dan niet snel genoeg uit de voeten maakt, volgt er een ietwat geïrriteerd: “Mama weg!”

Gisteren was ze heel boos / verdrietig omdat mama mee ging de winkel in. Ze kon toch best alleen boodschapjes doen?! :lol:

Nog een laatste:

Myrthe was 2 jaar geworden en had voor het eerst bewust kadootjes gekregen. Dat was blijkbaar in de smaak gevallen, want een maand na haar verjaardag pakte ze in de woonkamer opeens mijn hand en zei: “Mama, kadootje zoeken!” :inlove:

Met álles willen helpen: poetsen, koken, van de wal in de sloot :mrgreen:

En alles na doen: handjes in elkaar vouwen na het eten, met de grote emmer willen lopen ipv zijn kleine emmertje, bellen met de telefoon, of het blokje, of wat ie dan ook toevallig in zijn handen heeft.

En het leukste om te zien: als ie me na staat te doen met koken. Ovenroosters doen dienst als fornuis, mijn pannen met blokjes erin erbovenop, in de ene hand een lange pollepel en de andere een mega ovenwant. :inlove: (en dan staat ie de pollepel af te kloppen zoals ik dat ook doe, :lol: )

Veel succes!

Dingen vragen en ze antwoord nee maar doet het wel… :mrgreen:

In alles mama nadoen, tot bepaald gedrag naar Peter aan toe. Zo is aniek ook van de troosterige naar Peter… “ahhh peter, hebbe pijnedaan? ojossie toch…” :inlove:

Maar vooral erg eigengereid. Alles is van haar, moet op haar manier en zij bepaald… tenminste dat wil ze graag :wink:

willemijn ontdekt haar eigen lichaam… ze zit te frunniken aan haar broek en klaagt dat het niet goed zit in haar broek…

ik zeg we kijken er wel evennaar en trek de broek naar beneden… ik zie verder geen probleem… geen onderbroek die ergens zit waar ie niet zitten moet ofzo… ik zeg dus wat zit er dan niet goed meid? Zegt ze mijn billen zitten niet goed… die bewegen en zitten los van elkaar!!!

tja twee helften he…dat was haar nog niet eerder opgevallen

@Judith1 wrote:

Zegt ze mijn billen zitten niet goed… die bewegen en zitten los van elkaar!!!

tja twee helften he…dat was haar nog niet eerder opgevallen

:lol: :lol: Geweldig!

mijn moeder showt een jurkje dat ze voor mijn nichtje heeft gemaakt… Wij zeggen, ochh wat schattig.

Julian in de kinderstoel, pakt een hoekje van de jurk “ohhhhchh… tattig”

Papa is aan het klussen

julian"papa toefje (schroefje) teven (geven)

en gaat met de schroevedraaier papa nadoen en helpt de schroefjes in de gaatjes van de plankjes te doen (papa zoekt zich vervolgens rot naar de schroefjes)

Over aankleden…

deze koenen aan (schoenen)

wil je niet je bruine schoenen aan?

nee, buine koenen niet…

ik ben charity aan het kleden laat haar het truitje zien en ze zegt ohhh mooi ik doe het aan en ineens huilt ze “nee niette mooi uittt , annere aan”

oma komt van boven charity zit op de bank “oma koute voete sotte aan toen , toene aan toen” .Oma doet de sokken aan en charity komt met de schoenen aanlopen dus die doet oma ook maar aan.zegt charity"oma kom buite pelen"en pakt oma’s hand

tja slim hoor zonder sokken en schoenen gaat oma natuurlijk niet mee naar buiten.

Dat aankleden vooral herken ik. Bas heeft echt een eigen wil. Dat shirt is niet mooi, die zit niet lekker…

Ook merkte ik dat hij vanavond smoesjes aan t verzinnen was. Ik had m vast om naar bed te gaan, zei hij: Bas deur ope doen, zelluf ja? Dus ik zet m neer, speert meneer zo terug de woonkamer in en zegt: effe pele nog hoor mama!

:shock: