ik dacht dat ik best wel wat verstand had, maar kreeg een brief van gastouderbureau, en snap gewoon niet wat er nou precies aan de hand is, en of het voor mij nou nadelig, nutraal of positief is :oops:
Iemand die zelfde of juist ander bericht heeft gehad van gob, of mijj gewoon kan vertellen dat het allemaal gewoon goed zit?
samengevat staat dit erin:
bemiddeling van gob valt niet meer onder btw-afdracht als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Mijn gob denkt in aanmerking te komen voor vrijstelling, ze gaan niet wachten op een besluit van Hoge Raad, maar vanaf 1 mei staat er geen btw meer op rekening. De bureau-e n begeleidingskosten gaan echter niet met 19% omlaag.
en daarmee moet ik het doen.
jemig, ik voel me dom…
nou ja dom…
Wij hebben een soortgelijke brief gehad, al een hele tijd terug.
Die 19 procent gaat er bij ons wel af, we betalen maar eenmaling voor bemiddeling geloof ik en verder gewoon de kosten voor opvang.
Je moet je niet dom voelen hoor. Ik snap ook niet wat ze bedoelen. Je zou misschien het beste naar het gob kunnen bellen voor uitleg denk ik.
Maar misschien weet iemand anders hier het wel!
Bij ons is die 19% er ook af gegaan, maar wel al een maand of drie geleden…
@lydia wrote:
nou ja dom…
Wij hebben een soortgelijke brief gehad, al een hele tijd terug.
Die 19 procent gaat er bij ons wel af, we betalen maar eenmaling voor bemiddeling geloof ik en verder gewoon de kosten voor opvang.
maar als ik het goed begrijp, gaan hier die 19% er dus wel vanaf, maar vervolgens wordt het bedrag excl. btw met 19% verhoogd om weer gelijk te komen, is dat bij jullie ook zo?
En ze hebben het dus over vrijstelling, ik ben beniieuwd wat daar de voorwaarden van zijn, want mijn gob blinkt nou niet echt uit in goedheid, zeg maar… :?
Ik weet niet precies hoe het zit, maar weet wel dat er ‘dingen’ bestaan waar je geen BTW over hoeft te betalen. Een pakketje versturen bijvoorbeeld kost geen BTW. TNT hoeft over deze ‘inkomsten’ dus geen BTW af te dragen, en dus rekenen ze het ook niet aan jou.
In mijn herinnering staat er op onze nota’s van het gob ook geen BTW. Zij hebben hun zaakjes goed voor elkaar, dus kan me voorstellen dat zij zo’n vrijstelling hebben. Als je wilt, wil ik wel eens vragen hoe dit zit. Zit niet voor niets in de oudercommissie
kinderopvang is vrijgesteld van btw afdracht deze hoeft niet betaald te worden.zijn bepaalde richtlijnen voor die jullie gob nu heeft waardoor het niet meer hoeft.
dat ze die dan bij jullie niet in mindering op de bemiddelingskosten brengen is eigenlijk niet netjes.
maar anders was het gob misschien duurder geworden nu dan als het goed is niet echt.
je hoeft hier verder niks mee te doen betastingdienst kent deze vrijstelling toe dus is op de hoogte
ja ok, maar om dan dus maar ff een prijsverhoging van 19 % door te voeren, want dat is wat ik eruit begrijp… ( voorheen was de prijs incl 19% BTW… dat hoeven ze nu dus niet meer af te dragen, dus zou van de prijs af kunnen, maar dat doen ze niet, prijzen blijven hetzelfde als voorheen, ergo een prijsverhoging van 19 % vind het nogal gortig eerlijk gezegd)
@mv2kids wrote:
ja ok, maar om dan dus maar ff een prijsverhoging van 19 % door te voeren, want dat is wat ik eruit begrijp… ( voorheen was de prijs incl 19% BTW… dat hoeven ze nu dus niet meer af te dragen, dus zou van de prijs af kunnen, maar dat doen ze niet, prijzen blijven hetzelfde als voorheen, ergo een prijsverhoging van 19 % vind het nogal gortig eerlijk gezegd)
ja, dat klinkt nogal uh niet in de haak, dacht ik zelf ook. Hun toelichting is dus (tussen haakjes :? ) vanaf het moment dat wij geen btw meer afdragen (geen komma…) kunnen wij ook niet de door ons betaalde b.t.w. aftrekken.
Is mijn gob de enige die het zo doet, bij de rest gaat de 19% dus eraf?
ik vin dhet een beetje stinken, maar het kan aan mij liggen.
vind het ook raar het is inderdaad wel zo dat het gob voorheen de btw achteraf van de belasting terug kreeg.dus die 19% is voor hun nu minder inkomsten,maar om dat dan maar weer bij de vraagouders neer te leggen erg krom.
ze gaan er waarschijnlijk vanuit dat grootste deel door de belasting vergoed wordt voor de ouders.
zou hier zeker commetaar op geven en evt naar ander gob overstappen,die zulke rare fratsen niet uithaald
BTW is toch niet meer en niet minder dan een belastingmaatregel…
Als ik me niet vergis was je GOB voorheen dus alleen een doorgeefluik: die 19% die jij betaalde moesten zij rechtstreeks afdragen aan de belastingen.
Als ze nu vrijstelling hebben dan hoeven ze dat dus ook niet meer af te dragen.
Per saldo doen ze dus nu jouw kosten gelijk houden waardoor ze er zelf precies die 19% per klant op vooruit gaan!
Daar is neits raadselachtigs aan en heeft ook niets met aftrek te maken als je het mij vraagt, maar puur met eigenbelang van het GOB. Want BTW is altijd een doorgeefluiksysteem, dus ook in dit geval!
@fiep klophout wrote:
@mv2kids wrote:ja ok, maar om dan dus maar ff een prijsverhoging van 19 % door te voeren, want dat is wat ik eruit begrijp… ( voorheen was de prijs incl 19% BTW… dat hoeven ze nu dus niet meer af te dragen, dus zou van de prijs af kunnen, maar dat doen ze niet, prijzen blijven hetzelfde als voorheen, ergo een prijsverhoging van 19 % vind het nogal gortig eerlijk gezegd)
ja, dat klinkt nogal uh niet in de haak, dacht ik zelf ook. Hun toelichting is dus (tussen haakjes :? ) vanaf het moment dat wij geen btw meer afdragen (geen komma…) kunnen wij ook niet de door ons betaalde b.t.w. aftrekken.
Dat is onzin. Zij kunnen nu geen BTW meer aftrekken voor hun aangekochte spullen (bijvoorbeeld een computer voor de administratie, pakken papier en dat soort spullen). Maar dat staat in het niet tegenover de inkomsten van het gob, dus die 19% die ze nu extra vangen. Ik zou even contact opnemen met de oudercommissie als ik jou was!