wat komt er allemaal kijken bij aanschaf konijn

Lief heeft onze kinderen (3 en 4.5) een konijn belooft (of ieder een konijn)

voorwaarde dat ze goed voor de hond zorgen… (wat gewoon inhoudt dat ik het doe hoor, ze zijn nog veelste klein voor de verantwoordelijkheid van een dier, maar kunt ze zo wel wat meegeven)

zit mijn eigen nu een beetje te orienteren wat er allemaal bij komt kijken.

ongetwijfeld zijn hier veel meer gezinnen met konijnen, vandaar dat ik het hier vraag.

Wij wonen ruim, dus dat is geen probleem.

konijn kan niet loslopen in de tuin omdat wij ook een hond hebben (geen jachthond, maar in het begin zal hij die bewegende dieren wel leuk vinden)

waar moet ik allemaal aan denken enzo…

en welk ras is lief en laat zich aaien (meen vlaamse reuzen het fijnste zijn).

Ik heb vroeger een konijn gehad.

Waar je aan moet denken: een hok (groot genoeg voor voldoende beweging). Je zou eventueel een ren van staaldraad kunnen aanschaffen, daar kunnen de konijnen in, maar kan de hond er niet bij.

Hooi, stro, voer+bakje en waterflesje. De nagels van het konijn in de gaten houden dat ze niet te lang worden,.

Qua ras kan ik je niet helpen, ik had een lief beestje. Maar welk ras: geen idee.

Wat je vooral moet aanschaffen bij een konijn is nog een konijn!

Konijnen zijn groepsdieren en niet geschikt om alleen te leven. Tuurlijk zijn er zat konijnen die alleen worden gehouden en ze gaan echt niet dood. Maar wil je de beste keuze maken voor het welzijn van het dier, dan ècht 2 (of meer) konijnen samen houden.

Bij konijnen heb ik altijd zo’n beetje de stelregel: hoe groter, hoe liever. Die kleine dwergkonijntjes zien er leuk uit, maar qua karakter kunnen het krengetjes zijn. Een Vlaamse Reus zoals jij noemt, is meteen wel een behoorlijk groot ras, je kunt je afvragen of je kinderen zo’n groot gevaarte nog knuffelbaar vinden. Qua grootte zijn er nog veel ‘‘tussenmaatjes’’. Misschien goed om eens te googlen. En qua aanschaf raad ik een fokker aan, die hebben vaak dieren te koop. Ze zijn makkelijker te vinden via internet, als je eenmaal een voorkeur hebt voor een bepaald ras. Of je kunt het proberen via de kleindierenvereniging bij jou in de buurt. Je bent meestal een stuk goedkoper uit dan bij de dierenwinkel, je weet waar het dier vandaan komt en dat het niet te jong bij zijn moeder is weggegaan.

Veel plezier straks met de diertjes.

Een Teddy widder dat zijn erg lieve konijntjes, heel aanhankelijk ook :inlove:

Ik heb een Teddy dwerg, iets kleiner dan de widder en ook erg lief en aanhankelijk. Nadeel is wel dat het een langharig ras is en dus geknipt of gekamd moet worden.

ik heb de rassen dus echt moeten googlen…

ik ken alleen reuzen… en mengelmoesjes… :lol:

maar ik wil liever niet een konijn die ik moet borstelen en kammen…

ben bang dat ik ze pijn doe… en meiden moeten wel enigsinds kunnen helpen…

arm konijn dat door hun gekamd wordt… 8)

op internet had ik al gekeken, en zowiezo wil ik er 2… wel zo gezellig…(als ze het maar niet TE gezellig hebben met zijn 2e… :wink: )

maar stomme vraag… waarvoor moet een konijn ingeent worden???

Waar je ook op moet letten bij het kopen van een konijntje is de stand van zijn kaakje. Ik heb een konijn gehad waarbij de stand niet goed was waardoor zijn tandjes niet op een natuurlijk manier afschaafden zeg maar. Dit merkte ik pas toen hij niet meer wilde eten toen bleek dat zijn ondertandjes helemaal tot aan zijn neusje waren gegroeid. Bij de dierenarts heb ik toen steeds zijn tandjes laten knippen. Het knippen is overigens niet pijnlijk voor ze.

Inenten is belangrijk omdat ze besmet kunnen worden een virus als ze door een mug geprikt worden. Als je zoek op internet naar myxomatose kan je er wat meer over lezen.

Leuk hoor een konijntje, ik vind ze zo schattig! Mijne is 13 jaar geworden en heel dement maar hij was nog steeds erg lief :smiley: Succes met het maken van een keus en veel knuffelplezier vast voor je meiden.

De ideale combi is een voedster (vrouwtje) en een rammelaar (mannetje)

En dan wel ff laten steriliseren natuurlijk :mrgreen:

Konijnen hebben ruimte nodig, dus een binnenhok en een grote loopren. Wij laten ze bij mooi weer ook door de tuin hupsen, terug naar het hok jagen is altijd een heel karwei 8)

Konijnen moeten ingeent worden tegen myxomatose en een nog een ander ziekte :think:, weet ff niet meer welke. De konijnenopvang deed het hier in de buurt altijd tegen gereduceerd tarief, maar sinds zij gestopt zijn…zijn wij dat eigenlijk ook :oops:

@Pitje27 wrote:

voorwaarde dat ze goed voor de hond zorgen… .

Sorry, kan het niet laten…Vind m grappig :mrgreen:

@Suuus wrote:

@Pitje27 wrote:

voorwaarde dat ze goed voor de hond zorgen… .

Sorry, kan het niet laten…Vind m grappig :mrgreen:

de belofte is al een paar mnd geleden gemaakt… goed voor de hond zorgen… en dan krijg je een konijn… :wink:

2 konijntjes (gecastereerde man en een vrouw. Als je naar een opvang gaat krijg je ze als koppel mee. En daar weten ze vaak ook wel iets over het karakter van het beestje.)

Grote konijnen zijn vaak lief maar de grote schrikt voor kinderen vaak wel af. Een franse hangoor is ook groot. Van de kleinere rassen zou ik voor een Nederlandse hangoordwerg gaan. (Die heb ik zelf ook) Ze zijn klein en toch lief. Niet zo’n pittig karakter als de normale dwergjes.

Konijntjes uit de dierenwinkel zijn vaak doorgefokt waardoor je tandenproblemen kunt krijgen. Of het karakter is niet zo heel schattig. En konijntjes die je probeert te bijten is niet fijn. Zeker niet met kinderen.

Een goede fokker is een optie. Maar dan zou ik eerst een man halen, die laten castereren en na 5 weken ongeveer een dame. Dan op neutraal gebied. (bijvoorbeeld badkamer of ren in de tuin waar beide nog niet zijn geweest ) koppelen. Dat kan heel goed, ik heb het ook zo gedaan. Al vond ik het bepalen van de rangorde en dus het vechten de eerste uren na de koppeling wel eng.

Verder ben je ruimte nodig. Een gemiddeld hokje van de gamma of dierenwinkel is niet ruim genoeg. Ook niet warm genoeg in de winter trouwens.

En daarnaast natuurlijk hooi, stro en hennepvezel of zaagsel ( laatste is erg stoffig dus niet zo goed voor konijnen)

En veel liefde natuurlijk :mrgreen:

Voor op de bodem gebruik ik houtvezelkorrels (voor de kattenbak) en daarop stro. Is niet zo stoffig als zaagsel maar neemt wel heel goed vocht op en gaat niet zo snel stinken.

Verder moet je natuurlijk voer: konijnenbrokjes en hooi

Kan me voorstellen dat je niet wilt kammen hoor, dat is echt heel onhandig, mijn konijntje heeft dan ook meestal een soort zelfgecreëerd punkkapsel (ik kan nog niet zo netjes knippen, maar oefening baart kunst?)

Ik lees even mee, want Lotte krijgt ook een konijntje…

inderdaad 2 konijnjtes. En ga naar een asiel, daar zitten vaak afgedankt konijntjes veelal vanwege allergie, of er niet meer voor willen zorgen.

Ik heb er 2 nijntjes vandaan en toen er een dood ging heb ik weer een nieuw vriendje uitgezocht (uiteraard samen met mevrouw konijn en die was gelijk verliefd op nummer 1, niet degene die ik in mijn hoofd had, maar goed is haar levenspartner niet de mijne ;-).

Groot hok! wij hebben een vrij groot hok, wordt ook voor kippen gebruikt + een ren. Daarnaast mogen ze ook door de tuin rennen. Dat is goed afgeschermd en ze kunnen niet ontsnappen.

Voor de aanschaf

• hok
  • stro & zaagsel (heet houtschaafsel, zaagsel is te stoffig nl) voor de bodembedekking.
  • hooi (elke dag vers).
  • waterbakje/flesje.
  • brokken, niet die gekleurde circusvariant maar gewoon saaie bruine bix.
  • toiletje met korrels. wij doen geperste houtkorrels erin, heb je voor konijnen maar die voor katten is goedkoper en is in feite hetzelfde. konijnen zijn makkelijk te trainen en zindelijk te maken. Ook buiten, ze doen dan de meeste keutels in het toiletje, dat is een stuk prettiger met schoonmaken ;-).
  • speeltjes, konijnen vervelen zich snel, hoeft niet duur te zijn, een toiletrol kan al een hele middag pret opleveren.

wij doen elke dag vers groenvoer, vooral andijvie is hier favoriet, maar af en toe een wortel of boerenkool oid vinden ze ook lekker.

houd rekeningen met eventuele dokterskosten.

Ik heb een kruising tussen teddy widder en teddy dwerg. Ze zijn echt superlief! Nadeel is idd dat je ze moet kammen. Vinden ze trouwens helemaal niet erg hoor! Ze zijn ook echt heerlijk zacht. Ik heb overigens 2 zusjes.

wij zijn er uit…

of beter gezegd… we hebben ze gekocht… toevallig iemand van het forum

die haar konijnen en hok wegdoet…

koppeltje, zijn lief, al gewend aan elkaar… ruim hok

moeten alleen nog kijken wanneer we ze ophalen…

vervoeren wordt de grootste uitdaging…

zodra ze hier geinstalleerd zijn zal ik een foto plaatsen…

oja het zijn een rus en een vosje…

Leuk!

Leuk :smiley:

Veel plezier ervan!!