Hij slaapt al dagen slecht, nu ook dus, twee uur lang ligt ie te draaien en me te roepen met onzinvragen.
En morgen weer moeite met wakker worden.
Hij is 6 , had om acht uur al moeten slapen en slaapt nu om tien uur nog niet.
Ai het smoezenboek. Hier een peuterpuber die dat ook zo goed kan…mama mag ik nog wat drinken, mama ik wil graag zus of zo… :silenced:
We zijn hier nu iig overgegaan op; negeren…mss niet geheel pedagogisch verantwoord maar het werkt wel! Ondanks dat hij niet altijd op tijd gaat slapen is het onzinnige gevraag wel gestopt. Nu gaat hij nog wel eens spelen op zijn kamer ed. En de volgende dag; ben ik net zo bruut en maak ik hem wakker voor de PSZ… :twisted:
Waarschijnlijk loopt zijn hoofd over van alle sinterklaas spanningen die geweest zijn en kan hij die niet echt kwijt. Lekker masseren kan helpen. Ook een stoeipartijtje kan helpen, een rondje fietsen of steppen 's middags. Even ontladen.
OH!! Dat deed onze oudste ook een tijd terug!
Van die stomme vragen:
Mama ik DENK dat ik moet poepen!
Ik DENK dat ik niet kan slapen!
Ik heb buikpijn.
Ik DENK dat ik zometeen weer wakker wordt!
:evil:
Toen heb ik voor haar een kaart gemaakt. 6 vakjes erop, want 1 avond slapen de dames bij mijn ouders. En dus 6 avonden thuis. De “ik ga netjes slapen kaart”. 6 vakjes. Elke avond als je netjes gaat slapen mag je een vakje kleuren. Heb je 6 vakjes vol, dan krijg je … iets…
Zij wilde graag een sticker, nou prima!
Dus dat zou ik eens proberen. Een lekker slapen kaart :lol:
Ik maak bijna voor alles een kaart :oops:
Een Plaskaart, voor het zindelijk worden. De “ik eet de bord leeg” kaart, ze moeten 4 van de 3x de bord leegeten dan krijgen ze in het weekend ook chippies. Pedagogisch verantwoord? Tja…Ze lusten het eten goed. Willen dan niet eten, en savonds zeuren over de honger…
De jongste heeft nu een “Ik poep op de wc” kaart hangen. Ze poept meestal gewoon in haar broek.
Als mijn dochter onrustig is en haar draai niet kan vinden, kruip ik bij haar in bed en blijf bij haar totdat ze rustig slaapt. Misschien is dat een idee?
Wat kan helpen is voor het slapen gaan even samen de dag door te nemen: wat heb je gedaan, is er nog wat leuk/geks/vervelends gebeurd? Dat soort dingetje, kunnen ze de boel nog even op een rijtje zetten voordat de oogjes dicht gaan.
Hier doen we het aan de hand van een groot kijk/aanwijsboek waarop een heleboel te zien is. 's avonds gaan we samen op bed zitten, boek open en dan is het: ‘wat zie je allemaal?’ en dan gaat ze aanwijzen en vertellen. Soms is 1 pagina genoeg soms, zoals nu rond sint etc. kunnen het wel 3 boeken zijn! Over het algemeen gaat ze daarna rustig slapen.
hier precies hetzelfde… onze dame is 4 jaar…
ik lees dus mee…
Ik neem ook vaak even de dag door (Wat vond je leuk en wat minder leuk) en houd dan een minuut of 10 haar voeten vast. Kussen in haar knieholtes en dan vraag ik haar om haar voeten helemaal zwaar te maken en aan mij te ‘geven’. Ik probeer haar mijn rust mee te geven. Eerst kwebbelt ze dan flink wat maar dat wordt dan steeds minder en uiteindelijk valt ze soms zelfs in slaap. Ze ontspant er in elk geval wel van.
mooie tip… van die voeten…
@Imfe wrote:
OH!! Dat deed onze oudste ook een tijd terug!
Van die stomme vragen:
Mama ik DENK dat ik moet poepen!
Ik DENK dat ik niet kan slapen!
Ik heb buikpijn.
Ik DENK dat ik zometeen weer wakker wordt!
:evil:
Toen heb ik voor haar een kaart gemaakt. 6 vakjes erop, want 1 avond slapen de dames bij mijn ouders. En dus 6 avonden thuis. De “ik ga netjes slapen kaart”. 6 vakjes. Elke avond als je netjes gaat slapen mag je een vakje kleuren. Heb je 6 vakjes vol, dan krijg je … iets…
Zij wilde graag een sticker, nou prima!
Dus dat zou ik eens proberen. Een lekker slapen kaart :lol:
Ik maak bijna voor alles een kaart :oops:
Een Plaskaart, voor het zindelijk worden. De “ik eet de bord leeg” kaart, ze moeten 4 van de 3x de bord leegeten dan krijgen ze in het weekend ook chippies. Pedagogisch verantwoord? Tja…Ze lusten het eten goed. Willen dan niet eten, en savonds zeuren over de honger…
De jongste heeft nu een “Ik poep op de wc” kaart hangen. Ze poept meestal gewoon in haar broek.
Gebeurt op structuurgroepen ook hoor ;-).
Gewoon om de structuur erin te krijgen. Alleen gaat het dan niet om eten of slapen maar om andere zaken. Dus opzich best pedagogisch verantwoord
:think: bedenk met trouwens net … Op school kregen wij altijd een tafel vlinder en als je dan een tafel netjes kon opnoemen dan mocht er een sticker op de vlinder en bij 10 goede tafels was de vlinder vol, en kindjes helemaal trots
Hier hetzelfde probleem…savonds niet willen slapen omdat ze zegt dat ze niet kan slapen en s
ochtends moeilijk uit bed kunnen komen.
Heb helaas geen tips…lees wel even mee :mrgreen:
@Yvonne Z. wrote:
Als mijn dochter onrustig is en haar draai niet kan vinden, kruip ik bij haar in bed en blijf bij haar totdat ze rustig slaapt. Misschien is dat een idee?
Dat doen wij al 6 jaar. als baby sliep ie bij ons in bed. later in zn eigen bed, maar zat ik ernaast op de grond. toen kreeg ie een eenpersoonsbed en lagen wij erbij tot ie sliep.
De laatste tijd duurde het steeds langer voor ie sliep, dus was het op het laatst dat ik zelf om half acht op bed lag en het al te laat was voor ie sliep en ik zelf ook maar ging slapen.
Dus sinds kort hebben wij ook een beloningskalender opgehangen en een blz vol krijgt ie een kadootje, als ie elke dag zelf gaat slapen.
(ik ben dan wel in de kamer ernaast, dus in de buurt)
Wij hebben een ritueel, ik breng hem naar bed, we lezen samen in zijn bed een boekje. nemen daarna nog de dag door, terwijl ik ook bij hem in bed lig. Na ff kletsen is het tijd om te slapen en ga ik in de kamer ernaast mn was doen, of op mn telefoon zitten spelen, wachten tot ie slaapt.
Dus het slapen is altijd wel een toestand geweest, dus als ik er nu weer bij ga liggen, waardoor ie wel snel in slaap zal vallen, dan zijn we weer een stap terug.
Jee, wat bewerkelijk… Lijkt me heel lastig. Hoe doe je dat als je oppas hebt dan?
Eigenlijk heeft je kind nooit geleerd om zelfstandig in slaap te vallen. Lukt het wel met het beloningssysteem?
Wij hebben nooit oppas nodig. We wisselen altijd met elkaar af.
Nooit gemist om savonds weg te gaan, maar nu ik het zo opschrijf… :think:
Ja t beloninssysteem werkt wel, maar de laatste tijd duurt t weer erg lang voor ie slaapt.
Leren slapen… sja, als baby laten huilen kon ik niet, hier het resultaat.
Nog lukt het negeren van zijn roep me niet.
Ik negeer mijn kinderen ook nooit, het zijn “gewoon” periodes waar ze doorheen moeten. Jim doet het ook al een tijdje en hij deed het vorig jaar rond deze tijd ook. Het heeft bij hem echt te maken met het hele donkere buiten en natuurlijk de drukte rond de feestdagen, waarbij bij ons ook nog een stel verjaardagen bij komen. Jim ligt op zolder en is zich nu ineens wel heel bewust dat hij daar alleen ligt en dat er niemand anders op de verdieping is. Hij valt momenteel tegen mijn principes in ook in slaap met een lampje aan. Maar dan kan hij nog even in zijn bed een boekje lezen of even een beetje spelen. De voorwaarde is dat hij dat stil doet en dat hij in zijn bed blijft. Dat werkt op zich wel.
Jim heeft heel erg moeite om rust te vinden als hij in bed ligt, dat zegt ie zelf ook mama ik kan geen rust vinden. Hij heeft tot zijn 5e zijn speentje mogen houden 's nachts en dat was puur omdat Sem tot 2 maanden terug 's avonds en 's nachts veel wakker was en ik Jim er echt niet bij kon hebben dan. En hij werd van zijn speentje dus echt rustig en dat is hij nu kwijt… Ik hoop dat het straks na de feestdagen beter wordt…
Even een aanvulling op mijn eerdere posts; dat zijn dingen die je kunt doen als je kind normaal gesproken wel goed slaapt, maar even een mindere slaapperiode heeft. Onze jongste is 5.5 jaar en slaapt pas sinds een week of 10 door. Daarvoor sliep ze tussen de 2 en 5 uur per nacht. Bij haar is het opgelost met melatomine tabletten. Wat een verschil. Nu slaapt ze 10-12 uur per nacht. :thumbup:
:o Zo dat is wel even andere koek! Ik voel me vaak ook wel een gezegend mens hoor, met goed slapende kinderen (al is dat ook wel eens anders geweest…)