Wat is dit voor dier?

Zojuist twee van deze jongens van de kat gehaald tijdens het kammen. Het zijn geen vlooien, zeker wel twee keer zo groot (de foto is niet geheel waarheidsgetrouw, ik moest m vergroten om het goed te kunnen zien), hij heeft verder in zijn vacht geen neten of uitwerpselen, of wat dan ook. Ze zijn dus bruinig, en ze kunnen niet zwemmen. Is dit een luis, weet iemand dit?



Teek?

Het doet me toch aan een vlo denken.

Het kan ook een hondenvlo zijn, die zien er iets anders uit dan een kattenvlo.



Zie onderstaande link

http://www.goeievraag.nl/vraag/vlooien-honden-katten-zelfde-vlooien.21794

Het lijkt wel een vlo. (die zijn er in verschillende groottes)



En als dat het niet is, zeg ik ook teek.

De foto is iets te onduidelijk om te beoordelen.

Misschien kan je er iets naast leggen waardoor wij de grootte ook beter kunnen inschatten. Bijv. een lucifer?

moest ook eerst aan een vlo denken…

Als je dan die link bekijkt en de pootjes van ‘jouw’ exemplaar zou het eerder een hondenvlo zijn.



Maar ieuw wat zien dat soort dingen er vergroot altijd ranzig uit.

Het is echt geen kattenvlo. :slight_smile: Helaas ken ik die maar al te goed, dat is het niet. Een teek is uitgesloten, de kat komt niet buiten. En hoe komt een hondenvlo op een kat die niet buiten komt? Ik zal daar eens meer over gaan lezen. Wat voor mij zo kenmerkend is aan vlooien is dat ze zo gezellig voortplanten, maar het hele huis is vlo-vrij.



Ik kan er niet nogmaals een foto van maken, want ik heb ze al weggespoeld, maar ze zijn bijna 5 mm groot.

Teken (maar vlooien net zo goed) kunnen ook via de mens in huis terecht komen; daar hoeft de kat niet persé voor naar buiten te zijn geweest (helaas…)

Teken zijn er in 4 verschillende maten, ligt eraan of het een mannetje of een vrouwtje is en hoe oud 't beestje is. Kenmerkend is het wel kleinere koppie, en ik geloof niet dat ik dat op de foto zie eigenlijk.

Wel apart dat je meteen 2 van die krengen vindt… hopelijk blijft het hierbij!

Hondenvlooien komen van buiten net als kattenvlooien.

Je kan ze zelf elk (on 8) )gewenst moment mee hebben genomen onder je schoenen.

allereerst… IEEEEKKK…



(ben lichtelijk paranoia voor zo;n dingen)



maar dacht meteen aan een vlo, onze hond had ze weleens…



wist niet eens dat er verschil tussen zat…



die dingen kun je ook makkelijk zelf overdragen, bv bij iemand geweest met een hond met vlooien en die is meegelift via je kleren…

Ik heb meteen psychosomatische jeuk overal :roll:



Kan een teek zo klein zijn? Ik had daar een ander beeld bij, nog nooit irl gezien. Ik heb Balou net wéér gekamd (hij vindt het heerlijk, gelukkig) en niets gevonden. Vreemd allemaal. We gaan volgende week naar de dierenarts om m te laten chippen, was de bedoeling om daar dan vlooienspul te halen (ik behandel altijd preventief) maar we gaan maar niet wachten tot volgende week daarmee. :slight_smile:

laat ik het zo zeggen… ik krap me eigen ook een ongeluk…



een teek ziet er anders uit… meer ronder…

een teek ziet er anders uit.



dit is absoluut 100% zeker een vlo :wink:

doe hem eens tussen je nagels en druk hem eens plat .



zegt ie ‘knak’ dan pas ie hij dood he :wink:

Als mijn kat vlooien heeft, waarom vind ik dan geen vlooienuitwerpselen en heeft hij er ‘maar’ twee in zijn vacht zitten?

kijk eens onder zijn staart , bovenop zijn rug , okseltjes , oren , warme plekjes, daar zitten ze.



en wie weet heeft hij ze net pas opgelopen , vandaar nog geen uitwerpselen. Als je nog een dag had gewacht zeg maar was je vast wel wat tegengekomen.

Je was er dan ws op tijd bij…



Teek ziet er zo uit…

Dat ik gewoon de vlo-pioniers heb onderschept zojuist, dat is wel knap 8)



Morgenvroeg meteen maar behandelen dan!

Oh ja… sorrie… het is een beetje een ieuw foto :sick:

@Mirretje2 wrote:

Oh ja… sorrie… het is een beetje een ieuw foto :sick:




:sick: beetje wel ja…



dit is ook het exemplaar dat ik gevonden had toen ik zo’n schattig beestje in de knieholte van zoonlief gevonden had :silenced: dat was het kleinste formaat zeg maar, en wilde even zekerheid hebben, hoewel ik ze vaak zat bij de poezen heb gezien. Die hele kleintjes zijn gek op poezenoortjes :roll: die grotere zitten overal, blgh…

D.: ik ga ondertussen toch ook meer voor de (honden)vlo!

Heb je ook bij 't begin van de staart gekamd (boven z’n kont zeg maar), daar vind je, mochten er meer monsters verstopt zitten, vaak de meeste vlooienpoepjes :sick:



Maar ik heb echt 't idee dat de 2 die je gevonden hebt via-via op de kat zijn gekomen hoor… hopelijk heb je mazzel en waren dit de enige 2 en hebben ze nog geen kans gehad eitjes te leggen.

Anti-vlooienspul een weekje eerder geven kan natuurlijk geen kwaad.









:think: begin toch weer te twijfelen: je gaf aan dat ze niet konden zwemmen… wij hebben ooit eens een vlooienplaag gehad bij zowel kat als hond, en als we dan op vlooienjacht gingen stond er altijd een bakje water met wat afwasmiddel oid ernaast, waar we de vlooien in konden stoppen. Zonder sop klommen ze er gewoon weer uit, door de zeep zakten ze naar de bodem en verdronken ze…

( :oops: tegenwoordig vermoorden we ze op dezelfde manier van mam van 2: even tussen je nagels en na de ‘knak’ zijn ze, 9 van de 10x, wel dood :silenced: )