zoals de titel al aangeeft…
wat is volgens jullie nu een echt leuk en interesant peuterboekje?er zijn er zo ontzettend veel te koop dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
de boeken van Bommes
(ben erg fan!)
Is het voor je eigen kindje Floris of voor een peuter?
Met peuters las ik de boeken van Kikker, grote beer en kleine beer, Egel en beer, poe zoveel prentenboeken zijn er. In de houten speelgoedwinkels staan vaak de allermooiste bij elkaar, daar staat zelden troep tussen. In een kinderboekhandel kunnen ze je ook goed adviseren.
Voor de leeftijd van Floris (dreumes) zijn de boekjes van Gonnie het gansje erg leuk, flapboekjes van Muis.
onze julia is helemaal gek van bobbi beer!
Ik zou zeggen abboneren op de bibliotheek dan kun je proberen welke boekjes jou kind het meeste aanspreken !
Is het voor Floris of voor een oudere peuter? Ik heb nu twee boekjes van kikker met van die dikke kartonnen bladzijden. Op elke bladzijde staat (meestal) steeds maar 1 regeltje tekst. Ik vind ze erg leuk voor mijn duo! In het begin moesten ze even wennen aan voorlezen, hadden het geduld niet echt. Als ik nu een van die boekjes pak, komen ze meteen allebei naar me toe om op de bank te gaan zitten :inlove:
Lune, die flapboekjes zijn die echt geschikt voor dreumessen? Ik heb dan steeds het idee dat ze die flapjes zo kapot scheuren :shifty: Maar hier zijn ze natuurlijk met zijn tweeën, dus ik zie al gebeuren dat 1 van de 2 onder een flapje wil kijken, en dan wil de ander óók en dan gaat het niet meer zo subtiel zeg maar 8)
Je hebt van die flapjesboeken uit wat dikker karton, die zijn zeker leuk voro dreumesen/peuters.
Verder is het volgens mij erg afhankelijk van wat je kindje leuk vind :think: Jasper is helemaal into auto’s, vliegtuigen, treinen etc. dus alles wat daarmee te maken heeft is :thumbup: Daarnaast zijn boeken die inspelen op wat er NU in het leven van je kindje gebeurt ook altijd erg favoriet. Dus nu bijvoorbeeld vooral boeken over de winter en zo.
Wij lenen overigens ook de meeste boeken in de bieb. Bevallen ze? Kunnen we ze max 3x achter elkaar verlengen, zo niet gaan ze gewoon de volgende keer weer terug en heb ik er geen spijt van. Wij gaan eigenlijk om de 2-3weken naar de bieb en nemen dan altijd 4-5 boekjes mee.
Naast de INHOUD is ook de manier waarop iets verteld wordt(rijm, herhalingen…) en de manier waarop jij het verteld altijd erg belangrijk. Kan je best een paar titels geven die hier in de smaak vielen, maar ja weet niet of jij daar zo veel aan hebt :think:
Vind de boekjes van Dikkie Dik ook erg leuk. Dubbel herkenning ivm Sesamstraat en ze zijn met niet teveel tekst. Na verloop van tijd kun je je kind het boekje zelf vast laten houden en het verhaal uit je hoofd vertellen. Ik heb dan dikke kartonnen versies. Verder de bieb. :thumbup: Dat bespaard ons zooooooveel geld aan boekjes die in de winkel heel leuk lijken maar zoonlief toch niet bevallen.
Dikkie Dik inderdaad :thumbup:
Wij hebben een aantal van die uitdeelboekjes gekregen, die heeft Jasper helemaal ‘stuk gelezen’, ik bedoel hoe leuk kan het zijn: een boekje met 2 verhalen in een :dance:
oeh dikkie dik, die vind ik echt vreselijk :oops: :silenced: dei verhaaltjes eindigen altijd zomaar in het niks…
kijk- en aanwijsboeken zijn voor kindjes van een jaar of 2 ook heel leuk (bv de Ik ben Bas-serie), boeken met veel herkenbare plaatjes dus, die ze kunnen benoemen of juist zoeken als jij ze benoemt.
Verder boekjes van dick bruna, de dikke prentenboekjes van kikker (die hebben aanzienlijk minder tekst dan de boekjes met gewone bladzijdes), en vooral boekjes over dingen die ze herkennen. (‘billen buikje benen’ is bv een heel leuk boekje (op rijm als ik het me goed herinner) over het lichaam)
en vooral lid worden van de bieb! Dat is (volgens mij overal) voor kinderen gratis, en daar heb je heul veel boekjes! En je komt er snel genoeg achter welke soort boekjes je kind leuk vindt.
@konijn wrote:
onze julia is helemaal gek van bobbi beer!
jasper ook, hij vind het echt en feest om naar bed gebracxht te worden, want dan lezen we ere uit voor.
wij gaan op berenjacht
erg leuk :mrgreen:
@colle wrote:
wij gaan op berenjacht
erg leuk :mrgreen:
Ja, dat is een superhit hier, ik word er zelf behoorlijk zat van (‘wat een prachtige dag, wij zijn niet bang’ en dat keeeeer op keeeeer), maar mijn zoon krijgt er geen genoeg van.
De gele ballon is ook een succes, dan moet je op elke pagina een gele ballon vinden en verder is er ook genoeg te zien in het boek (geen tekst maar dat zou je er zelf bij kunnen verzinnen).
Charissais dol op boekjes.
- Het grote dieren met karton blz met allemaal foto’s
- Kieke boe koe is hier de grootste hit iedere blz heeft een flap met daar achter een beest koe varken schaap. De laaste blz bevat een spiegeltje en dan ziet ze haar zef helemaal trots.
Maar ze luisterd ook mee et de verhalen die we lezen met Maurice;
- wij gaan op beren jacht
- de wiebel billen boogie
- Koekjes
- Woezel en pip serrie
Ik zoek vaak een boekje met hun eigen naam. Je kunt ze laten maken geloof ik maar als je goed zoekt dan zijn er met veel namen ook wel boeken. Floris komt vast ergens in voor.
Rupsje nooitgenoeg is een erg leuk boek!!
@fiep klophout wrote:
oeh dikkie dik, die vind ik echt vreselijk :oops: :silenced: dei verhaaltjes eindigen altijd zomaar in het niks…
[…]
Verder boekjes van dick bruna, de dikke prentenboekjes van kikker (die hebben aanzienlijk minder tekst dan de boekjes met gewone bladzijdes), en vooral boekjes over dingen die ze herkennen. (‘billen buikje benen’ is bv een heel leuk boekje (op rijm als ik het me goed herinner) over het lichaam)
smaken verschillen gelukkig :lol: Jasper vind Dikkie Dik iig heerlijk, vooral om zelf te 'lezen'. Ik kan dus weer helemaal niks met dick bruna, het ritme is gewoon niet het mijne :oops:
Wij hebben overigens verschillende boekjes: boekjes om 's avonds voor te lezen (die hebben dan ook altijd een begin en een eind, anders blijf ik bezig :shifty: ) en boekjes die hier beneden in de woonkamer liggen waar hij zelf in 'leest'. Dat zijn dan vaak de flapjesboeken zonder duidelijk verhal, of Dikkie Dik idd. Op dit moment zijn de boekjes met magneetfiguren erg in trek omdat je daarbij zelf je verhaal kunt verzinnen/spelen :wink:
Een leuk peuterboek is ‘Kleertjes uit, pyjamaatjes aan’. Hierin zijn verschillende verhalen/versjes/liedjes gebundeld, van Dikkie Dik en Nijntje tot aan Kikker en Jip & Janneke. Kleine simpele verhaaltjes en liedjes voor de kleintjes tot aan uitgebreidere verhalen voor de wat oudere peuter. Het was een verjaardagscadeau voor Joas, maar we zijn er heel erg blij mee!
Dikkie dik, woezel & Pip en Kikker zijn hier favoriet!
Mats is een groot fan van “Rupsje nooitgenoeg” :inlove: Hij weet precies wat er komen gaat en moet erg lachen als de rups zoveel gaat eten.
Verder is Nijntje favoriet. De rijm vindt hij leuk. Alles van Dick Bruna wel, dus ook Betje Big en Snuffie bijvoorbeeld.
En wat ook altijd leuk is, dat zijn boekjes met flapjes. Tenminste… Mats vindt het prachtig!
Zelf heb ik helemaal niks met Woezel en Pip dus dat heb ik dan ook niet in huis. Weet natuurlijk niet of Mats het wel leuk zou vinden maar goed…
Dikkie Dik vindt Mats wel leuk. De plaatjes dan. Om voor te lezen vind ik het niks.