Wat is een klankgroep?

Ik moet mijn dochter ergens mee helpen, maar ik heb geen flauw idee wat een woordgroep is… Edit: klankgroep dus.

We voelen ons allebei (man en ik) heel dom nu :oops:

Iemand die het wel weet hier?

Een woordgroep is een combinatie van woorden die in een zin bijeenhoren, maar die niettemin elk een zelfstandig woord blijven. Een zeer elementaire zin kent geen woordgroepen:



Rust roest

maar zodra we met iets uitgebreider zinnen te maken krijgen, treffen we woordgroepen aan:



Het rode en het groene team vochten op leven en dood om de felbegeerde trofee.

Het zijn combinaties van woorden die op de ene of andere manier bij elkaar horen, en over de indeling ervan kan men van mening verschillen. Maar ze hebben dit gemeen: omdat ze groepen van woorden zijn, blijven het aparte woorden, die we los van elkaar schrijven.





opgezocht op wikipedia

Moet ik de vraag wel goed stellen :oops:

De opdr is: waar hoor je de korte klinker aan het einde van de klankgroep?

“we hebben ook nog sokken gekocht”



Ik voel me echt een domme docent nu :oops:

so-kken

he-bben


Klankgroep
Abstract: Klankgroepen ontstaan bij het uitspreken van een woord in klankdelen, bijvoorbeeld bà -ken voor bakken. Voor klankgroep wordt ook wel het verwarrende begrip `auditieve lettergreep` gebruikt.
Tekst: Dit begrip wordt gehanteerd bij het aanleren van de open- en gesloten lettergreep. Als een klankgroep eindigt op een korte klank, volgt er e '

Een klankgroep is eigenlijk als je het woord in stukjeshakt zoals je het hoort… elk stukje vormt dan een klankgroep en dat is idd nodig voor open en gesloten lettergreep. Hak het woord in stukjes, klinkt de klinker lang (aan het einde van het stukje) dan gaat er een letter op de gang. Klinkt de klinker kort, dan komt er een extra medeklinker (dubbelzetter ook wel genoemd) op het bord.

Is het geen klankstuk :wink: Bij de methode die wij hebben (taaljournaal spelling) gebruiken ze de spellingsregel;als je aan het eind van het klankstuk een korte klinker hoort (ro-kken of pe-tten) dan ga je met 2 dezelfde letters door. En daar tegenover staat: als je aan het eind van een klankstuk een lange klinker hoort: ra-men, dan gebruik je daar maar een letter voor.



Het gaat erom dat de korte klinker op het eind moet staan omdat ze anders stopp gaan schrijven of bannken :wink: :wink:

pb me maar als je nog meer wil weten, volgens mij is hetzelfde methode als wij hebben(groep 4 een rose spellingsschrift en groep 5 een groen)

weer wat bijgeleerd :thumbup: