Wat is een normaal kolfschema?

Nu ik weer zwanger ben (:inlove:) ga ik natuurlijk ook weer nadenken over mijn kraamtijd (die best wel misging de vorige keer).

Kort samengevat kwam het erop neer dat ik een week niet geslapen had, wat een heel slecht plan bleek te zijn op alle gebieden. Een onderdeel daarvan was, toen Bastiaan moeite bleek te hebben met aanhappen, mijn 1e kraam me dag en nacht elke 2u liet kolven en elke 3u voeden met een spuitje. Hierin was dus geen plek voor slaap, want die tijden verspringen.

Na 4 dg kwaam kraamvp 2 op het heldere idee een lactatiekundige te consulteren en tepelhoedjes te proberen ; ging in één keer vlekkeloos.

Nu wil ik absoluut weer BV gaan proberen maar ik wil wèl op mijn strepen gaan staan, want het was echt een gevaarlijke boel destijds. Ik vraag me namelijk af waarom ik in godsnaam zoveel moest kolven (“dan heb je een voorraadje”), aangezien een baby die gewoon aan de borst is ook (ongeveer) elke 3u gevoed wordt? Mijn zoon kwam ook echt keurig elke 3 uur.

Ik heb er absoluut geen moeite mee om weer als ondersteuning te gaan kolven, maar dát doe ik echt nooit meer. Maar, wat is wèl normaal dan? Ik zou toch denken elke 3 u een halfuur voor de voeding oid kolven als dat weer nodig zou blijken…

Wat zijn de ervaringen van anderen?

Kolven in de kraamweek is helemaal niet nodig als je goed aanlegt en de bv goed op gang komt. Wat een belachelijk schema zeg van die eerste kraamhulp van je :shock:

In principe zou ik als ik jou was goed laten informeren over het aanleggen en de bv op gang krijgen. Zodat je daar iig geen problemen mee krijgt en mochten die er wel zijn en je krijgt een kraamhulp met gekke plannen je zelf goed op de hoogte bent van wat het beste is.

Veel aanleggen, elke drie uur is weinig in het begin hoor! En mocht het echt niet op gang komen dan zou je kunnen gaan kolven (en niet om een voorraadje op te bouwen dus…). Ik kolfde met mn baby in het ziekenhuis ongeveer elke drie uur. En 's nachts niet hoor!

@Lune wrote:

In principe zou ik als ik jou was goed laten informeren over het aanleggen en de bv op gang krijgen. Zodat je daar iig geen problemen mee krijgt en mochten die er wel zijn en je krijgt een kraamhulp met gekke plannen je zelf goed op de hoogte bent van wat het beste is.

Precies, dat is mijn bedoeling. Ik wil zélf goed op de hoogte zijn zodat dit soort ongein me niet meer gebeurt.

Het stomme is nog dat een verpleegkundige in het ziekenhuis heel snel zag wat het probleem kon zijn (niet hard genoeg zuigen, zuigreflex niet gestimuleerd) en dus aan met het idee tepelhoedjes kwam. De volgende verpleegkundige vond dit weer onzin "want er is nog tijd zat". Toen kwam die geschifte kraam en pas na 4 dg kwamen de tepelhoedjes. Maar toen was het al te laat want op die avond stortte ik finaal in omdat ik al een week (met de bevalling erin) niet geslapen had.

En door de uitputting kapte na 10 dg mijn BV er finaal mee, dus uiteindelijk heeft het nog niet geholpen ook :( Het was gewoon serieus óp. Ze hadden me nog gewaarschuwd dat ik misschien toch nog stuwing zou krijgen, maar niks hoor. Een enkel druppeltje nog, verder waren ze gewoon leeg. Ik kon het helemaal niet meer aan. Met dank aan de kraam.

Maar iig blij te lezen dat elke 2 u (en zeker snachts) toch wel overdreven is....

Of het overdreven is, ligt aan de situatie.

Mijn bv kwam niet goed op gang, na een initiele spurt kwam er bijna niks meer. Gevolg, Marijne kreeg te weinig, viel te veel af en werd te zwak om goed te drinken. Door het slechte drinken stortte mijn bv weer in, dus een negatieve spiraal.

Dus ben ik gaan kolven, iedere 3 uur en is mijn man met een spuitje gaan geven. Alles wat ik had, ging erin + aanvulling met kv.

Dit hebben we drie dagen gedaan, toen kolfde ik weer redelijke hoeveelheden en zijn we overgestapt op live voeden. En dat ging toen goed :dance: Mijn kraamverzorgster heeft hiermee het bv geven echt gered :inlove: en daar ben ik haar heel dankbaar voor.

Ik denk overigens dat ik met live voeden óók om de 2-3 uur wakker zou moeten worden. Dus dat probleem gaat misschien niet weg als je live voedt? :think: Heb je voldoende hulp in je kraamtijd, man, mama etc? Opvang voor je kleine spruit? Weet natuurlijk niet hoe de rest van de situatie is :shifty: Val je wel redelijk snel in slaap?

Succes maar inderdaad goed in het onderwerp verdiepen kan nooit kwaad.

Marlous; Om de 2 - 3 uur voeden is iets anders dan dag en nacht élke 2 u kolven én elke 3 u voeden. Dat schema ziet er dan bijv zo uit:

10.00 kolven

11.00 voeden

12.00 kolven

14.00 kolven en voeden

16.00 kolven

17.00 voeden

18.00 kolven

20.00 kolven en voeden enz enz

Met alles weer netjes schoonmaken en klaarzetten zat er dus max 1,5 uur tussen waarin ik ook mezelf moest verzorgen e.d. en meestal nog minder.

Ik lees dat jij iedere 3 uur gekolfd en gevoed hebt, en dát lijkt mij ook normaal als het niet goed op gang komt.

Mijn bv kwam prima op gang, was genoeg en mijn zoon kwam er ook op aan. De reden dat er gekolfd moest worden was omdat hij niet goed aanhapte.

Ik heb voldoende steun en destijds viel ik niet in slaap (ook omdat Bastiaan al heel snel buikpijn kreeg en later huilde hij 12u per dag) maar dat heb ik inmiddels wel geleerd…

Wel heel fijn voor je trouwens dat je zo positief terugkijkt op de hulp van je kvp! :thumbup:

hier ook gekolfd in de kraamtijd, zowel bij mijn oudste als bij mijn jongste, omdat ze te veel afvielen en de bv niet echt op gang kwam. van mijn oudste is het te lang geleden, bij de jongste was het ook om de drie uur.

Mijn eerste kraamhulp vond het ook nodig om me 's nachts te laten kolven, wat ik ook een absurd plan vond. Heb het een nacht gedaan, en was toen helemaal kapot. Want dan is het dus voeden, kolven, bijvoeden met kv en bijvoeden met de gekolfde melk, de boel allemaal schoonmaken, dan ben je alweer ongeveer toe aan je volgende voeding. En een kersverse moeder moet toch op z’n minst íéts van nachtrust krijgen. Gelukkig beaamde mijn 2de kraamhulp en mijn vk dat, dus na de eerste nacht heb ik nog twee dagen alleen overdag gekolfd. Eerst elke drie uur, maar toen de opbrengst duidelijk toenam, ben ik steeds minder gaan kolven.

Kolven in de kraamweek is een goede manier om je bv te stimuleren als het niet op eigen kracht goed op gang komt. Het opgang brengen van de bv is dus het doel, als dat bereikt is, lijkt het me zinvol ermee te stoppen voordat je weer veel te veel gaat produceren. De motivatie van jouw kraam dat je dan een leuk voorraadje hebt, vind ik vrij ongepast die eerste week. Je hebt daarna nog heel lang de tijd om leuke voorraadjes aan te leggen, als de bv al wat beter loopt/ vraag-aanbod beter op elkaar is afgesteld, en jij wslk al wat beter hersteld bent. Je nachtrust in die eerste week opofferen voor een leuk voorraadje vind ik echt absurd…