Wat is gewoon/ongewoon stout bij een vierjarige

Hallo allemaal,



Dit is een mij onbekend forum, want ik heb zelf geen vierjarige. Een goede vriendin wel, en zij betrekt mij graag bij de opvoeding van haar dochtertje, dat over 2 maanden vijf wordt.



Ik heb een hond die bejaard, blind en ziek is. De kleuter mag hem soms kort aaien, en ernaast zitten kijken. De afspraak is: als het hondje wegloopt, mag jij er niet achteraan. Het kind kan alleen de verleiding niet weerstaan. Elk halfuur moet ik de afspraak herhalen en de hond ‘redden’ van een spelletje. Ze probeert ook stiekem met hem te spelen, als hij in een andere kamer wordt gelegd, dan liegt ze bijvoorbeeld dat ze even gaat plassen. Ik word ook soms echt boos, want het is vermoeiend, en ik heb met de hond te doen.



Ik heb haar gedrag, als leek, altijd onder ‘vergeetachtigheid’ geschoven. Ik dacht dat een kleuter een duidelijk verbod maar een uur kon onthouden. Totdat ik afgelopen weekend twee kinderen van twee en drie op bezoek had. Die zijn netjes, zonder aanmoediging of vergissingen, de hele dag van de hond afgebleven.



Mijn vraag is dus: is het normaal dat een kleuter zoveel correctie nodig heeft? Is het gewoon haar karakter/ontwikkelingsfase en kan je geen afspraken maken en erop vertrouwen dat ze luistert? Hoe corrigeer ik haar zonder de wekelijkse bezoeken te verpesten?



Ik ben benieuwd naar jullie meningen,

hemmel

tja dat is moeilijk te zeggen

ik ken het kind niet

en niet elke 4 jarige is gelijk



een 4 jarige is bezig met het verkennen van grenzen.

wat kan wel en wat kan niet ?

en als ik iets doe wat niet mag, wat ga jij dan doen?



daarnaats hangt het ook af van hoe een kind word opgevoed.

verandert thuis nee in ja?

dan zal het verwachten dat het ergens anders ook zo gaat

of is het gewend dat het mag doen wat zij wil?



je kan ook bij voorbaat de hond al in een andere ruimte laten liggen als zij komt.

zegt ze dat ze naar de wc moet?

dan ga je mee

zeg ook waarom je mee gaat; ik ga mee omdat ik niet wil dat jij naar de hond gaat.

of zeg dat ze de hond helemaal niet mag aaien en laat de hond in dezelfde ruimte.

als jij laat zien dat jij je aan de regels houdt, mag jij de hond aaien

hedwich wrote:
als jij laat zien dat jij je aan de regels houdt, mag jij de hond aaien

OH! Dat is een geweldige vondst! De aantrekkelijkste beloning in mijn huis! Dank

En gaat dat goed?



Ik heb wel eens gelezen dat kinderen pas met 4-5 jaar een geweten ontwikkelen dus het niet echt express stout zijn.

het mag dan niet expres fot zijn, maar kinderen moeten zich wel aan de regels houden.

en mogen best leren ( mijn inziens) dat dara gevolgen aan zitten

in elk huis gelden andere regels.

die moeten kinderen eerst weten

maar als een kind er al vaker is geweest, lijkt mij dat het de regels wel weet.

en tuurlijk is het uitproberen, of het die keer wel kan/lukt.

maar dan komt weer om de hoek kijken; op een actie volgt een reactie