wat is de volgende stap na 1,5 jaar?

Wij zijn nu ruim 1,5 jaar bezig met zwanger worden maar het lukt niet.

Ik heb gewoon regelmatige menstruatie, geen gekke dingen.

1e zwangerschap ging wel erg snel.

Wanneer zet je een volgende stap en wat is de volgende stap?

HA? En wat zou een stap van hem kunnen zijn, echo’s oid? Doe je tegenlijk test, dus partner ook? Of eerst alleen de vrouw?

Ben hier niet zo in thuis, dus alle info is welkom.

Ga me zo ook even inlezen.

alsvast bedankt voor de reacties

Welkom Lila. Anderhalf jaar is wel een tijdstip waarop je bij je HA aan kunt kloppen. En met een regelmatige cyclus en een eerste zwangerschap die wel relatief snel kwam is vaak de eerste stap de meest ‘simpele’…al zullen veel mannen dat ws anders zien…een zaadonderzoek.

Zaadkwaliteit kan wisselen (om de 3 maanden meen ik) en dus kan het zelfs zijn dat ze er meerdere willen doen.

In de tussentijd kan het zijn dat jij/jullie alvast worden doorverwezen naar een fertiliteitsarts/gyn voor meer onderzoek. Maar dit wisselt per ziekenhuis. Het ene doet gelijk ook bloedonderzoek bij jou om je cyclus nog duidelijker in kaart te brengen, andere ziekenhuizen werken nog met de samenlevingstest (verplicht gemeenschap op een bepaald tijdstip met daarna inwendig onderzoek om te kijken of de zaadjes overleven in je baarmoederslijm), sommige ziekenhuizen houden het op een uitstrijkje met een echo.

Helaas dus geen eenduidig antwoord op te geven.

Je allereerste stap is iig die afspraak maken bij je huisarts en daar zul je dan wel horen hoe of wat qua verdere stappen. Sommige huisartsen geven zelf papieren etc mee voor zaadonderzoek, anderen zullen je ook daarvoor al doorverwijzen naar een gyn.

Heel veel succes en ik hoop dat jullie niet teveel onderzoeken zullen krijgen voor je toch weer zwanger mag worden. :thumbup: