Wat is gezonder?

Meergranen brood of volkoren??

meergranen denk ik

Meergranen niet gezonder dan volkoren



Hoewel de naam anders doet vermoeden is meergranenbrood niet per definitie gezonder dan bruin- of volkorenbrood. Een grof uiterlijk en de suggestieve naam zeggen niets over het gehalte aan voedingsvezels, zo blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.



Meergranen is geen garantie voor meer vezels. Zo bevat het meergranenbrood van Super de Boer (zonnevolgranen) en Aldi twee keer zo veel voedingsvezels als de meergranenvariant van Lidl. Daarmee lijkt het meergranenbrood van Lidl meer op witbrood dan op volkorenbrood. In de warenwet worden volkorenbrood, tarwebrood en witbrood apart omschreven. Van die drie bevat volkorenbrood veruit de meeste voedingsvezels. De Consumentenbond wil dat ook de term ‘meergranen’ in de warenwet wordt opgenomen, zodat consumenten niet langer misleid worden.



Soepele stoelgang

Voedingsvezels zorgen onder andere voor een goede werking van de darmen en een soepele stoelgang. Bovendien komt er steeds meer bewijs dat svezels bescherming bieden tegen hart- en vaatziekten en suikerziekte. Veel mensen krijgen dagelijks te weinig vezels binnen. Juist daarom is het belangrijk dat consumenten er vanuit kunnen gaan dat meergranenbrood vezelrijk is.

volkoren betekent dat de hele graankorrel gebruikt wordt.



meergranen betekent dat er verschillende soorten meel ( bv haver, tarwe, mais) gebruikt worden. maar zegt dus niks over hoe het graan/meel bewerkt is.





én vaak is in supermarkten het donkere brood gewoon witmeel met een kleurstof. denk je gezonder te doen, is het gewoon witmeel :naughty:

Karin; dus meergranen bevatten meer vezels? Of valt het gelijk?

als er staat: meergranenbrood van volkoren melen is het gelijk.

anders niet.





gegooled:

Wat is volkoren?



Volkoren houdt in dat de zaden van de granen intact zijn gebleven. Graan bestaat uit drie delen: de zemel (schillichamen), de kiem en het meellichaam (endosperm).



Witbrood, maar ook veel soorten bruinbrood bevatten alleen maar het meellichaam (endosperm). De rest van de graankorrel is door verschillende processen verwijderd. En juist de delen die dan verwijderd worden bevatten de gezonde eigenschappen van graan (bron).



Volkoren producten, waarbij de hele granen dus wel intact zijn gebleven, zijn rijk aan vezels, vitaminen, mineralen, anti-oxydanten en gezonde vetten.



Voorbeelden van volkoren granen zijn: zilvervliesrijst, popcorn, havermout, gerst en volkorentarwebloem. Ook bepaalde soorten pasta zijn van volkorengranen gemaakt en dus gezond.



Volkoren brood



Het is helaas niet voldoende om bruinbrood te kopen. Zelfs broden waar op staat dat ze volkoren zijn, zijn niet altijd écht volkoren. Let daarom op dat het eerste ingrediënt dat genoemd wordt op de verpakking ‘volkorentarwebloem’ is. ‘Tarwebloem’ en ‘Bloem’ zijn geraffineerde granen en bevatten alleen het meellichaam. Broden waar die twee ingrediënten als eerste worden genoemd op de verpakking moet je dus niet kopen.

bedoel je wat vind je lekker of welke eet je of welke is gezonder?? :wink:

ik had gegoogeld op welke gezonder meegranen of volkoren, het maakt dus niet uit :mrgreen:

spuit 11 lekker eigenwijs: jawel, maakt zeker wel uit…zie hierboven :slight_smile:

volgens consuwijzer maakt het geen druif uit het is allebei gezond daar ging het om

Ik heb altijd waldkorn volkoren… :drool: :drool: :drool: ijn eerste zwangerschapsverslaving. Ik eet me er kleurenblind in!



Maar ik heb ook wel altijd gehoord dat volkoren gezonder is… Ik heb sowieso nooit anders

Hmmm… volkorenmeel en tarwebloem zit er bij ons in, in die volgorde… :think:



Waldcorn :drool: :drool:

@Karin1981 wrote:

volgens consuwijzer maakt het geen druif uit het is allebei gezond daar ging het om




:think:

als het meergranen meel sterk gezeefd is is het net zo voedzaam als witmeel. en dat is niet gezond :shifty: maar wel heel lekker :drool: :mrgreen:



nogmaal: meergranen betekent alleen maar dat er meer soorten meel van verschillende granen in zitten.

het word pas gezond(er) als er volkoren melen (niet gezeefd) in zitten.

dus het maakt wel degelijk een druif uit…



dus danja :thumbup:



ow marion…mjummmm :drool:

@Heleen wrote:

bedoel je wat vind je lekker of welke eet je of welke is gezonder?? :wink:




Ik ben ook lekker warrig bezig merk ik… :?

@Heleen wrote:

@Heleen wrote:
bedoel je wat vind je lekker of welke eet je of welke is gezonder?? :wink:




Ik ben ook lekker warrig bezig merk ik… :?






:lol: :lol: Jij bent zwanger dus dat mag :wink: :mrgreen:

hahahahaha nou ik merk het hihihi

achteraf kan ik wel altijd om (mezelf) lachen, een beetje humor erin houden kan geen kwaad he? :mrgreen: :mrgreen:

Heleen; Madeleine is nu ruim 15 maanden, en mijn geheugen is nog als een zeef… :oops: :wink:





Guusje; hoe weet ik of het gezeefd is of niet?