wat is het verschil

kan iemand mij vertelllen wat het verschil is tussen een peuterspeelzaal en een kinderdagverblijf en een creche ik wet echt niet hoe en wat

ik zou denk ik zo lang mogelijk willen wachten met haar weg te brengen naar iets ik dacht misschien een halfjaar of een jaar vorodat ze naar school zou moeten dan pas te gaan proberen op een creche of dergelijke

wij hebben aardig wat kleine kindjes in de buurt dus die ziet ze regelmatig al dus daar hoef ik het niet voor te doen

ik zou graag weten wat voro verschillen er tussen zijn en wat voor mogelijkheden er zijn

alvast bedankt :-*

zo helemaal uit de losse pols dus correct me if i’m wrong:

kinderdagverblijf is een OPVANGmogelijkheid: dus als de ouders werken kan je kindje daar naar toe.

Peuterspeelzaal is een VOORBEREIDING op school. Je kindje leert met andere kindjes samen te spelen, dingen groepsgewisj te doen enzovoort. Vaak (altijd?) vanuit de gemeente geregeld. Je kind mag hierheen vanaf ongeveer 2 jaar dacht ik.

En volgens mij is creche een niet officiele term die wel eens als synoniem voor zowel peuterspeelzaal als kinderdagverblijf wordt gebruikt :wink:

nou snap ik er wat van bedankt voor je uitleg dan word het dus de peuterspeelzaal de voorbereiding op school

heel erg bedankt :-*

Maar nog een toevoeging. De dingen die ze op een peuterspeelzaal doen worden ook gedaan op een kinderdagverblijf. Het is dus in feite allebei een voorbereiding op de basisschool. Als je geen opvang nodig hebt dan is een KDV dus ook onnoddig (en duur) en is een peuterspeelzaal gewoon een goed idee.

Succes ermee.

nee ik heb inderdaad geen opvang nodig ,ze is 2 dagne in de week bij mijn moeder dus ik heb het goed hihi

maar ik wist niet dat het allemaal zo duur was kost het allemaal dan het zelfde ook de peuterspeelzaal :think: welk bedrag kan ik per maand verwachten als ze er strax heen gaat :think: iemand een idee :think:

@pegje wrote:

nee ik heb inderdaad geen opvang nodig ,ze is 2 dagne in de week bij mijn moeder dus ik heb het goed hihi

maar ik wist niet dat het allemaal zo duur was kost het allemaal dan het zelfde ook de peuterspeelzaal :think: welk bedrag kan ik per maand verwachten als ze er strax heen gaat :think: iemand een idee :think:

Voor Anne moeten wij als ze 2 is 50 euro per maand betalen als ze 2 dagdelen naar de psz gaat. 1 Dagdeel is ongeveer 2 uurtjes. De vakanties enzo als ze niet gaat worden hier wel gewoon doorbetaald. 50 Euro vinden we best veel, als ze het straks ook niet naar haar zn schijnt te hebben mag ze weer lekker bij mij zijn. Psz is wel inkomensafhankelijk voor wat je moet betalen, maar hier liggen de bedragen niet ver uit elkaar, wij moeten het meest betalen en hebben nieteens een giga inkomen. 1 Fulltime werker en 1 100% WIA (WAO). Kdv kost iets van 7 euro per uur hier, maar daar kan je weer vergoeding voor krijgen, maar hoe dat zit weet ik niet want dat is hier niet van toepassing.

Zohee, 50 euro voor 2 dagdelen? Veel zeg. Dan is (afhankelijk van inkomen) een KDV goedkoper.

Ik betaal voor een KDV 60 euro per hele dag (per maand). En dat is dan 10,5 uur.

En daar zit dan eten, drinken, luiers, speentjes, flesjes, slaapzak. etc bij in.

Maar daar ging het niet om hier. Fijn dat je moeder oppast. Mijn moeder paste ook op, maar m’n ouders hebben een eigen zaak en het werd te druk voor haar. Dus die past helaas niet meer op. Maar in dat geval had ik ook voor een PSZ gekozen.

@Danielle_M wrote:

Zohee, 50 euro voor 2 dagdelen? Veel zeg. Dan is (afhankelijk van inkomen) een KDV goedkoper.

Ik betaal voor een KDV 60 euro per hele dag (per maand). En dat is dan 10,5 uur.

En daar zit dan eten, drinken, luiers, speentjes, flesjes, slaapzak. etc bij in.

Maar daar ging het niet om hier. Fijn dat je moeder oppast. Mijn moeder paste ook op, maar m’n ouders hebben een eigen zaak en het werd te druk voor haar. Dus die past helaas niet meer op. Maar in dat geval had ik ook voor een PSZ gekozen.

Anne gaat 16 uur per maand (2 uur per dag, dus 4 uur per week) voor 50euro. Gaat jou kindje voor 60 euro per maand, 10.5 uur per week of per maand naar het kdv? Bij ons zou ik voor 16 uur per maand een 112euro kwijt zijn (excl eventuele toeslag) op het kdv.

Een peuterspeelzaal is inderdaad vooral om voor te bereiden op de basisschool, zowel op sociaal vlak als op gebied van de motorische ontwikkeling.

Op een kinderdagverblijf gebeurd dit ook allemaal, maar krijgt een kind inderdaad ook de verzorging (luiers, eten, drinken e.d).

Momenteel weet ik dat de prijzen in de kinderopvang weer erg mee vallen.

Ik werk zelf op een kdv en wij hebben deze maand 3 kinderen die van de peuterspeelzaal komen, de ouders hebben nu een hele dag voor bijna hetzelfde geld als op de peuterspeelzaal voor 4 uurtjes!

Vraag anders eens vrijblijvend op een kinderdagverlijf een prijsopgave, en misschien is een halve dag op een kinderdagverblijf een optie. Dat kan nl ook nog.

Een kinderdagverblijf is voornamelijk voor werkende en / of lerende ouders, maar als jouw motivatie is voor de ontwikkeling is dat ook een prima reden!

@Vlindermama wrote:

Een peuterspeelzaal is inderdaad vooral om voor te bereiden op de basisschool, zowel op sociaal vlak als op gebied van de motorische ontwikkeling.

Op een kinderdagverblijf gebeurd dit ook allemaal, maar krijgt een kind inderdaad ook de verzorging (luiers, eten, drinken e.d).

Ik werk zelf op een kdv en wij hebben deze maand 3 kinderen die van de peuterspeelzaal komen, de ouders hebben nu een hele dag voor bijna hetzelfde geld als op de peuterspeelzaal voor 4 uurtjes!

Vraag anders eens vrijblijvend op een kinderdagverlijf een prijsopgave, en misschien is een halve dag op een kinderdagverblijf een optie. Dat kan nl ook nog.

Een kinderdagverblijf is voornamelijk voor werkende en / of lerende ouders, maar als jouw motivatie is voor de ontwikkeling is dat ook een prima reden!

Ik kan het wel eens aanvragen, maar ik dnek dat we toch geen vergoeding krijgen omdat ik 100% thuis ben, en of het dan goedkoop is weet ik niet…maar goed niet geschoten is altijd mis natuurlijk :wink:

@Vlindermama wrote:

hmmm dat vind ik toch een beetje raar. Ik zie niet zo goed in waarom je je kind naar een kdv brengt voor precies de reden waarom er psz’s zijn :think: Omdat het je iets in euro’s scheelt? Volgens mij kan dat niet kloppen. Als jij de volle mep moet betalen op een kdv (want nee je krijgt (uiteraard?) geen toeslag als je gewoon thuis bent) dan kan het toch niet zijn dat je goedkoper uit bent dan op een psz? Daarbij vind ik het eerlijk gezegd ook een beetje raar dat je dan een plaatst in beslag neemt die eigenlijk voor andere kindjes bedoeld is (of bestaan er ook nog plekken in het land waar géén wachtlijsten zijn?).

Ik mocht nano hier trouwens niet op het kdv doen omdat ik vijf ochtenden werk en hier het beleid is dat je minimaal twee hele dagen erbij moet hebben zitten. Een middagje of ochtend zou hier dus helemaal uit den boze zijn.

@mama van anne wrote:

@Danielle_M wrote:

Anne gaat 16 uur per maand (2 uur per dag, dus 4 uur per week) voor 50euro. Gaat jou kindje voor 60 euro per maand, 10.5 uur per week of per maand naar het kdv? Bij ons zou ik voor 16 uur per maand een 112euro kwijt zijn (excl eventuele toeslag) op het kdv.

10,5 uur per week. Dat is 1 hele dag. En dat iedere week. Dus afhankelijk van de maand is dat 4 of 5 x.

@fiep klophout wrote:

@Vlindermama wrote:

hmmm dat vind ik toch een beetje raar. Ik zie niet zo goed in waarom je je kind naar een kdv brengt voor precies de reden waarom er psz’s zijn :think: Omdat het je iets in euro’s scheelt? Volgens mij kan dat niet kloppen. Als jij de volle mep moet betalen op een kdv (want nee je krijgt (uiteraard?) geen toeslag als je gewoon thuis bent) dan kan het toch niet zijn dat je goedkoper uit bent dan op een psz? Daarbij vind ik het eerlijk gezegd ook een beetje raar dat je dan een plaatst in beslag neemt die eigenlijk voor andere kindjes bedoeld is (of bestaan er ook nog plekken in het land waar géén wachtlijsten zijn?).

Ik mocht nano hier trouwens niet op het kdv doen omdat ik vijf ochtenden werk en hier het beleid is dat je minimaal twee hele dagen erbij moet hebben zitten. Een middagje of ochtend zou hier dus helemaal uit den boze zijn.

Als niet beide ouders werken krijgt je niets terug van de belasting en kost 1 dag per week ongeveer 250 euro per maand. Je krijgt alleen terug van de belasting als je allebei een inkomen hebt.

Ik heb misschien wat verwarring geschept door te roepen wat een kdv mij kost inverhouding tot de psz. Maar dat was achteraf niet handig want je kan het niet vergelijken.

Ik werk in de kinderopvang, en wil er graag even wat aan toe voegen.

Niet op alle kinderdagverblijven is het hetzelfde geregeld, wat beleid betreft, dus ik spreek uit persoonlijke ervaring.

Ik werk op een verticale groep, die met de buitenschoolse opavgn erbij bestaat uit kinderen van 0 tot 12 jaar.

Wij doen niet, zoals de peuterspeelzaal aan voorbereiding op school.

Onze insteek is om te werken vanuit het individuele kind, en aan de slag te gaan met wat er in een kind/de kinderen leeft. Wij doen in principe bijvoorbeeld niet aan kleurplaten en werkjes in opdracht, zoals de meeste peuterspeelzalen wel doen.

Op een peuterspeelzaal komen kinderen vaak al in contact met latere klasgenootjes van school, ook dat is bij ons niet altijd aan de orde, want wij zijn erg kleinschalig en niet alle kinderen uit de groep komen uit dezelfde woonplaats.

Als je kiest voor een voorbereiding op school, kan de keuze voor een kinderdagverblijf dus niet altijd de juiste keuze zijn.

Tja, ik heb inkomen, ik zit 100% in de wao (wia). Oke, het is (nog) niet te zwaar om voor Anne te zorgen, maar ik heb het verder niet uitgezocht, eigenlijk zouden voor mensen als ik toch ook een mogelijkheid moeten zijn buiten de psz. De psz zijn korte vaste tijden, wat als je officieel dus langer opvang nodig hebt en dit qua inkomen niet kan betalen?

Niet on topic, maar gewoon hardop denken van mij. Ik begrijp het kdv voor werkende en lerende ouders, maar waarom wel lerende ouders, maar geen ouders die volledig arbeidsongeschikt zijn? Tja hadden w eniet aan een kind moeten beginnen kan je denken, maar zoiets kan natuurlijk ook na een bevalling komen.

Maar goed, ze staat ingecshreven voor de psz.

hallo mamma van anne,

je quote 3 mensen, waaronder mij, dus ik weet neit precies of je op mijn opmerking reageert. Als dat zo is:

de situatie die jij schetst, komt natuurlijk helemaal niet overeen met de situatie zoals van de topicstarter, waar ík het over had. Voor haar geval is namelijk een PSZ in het leven geroepen, dus dan snap ik niet waarom je van een KDV gebruik zou maken.

In jouw geval is het juist zo dat een PSZ juist niet gemaakt is voor jouw situatie en een kdv veel meer past bij wat jij wil/nodig hebt. Ik heb geen idee of er een potje is voor zulk opvang, het lijkt me haast van wel. Ik weet neit van wie je je wao krijgt, maar het kan haast niet anders dan dat jouw uitkerende instantie hier wel info over heeft.

@fiep klophout wrote:

hallo mamma van anne,

je quote 3 mensen, waaronder mij, dus ik weet neit precies of je op mijn opmerking reageert. Als dat zo is:

de situatie die jij schetst, komt natuurlijk helemaal niet overeen met de situatie zoals van de topicstarter, waar ík het over had. Voor haar geval is namelijk een PSZ in het leven geroepen, dus dan snap ik niet waarom je van een KDV gebruik zou maken.

In jouw geval is het juist zo dat een PSZ juist niet gemaakt is voor jouw situatie en een kdv veel meer past bij wat jij wil/nodig hebt. Ik heb geen idee of er een potje is voor zulk opvang, het lijkt me haast van wel. Ik weet neit van wie je je wao krijgt, maar het kan haast niet anders dan dat jouw uitkerende instantie hier wel info over heeft.

:wink: Zoals ik schreef was het een beetje eengedachte spinsel van mij ophetgeen dat er geschreven werd…dus ik had misschiejn niet moeten quoten. Het schoot me te binnen en ik heb het opgeschreven. Maar wel een idee om eens te informeren. Dank je.

Tjonge wat betalen jullie veel voor het kdv moet ik zeggen het is overal natuurlijk anders maar voor Yeline betalen wij:

voor 20 uur in de week/ dus 80 uur per maand maar 34 euro p/maand.

Ze zit op een vertikale groep met kinderen van 0 tot 12 jaar. Ik werk er zelf en heb haar ook bij me (we hebben maar 1 groep rond de 6 a 8 kinderen per dag) (krijg geen korting hoor voor Yeline hihi omdat ik er zelf werk moet net zoveel betalen als de andere moeders.)

het uurtarief is hier bij ons 5,50 euro maar we hadden vorig jaar haast geen inkomsten omdat ik niet werkte vandaar dat maandbedrag zo laag is. We moesten doorgeven wat we vorig jaar verdiend hadden het gastouderbureau waar het kinderdagverblijf bij aangesloten zit heeft voor ons ook de belastingsaangifte gedaan.