Wat leer je op school...

Nog een paar maanden en dan mag onze oudste dame eindelijk naar school, ze kijkt er al heel lang naar uit. Ze wil steeds weten wat ze er gaan doen enz. Maar mama, wat ik vooral wil is leren lezen en schrijven!



Helaas voor haar, dat leren ze pas in groep 3… :? Als dat maar niet tegen gaat vallen :wink:



Dusse misschien maar meteen naar groep 3 :mrgreen: :wink:



Ik vertel haar maar vooral dat ze daar veel mag knutselen, spelletjes mag doen, zingen, gymen, spelen in de hoeken en met kinderen enz, maar ze houdt stug haar wens vol haha!

Hier stimuleren ze het leren lezen (letters) al in groep 1/2. De basisverwachting van de kinderen in groep 3 ligt tegenwoordig dan ook een stuk hoger dan toen ik klein was.



Bij Thara leren ze bijvoorbeeld ook al lettergrepen (door te klappen / stappen bij het opzeggen) en bussommen. Allemaal spelenderwijs, maar de kinderen leren daar al veel van.



Dus, misschien, als jouw dochters school op die van ons lijkt, komt haar wens toch uit!

In groep 1/2 wordt ook al aandacht aan letters geschonken.

Meestal is er ook een lees-schrijf-hoek.

Tegenwoordig wordt er veel meer naar individuele behoeften van kinderen gekeken.

Is je dochter nu al bezig met geletterdheid? Dan zou ik dat zeker aankaarten op school, dan kunnen ze er misschien wat mee doen.

Thanks,



Ik sta zelf voor de klas en weet idd wat ze al aan geletterdheid doen bij de kleuters. In de jaren dat ik nu in een hogere groep sta zijn de eisen al flink hoger geworden. Ze hebben een lettermuur, leesschrijfhoek, klapspelletjes enz. dus ze doen er idd vanalles aan.



Ik weet wat ze vragen van de jongste kleuters en weet ook dat ze in een aantal dingen daar al voorbij in is. Zeker niet in alles, sociaal is ze niet zo sterk, tekenen doet ze niet graag want dat kan ze niet goed genoeg naar haar zin, tellen wisselt nogal eens enz. Maar ze schrijft al een tijdje haar eigen naam, kan andere namen behoorlijk naschrijven, herkent haar naam, zus en mama papa, schrijft op de pc ook mama en papa, ze begint ook al te hakken, om te horen welke klanken het zijn enz. Ze zegt dat ze niet kan tekenen, maar ik heb haar bijv nooit een koppoter zien tekenen, maar wel een poppetje met een hoofd, buik, benen, voeten enz. Puzzelt al een tijd met 100 stukjes en pikt alles gewoon vrij snel op. Van het kdv hoor ik dit ook terug, ze zijn daar regelmatig verbaasd over haar puzzelen bijvoorbeeld. Van de psz hoor ik dat niet zo terug, ze hing daar veel, speelt wel wat, maar ik heb een beetje het idee dat ze zich daar wat verveelt, soms wat uitdaging mist. Ze heeft het wel heel erg naar haar zin hoor, leuk vriendinnetje ook, geniet van de liedjes en het voorlezen, maar ik hoor haar steeds vaker, het was gewoon leuk, gewoon wat gespeeld, minder enthousiast.



Ik wacht even af hoe t loopt, dan zou het me niets verbazen als ze leest voor ze in groep 3 zit. Puur gekeken naar verloop van de ontwikkeling.

Verder wil ik daar op school nog niet teveel over zeggen. Ik werk er zelf en wil niet het kindje van de juf gevoel creeren zeg maar. Ik kijk het dus de 1e weken eens aan en zie wel hoe t loopt, daarna kan ik dat sowiezo aankaarten mocht het nodig zijn. Er zijn genoeg dingen die ze nog niet kan denk ik dan maar :wink:



Weet je wat het is, ik vind het in dit geval lastig dat ik er zelf werk. Ik wil het gescheiden houden, maar door mijn eigen werk weet ik dat een aantal dingen die ze doet vrij vlot zijn voor haar leeftijd. Ergens heb ik ook zo’n voorgevoel dat ze t erg leuk gaat vinden op school, maar dat ze echt uitdaging nodig gaat hebben en ik vind het zo overdreven om daar nu al mee te komen. Ik laat haar ook alles zelf aandragen en ga op haar vraag in, maar ze gaat daarin soms voor mij al zo snel. Ik weet dat er genoeg kleuters zijn die bijv niet hun eigen rits dicht kunnen maken, ook als ze in groep 2 zitten, ik had er genoeg die niet zelf hun fruit konden schillen, de meeste kinderen schrijven in groep 1 nog niet hun eigen naam enzo, allemaal heel normaal trouwens, ze zijn net 4 terwijl ik er hier dus 1 thuis heb zitten die dat allemaal al een tijdje kan. Voel me dan zo’n opschepper als ik dat aan ga kaarten en wacht dus liever even af of ze het op school ook laat zien, snap je?



Beetje ingewikkeld verhaal :wink:

hier zo’n kind… of eigenlijk waren de oudste 2 allebei zo.



De oudste vond school verder uitdagend genoeg en is nu met lezen/taal nog altijd verder, met rekenen net even boven gemiddeld en verder vindt hij alles leuk.



Bij de 2e is het allemaal niet genoeg.

Zit nu in groep 2 en leest op half groep 4 niveau (tenminste… dat was het niveau 2 maand terug en zijn ontwikkeling heeft ook niet stil gestaan).

Hij zat een week of school toen de 1e 10 minuten gesprekken waren en juf wou ons toch al wel even spreken en wij waren ook wel benieuwd zo’n eerste week school.



Ja hij wist al zoveel en kon al zoveel etc etc. En dat is alleen maar meer en meer en meer geworden.

Er lopen bij hem allemaal onderzoeken op school om niveaus op verschillende gebieden te bepalen, maar ook hoe hij verder functioneert in de klas of een groep etc etc.



Hebben de resultaten verder nog niet gehoord, maar hij heeft net de hersttoetsing van groep 3 gemaakt… volgende week hebben we weer een gesprek op school.



Maar hier heeft juf en school het zelf snel genoeg opgepikt dat er meer nodig was en bij zorgen van onze kant (zoals begin dit schooljaar) staan wij er ook.

Je werkt op dezelfde school als waar je kind heen gaat?

Dat is niet altijd makkelijk nee.

Maar als je een goed contact hebt met de collega waarbij je dochter in de klas komt, kan het juist ook makkelijker zijn?

En wow, wat is je dochter op veel gebieden al ontzettend ver!

Die heeft straks echt wel extra uitdaging nodig hoor, dus ik zou ook weer niet te lang en te veel afwachten als ik jou was!

sorry, ik was dit even aan het doorlezen, maar zelf je fruit schillen? is dat iets wat ze moeten kunnen op kleuterniveau?

Afgezien wat ze nu al allemaal kan zou ik haar toch gewoon de eerste maanden lekker aankwakkelen. Laat haar even wennen aan het reilen en zeilen van in groep 1 zitten.



Het hoeft allemaal nog niet zo snel en na de zomer kan gekeken worden of ze meer uitdaging nodig heeft.

Thanks allemaal,



Ik merk dat ik het fijn vindt dat ik het toch ook eens uitgesproken heb, lipe er al een tijdje mee rond. Mijn duo, ook collega en mede vriendin heb ik het ook mee besproken. Zij is lang kleuterjuf geweest, meer ervaring dan ik en bevestigde wat ik al dacht, deel van wat ze doet is op groep 2 niveau. Maar zei ze ook, dan zijn er vast genoeg andere dingen waar ze aan kan werken en misschien kleutert ze dan gewoon lekker maar 1,5 jaar. Is toch alleen maar fijn dat ze zo graag leert? Dus ik ben mijn ei kwijt :wink:



Madre, dat is idd precies de insteek die ik zelf heb. Eerst maar eens zien hoe t loopt, wie weet ontwikkelt ze nu wel eerst andere dingen en gaat ze andere voorkeuren hebben. Wel houd ik het dus in mijn achterhoofd en wacht dus ook af of ze het op school ook laat zien. Ik wil vooral dat ze lekker kind kan zijn en lekker kan spelen, het is meer vooral haar eigen vraag die steeds terug komt. Ze was net 2 toen ze met haar letterstickers aankwam zetten, of ik die even wilde vertellen waar ze van waren, want dat wilde ze graag leren en zo blijft ze bezig. Het is dus niet dat ik vind dat het snel moet, maar het is vooral dat ze zelf zo graag vooruit wil en een hoge lat neerlegt. Sociaal valt er bijv nog veel te groeien, al moet ik zeggen dat dat sinds de logopedie eigenlijk wel erg goed gaat.



knipoogje, dit moet niet hoor! :wink: Maar ik had genoeg kleuters die niet zelf hun mandarijn konden schillen of banaan open konden maken, jas dicht konden maken enz. Dat doet ze dus allemaal al een tijd, vandaar dat ik het noemde. Niet dat dat moet dus :wink:



Dorus, het is niet altijd makkelijk, maar ook wel handig. Het gaat prima, als je je als ouder ook maar bewust bent van eventuele tekortkomingen en open staat voor wat de leerkracht, je collega dus ervan vindt. Als je dat niet bent is het moeilijk denk ik. Dat gaat wel lukken hoor! Na 6 weken hebben we een 1e gesprek en dan zullen we wel zien wat dat brengt. Ga me er niet meer druk over maken heb ik besloten, lekker ingaan op haar vraag, ook al is dat snel en vooral ook lekker spelen stimuleren, gow with de E flow zullen we maar zeggen!

ah je hebt het over manderijnen ne bananen :mrgreen: ik dacht dus dat je echt bedoelde een appel schillen met een mes. Ik stond dus ook echt even :shock: toen ik dat las…



maar groot gelijk hoor, adt je het gewoon even aankijkt!

@knipoogje1983 wrote:

ah je hebt het over manderijnen ne bananen :mrgreen: ik dacht dus dat je echt bedoelde een appel schillen met een mes. Ik stond dus ook echt even :shock: toen ik dat las…



maar groot gelijk hoor, adt je het gewoon even aankijkt!




Haha, nee hoor, ze mag van mij nog niet eens een schilmesje :wink:

Maar geloof me, er zijn heeeeeel veel kinderen die geen mandarijnen kunnen schillen enzo bij de kleuters. We maakten er dan altijd olifanten van! :mrgreen:

dacht dat alle kindjes dat wel zou kunnen… :oops: maar verkeerd gedacht dus… Sophie deed dat vorig jaar al wel, maar een rits dichtdoen zit er bij haar dan weer niet in. En zo heeft elk kind volgens mij wel iets dat ze wil kunnen en misschien ergens op voor lopen, en een ander ding waar ze nog wel wat oefening bij kunnen gebruiken

@wieniex wrote:



Madre, dat is idd precies de insteek die ik zelf heb. Eerst maar eens zien hoe t loopt, wie weet ontwikkelt ze nu wel eerst andere dingen en gaat ze andere voorkeuren hebben. Wel houd ik het dus in mijn achterhoofd en wacht dus ook af of ze het op school ook laat zien. Ik wil vooral dat ze lekker kind kan zijn en lekker kan spelen, het is meer vooral haar eigen vraag die steeds terug komt. Ze was net 2 toen ze met haar letterstickers aankwam zetten, of ik die even wilde vertellen waar ze van waren, want dat wilde ze graag leren en zo blijft ze bezig. Het is dus niet dat ik vind dat het snel moet, maar het is vooral dat ze zelf zo graag vooruit wil en een hoge lat neerlegt. Sociaal valt er bijv nog veel te groeien, al moet ik zeggen dat dat sinds de logopedie eigenlijk wel erg goed gaat.




Ik denk dat het een hele goede insteek is.
Want kindjes die sneller zijn dan het gemiddelde kind kunnen vaak veel baat hebben bij het sociale gedeelte van een kleuterklas.

In Mateo's klas zit ook een kindje die vervroegd naar groep 3 is gegaan.
Hij is echt heel pienter, maar het is echt heel goed dat hij iig groep een heeft doorlopen.

Mateo leest alles wat los en vast zit. Hij heeft net Fantasia uit en leest uit de schoolbieb boeken voor kinderen uit groep 8. Verder vind ik het een heel gewoon kind. Hij houd gewoon heeeeel erg veel van lezen. :wink:

Hij is zeer leergierig maar ik vind het belangrijk dat hij ALLE aspecten van wat de verschillende groepen te bieden in zich op kan nemen. Ik heb er eigenlijk nooit, op basis van zijn goede lezen, gedacht dat hij eventueel misschien iets zou moeten overslaan.

Als jouw kind zich erg gaat vervelen omdat de stof veel te makkelijk is dan komt dat uiteindelijk uit en kan je er gelijk op inspringen. Je bent je er nu al van bewust en dat is al voldoende. Nu kan je haar gewoon rustig laten kleuteren. :D

Mijn oudste is ook een vlotte maar ik ben blij dat hij lekker de tijd krijgt om te kleuteren. Ze moeten al allemaal zo veel in de rest van hun leven.

En ik denk dat zeker dat eerste kleuterjaar juist zóveel nieuwe uitdagingen biedt dat geen enkel kleutertje zich daarmee zal vervelen.



Veel plezier voor haar op school!

De laatste reacties beaam ik. De lat ligt al zo hoog, ze moeten al zoveel, laat ze ajb lekker kind zijn. Ik weet hoe belangrijk het sociale aspect is voor kinderen en heb zelf ervaren om kindern die een klas overgeslagen hebben te zien. Denk ook zeker niet dat dat het geval is, ze is vlot, maar niet hoogbegaafd.

Verder speelt ze lekker, is een stuk makkelijker geworden op sociaal gebied en thuis sinds de logopedie, maar zoekt wel veel uitdaging en daar zullen ze vast aan tegemoet kunnen komen. Ik heb het zelf niet op vervroegde doorstroom, vaak zie je ze dan in een sociaal gat vallen.



Ze blijft me wel verbazen. Vanmorgen vroeg, ik lag bij haar in bed, wegens 2e nachtelijke spuugpartij, van beide dochters 1, :sick: wilde ik nog graag slapen, maar zij was daar vooral niet mee bezig. “mama, iedereen gaat dood en wordt een sterretje, maar hoe komen er dan steeds nieuwe mensen bij? " Door de babies die geboren worden” En ik was een baby, jullie enz enz. En ik maar zeggen dat ze echt moest gaan slapen.

Eenmaal beneden na het ontbijt, schreef ze “even” haar naam, maar dat kon ze al, en dus ook maar “even” mama, papa, oma en opa. Ze wilde even weten hoe ze de p en de o ook weer moest schrijven, zodat ze dat kon schrijven. zo mama, dit was dan mijn 1e schoollesje he! :mrgreen: Volgens mij is het een ochtendmens, want dit alles even voor kwart over 7 :wink:

Maar nog even een vraag voor de mama’s met ook zulke snelle kindjes. Vinden jullie het soms niet moeilijk? Steeds die leervragen en merken dat ze zo snel gaan? Hoe vaak ik niet mensen hoor zeggen, die van mij doet dit en dit en dan denk ik… tja, dat doet ze al heel lang en houd dan maar wijselijk mijn mond, anders ben je meteen zo’n opschepper… Als ze iets niet kan durf ik het eerder te zeggen zeg maar.

@wieniex wrote:

Maar nog even een vraag voor de mama’s met ook zulke snelle kindjes. Vinden jullie het soms niet moeilijk? Steeds die leervragen en merken dat ze zo snel gaan? Hoe vaak ik niet mensen hoor zeggen, die van mij doet dit en dit en dan denk ik… tja, dat doet ze al heel lang en houd dan maar wijselijk mijn mond, anders ben je meteen zo’n opschepper… Als ze iets niet kan durf ik het eerder te zeggen zeg maar.




In het begin vonden we het allemaal wel normaal eigenlijk. Gewoon ons kind en pas als iemand anders dan iets zei had ik door dat het helemaal niet zo normaal was/is dat onze vent al kan lezen op groep 4 niveau, rekenen op in elk geval half groep 3 niveau en bepaalde denkwijzes heeft.

Hij weet dingen. Hij ‘ziet’ dingen. Bij vraagstellingen heeft hij geen tussenstappen, hij ziet het antwoord of beter hij weet het gewoon. Als je hem dan vraagt hoe hij het weet, dan is zijn antwoord standaard ‘ja dat is gewoon zo’ of ‘ja dat weet ik gewoon’ (de oudste is bijv. in groep 4 bezig met tafels met rekenen… onze 2e had eerder de logica door van die tafels als de oudste… en dat alleen maar door naar zijn broer te luisteren… dat 3x3 3+3+3 is… en 6x5 is 5+5+5+5+5+5… dat is voor hem zo logisch… niet dat hij de tafels nu allemaal op kan dreunen hoor, hij is er verder niet mee bezig nu, maar het uitzoeken van de logica achter iets hoort echt bij hem).



Het werd hier pas een probleem toen zijn gedrag veranderde. Dat leuke ‘slimme’ kereltje dat gewoon veel wist, werd ineens een boos, opstandig en bijna depressief ventje dat niks meer leuk vond en niks meer wou. Niet alleen thuis, maar ook op school.



Wij zijn dus heel blij dat de juffen er zelf al mee kwamen op het moment dat wij er mee kwamen zeg maar en dat ze er bovenop zitten.



Wat andere ouders er van vinden… tja, mijn kind is mijn kind en hij is zoals hij is, dus als er ergens over gesproken wordt en mijn mening/ ervaring gevraagd wordt dan geef ik gewoon antwoord net als een ander dat doet.

Fijn dat de juffen het goed oppikken. Zit hij nu ook beter in zijn vel dan? En wat doen ze er op school aan?



Van de week ook weer zoiets… Ouder van kind van 6, vertelt aan oma dat ze begint te schrijven. Ik zit er bij en ben eigenlijk heel trots omdat ons meisje van bijna 2,5 jaar jonger dat ook doet, maar zeg dus maar niks…



Ik hoorde van een andere ouder van wie het kind ging lezen met 4,5 ook niets verbazends, ze wisten niet beter omdat het hun kind was. Ik kon ze melden dat dat toch wel bijzonder vlot was. Doordat ik zelf juf ben, weet ik wel wat er van kleuters en groep 3 verwacht wordt, dus ik zie zelf al wat ze heel goed kan en waar ze nog veel in te leren heeft. Ze is ook erg bezig met de dood, en vragen daaromheen. Ze vind bijv sommige spelletjes voor haar leeftijd al niet meer leuk, ze wil tellen en meer uitdaging dan stapjes van 3. Ze herkent ook de hoeveelheid op de dobbelsteen zonder te tellen. Puzzelt al een tijd met 100 stukjes. Ze kon altijd heel slecht spelen en was soicaal heel zwak, veel hangerig. Verbaal had ze een probleem, ze kon de achterklanken niet maken, was slecht verstaanbaar en kreeg frustraties. Inmiddels kan ze heel goed spelen, en doet logopedie haar erg goed. Sociaal is ze erg gegroeid en een stuk opener en vrijer geworden, dat scheelt al. Ze is nu weer heel hangerig, toe aan iets nieuws. Ze heeft wel het kleuren ontdekt, ze doet dagen over een kleurplaat om alles zo precies mogelijk binnen de lijntjes te kleuren, wat nog lukt ook. Ik merk dat mensen het toch vreemd vinden als je vertelt wat ze al kan, terwijl ik ook gewoon een moeder ben die trots is, alleen kan ze gewoon al veel meer dan zou “horen”.