… literaire thriller?
Ik lees het allebei, maar wanneer is een thriller nou literair? :lol:
Volgens Van Dale is een thriller een spannende sensatieroman, meestal over misdaad. Een literaire thriller onderscheidt zich van een ‘gewone’ thriller ondermeer doordat er in een literaire thriller sprake is van * karakterontwikkeling romanpersonages * reflectie; stimuleert tot nadenken over personen en situaties * goed taalgebruik * vormkenmerken,gebruik literaire procedes zoals metafoor,vertelperspectief.
gevonden op internet
het zelfde verschil als tussen lectuur en literatuur lijkt me: de manier waarop een schrijver zijn verhaal vertelt. Als dat op een artistieke wijze gebeurt (door taalgebruik, vertelwijze enz enz) spreek je van literatuur. Als het puur gaat om het beschrijven een spannend verhaal, dan is het een gewone thriller. Als de schrijver ook met de vorm van de vertelling iets doet, kan het als literatuur bestempeld worden.
Volgens mevrouw Palmen is een thriller nooit literair, stél je voor :roll:
(zag haar tijd geleden bij dwdd)
@Kroes wrote:
en mevrouw palmen kan het weten 8) :mrgreen:
Het verschil tussen thriller en literaire thriller is…de een doet me sneller in slaap vallen. Het is zelden dat ik lees om intensief met het verhaal bezig te zijn. Ik lees zoals ik tv kijk…junk, en zoveel mogelijk, zonder erbij na hoeven te denken. Dat doe ik op mijn werk al genoeg. :oops:
@Barbara wrote:
@Kroes wrote:Volgens mevrouw Palmen is een thriller nooit literair, stél je voor :roll:
en mevrouw palmen kan het weten 8) :mrgreen:
hehe
:mrgreen:
@Kroes wrote:
Oh ja, leuk in discussie met Saskia Noort :mrgreen:
(Overigens vind ik de boeken van Saskia Noort érg leuk)