Wat kan ik verwachten? (uitbl. menstruatie, niet zwanger)

Hallo allemaal,

Ik ben bijna 35 en we willen gaan voor ons 1e kindje. Ik weet het, ik ben er niet bepaald vroeg bij…

Nu ben ik voor het laatst ongesteld geworden op 27 september. Dat is inmiddels dus al 40 dagen geleden. Ik heb al 3 testen gedaan en ben niet zwanger, ik voel me ook totaal niet zwanger. Aangezien ik vanaf mijn 17e de pil slik denk ik dat het daardoor komt, heb wel vaker gelezen dat na het stoppen het lang kan duren voordat je normale cyclus weer op gang komt. Vroeger had ik overigens een heel regelmatige cyclus van 29 dagen.

Gezien mijn leeftijd wil ik niet te lang wachten met naar de dokter te gaan, denk ook wel dat hij mij serieus zal nemen. Ik ga dus straks het telefonisch spreekuur bellen.

Ik wil aan jullie vragen wat ik ongeveer kan verwachten: bloedprikken om te kijken naar de hormonen, een menstruatie opwekken? En dan? Ik wil liever niet nog een jaar wachten op een normale cyclus i.v.m. mijn leeftijd.

Ik moet gelijk even beginnen met te zeggen dat ik zelf nog niet naar de huisarts ben geweest bij te lang uitblijven van menstruatie. Maar aangezien je net pas gestopt bent met de pil denk ik dat je nu even niks moet verwachten en er van uit moet gaan dat de huisarts nog even niks doet. Ik bedoel het echt niet verkeerd, maar ik denk niet dat je er vanuit moet gaan dat hij al allemaal tests gaat uitvoeren. Dan kan het alleen maar meevallen als dat wel gebeurt.

Hoi Jippo,

Een huisarts doet pas iets als je minimaal een halfjaar een onregelmatige cyclus hebt gehad, soms zelfs pas na een jaar. Ik denk dat het uitblijven van je menstruatie te maken heeft met het feit dat je pas met de pil gestopt bent. Het kan soms wel een halfjaar duren voordat je lichaam zelf weer een beetje op orde is, en daarom houden huisartsen deze termijn ook aan. Verdere onderzoeken worden pas veel later gedaan en daarvoor moet je ook worden doorgestuurd naar de gynaecoloog en dat doen ze niet zomaar. Zeker als je nog geen 35 bent, zal leeftijd niet meespelen, ben ik bang… Dus er zit niks anders op dan geduld hebben, vrees ik.

Laat je even weten hoe het gegaan is mbt de huisarts?

Heel veel succes met alles!

Groetjes,

Jippie

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik zal even vertellen wat er uit het gesprek met de HA is gekomen: hij vertelde inderdaad ook dat het soms wel een jaar kan duren voordat de menstruatie of een regelmatige cyclus weer op gang komt. Hij had er zelfs een mooie naam voor, iets met pre…syndroom :?

Hoe dan ook, ik moet nu twee weken Provera slikken, hopelijk krijg ik hier een ontrekkingsbloeding van wat wederom hopelijk mijn lichaam een kick-start geeft om het weer zelf te doen. Mocht ik na twee maanden nog steeds geen menstruatie of een zeer onregelmatige cyclus hebben dan kan ik terugkomen en zal hij me verwijzen naar de gynaecoloog.

Ik weet eigenlijk nu niet of ik blij moet zijn of verdrietig… Ik had niet verwacht meteen een keurige cyclus te hebben, maar had dit ook niet verwacht… Maar ik mag natuurlijk ook niet zeuren ben net gestopt met de pil wie weet valt het allemaal mee…

Wel erg balen dat het anders loopt dan je zelf had gehoopt. Maar als ik eerlijk ben, vind ik dat er snel actie ondernomen wordt door je huisarts, hoor! Normaal geven ze niet meteen medicatie om het op te wekken en doorgestuurd naar de gyn wordt je al helemaal niet zo snel, pas na minimaal een halfjaar. Dus wat dat betreft heb je wel mazzel gehad! :wink:

Heel veel succes met alles! Ik hoop dat de Provera goed aanslaat en dat je lichaam het daarna snel zelf weer overneemt!

Groetjes,

Jippie

Ik ben dan een stuk jonger en daarom niet zolang de pil geslikt, maar kan er wel over meepraten: Toen ik stopte met de pil in dec’02, heeft het een JAAR geduurd voordat ik ongesteld werd. Daarna werd ik in maart ineens 3 keer kort achter elkaar ongesteld, en vervolgens weer een paar maanden niet. Ben toen naar de huisarts gegaan, en die zei dat het ‘wel tot mijn 35e kon duren’ Ik had dan ook een l*l van een huisarts, maar dit vond ik geen normaal antwoord natuurlijk. Toen legde ik onze kinderwens uit, en het enige wat ik volgens hem kon doen, was temteraturen.

Toen ben ik nog in november ongesteld geweest, en daarna was het raak! In totaal ben ik dus 5 keer ongesteld geweest in 2 jaar tijd :eh:

Maar top van jouw huisarts hoor! Dat hij jullie wél serieus neemt!

Ja, ik heb een fijne huisarts, hij neemt je echt serieus. Het grappige was dat hij op een gegeven moment vroeg: “wil je soms zwanger worden?”

Haha, hij had het nog niet echt door en dacht dat ik gewoon bezorgd was dat ik nog niet menstrueerde! Toen hij merkte dat zwanger worden wel de bedoeling was deed hij gelukkig niet moeilijk meer!

Oh ik hoop zo dat het ervoor zorgt dat ik snel weer een normale cyclus krijg! Omdat ik tijdens het pilgebruik heel snel een doorbraakbloeding kreeg als ik eens een maand wilde doorslikken, dacht ik dat ik snel weer de oude zou zijn. Toch best rotzooi die pil… Behalve dan dat ik nu weer een vette huid en pukkels krijg! :x

Het gekke is trouwens dat ik wel de hele tijd het gevoel heb dat ik ongesteld ga worden: wat lichte pijn (soort gespannenheid) in de onderbuik en fikse pijn in mijn onderrug, alhoewl ik dat laatste wel vaker heb.

Miranda: inderdaad wat een lul zeg! Ik hoop voor je dat je inmiddels een andere HA hebt?

Zo die neemt heeeeeeeeeeeeeel snel actie zeg!!! Je mag echt van geluk spreken. Mijn eerste cyclus was 43 dagen. ik had niet anders verwacht. Ook geen enkele test gedaan. Toch had ik het denk ik nog even aangekeken, maar dat is mijn mening. Wie weet als je nog een weekje had gewacht dat het dan vanzelf was gekomen. Lijkt mij fijner om te weten. Maar hopelijk helpt dit en ben je snel zwanger!

@Jippo wrote:

Miranda: inderdaad wat een ll zeg! Ik hoop voor je dat je inmiddels een andere HA hebt?

:oops: Heb nog steeds dezelfde, maar moet wel een andere hebben ivm verhuizing. Maar ga er echt nooit naartoe, en heb alleen telefonisch contact gehad met de assistentes ivm de kinderen. Maar door dit topic was ik net weer aan het zoeken en heb wat nummers opgeschreven!

Hoop voor je dat je ongesteld wordt, maar liever dat je de innesteling voelt! :-

Net geweest voor een uitstrijkje, tot mijn schaamte moet ik erbij zeggen dat dit mijn eerste was (bij de vorige uitnodiging heb ik zo lang gewacht totdat ik 't maar over heb laten gaan…)

Wat ik al dacht: ik heb een sterk gekantelde baarmoeder dus het duurde even voordat het lukte maar volgens de assistente is dit helemaal niet erg en zou geen problemen moeten geven bij een zwangerschap en bevalling.

Ik vertelde dat ik was gestopt met de pil en dat mijn mijn cyclus maar niet op gang komt en daarvoor Provera had voorgeschreven gekregen. Ze vond dat ik hiermee beter kon wachten, desnoods een half jaar ook al ben ik al wat ouder. Heeel misschien ben ik al zwanger en dan zou het natuurlijk mis gaan. Ik zat er al over te twijfelen en ik heb nu dus besloten te wachten. Ik heb wel het recept opgehaald maar bewaar dat dus maar een tijdje.

Ik ben zo blij dat ik gegaan ben! Ik kijk er nu toch wel anders tegenaan en ben blij dat de assistente de tijd nam om hierover met me te praten.

Miranda: Hoop voor je dat je een andere HA kunt vinden die wel wat menselijks heeft! Moet zeggen dat ik erg tevreden ben met de HA die ik nu heb. Ook de assistentes zijn top en weten vaak de juiste dingen te zeggen waardoor je al een stuk geruster bent. Wat dat betreft heb ik het echt getroffen.

Lelle: Ik zie het dus nog even aan, ik heb het recept in ieder geval in huis.

Ik hoop dat ik nog twee maanden kan wachten, als er dan nog niets gebeurd bel ik de HA weer.

Hoi Jippo,

Het is inderdaad zo dat je geen Provera/Primolut mag nemen als je zwanger kunt zijn. Provera zorgt voor een onttrekkingsbloeding, dus die zou als het ware dan een miskraam kunnen opwekken als je wel zwanger bent. Wees dus wel een beetje voorzichtig en neem deze medicijnen nooit op eigen houtje! Ik mocht het altijd pas nemen als ik een echo had gehad (wij zaten in het medische circuit, dus vaak een echo ivm follikelgroei) en een zwangerschapstest had gedaan.

Succes met alles!

Groetjes,

Jippie

Hoi Jippo,

Toen ik stopte met de pil voor Robbe* was ik ook erg onregelmatig, mijn langste cyclus was er één van meer dan 100 dagen en toen maakte ik een afspraak bij mijn gynae.

Ik kreeg ook Provera om mijn maandstondep op te wekken (dat lukte! :wink: ) en ik kreeg daarna Clomid voorgeschreven,… ik ben niet meer ongesteld geworden! :angel:

Hopelijk heb jij ook zoveel succes! :-*