Oke…ik ga even wat proberen uit leggen,maar zit met een nogal complexe vraag…
Mijn man werkt elke week anders en ik werk daar omheen met enige vastigheid…
1 dag is mn man thuis (mits hij de nacht ervoor werkt,dan wissel ik mn dag) 1 ochtend komt mn schoonma,maar die willen we ontlasten (mijn ma deed het ook,maar die kreeg een ongeluk en kan niet meer,sindsdien doet mn schoonma elke week). Diezelfde middag is mn man er weer.
De overige halve dag doet mn man de middag, ik ben er s’morgens.
Goed…Jo zit 1 hele dag op het KDV na een lange wachtlijst. Eli staat nog steeds voor diezelfde dag op de wachtlijst…
Beide ingeschreven in okt. 2007,maar Jo kon bijna een jaar later komen. Eli stond opgegeven voor start nov. 2008,maar zit er nog steeds niet.
Ondanks dat hij 2e kind is…
Goed…dat is een andere discussie,maar het is nou eenmaal een klein KDV…
Nu het punt. Jo wordt over een half jaar 4 en gaat naar school.
Eli wordt eveneens over een half jaar 2. Nu 18 maanden dus.
Nu kunnen we doorsukkelen tot hij eindelijk geplaatst is…MAAR…dan komt hij op de dag dat Jo de middag vrij is! Eeuuh…niet handig…maar ik ging er eigenlijk ook vanuit dat eli al lang geplaatst zou zijn,dus dat hij minimaal 1 jaar KDV had gehad op dezelfde dag en groep als zn broer en dan zouden we verder kijken…
Dat lijkt nu niet meer te gebeuren…
Het idee achter bovenstaand was dat ik 1 jaar op die KDV-dag de hele dag zou gaan werken gaat nu lastig worden…het lost dan niets meer op.
Zodra Jo op school zit zou ik toch alles weer heroverwegen…
Ander KDV…lastig…er zit vrijwel niets (goeds) op loopafstand of redelijk fietsafstand wat OOK te combineren is met de school van Jo ivm ophalen/wegbrengen…1 van ons heeft de auto mee naar het werk,dus de ander moet zich in 2-en delen om alles rond te krijgen…
Ze moeten dus bij elkaar in de buurt zitten…en tja…NU beide kids op een ander KDV plaatsen omdat een ander wel plek heeft is waanzin…
Tja…dus zit ik vast aan het KDV waar ze nu zitten,maar begin sterk te twijfelen (om meerdere redenen). Jo hoeft nog maar even,dus gaan hem niet weer verplaatsen (zijn net 1,5 jaar geleden vehuisd,dus hij moest al verplaatst worden naar hier na bijna 1 jaar weer thuis zijn). Hij heeft het erg naar zijn zin nu…
Goed…om meer redenen is het niet handig dat de een slechts een halve dag school heeft op de dag dat de ander een hele dag KDV heeft…
Dan kan ik alsnog niet volledig werken op die dag…en lopen vaak het risico dat door het rooster van m’n man ik vaak vrij moet nemen voor Jo.
Dus…mijn idee.
Jo naar school en Eli over een ruime half jaar (zodra mag) 2 ochtenden (di-do bijv) naar de PSZ vlakbij school.
Dan moeten ze beide tegelijk opgehaald worden. Althans…Jo zou over kunnen blijven later (waarom kom ik later op terug).
Dit zou ideaal zijn,waar het niet dat mijn man na zijn nachtdiensten TE vroeg op moet staan om Eli te halen (hij zou Jo kunnen laten overblijven zodat hij met Eli samen mee kan slapen smiddags) Maar dat hangt ook af of Eli dan nog smiddags wil slapen en Jo zal toch opgehaald moeten worden…
Als oma over een jaar met pensioen is,dan zouden we haar hulp ook weer eens kunnen vragen incidenteel ipv nu wekelijks…maar houden in het achterhoofd dat oma’s niet vanzelfspreken er altijd maar zijn! Dat hebben we aan mijn moeder gezien…
Zoals we nu gaan kan ik het nog wel rekken,maar ofwel dit jaar oktober,ofwel volgend jaar okt loopt mn ouderschapsverlof af (heb nog een restand staan waar ik nog bijna 1 jaar op door kan). Goed…dan nog is Eli dan pas 3 jaar…dus zitten we alsog met 1 heel jaar voordat hij naar school gaat.
Dus…om alle bovenstaande redenen, is het dan niet juist verstandiger om wel voor PSZ te kiezen??? I.p.v. KDV?
Ook al ben ik erg flexibel en zou ik het verlof kunnen rekken,dan nog is het geen oplossing voor de komende jaren…
Ik zou juist voor een oplossing kiezen die meer rust en duidelijkheid geeft aan iedereen!
Dus…ik op woensdag en vrijdag vrij,zodat we niet hoeven te toveren met BSO’s e.d. EN…wisselende oppas verzinnen voor Eli op die dagen.
Dus meer structuur…en ik kan vaker op vaste dagen gaan werken om de chaos een beetje te verminderen…
Mijn man werk al vaak in het weekeind,dus zijn we voor gezinstijd samen vaak aangewezen op doordeweekse dagen. Dat zouden we dus ook op het spel zetten door Eli de heel vrijdag onder te brengen als ik werk en Jo die thuis is…
Het zou juist ook voor de kids fijn zijn als wij daar meer vaste momenten voor gaan krijgen…
Op zich staan mn man niet afwijzend tegenover PSZ en tijdstip dat hij de kids zou moeten gaan halen,maar of het gaat werken,dat kunnen we niet voorspellen…fair is fair…ook hij heeft z’n slaap nodig.
Andere kant: ook deze regeling zou maar tijdelijk zijn…zodra de kids beide op school zitten, gewend zijn en het eventueel aankunnen, zouden ze beide 1 of 2 dagen over kunnen blijven…(heb ik wel moeite mee,maar toch…het kan). Dus,dat zou voor m’n man een oplossing zijn.
Uiteindelijk is het een luxe-probleem,maar willen kiezen wat voor hen het meeste duidelijkheid schept…vaste dagen, vaste gezinsmomenten thuis in de week…dat is al lastig zat…
Optie C hou ik altijd in m’n achterhoofd,maar zou ik erg jammer vinden…dat is dat ik een andere baan ga zoeken…al zal mijn huidige flexibiliteit niet makkelijk ergens anders te vinden zijn…
Dus…lang en lekker warrig verhaal (vraag maar als je het niet snapt,dat doe ik soms ook niet meer…hahaha).
Maar wat zouden jullie doen? KDV doorzetten of PSZ serious overwegen???
Ik heb geen ervaring…Jo gaat niet naar de PSZ…
Eeuuhh…aan die typfouten e.d. zie ik dat ik eigenlijk al op bed had moeten liggen…hahaha…
Goed…heb ook overwegen de inschrijving van Eli om te zetten in 2 andere dagen (di-do) ipv de vrijdag…Maar aangezien het plaatsen nu al zo moeizaam loopt heb ik daar geen vertrouwen in…
In het ergste geval kan eli wel terecht snel…dan zit Eli op di-do en Jo op vrij…eeuuhh…goed, nog meer chaos…
Ik ga morgen sowieso even informatie opvragen van een PSZ…
ter info…we werken beide part-time…en dan nog maken we er zo’n zooitje van…hahahaha…
Is het zowiezo de bedoeling dat jo 2 dagen in de week gaat overblijven?
Dan zou ik eli gewoon op die dagen naar het kdv laten gaan.
Di en do bijv. (Ben je ook niet meer afhankelijk van de vrije dagen van je man)
Desnoods ook inschrijven bij een ander kdv, zodat ie opgevangen word op de dagen dat jo lange dagen heeft.
Anders heb je helemaal je week vol met lange dagen.
Vaak lukt het wel om de een op te halen op de psz en dan op tijd te zijn bij school.
Bij ons is de psz om half twaalf uit en de basisschool om kwart voor twaalf.
Alleen lijkt het me na een nachtdients heel erg zwaar, want met 2.5 worden de slaapjes steeds korter. (als ie dan nog slaapt)
Een flexibele gastouder is geen optie?
Dit zou dan bijv jo kunnen brengen en halen van de basisschool en eli bij de psz.
Ik dacht ook direct aan een gastouder.
Als die er niet is zou ik voor een PSZ gaan.
Is het zowiezo de bedoeling dat jo 2 dagen in de week gaat overblijven?
Dan zou ik eli gewoon op die dagen naar het kdv laten gaan.
Di en do bijv. (Ben je ook niet meer afhankelijk van de vrije dagen van je man)
Desnoods ook inschrijven bij een ander kdv, zodat ie opgevangen word op de dagen dat jo lange dagen heeft.
Anders heb je helemaal je week vol met lange dagen.
He Stille...jij kan wel een beetje inschatten hoe het er hier bij ons aan toegaat,dus ik snap deze oplossing wel,maar als het zo eenvoudig was,dan had ik deze zelf al bedacht natuurlijk...
Ja...dit zou ook een ideale constructie zijn...MAAR...zonder verder mijn hele gedachten erachter weer te geven, heb ik geen vertrouwen in de mogelijkheid de inschrijving van Eli om te zetten van 1 dag naar 2 andere dagen....(uberhaupt begin ik wat twijfels te krijgen).
Hij staat immers al sinds okt/nov 2007 (!!!) op de wachtlijst! Ik had zelf het idee dat plaatsing per nov. 2008 dus geen enkel punt moest zijn, ook omdat berichten over bijv. uitbreiding en broers krijgen voorrang e.d. een beetje de schijn gaven dat het geen probleem moest zijn....(en zoiets is me ook toegezegd....).
Maar...we zijn inmiddels in februari 2009 en meneertje is nog niet aan de beurt! Uiteraard heb ik al enige keren geinformeerd maar net als bij Jo krijg ik geen sluitend antwoord...het laatste anwtoord was "dat wordt volgend jaar!" Lekker vaag dus....
Tot zover had ik er begrip voor...en zitten/zaten niet op hete kolen,maar kan je je voorstellen dat als ik nu aanklop dat ik de dagen toch wil wijzigen en verdubbelen,dat ik dus weer van voor af aan kan beginnen???
De di-do zijn nog drukker dan de vrijdag namelijk......
Enne...stel dat hij komend jaar wel terecht kan...dan zitten ze beide op verschillende dagen...wat schieten we daar nu mee op? Niets toch? Dan is er nog steeds 1 kind thuis......dus verandert er niets! Alleen maar nog meer chaos.....
Ander KDV...zoals ik al zei zitten er geen goede KDV's binnen loop-redelijke fietsafstand......
Dan zal m'n man straks i.p.v. even iets eerder opstaan, 2 dagen per week bezig zijn met zich de hele middag een slag in de ronde rennen om de kids te halen e.d. Ze zitten dan echt TE ver van elkaar vandaan.....
En als Eli tussentijds ziek wordt,dan is hij niet zomaar 1,2,3 opgehaald.....(ik moet hem dan verder van huis gaan plaatsen).
Trouwens, ik heb net geinformeerd en de PSZ gaat hier om 11.45 uit..dus net als de kleuterschool....(ben ook wel benieuwd naar het kostenplaatje trouwens).
Of Jo over gaat blijven straks...geen idee. Ligt eraan of hij het gaat trekken.....in de eerste periode in ieder geval niet. Maar voor later zou dat een oplossing zijn..
GO.....hoe zat dat ook alweer? Gingen ze die subsidie of de tarieven niet aanpakken waardoor GO weer heel onvoordelig zou worden? Of was dat nadelig voor de GO zelfs? Ooit hebben wij bewust de keuze gemaakt NIET voor GO te gaan...die redenen spelen nog steeds....maar uiteindelijk als je wel gaat zoeken,moet je ook maar hopen op een juiste match....
Om me heen hoor ik echt niet anders dan dat veel GO er snel mee stoppen,waardoor je steeds overnieuw moet beginnen met zoeken..maar goed..dat hoeft natuurlijk niet.
Zeker voor iets oudere kids (vanaf 1,5) zie ik veel meer voordelen in een KDV dan GO....maar dat is persoonlijk...
Weet je....als Jo op school zit straks..dan heb je sowieso schoolvakanties om rekening mee te houden....dat zal je hoe dan ook elke keer weer op moeten gaan lossen. Een KDV blijft vaak open. Maar als Jo dan toch thuis is,dan heeft het KDV voor Eli op die momenten helemaal geen toegevoegde waarde meer...
Zoals ik het nu inschat gaat het tot Eli 3 jaar is wel meevallen....dan heb ik immers nog verlof...daarna is er slechts nog 1 jaartje (klein jaartje) te overbruggen....
Mijn man zal in de eerste instantie 1x per week 30 minuten eerder op moeten staan dan dat hij nu doet als ik 's smiddag moet werken...(en dan wel meteen opschieten!) De kans dat hij die dag vrij zou zijn is dan ook best groot....dus niets aan het handje...
Dan komt daar later een 2e dag bij voor de resterende periode....nou, waarom zouden we dan nog moeilijk gaan doen met GO of andere KDV-plaatsingen? Is dat het allemaal waard???
Kortom....zie ik iets over het hoofd of is PSZ dan niet de minst omslachtige oplossing?
Ps…zo nu en dan kan ik mn dagen ook splitsen als het voor mn man echt een keer niet uitkomt…of de hulp van bijv. een oma 1 keertje inroepen…die is dan trouwens met pensioen…nu werkt ze nog 4 dagen…
Eigenlijk beantwoord ik het zelf misschien al…maar goed. Misschien zie ik iets over het hoofd…