@Mellie wrote:
Nee, de WHO (world health organisation) hanteert nog steeds 6 maanden.
Zij adviseren ook om twee jaar borstvoeding te geven ivm allergieën ed, als ik me niet vergis. En dat doen maar bijzonder weinig mensen.
Ik heb het niet over fabrikanten die zeggen dat het vanaf 4 maanden mag/kan, maar over artsen en verpleegkundigen. Dat vind ik toch wel een belangrijk verschil. Het CB hier houdt ook de 6 maanden richtlijn aan, ook de verpleegkundige die wij spraken, maar het schijnt dus verschil te maken wat voor melk je geeft. En ik kan er goed inkomen dat dat inderdaad verschil maakt. En de inzichten van artsen/verpleegkundigen zijn
wel veranderd (bv. dat eerder bijvoeden ook voordelen kan hebben, maar ook dat het niet per definitie kwaad kan): anders zou niemand adviseren dat het kan/mag.
Ik deelde het CB juist mee dat ik pas vanaf 6 maanden bij ging voeden.
Maar eerder bij gaan voeden heeft soms ook voordelen (minder spugen, doorslapen en (mede) daardoor niet te veel over de max. kv heen gaan, enz.).
En natuurlijk is het de eigen beslissing om bij te gaan voeden, dat is het toch altijd met alles?
En ieder CB is gewoon anders. Hier werd me verteld te gaan bijvoeden met 4 maanden, omdat hij niet genoeg aankwam… Toen ik aangaf bv te geven, moest ik juist gaan bijvoeden… Had de keer erop het boek van Stefan Kleintjes meegenomen, waar ik mijn info vandaan haalde of ideeën op basseerde, en toen was het ineens allemaal goed? Daarna zijn nog een paar keer rare dingen ‘geadviseerd’, dat ik toch liever verder kijk dan naar ons CB…
Ohja, dat stukje over allergie snap ik niet zo goed: je kan toch nooit weten of je kindje een allergische reactie ergens op gaat geven? Een baby heeft toch nog geen allergie als ie iets nog nooit heeft gehad? Dan kan je toch ook nooit zeggen dat je een kindje kan gaan bijvoeden omdat ie toch niet allergisch is?
Maar die artsen en verpleegkundigen zijn individuën, zoals ik al zei kunnen die best hun eigen mening/regeltjes hanteren, dat wil nog niet zeggen dat iédere arts of vpk dat doet, verreweg de meeste cb’s hanteren dus de richtlijnen van de who.
Ik houd me daarom vast aan hetgeen wél bewezen is en wat als protocol gehandhaafd word en dat is toch die 6 maanden.
Naar je kindje kijken en zien hoe het gaat is wel leuk maar als een allergie eenmaal getriggerd is wat doe je dan?
Gewoon stoppen? Daar neem je de allergie niet meer mee weg, dan is het te laat.
Feit is dat de darmen tot ongeveer 6 maanden nodig hebben om te rijpen, dát staat vast en ik persoonlijk neem dus niet eerder het risico.
CB’s zijn niet heilig, zo zijn er véél cb’s die 4 maanden oude bv baby’s bijgevoed willen hebben omdat de groeicurve ineens afvlakt, zijn dan zo slim om een fv curve aan te houden bij een bv baby, als ik ieder advies van het cb voor waar had aangenomen…
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat er ook mensen op cb’s werken die niet de wijsheid in pacht hebben en ook maar hun eigen plan trekken.
Er is écht niets mis met méér info inwinnen en dán pas een beslissing nemen.
Die allergie is hier dan toch al getriggerd (of in ieder geval is de kans groot), door de niet hypo-allergene voeding…
Maar goed, ze krijgt nog geen fruit of groente…alleen rijstebloem.
En dat de mensen op het CB de wijsheid niet in pacht hebben, daar ben ik me terdege van bewust, maar zo heel onlogisch klonk het verhaal mbt niet hypo-allergene voeding niet.
Laat ik voorop stellen dat ik niet blindelings adviezen volg van CB, WHO enz. Ik denk wel degelijk na en zoek dingen op voor ik ergens aan begin . Maar ik ben ook kritisch en ik baseer mijn mening niet alleen op een CB of een WHO. Want ik zou ook denken dat een CB de mening van een WHO kent en die volgt en dat gebeurt dus al niet. En daar ben ik nieuwsgierig naar, WAAROM zegt de een dit en de ander dat?
Ik vind het zoveel verwarring scheppen. is het 1 echt zo fout tegenover het ander? Of is daar de gulden middenweg?
Artsen en verpleegkundigen zijn individuen, maar op een CB denken sommige mensen al anders, ik geloof niet dat bij een organisatie als de WHO wel alle neuzen dezelfde kant op staan wat dat betreft.
En ja, mijn beste graadmeter ligt hier in de box. Als ik van het CB een advies krijgt en J heeft wat anders in zijn hoofd, wacht ik tot hij aangeeft dat hij klaar is voor een stapje verder. Met deze discussie over wel/niet bijvoeden ga ik weer kritischer kijken of ik het wel goed doe, maar ik heb ook een groot vertrouwen in wat mijn mannetje voor signalen geeft en tot nu toe varen we daar beter bij dan ik ooit had durven denken.
Miranda: ik bedoelde met de allergie dat als je kindje al moeite heeft met fles of borst (reflux/allergie/veel krampjes) en signalen afgeeft dat het allemaal niet zo makkelijk gaat (dus jij als moeder met een huilend kind met pijn rondloopt), ik me heel goed voor kan stellen dat je eerder denkt: wat met 4 maanden bijvoeden, ik kijk wel lekker uit! Omdat je niks wilt veranderen als er rust is bij je kindje.
Maar een kindje wat daar geen last van heeft, en je krijgt van meerdere kanten adviezen, dan is dat een andere basis denk ik. Dat sluit niet uit dat dat kindje dan nooit een allergie krijgt of dat er alsnog iets getriggerd wordt, dat kan nooit uit worden gesloten.
En ik heb er alle begrip/respect voor als mensen zeggen " ik begin pas met 6 maanden".
Ik geloof erin dat iedereen het beste met zijn kindje voorheeft, maar ook dat ieder kindje een individu is met een eigen ontwikkeling en dat je ook mag vertrouwen op je eigen gevoel.
Ohja, op die manier . Dat kan ik me wel voorstellen, dat als je kindje al gevoelig reageert op de borst/fles, je ook wel even wacht. En hier wachte ik sowieso.
Mijn collega is dus wel iemand die blindelings het advies van het CB opvolgt. Ik heb haar gezegd/gevraagd of ze ook ergens anders haar info haalt, maar dat doet ze niet. Zei dat het wel fijn is, zoals in de bieb, op internet, oid. Maar ze vertrouwd het CB… Prima. Is dus ook gaan bijvoeden met 4 maanden. (Kindje heeft alleen KV gehad)
Nu zegt ze wel: bij een tweede, wil ik wél kijken naar BV, want ik hoor toch wel dat het voordelen heeft… Op zo’n moment vind ik het ‘jammer’ dat ze dan geen info heeft gezocht, en nu dus een beetje spijt heeft van haar keuze.
Ook met bijvoeden: Mag van het CB, dus doet ze. Gelukkig geen problemen hoor, maar toch is weer achteraf dat ze vind dat ze te weinig van de risico’s wist…
Dus niet iedereen zoekt zelf info, zij is een voorbeeld die alles klakkeloos van het CB aanneemt…
Het lijkt me sowieso handig om zelf na te denken…
Mensen van het CB zeggen soms domme dingen, net als andere mensen. Je eigen gezonde verstand en inderdaad vooral ook je kind (!) lijken me erg belangrijk. Daarbij moet je natuurlijk wel bepaalde ‘feiten’ meenemen (een kind van een maand bij gaan voeden lijkt me bv. niet verstandig).
ojee als ik het zo allemaal lees ben ik echt een vreselijke mama en durf ik het bijna niet neer zetten, maar ga het gewoon doen :oops:
Onze zoon heeft helaas de ergste vorm van reflux (gecompliceerde / Atypische reflux voor de googlelaar) , een darm die niet leker op gang komen (krampen/obstipatie), en helaas aan beide kanten allergieen, daarnaast heeft hij maar 6 wkn bv gehad omdat het een groot drama was (finger/cupvinding ook geprobeerd)
En toch zijn wij begonnen met 4 mnd met bijvoeding op advies van onze arts in het VU/AMC
hij krijgt nu 5 voedingen van 180 cc +6 Omneo met 6 schep Nutriton
De 1e en laatste fles zijn 180cc+ 6 omneo en 4 eetlepels rijstebloem
en daar tussen krijgt hij groente en fruithappen.
die is wat hij inmiddels allemaal heeft gehad qua groente:
Sperzieboontjes
Bruine bonen
Worteltjes
aardappel
Broccoli
rijst
courgette
broccoli
pompoen
mais
bloemkool
Ontvelde tomaat
Tauge
witlof (niet zo’n succes! maar met appelmoes wel haha)
Auberginne (schrijf je dat zo?!?)
Spinazie met maten.
qua fruit bijna alle meest voorkomende behalve; kiwi,ananas,aardbei en dergelijke.
Vanaf de eerste hap gaat het er in als koek
Hij begon met 3,5 mnd al onze vorken richting mond te volgen en dat bekkie ging maar smakkend open, leek wel een klein mereltje :lol:
Met 4 mnd zijn wij op advies begonnen en ik dacht nou dat wordt nog wat, aangezien zijn flessen ook echt steeds drama waren, maar dit ging er in als of hij het dagelijks kreeg
mmm, typisch gevalletje individu met eigen signalen en een mama die die oppikt toch ?
Bij mij kreeg Stijn met die leeftijd alleen borstvoeding, zoveel als hij wilde. Was soms nog wel twaalf keer per dag. Lang leve de vier maanden dip. Bijvoeden zijn we pas gaan doen toen hij zes maanden was en dan volgens de rapleymethode. Zou ik bij een volgende weer zo doen!