Wat leer je op partneravond van cursus?

Omdat ik zowel 3 jaar terug als nu vanaf halverwege maand 5 op bed lig, heb ik geen zwangerschapscursus kunnen doen. En dus heeft manlief ook geen partneravond mee kunnen maken. Nou redden we ons de vorige keer prima hoor, zonder die cursus, ik lag op dat bed te verrekken, en hij hield braaf mijn hand vast! :wink: Maar toch zijn we een beetje nieuwsgierig wat je nou precies leert op zo’n avond, misschien hebben we er dit keer wel wat aan (als het niet zo enorm snel gaat dit keer? :shifty: ) Leer je op welke plekjes je kunt masseren/tegendruk geven, enz, of is het puur een voorbereidend/informatief iets (in de trant van: Pas op, het doet pijn, ze wordt vervelend, er komt bloed bij kijken, dus blijf wel staan svp! :wink: )

Wat kregen jullie tijdens gym/yoga/whatever te horen en leren op partneravond?

euhhh…even denken :think: het was vooral een praatavond, beetje giechelig met al die mannen er onwennig bij, alle dames die benieuwd waren naar de partners en er zitten alsof ze alles al weten :mrgreen:

de juf heeft de verschillende fases van de bevalling uitgelegd, wanneer je de VK moet bellen, wat er lichamelijk precies gebeurt (met een pop), tips voor masseren, washandjes etc. dat soort dingen. als je de biologie wel weet weinig inhoudelijk toegevoegde info denk ik, maar wel gezellig (wij hadden 'm nu met sinterklaas en een hoop snoepgoed bedenk ik nu :slight_smile: )

een boek lezen lijkt me ook voldoende.

bij zwangerschapsyoga leerde mijn man massagetechnieken om de pijn te verlichten en hoe hij mij straks kan helpen met ademhalen. Dus de ademhalingstechnieken in de verschillende fases.

En die massagetechnieken die jullie geleerd hebben, is dat uit te leggen? :angel:

Je hebt geluk, ik heb het op papier staan :wink:

Massage van de buik

• Kniel naast haar neer en strijk met de wijzers van de klok mee over haar buik. Doe dat met een hand en houd de beweging zachtjes en regelmatig

• Blijf rond de buik strijken op dezelfde manier, maar nu met twee handen, de ene na de andere, in een zachte vloeiende beweging.

• Strijk zachtjes langs de zij omhoog, de ene hand na de andere. Til je handen op als ze bij de navel komen en begin opnieuw.

• Strijk heel zacht langs de buik omhoog en glijd langs de zij naar beneden. Maak de beweging geleidelijk steeds zachter, totdat je de huid nauwelijks nog aanraakt.

• Leg je handen in een kom over de navel, totdat je na een paar seconden de warmte voelt ophopen. Til je handen daarna heel langzaam op.

Verder hebben we nog massagetechnieken geleerd voor tijdens de zwangerschap zelf. Bijvoorbeeld als je last hebt van je onderrug, rug en/of billen.