Mats heeft sinds gisterenavond allemaal rode vlekjes over zijn hele buik en rug (nek ook). Inmiddels ook een beetje op zijn armen en benen. Ik kan ze bijna niet voelen, alleen zien. Mats lijkt er geen last van te hebben. Hij heeft ook geen koorts.
Is het de 5de ziekte? Hoewel ik overal lees dat die plekjes vooral op de wangen komen en daar heeft Mats het niet.
Of de 6de? Hoewel hij daarvan koorts zou moeten hebben (gehad) en dat heeft hij niet!
Weten jullie het?
17x bekeken, maar geen reactie :think:
Is het iets onbekends?
Ik zou zeggen 5e ziekte… wangen komen dan nog wel en dat houdt ook wel even aan dan. Vooral zichtbaar als hij het warm heeft of in bad zit.
Ik zou ook zeggen 5de ziekte, maar geheel zeker weet ik het niet.
Gelukkig heeft hij er geen last van!
Liefs Suzanne
Sis en Suzusuzu, thanks! Ik denk ook dat het de 5de ziekte is…
Maar even goed in de gaten houden!
Ik heb het ook even opgezocht en volgens mij is het ook de 5e ziekte! :think:
Het kind krijgt kleine en grote vlekjes door elkaar, soms iets verheven boven de normale huid en felrood van kleur, eerst in het gezicht, dan op billen, armen, benen en romp. De huid gloeit en voelt warm aan. De vlekjes kunnen jeuken. Het kind kan hangerig zijn en lichte verhoging hebben. Vlekjes verbleken in vier tot zes dagen. Meestal wordt het kind nauwelijks ziek. Het kind krijgt regelmatig ook gewrichtsklachten aan polsen, rug en knieën. De rode vlekken kunnen een hevig branderig gevoel van binnenuit geven, waarvoor pijnstillers gegeven kunnen worden. Oorzakelijke behandeling is niet mogelijk. De uitslag is na vijf tot negen dagen weer weg, maar kan onder invloed van warmte, kou, inspanning of stress weer terugkomen.
:-*-je voor Mats!
Dankje Bieke :-* Het enige wat niet klopt is dat het bij Mats (nog) niet warm aanvoelt en het zit (nog) niet in zijn gezicht.
Lijkt inderdaad op de vijfde ziekte.
De zesde ziekte kan ook nog, blijkt te heersen heb ik me laten vertellen.
Jana heeft twee weken terug een dag of 3 koorts gehad rond de 39 graden, toen de koorts weg was zat ze ook opeens vol met vlekken en uitslag.
Twee dagen later was alles weer weg.
@Tamara30 wrote:
De zesde ziekte kan ook nog, blijkt te heersen heb ik me laten vertellen.
Jana heeft twee weken terug een dag of 3 koorts gehad rond de 39 graden, toen de koorts weg was zat ze ook opeens vol met vlekken en uitslag.
Ja dat dacht ik ook al omdat daarbij de uitslag eerst op de romp en nek komt en dat was bij Mats ook het geval. Alleen heeft hij (volgens mij) geen koorts gehad :think: Nu heeft hij in elk geval “maar” 37,5
@Matsjo wrote:
@Tamara30 wrote:De zesde ziekte kan ook nog, blijkt te heersen heb ik me laten vertellen.
Ja dat dacht ik ook al omdat daarbij de uitslag eerst op de romp en nek komt en dat was bij Mats ook het geval. Alleen heeft hij (volgens mij) geen koorts gehad :think: Nu heeft hij in elk geval “maar” 37,5
Bij Jana kwam ik er eigenlijk pas achter dat ze verhoging had omdat ze zo hangerig was en een beetje jengelig meer niet, eten en drinken deed ze gewoon en spelen ook tussen door.
Ik had niet eens in de gaten dat ze ziek was :oops: