Wat heb je nodig voor borstvoeding?

Ik heb nog 4 weekjes te gaan en gekozen voor borstvoeding. maar het is mij allemaal nog zoo onduidelijk. Hoorde al dat je nog geen kolven en flesjes moet komen omdat je nog niet weet hoe het gaat? klopt dat?

Hoe zit dat dan met voedingsbh’s? Wanneer koop je die? Mijn huidige bh’s (ik had al voedingsbh’s gekocht) zijn echt te klein. Voor die laatste paar weken moet ik er toch nog aan geloven. Maar is dan de maat die ik koop ook meteen goed voor na de bevalling en de borstvoeding?

Wat is dan een fijne voedingsbh? Ik heb nu van Noppies met beugel. Zonder beugel vind ik echt niet fijn zitten. Kan ik gewoon een maatje groter kopen en die dan ook na de bevalling gebruiken?

En 's nachts? Ik hoorde dat je dan ook een bh aan moet? Maar zonder beugels? Hoe doen jullie dat? Ik slaap nu alleen in een onderbroekje. Maar dat is dan dus niet meer handig met lekken?

Draag je dan een hemdje of hoe gaat dat?

En in de kraamtijd hoe doe je dat dan? Koop je dan allemaal voedingsshirts? Duur geintje lijkt me toch?

Hoe lang blijven je borsten dan groter? En hoe zit dat met stuwingen enzo?

Sorry veel vragen, maar ik weet het gewoon echt niet. In mijn omgeving zeggen ze alleen maar, meid waar begin je aan… Niet echt steunend dus :wink:

Ik kan niet op alles antwoord geven, maar hier mijn ervaring.

VoedingsBH’s heb ik pas veel te laat na de bevalling gekocht, dacht het met gewone BH’s wel af te kunnen; maar toch niet zo handig :mrgreen: Die BH’s pas ik trouwens nog steeds. Van Anita, met beugel. Wat ook handig kan zijn, zijn speciale hemdjes met voedingsBH erin, voor als je discreet openbaar wil voeden bijv.

Stuwing had ik de eerste kraamweek wat last van, daarna niet meer.

Slapen doe ik niet met BH aan, gewoon een groot shirt of anders boven naakt (ik vind het soms best irritant dat shirt 's nachts helemaal omhoog te moeten tillen, waarop de helft weer naar beneden valt op Lynn haar hoofd).

Een kolf had ik wel van tevoren aangeschaft. Heb ook gekolfd, deels omdat het me wijsgemaakt was in het ZH dat het moest, deels tussendoor. Of het echt verstandig is/was durf ik niet te zeggen, maar ik heb er geen problemen mee gehad.

Verder, geniet er van ! Aanleggen, aanleggen, aanleggen is vaak de grote truc om het te laten slagen. Niet op schema, maar op verzoek van de baby. Kan dus best (schrik niet) 15 keer per dag zijn… Maar he, je groeit erin mee. Bij borstvoedingsproblemen kan je een lactatiekundige inschakelen, die zijn er speciaal voor opgeleid en kunnen je bij elk borstvoedingsprobleem helpen.

Een goede info-site is borstvoeding.com :slight_smile:

Koop een goed handboek! Ik heb het boel van La Leche League, maar had ook een geleend van een vriendin dat ik eigenlijk duidelijker vind. Het boek van Stefan Kleintjes: Borstvoeding. Daar staan heel veel antwoorden in.

Volgens mij had ik al eens gereageerd in een ander topic van jou over de bh… :think:

Ik lekte nogal en moest snachts ook echt pads dragen. Heb een paar voedingshemdjes van de h&m daarvoor gekocht en heb ook een heel mooi borstvoedingsnachthemd. Koop voor snachts wel pads met plakkers, want anders ben je ze binnen no time kwijt :wink:

Ik heb wel wat bvkleding, maar dat heeft eigenlijk nooit goed gepast. Koop gewoon bijv bij de h&m shirtjes met knoopjes of vestjes en tshirts met een lage hals, zodat je je boobs er bovenuit kunt doen. Vond ik het handigst. En in het openbaar gewoon een hydrofieldoek er overheen. Heb de eerste periode tepelhoedjes gebruikt en discreet voeden was er dus sowieso niet bij :lol:

Verder moet je snel aan de bel trekken als het niet goed loopt. Heb al bij een paar vriendinnen gezien dat de kennis van de kraam onvoldoende was waardoor ze uiteindelijk problemen kregen. Dus zoek alvast een nummer van een lactatiekundige. Zij heeft ook adressen voor een eventuele huurkolf voor in de kraamtijd en kan je adviseren bij de aankoop van een kolf.

Ik heb de ARDO Calypso en ben daar heel tevreden over! Gemakkelijk uit te breiden naar den dubbele kolf en met het Amaryll opzetstuk ook tot handkolf.

Nogmaals: koop een boek; heb je echt veel aan!

Voor borstvoeding heb je alleen je borsten echt nodig :wink:

Ik heb zelf een paar simpele voedingsbh´s besteld om de eerste weken door te komen en verder droeg ik de eerste weken gewoon mijn zwangerschapstruitjes.

Je vind vanzelf wel een wat je het lekkerste vind zitten.

Ik sliep ´s nachts wel met een Bh en daarin zoogcompressen.

Mocht het echt nodig zijn dat je moet kolven dan is zo´n kolf ook te huren via de kraamzorg en anders is ie zo gekocht toch.

@Charliee wrote:

Ik heb nog 4 weekjes te gaan en gekozen voor borstvoeding. maar het is mij allemaal nog zoo onduidelijk. Hoorde al dat je nog geen kolven en flesjes moet komen omdat je nog niet weet hoe het gaat? klopt dat?

Ik kan me voorstellen dat het je met de uitgerekende datum in zicht allemaal een beetje aanvliegt nu. Gelukkig heb je nog even tijd om je er goed in te verdiepen :wink:

Er wordt inderdaad aangeraden om te wachten met het aanschaffen van een kolf tot na de bevalling. De keuze voor een kolf is namelijk afhankelijk van de situatie waar je mee te maken hebt. Wanneer er na de bevalling frequent moet worden gekolfd omdat het kindje nog niet goed of helemaal niet aan de borst drinkt, zal een persoonlijke handkolf bijvoorbeeld niet volstaan. Een moeder heeft dan meer aan een professionele volautomatische huurkolf. In een thuissituatie kun je daarvoor meestal terecht bij je kraamzorgorganisatie, maar ook bij thuiszorgwinkels, bij een lactatiekundige of bij specifieke verhuur- en verkooppunten.

Wanneer er op een gegeven moment wordt gekolfd i.v.m. een betaalde baan buitenshuis, kan afhankelijk van het aantal dagen dat er wordt gewerkt een persoonlijke, elektrische kolf prettig zijn. Voor incidenteel kolven is een persoonlijke handkolf prima geschikt.

Er zijn overigens ook moeders die heel goed met de hand kunnen kolven. Dat kan veel vrijheid geven.

Meer ins en outs over kolven kun je vinden op deze pagina van bv.com: klik

@Charliee wrote:
Hoe zit dat dan met voedingsbh’s? Wanneer koop je die? Mijn huidige bh’s (ik had al voedingsbh’s gekocht) zijn echt te klein. Voor die laatste paar weken moet ik er toch nog aan geloven. Maar is dan de maat die ik koop ook meteen goed voor na de bevalling en de borstvoeding?

Wat is dan een fijne voedingsbh? Ik heb nu van Noppies met beugel. Zonder beugel vind ik echt niet fijn zitten. Kan ik gewoon een maatje groter kopen en die dan ook na de bevalling gebruiken?

Zeker tijdens een borstvoedingsperiode is het erg belangrijk dat je een goed passende bh draagt. Dit om te voorkomen dat melkkanaaltjes worden afgekneld, waardoor er verstoppingen kunnen ontstaan. Ik denk dat je wel uit de voeten kunt met deze info: Ecoparents-Het kiezen van de juiste voedingsbh

@Charliee wrote:
En 's nachts? Ik hoorde dat je dan ook een bh aan moet? Maar zonder beugels? Hoe doen jullie dat? Ik slaap nu alleen in een onderbroekje. Maar dat is dan dus niet meer handig met lekken?

Draag je dan een hemdje of hoe gaat dat?

Sommige moeders vinden het idd prettig om ook 's nachts een bh te dragen, maar het ‘moet’ niet hoor :slight_smile: Wat je ook kunt doen is slapen op een handdoek of op een zeiltje/matrasbeschermer die nog wel eens voor babybedjes worden gebruikt.

Naarmate je wat langer voedt, zullen de melkproductie en de toeschietreflex (die ervoor zorgt dat de melk gaat stromen) steeds meer op je kindje afgestemd raken en zal het lekken afnemen. Veel moeders merken dat hun borsten op een gegeven moment ‘zindelijk’ zijn :wink:

@Charliee wrote:
En in de kraamtijd hoe doe je dat dan? Koop je dan allemaal voedingsshirts? Duur geintje lijkt me toch?

Ze zijn leuk en hip, maar in principe niet nodig; je kunt ook prima voeden met normale kleding aan.

@Charliee wrote:
Hoe lang blijven je borsten dan groter? En hoe zit dat met stuwingen enzo?

Zo rond dag drie/vier na de bevalling kun je te maken krijgen met stuwing. Dat komt doordat de productie van rijpe moedermelk dan in gang wordt gezet. In eerste instantie gaat er daarom meer bloed en lymfevocht naar je borsten (er wordt dan ook wel gesproken van bloedstuwing) en daar wordt in rap tempo melk uit gemaakt (zogenaamde bloedstuwing gaat over in melkstuwing). In hoeverre een vrouw met stuwing te maken krijgt, dat verschilt per persoon. Wat in ieder geval heel belangrijk is, is dat je borsten zeker bij stuwing regelmatig goed worden geleegd. Je kindje kan je dus door die fase heen helpen door de stuwing weg te drinken. Om dat te kunnen doen, moet hij echter wel goed zijn aangelegd. Een goede uitleg vind je o.a. hier:bv.com-aanleggen. Dit animatiefilmpje geeft o.a. een duidelijk beeld van het belang van goed aanleggen.

@Charliee wrote:
Sorry veel vragen, maar ik weet het gewoon echt niet. In mijn omgeving zeggen ze alleen maar, meid waar begin je aan… Niet echt steunend dus :wink:

Het scheelt vaak al heel veel wanneer een moeder zelf al beschikt over de basiskennis. Dat bevordert het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid en het stelt je in staat om mogelijke problemen op tijd te herkennen en waar mogelijk zelf op te lossen. Je zou daarom kunnen overwegen om nu voor je bevalling nog aan te schuiven bij de informatiebijeenkomsten over borstvoeding, die door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL in heel Nederland worden georganiseerd? Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken, breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl en http://www.lalecheleague.nl.

Beide organisaties hebben overigens ook hun eigen telefonische informatiedienst en zijn tevens via email bereikbaar voor informatie en vragen over borstvoeding of als je even een luisterend oor nodig hebt. Je hoeft geen lid te zijn om contact op te kunnen nemen en er worden geen kosten in rekening gebracht. Dus bel of mail gerust, daar zijn we voor; we denken graag met je mee :slight_smile:

Kan even niet vinden of het al gezegd is :wink: maar voedingsbh’s met beugels wordt echt afgeraden. Het kan de melkklieren afknellen met een borstontsteking als gevolg. Niet fijn dus.

Nee ik vind voedingsbh’s ook niet echt lekker zitten :smiley: maar dat moest dan maar even.

Volgens mij is de rest wel beantwoord, en daar sluit ik me ook bij aan. Ik heb een paar voedingsshirts gekocht maar ik vond het niks al die flapjes en laagjes enzo.

Steunt je man je wel? Want als er echt helemaal niemand is, die je steunt wordt het wel lastig hoor. Zeker in de eerste week, het is gewoon even wennen en leren hoe je moet voeden. Bij de een gaat het makkelijker dan bij de ander. Mijn lieve moeder en schoonmoeder bedoelde het goed toen ze op dag 3 zeiden ‘het hoeft niet hoor, met flesvoeding wordt het ook groot!’ Maar ik had met mijn man afgesproken dat ik het in ieder geval een week zou proberen. Dat gaf mij rust.

Kruidvat heeft fijne betaalbare voedingsBH’s zonder beugel die wel extra steun onderaan hebben in de vorm van een extra stuk stof. Die draag ik ook vaak in de nacht omdat ze dus wel fijn zitten. En van die naadloze BH topjes zijn ook fijn. Pads in de nacht is de eerste tijd echt fijn. Ik kan niet lekker slapen op een zwetende warme handdoek of een zeiltje. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. :wink:

Na verloop van tijd wanneer je borsten niet meer gestuwd zijn en ook tussen voedingen door niet meer extreem vol aanvoelen (lichte stuwing noemde ik dat omdat er nog net niet een optimale afstemming was tussen vraag en aanbod) kun je overwegen een BH met beugel te proberen. Wat Yvonne al aangeeft kan het nl een melkkanaaltje afknellen en echt het laatste wat je wilt is een borstontsteking! Neem wel een BH in de juiste maat dat is echt heel belangrijk.

Steun in je directe omgeving is fijn, maar niet pure noodzaak. Als je maar een nummer hebt van een lactatiekundige als je die ooit nodig hebt, goed leesvoer (borstvoeding.com staat bv heel erg veel info op!) zodat je sommige vragen snel beantwoord kunt krijgen als ze opkomen. Een bijeenkomst over BV voor je bevalling is fijn om mee te pikken maar als dat niet lukt kan het ook prima slagen zonder. In mijn directe omgeving geeft echt niemand BV en hier is het ook al 2 keer prima geslaagd.

Echt puntje nr 1 als je nog gaat bevallen is wel; na de bevalling zsm aanleggen en dan ook echt GOED aanleggen zoals Yvonne ook al aangeeft. BV staat of valt bij goed aanleggen. Er zijn weinig kindjes die echt helemaal natuurtalent zijn en zichzelf goed kunnen aanleggen. De kraam die bij je komt kan je helpen en dat moet kunnen ZONDER jou of je baby zelfs maar aan te raken. :thumbup: Zoek dus veel foto’s van goed aangelegde babies, bekijk ook wat verschillende voedingshoudingen zodat je zelf vooraf al wat ingelezen bent. Die verschillende voedingshoudingen zijn vooral fijn als je in de kraamweek wat last hebt van kloofjes oid. Die overigens helemaal niet hoeven te ontstaan wanneer het aanleggen goed gaat. Mijn eerste zoon was zo ongeveer bijna natuurtalent maar het hielp ook dat hij al relatief groot was (3680gram) terwijl onze tweede zoon flink kleiner was (3050 gram) en het aanleggen ging minder goed doordat hij zo klein was. Bij de eerste geen kloofje ooit gezien, bij de tweede heb ik ze helaas dus leren kennen. (als ze ooit ontstaan en je hebt last; Mother Mates gelpads zijn dan een uitkomst al zal ingevroren appelstroop ook werken!)

Vooraf; niet te druk maken om mogelijke problemen, mochten die zich voordoen dan komt er ook een oplossing indien nodig via een lactatiekundige) en geniet ervan want het is echt een prachtige wonderlijke ervaring is mijn ervaring. :inlove: