Hoi,
Ons zoontje (net 7 maanden) slaapt sinds een week op zijn eigen kamertje. We willen hem laten wennen, maar we weten niet goed hoe. Hij gaat na een fles om acht uur ongeveer naar bed. Dan krijgt hij om 11 uur nog een papfles. Dan slaapt hij weer lekker verder.
…tot een uur of 01
We proberen hem in slaap te wiegen, maar er gaat vaak minimaal een half uur overheen voor hij weer slaapt.
…tot een uur of 03
Dan is hij blij en vrolijk en lacht ons toe. We proberen hem weer rustig te krijgen, en als dat niet lukt laten we hem steeds 10 minuten huilen, dan gaan we er weer heen en proberen we hem in slaap te wiegen, als dat weer niet lukt laten we hem weer 10 min huilen etc. Soms zijn we wel anderhalf uur met hem bezig tot hij weer slaapt
… tot een uur of 05.30 / 06
Pfffffffffffffffffffffffffffffffffffff wat doen we verkeerd??? Of is dit weer een fase die voorbijgaat? Voor we hem naar zijn nieuwe kamertje brachten sliep hij trouwens ook niet door.
Alle tips meer dan welkom!
Groetjes,
Femke
Sliep hij bij jullie wel goed?
ik vind het nog wat jong om een eigen kamertje te krijgen en bovendien zit hij misschien gewoon net in een verlatingsangst periode ( tussen de 6 a 8 mnd komen kindjes daarin). Dat maakt het alleen maar moeilijker.
Ik zou ook zeker niet 10 min laten huilen, en dat anderhalf uur lang volhouden… Hij is nog zo klein joh.
Wat bij ons goed werkte was op het kamertje blijven, ik ging vaak was vouwen, daar lag altijd genoeg van :lol: Anders een boekje lezen.
Heb het ooit gelezen dus geen wijsheid van mezelf: wel troosten maar zonder oogcontact, uit bed halen, licht aan of praten. Ik ga meestal naast J zitten (handig krukje naast zijn bed) als hij echt verdriet heeft, met een hand op zijn buikje of over zijn hoofdje aaien. Heel soms neurie ik er wat bij (als ik ga zingen zijn de buren ook wakker :lol: ). Van de week heb ik hem 2 keer 's nachts goed gelegd wegens schuiven enz. , dan ligt hij met open oogjes naar me te kijken. Ik kijk hem niet aan, leg hem goed en ga weer weg en hij gaf geen kik en ging weer verder slapen :shock: …
En soms ligt hij heerlijk in zijn eentje te sputteren en pruttelen, soms met een jengeltje tussendoor. Maar dan slaapt hij vanzelf weer verder.
Is het honger? :think:
Hier hebben we deze periode ook gehad, snachts vaak wakker, veel wakker… tis nu verschoven van 1x wakker en helemaal niet meer slapen das om 5 uur.
Ik denk als ik naar hier kijk, dat het een fase is.
@Lune, 7 maanden jong voor een eigen kamertje? Er zijn toch heel wat baby’s die een eigen kamertje hebben? Fenna iig wel vanaf dag 1 en dat gaat perfect.
Is hij overstuur aan het huilen of meer piepen? Bij overstuur huilen haal ik haar er even uit, maar bij piepen geef ik haar knuffel terug, speen in haar mond en loop ik gewoon weer weg zonder echt contact te maken. Net als Marietje zegt eigenlijk.
Hier ook gehad, met dezelfde leeftijd. Mijn vrinedin haar dochtertje nu 8 maanden, ook al 3 weken 's nachts aan het spoken. volgens mij is het een fase en kan je naar mijn mening het beste je kindje laten liggen in bed. Zolang hij/zij niet huilt, er ook niet naar toegaan, zo “leren” ze dat er 's nachts geen reactie komt.
Gaat hij/zij wel huilen, het kamertje donker laten, over het bolletje aaien, maar in bed laten liggen en geen contact maken door je kindje recht in de ogen aan te kijken of door te praten.
7 maanden te jong, tja dat is voor iedereen verschillend. Mijn zoontje ligt eigenlijk noodgedwongen nog in onze slaapkamer. Maar ik vind het wel fijn zo. Voorlopig is zijn kamertje niet af en ligt hij lekker bij ons op de kamer. Ik geniet er nog elke dag van.
He meiden,
Dank voor jullie tips! Hij sliep hiervoor bij ons op de kamer, en werd dus ook best veel wakker. We dachten nog, misschien houden we elkaar wel wakker… maar daar lag het niet aan.
We pakken hem nu niet meer op maar troosten hem terwijl hij in bed ligt. Dat lijkt iets beter te werken; zo leert hij in elk geval dat we er wel zijn als hij ons nodig heeft, maar dat het geen tijd is om te spelen / kuffelen / eten…
Evengoed was hij vannacht wel weer 3x wakker, maar steeds met een half uur weer in slaap. We boeken vooruitgang… Hopelijk is deze fase erg snel weer voorbij…
Groetjes,
Femke
Hier met Liv precies hetzelfde gehad een maand geleden.
Ze kwam toen zelfs een paar nachten om het uur, en bleef gewoon huilen tot ze voeding kreeg. Ik werd er helemaal gek van!
Haar toen 3 nachten ‘slaaptraining’ gegeven. Troosten zonder op te pakken, niet praten, geen licht aan, en zodra ze even stil was 10 minuten weg gegaan. En dan weer opnieuw, troosten, en vervolgens weer 10 minuten laten huilen. Was wel even heel zielig. Maar merkte gewoon dat ze het 's nachts drinken & kroelen veelste gezellig begon te vinden. Voor mezelf de knop omgezet dat ik overdag gezellig genoeg met haar ben, en dat ik 's nachts wil slapen, en dat zij dus ook moet slapen! (want tsjaa als ik snachts niet meer saap ben ik overdag ook niet echt gezellig :lol: )
De derde nacht ging ze na tien minten slapen, en sinds dien gaat het beter!! Ze drinkt nu tussen 11 en 12 uur nog wat. Soms wordt ze rond 2/3 uur even wakker. Vaak geef ik dan alleen een speentje en dan gaat ze weer slapen. Soms slaapt ze gewoon door, ergens tussen 5 en 7 wil ze dan wel weer drinken. Een heel enkele keer al om 4 uur. Maar daar kan ik wel mee leven!
(vol verbazing lees ik hier af en toe over kindjes van 7 maanden die klokkie rond slapen :shock: )
Succes ermee!!
Hoi,
Ik kom nog even melden dat het een stuk beter gaat, gelukkig!!! Vaanacht om 12 uur nog even wakker, en toen tot zeven uur doorgeslapen!! En dat al 3 van de 4 nachten!
Bij ons werkt dus (net als bij jullie ongeveer, Mell):
huilen --> even een minuutje wachten of hij niet weer gaat slapen en dan troosten maar NIET uit bed
Als hij na een paar minuten niet stil is --> tien minuten (ongeveer) laten huilen.
Weer troosten maar NIET uit bedje en GEEN eten / drinken
Als hij stil is, weggaan
Als hij niet stil is of weer gaat huilen als je de deur uitloopt --> weer 10 minuten laten huilen.
etc.
We hoeven hem max 2x 10 minuten te laten huilen, trouwens.
Dit doen we dus een kleine week, en hij lijkt het nu te begrijpen. Laatst werd hij wakker, jammerde een half minuutje en viel toen gewoon weer in slaap!!!
Vaak ook, als je hem moe in zijn bedje ligt gaat hij dankbaar slapen…
Nu maar hopen dat het doorzet!!!
Nogmaals dank voor jullie tips!
Groetjes,
Femke