Wat kan ik doen voor mijn peuter?!

De afgelopen periode ben ik tegen een aantal dingen ‘opgelopen’:



Mijn dochter van net 3 is door de leidster van de psz geobserveerd en er is gesteld dat:

  • ze heel prima kan mee doen
  • maar het liefst dingen alleen doet, niet erg sociaal overkomt, erg op zichzelf is
  • ze een op een aandacht van de leidster wel fijn vindt

    Maar zoals de leidster zegt: “we hebben nog een jaar…”.



    Ook ben ik naar het cb geweest en daar werd gesteld dat:
  • ze voorlijk is, omdat ze zowel overdag als 's nachts zindelijk is, ze echt al heel goed te volgen is, ook voor buitenstaanders en ze het blokje voor vier jaar bij de test in de puzzel kon doen.



    Wat wij ons nu afvragen:

    Zou het kunnen zijn dat ze zich gewoon niet thuis voelt op de psz omdat ze niet goed met de veelal kleine kinderen kan communiceren?!

    Ze speelt ook liever met de vriendinnetjes van haar 2 jaar oudere zus dan met leeftijdsgenootjes, al gaat dat op zich ook wel goed. (een op een)



    Kan ik iets voor mijn dochter doen?! MOET ik iets doen?! Hier is in ieder geval geen mogelijkheid tot voorschool of iets…

Ik zou lekker niets doen…



Mijn zoon is ook zoals jouw dochter op het kdv en hij kan ook al puzzeltjes maken voor 4 en 5 jarige…



Ik zie er niets bijzonders in eerlijk gezegd…



Volgens mij doodgewone peutertjes… :wink:

Mijn zoontje is ook zo, een beetje stilletjes en verlegen in zijn eigen groep.Speelt echt op zichzelf en ontwijkt ze een beetje en blijft het liefst op afstand.

Maar bij grotere kinderen komt ie helemaal los.

Misschien dat ze juist die eigen leeftijdgenootjes eng vinden omdat (mijn zoontje in ieder geval) ze vaker grotere kindern zien.

suwanna, ik snap het probleem eigenlijk niet.

Is het feit dat ze op zichzelf speelt het probleem? Is dat niet gewoon haar karakter?



Zoals je weet gaan kleuters hier in België vaak al vanaf 2,5 naar school (alle dagen hele dagen behalve woensdag) en bij Jinthe in de klas zitten ook kindjes die graag ‘alleen’ spelen. Volgens de juf is het op die leeftijd ook wel normaal, ze spelen nog niet echt samen, eerder elk hun ding naast elkaar.

En elk kind heeft graag aandacht van de juf, is toch normaal, hoe zou je zelf zijn :wink:



Jinthe is een pestkop in de klas, wat je ook een probleem kan noemen.

Ik wil maar zeggen, elk kind heeft zijn eigen persoonlijkheid en zolang ze niet overdreven asociaal is zou ik er niks aan doen en me echt geen zorgen maken.

Ik zou ook weinig doen , ik herken het wel van mijn oudste oppaskindje,



die is nu 3,5 maar al een poos ok dag en nacht zindelijk kan al heel lang heel veel meer als van haar leeftijd verwacht hoeft te worden speelt ook liefst met oudere kinderen doet ook liever de dingen waar ze eig nog te jogng voor is ( kwa klimmen klouteren enz)



PSZ zegt en idd ook cb dat ze wat voor is mn met spreken , maar het mag best te veel vooruit laten gaan is ook iet goed, ze moet wel zich zelf kunnen volgen. Straks op de basisschool zal er meer gepast worden dat ze iets voor is maar het kan ook heel goed zijn dat dat bijtrekt dat ze daar meer uitdaging heeft.



Gewoon de dingen laten doen die ze kan en graag wil ook als dit betekend dat ze iets doet waarvoor ze even te jong is, oefenen kan altijd en wie weet slaag ze er wel in en heeft ze er plezier om, spelen met oudere kinderen kan geen kwaad ze zal dat doen waar ze zich happy bij voelt en wat ze aandurft,



succes er iig mee liefs bianca

bedankt meiden.

Isana is thuis en bij andere mensen thuis ook lekker los en ook soms zelfs wel aanwezig.

Op het moment gaat ze gelukkig nog wel met plezier naar de psz en dat is het belangrijkste. Maar ja, als de juf dat dan aangeeft dat zij het kennelijk wel als een probleem/aandachtspunt ziet…



We laten haar wel gewoon gaan en idd, puzzelen vindt ze helemaal geweldig!

waarom ziet haar juf dat als een probleem?

ze komt toch goed mee?

ze vindt de aandacht van een leidster wel fijn, toch?



ik zie het probleem niet hoor.



lekker laten gaan.

dat van ‘we hebben nog een jaar’ vind ik eigenlijk nergens op slaan. Wat willen ze over een jaar bereikt hebben dan?

samen spelen?

Kinderen kun je net zoals volwassenen ook niet in een hokje stoppen. Elk kind is anders en ook elke observeerder is anders.



Graag op jezelf willen zijn is heel normaal. Niet iedereen is een groepsmens en wil alle aandacht hebben. Dat ze wel leuk mee doet met anderen, toont in mijn ogen juist dat ze wel sociaal is. Ik vind het nog al kort door de bocht om te zeggen dat je kind niet sociaal is eigenlijk als ze het prettig vindt om ook alleen dingen te ondernemen. Ik vind het helemaal geen slechte eigenschap dat je kind ook zelf iets kan doen en niet overal anderen voor of bij nodig heeft. En daarbij is ze pas 3 … er kan nog zoveel veranderen. En nogmaals elk kind heeft zijn eigen karakter en dat moet je niet willen veranderen.

@Suwanna wrote:

De afgelopen periode ben ik tegen een aantal dingen ‘opgelopen’:



Mijn dochter van net 3 is door de leidster van de psz geobserveerd en er is gesteld dat:
  • ze heel prima kan mee doen
  • maar het liefst dingen alleen doet, niet erg sociaal overkomt, erg op zichzelf is
  • ze een op een aandacht van de leidster wel fijn vindt

    Maar zoals de leidster zegt: “we hebben nog een jaar…”.



    Ook ben ik naar het cb geweest en daar werd gesteld dat:
  • ze voorlijk is, omdat ze zowel overdag als 's nachts zindelijk is, ze echt al heel goed te volgen is, ook voor buitenstaanders en ze het blokje voor vier jaar bij de test in de puzzel kon doen.



    Wat wij ons nu afvragen:

    Zou het kunnen zijn dat ze zich gewoon niet thuis voelt op de psz omdat ze niet goed met de veelal kleine kinderen kan communiceren?!

    Ze speelt ook liever met de vriendinnetjes van haar 2 jaar oudere zus dan met leeftijdsgenootjes, al gaat dat op zich ook wel goed. (een op een)



    Kan ik iets voor mijn dochter doen?! MOET ik iets doen?! Hier is in ieder geval geen mogelijkheid tot voorschool of iets…


Weet je wat ik denk…dat je er niet te veel mee moet doen.

Stein heeft precies hetzelfde en die zat op een voorschool. Ik heb hem daar afgehaald omdat ie daar helemaal met zijn zieltje omder zijn arm liep. Er was totaal geen begrip daar voor hem.



Ik heb morgen een gesprek op het CB wat we met Stein zijn voorlijkheid aan moeten (hij schrijft en rekent namelijk al en dat heeft ie zichzelf aangeleerd :shock: )

ik zie er ook geen probleem in. Mijn zoontje speelt ook met regelmaat alleen. En vindt ook met oudere kinderen spelen leuk, misschien wel omdat ze daar weer van kunnen leren omdat die meestal meer kunnen. Tegen mij zeggen ze ook wel eens dat ons zoontje zich wel eens afzonderd van de groep, tja, so what denk ik dan. Als hij dat prettig vind is het goed. Ik ben blij dat hij zich ook goed alleen kan vermaken.

Ik ben van mening dat kinderen soms “vanuit sommige organisaties gezien” nogal aan een sociaal wenselijk beeld moeten voldoen.

Nee ik zou t gewoon lekker zo laten. Als ze er weer over beginnen eens vragen waarom zij vinden dat het zo zou moeten zijn. Volwassenen zijn toch ook niet allemaal hetzelfde?



En wat betreft het voorlijk zijn. Kinderen hebben vaak allemaal wel iets waar ze beter in zijn dan een ander kind, misschien ook door interesse. Vaak als ze ouder worden gaat dat ook gelijkmatiger lopen.