Aanstaande maandag moet ik voor een groeiecho.
Ik krijg altijd grote kinderen, en omdat het allemaal neit helmaal lekkertjes verloopt in mijn zwangerschap, moet ik nu ook onder controle blijven bij de gyn. Die stelde een groeiecho voor.
Wat kan ik hier precies van verwachten? Heb alleen altijd maar de standaard echo’s gehad.
Wat als ze zien dat het kindje (weer) heel groot is?
Wat hebben jullie ervaren?
Ik kreeg ze iedere keer. Al was dat puur om de echo een naam te geven ivm onze voorgeschiedenis met een overleden kindje bij de bevalling ervoor (niet gerelateerd aan wat dan ook hoor) en de gyn meette dan de beentjes (bovenbeenlengte) hoofdomtrek, buikomtrek en zo nog wat specifieke punten. Daar zit een zekere marge in naar boven en beneden. Bij een te groot kindje waarbij niets genetisch te vinden is (als in kleine mama grote papa bv) kijken ze sneller je bloedsuiker na. Als dit te hoog is gaan ze je dieet aanpassen en indien dit niet werkt of het werkelijk veeel te hoog is komt insuline eerst.
Heel soms is het zelfs een optie (zeker als je al eerder bent bevallen van een knoepert met complicaties ivm de omvang en dan vooral van het hoofdje want de rest is niet zo boeiend dat ‘volgt’ wel) evt eerder in te leiden rond de 38 weken. Maar dat is toch beter te voorkomen want hoe groot een kindje ook is het kan nog te vroeg zijn om geboren te worden. Voorkeursbeleid is dan ook altijd een ‘natuurlijk begin’ van de bevalling af te wachten als er geen zwangerschapssuiker in het spel is.
Succes met de laatste loodjes en hopelijk gaat alles straks helemaal goed met de bevalling.
Bedankt voor je antwoord.
Inmiddels heb ik vanmorgen de groeiecho gehad. Inderdaad is alles netjes opgemeten.
Weet je wat ze zei? “Het is maar goed meid, dat ze je suiker nakijken, want hij heeft een vette buik!”(goed bedoeld hoor)
Wat blijkt: hij heeft de grootte van een kind bij week 34 en ik ben nu bijna 32 weken…ik schrok toch wel hoor.
Hij weegt nu al 5 pond!
Vanmorgen ook op suiker geprikt, ben erg benieuwd. Het is al vaker gedaan, maar er is nooit wat uitgekomen!
Ik moet volgende week naar de gyn. Ik zie er wel tegenop. Ik ben bang dat hij gaat 'zeuren’dat ik te zwaar wordt (elke keer is daar gezeur over, maar ik of mijn kindjes hebben nog nooit suiker gehad)
Maar ja, zo kan het ook niet doorgaan, het wordt vast weer een beul van een kind…
deze laatste zwangerschap ook groeiecho’s gehad. Met 20 wkn gewoon netjes gemiddeld.
Met 30 wkn liep de buikomvang ruim 2 weken voor op groei.
Moest met 36,5 week weer een echo laten maken maar toen was ik al bevallen haha.
De kinderarts moest erg lachen, want hij valt onder de benaming prematuur vanwege de termijn, maar hij woog met 36,5 week: ruim 7-en een halve pond :mrgreen:
Ik was blij dat ik hem niet nog een maand of zelfs anderhalve maand bij mij had moeten gedragen :silenced:
Dat kan ik me goed voorstellen!
Maar is alles wel goed gegaan? Met je kindje?
Je hoort toch wel dat ze een baby niet eerder willen halen dan 38, 39 weken, hoe groot het ook is!
Maar blijkbaar kan het wel?!
Ik denk niet dat mijn kind spontaan komt, dat is nog nooit gebeurd bij mij. (Ik ben 3x ingeleid en de 3e keer eindigede dat zelfs in een ks)
Maar ik hoop wel dat ze het eerder halen dan 40 weken, want hoe groot zal het t.z.t wel niet zijn? :shock:
ja alles is goed gegaan. Alleen had hij moeite met het reguleren van zijn bloedsuikers. Hij zat steeds veel te laag en moest daarvoor naar de kinderafdeling aan een glucose infuus.
Na 4dgn mocht hij mee naar huis.
Hmm, ik hoop voor jou dat de kleine toch niet weer op zich laat wachten. Mijn eerste was bijna 41 weken en nu dus ineens te vroeg. Je weet het maar nooit
2 weken ‘te groot’ dus qua buikomvang. Pfff dan hoop ik dat je baby zelf besluit dat het met een weekje of 38 wel lang genoeg is geweest bij je
Van de 3 bevallingen die je hebt gehad is er dus 1 in een KS geeindigt? Dan heb je wel een iets grotere kans dat je gyn een KS wil plannen voor je geloof ik. :think: Altijd iets wat je in het overleg mee kunt nemen bv komt de kleine voor of op 38 weken dan doe je het ‘zelluf’ en daarna een KS? Probeer voor jezelf een soort ‘regeling’ voor elkaar te krijgen waarbij jij je goed voelt. Al is het maar dat er een OK-team klaarstaat voor een KS als het toch nodig mocht blijken. Er wordt in Nederland enorm naar de gezondheid van het kindje gekeken en soms (te) weinig naar de moeder. Terwijl de moeder toch echt het baren en zorgen daarna moet doen. Succes met je laatste loodjes! :thumbup:
Ik heb bij de jongste 3 groei echo;s gehad. Met 28/32/36 weken (daar is een reden voor steeds 4 weken ertussen)
Bij de eerste echo was het een weekje verschil, 2 echo ging al harder, 3e echo was schrikken!!!
Ik was 35+6 weken zwanger en baby zat toen op 40 weken (geschat 8 pond)
Week later nogmaals een echo gehad met precies 37 weken, vanwege de vorige bevalling is toen besloten tot inleiden, ik mocht datzelfde weekend al komen (37,3 weken) helaaaaaas lukte het toen niet, met 38 weken ook niet en toen uiteindelijk met 39 weken nog een poging en toen werd hij geboren. (woog maar 4310 ipv 4700 die gedacht was)
Uiteindelijk maar goed ook, want ik had hier ook weer moeite mee!!! Dus had niet weer zwaarder moeten zijn.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ze soms wel inleiden, maar dan uitgaan van voorgaande bevallingen. Knal je ze er makkelijk uit, dan zullen ze waarschijnlijk niet gaan inleiden, of het kindje moet heel extreem groot worden.
Nou ik wens je succes meid!!
Oh ja dat is ook weer zo wat Minni zegt neem in het vormen van een ‘bevalbeleid’ je voorgaande bevallingen mee. Dat is zo belangrijk. Sommige gyn’s kijken alleen naar hoe je het NU doet, maar je voorgaande bevallingen zeggen wel iets natuurlijk en helemaal omdat je laatste dus een KS werd. Zou zo jammer zijn als je je laatste weken alleen maar zorgen aan het maken bent terwijl een gyn je gerust kan stellen door een KS aan te bieden bv.
*OT wauw minni is je maxi-buikje alweer bijna anderhalf!? :shock: *
yepp… :mrgreen: de tijd vliegt voorbij…
eigenlijk wel weer tijd voor een nieuw maxi buikje :shifty: …
(moet nog manlief overhalen, al lijkt het in de goede richting te gaan :mrgreen: )(en dan maar hopen dat het nog een keer lukt he!! :think: )
Hoop voor jou ook op een nieuwe bolle buik meid!!! :-*