Hey !!
Aangezien ik niet meer eet zoals ik gewend ben, de dingen die ik lekker vond lust ik allang niet meer… dus kreeg ik net een idee toegeworpen van iemand van KoK om gevulde aardappelsalade te eten…
Maaar… wat is nou gevuld (waarmee?) Hoe maak ik nou een lekkere aardappel salade?
Vertel me jou gerecht!! :lol: het liefst : Goedkoop & Makkelijk.
(R. gaat het namelijk maken…)
Lesley
ik kook aardappelen, snijd ze in plakjes (laat ze afkoelen natuurlijk),
dan maak ik een papje van mayo, yoghurt, knoflook en kruidjes waar ik op dat moment zin in heb (verse basilicum doet het erg goed hier)
verder gaat er hier in:
augurkjes in blokjes,
uien in blokjes
tomaten
komkommer
zakje rauwkost (met wortelrasp etc, zo’n kant en klaar geval van de supermarkt)
bleekselderij
paprika
Mijn man is vegetarisch dus ik doe er geen vlees in, maar dat kan natuurlijk wel he. Ik denk dat ik dan zou kiezen voor gerookte kipfilet, maar vis is ook lekker, en hamblokjes lijken me er ook goed in gaan.
Je kan er eigenlijk alles in doen wat je zelf lekker vind om koud te eten. Mijn moeder doet er ook een potje doperwten in (maar daar hou ik dus niet zo van)
Succes, het is wel lekker met dit weer.
Mijn aardappelsalade is wel erg simpel vegeleken bij de bovenste. :oops: Maar wel erg lekker hoor.
Aardappels koken en koud laten worden, eieren koken en koud laten worden. Alles in middelgrote stukjes snijden, eikruiden er door, paprikapoeder, fijngesneden prei en een klets slasaus en mengen maar. Dan de koelkast in zodat het goed koud word en dat eten we dan bij en snitzeltje oid. :drool:
Zo doe ik het weleens:
Aardappels koken, afkoelen en in blokjes snijden,
schnitzels (2) bakken en die in stukjes erdoor,
augurkjes in stukjes,
zilveruitjes/ uitje in stukjes erdoor,
bieslook knippen (of peterselie),
je kunt er ook nog paprika en ei door doen.
Sausje van mayo, beetje mosterd, zout, peper en beetje suiker dacht ik. Het sausje ben ik niet helemaal zeker van, maar dat kun je met van alles maken.
:drool:
Ik heb net een zak mini krieltjes gehaald (voorgekookt), kun je die ook gebruiken? Die moet ik denk ik eerst nog even voorkoken denk ik he?
Heb gisteren weer een hele grote bak gemaakt en zojuist lekker wat van gegeten . Zo maak ik hem:
Kruimige aardappels koken af laten koelen en ik blokjes snijden
augurken in stukjes en van die grote gele zilveruitjes
een rood uitje fijn snipperen
tomaat
ei
lente ui
en bieslook in kleine stukjes
spekjes uitbakken en dan alles door elkaar husselen met een dot mayo het sap van de augurken en op smaak maken met peper en zout
Wij eten het eigenlijk alleen als bijgerecht, bijvoorbeeld zo:
Frisse aardappelsalade
Ingrediënten:
- 600 gram ongeschilde vastkokende aardappels
- 4 eetlepels mayonaise of creme fraiche
- 1 eetlepel witte wijnazijn
- 1 theelepel mosterd
- 2 eetlepels olijfolie
- zout en versgemalen peper
- 2 sjalotjes, fijngesnipperd
- 4 zoetzure augurken, fijngesnipperd
- 1 handje verse kruiden (bieslook, peterselie, kervel)
Bereiden:
Kook de aardappels in de schil in circa 20 minuten gaar.
*
Maak ondertussen de dressing door de mayonaise of creme fraiche met de azijn, mosterd en olie los te kloppen. Breng op smaak met zout en peper.
*
Giet de aardappels af en laat ze enigszins afkoelen. Pel ze en snijd ze in dunne plakjes.
*
Schep de dressing, de sjalot, augurk en kruiden door de lauwwarme aardappels en breng verder op smaak.
Of deze (let op, dag van tevoren maken)
Aardappelsalade
Ingrediënten:
- 900 gram vastkokende aardappelen
- 2 rode uien
- 1-2 teentjes knoflook
- 80 ml bouillon (groente of kip)
- 6-8 eetlepels balsamico azijn
- 3 stelen peterselie
- 1 klein bosje dille
- 1 eetlepel suiker
- 1 eetlepel scherpe mosterd
- 8-10 eetlepels olijfolie
- zout
- vers gemalen peper
Bereiden:
- Was de dag ervoor de aardappelen en kook ze in ruim zout water niet te gaar. Giet ze af en schil ze wanneer ze nog warm zijn. Laat ze koud worden en snij ze in stukjes ter grootte van een dobbelsteen.
- Smelt de suiker in een pan met een dikke bodem op gematigd vuur en laat hem licht karamellieren. Pel intussen de uien en de knoflook. Snij de uien in reepjes, snij de knoflook heel fijn. Voeg dit aan de suiker toe, roer het mengsel om en blus het met balsamico azijn en bouillon, laat het iets indikken en neem de pan van het vuur.
- Voeg eerst de mosterd, dan de olijfolie in een dunne straal onder voortdurend roeren met de garde toe, breng het mengsel op smaak met zout en peper.
- Giet de warme marinade over de aardappelblokjes, laat hem intrekken en snij voor het serveren de dille en peterselie fijn en meng het er doorheen.
mmm krijg er trek van zeg