Wat geven jullie je kleintje van 4 maanden?

@Moirah wrote:

@Tedski wrote:
@Karin1981 wrote:
@Mellie wrote:
@faizaa wrote:
@Frischling wrote:
Hier alleen maar melk (borst op verzoek)

idem…

En nummertje 3 ook idem :angel:

nummertje 4 :angel:

5

Wij zijn pas begonnen met bijvoeden toen ze 6 maanden was.

En nummer 6

7 :smiley:

@miranda79 wrote:

@Moirah wrote:
@Tedski wrote:
@Karin1981 wrote:
@Mellie wrote:
@faizaa wrote:
@Frischling wrote:

idem…

5

En nummer 6

nummertje acht, start als Ella zes maanden oud is met bijvoeding.

9 :mrgreen:

alleen Friso gegeven tot ze 6 maanden oud was (dit was toen ook het advies van het CB, schijnt inmiddels weer veranderd te zijn naar 4 maanden, als wij ooit een 2e hebben wacht ik gewoon weer tot 6 maanden, wat ze op het CB ook te mauwen hebben :wink: )

En #10 :mrgreen:

en 10 :mrgreen:

Volledig BV nog :thumbup:

ik vind 4 maand ook nog veel te jong voor groente en fruit…

@lonneke1980 wrote:

@miranda79 wrote:
@Moirah wrote:
@Tedski wrote:
@Karin1981 wrote:
@Mellie wrote:
@faizaa wrote:
@Frischling wrote:

idem…

5

En nummer 6

nummertje acht, start als Ella zes maanden oud is met bijvoeding.

En dan ben ik denk ik spuit 11! :mrgreen:

Jo 4 maanden: BV met af en toe een FV.

Eli 4 maanden: BV

4 maanden = BV of FV…meer hebben ze niet nodig…ook al had ik ook 2 dikke beren van kerels…nooit opmerkingen van cb of arts gehad dat ze meer nodig zouden hebben…

Na de 6 maanden bV inc met vers voedsel a la Rapley. Geen schema.

Ok…nou…ik ben op advies van de KA ook begonnen met bijvoeden. Ik geef nu smiddags wat banaan, o.a. omdat Bastiaan erg dunne luiers heeft.

Ik ga denk ik zo elke paar weken wat nieuws proberen…om en om groente en fruit…dus binnenkort iets van groente, worteltjes ofzo.

Trouwens, iemand van de meimama’s had een supermooie tip om makkelijk toch telkens verse voeding te geven: Zij maakt het heeeeeeeel fijn en vriest het in in ijsblokzakjes. Ik vind het echt briljant en ga het zeker doen!

Ik heb trouwens ook geen schema, ik geef het fruit nu tussendoor omdat het maar een paar hapjes is…hij zit verder nog op 5x 180+6…

Ga er vanuit dat dat er in ieder geval 4 gaan worden als hij meer groente/fruit gaat eten…

Ik wilde pas met zes maanden bij gaan voeden, maar vandaag op het CB zeiden ze dat het niet zo heel veel uitmaakt, omdat ze toch geen hypoallergene fv krijgt… Vanavond gaan we dus beginnen met een papje met rijstebloem en over een maand ofzo krijgt ze ook een groente- of fruithapje erbij.

@Nienke123 wrote:

Ik wilde pas met zes maanden bij gaan voeden, maar vandaag op het CB zeiden ze dat het niet zo heel veel uitmaakt, omdat ze toch geen hypoallergene fv krijgt… Vanavond gaan we dus beginnen met een papje met rijstebloem en over een maand ofzo krijgt ze ook een groente- of fruithapje erbij.

wat een onzin reden van het CB!!!

het heeft te maken met de ontwikkeling van de darmpjes, en niet met het soort voeding.

@marijke79 wrote:

@Nienke123 wrote:

wat een onzin reden van het CB!!!

het heeft te maken met de ontwikkeling van de darmpjes, en niet met het soort voeding.

Helemaal onzin is het niet, maar het klopt wat jij zegt: het heeft te maken met de ontwikkeling vd darmpjes, maar omdat ze toch al kv krijgt, zijn die al meer gewend dan wanneer een baby alleen bv krijgt (of hypoallergeen, want aanbevolen wordt na bv :wink: )

Ben helaas mijn boek van Stefan Kleintjes kwijt (heel irri, een maand geleden had ik hem nog, de dag erna was ie ineens foetsie…) dus ik kan niks daaruit citeren :wink:

Ik ben toch benieuwd naar de reden daar achter… Bij BV krijgt een kindje toch steeds een andere samenstelling binnen van voeding dus dan zou je denken dat de darmpjes wat dat betreft meer “gewend” zijn dan bij (steeds volgens hetzelfde recept) FV?

Ik mocht ook gaan “bijvoeren” van het CB met de gezonde eetlust van J (die ook ons eten met zijn ogen verslindt :shock: ). Dat gaan ze toch niet aanraden als het gewoon bewezen slecht zou zijn voor de darmpjes :think: ?

Ik geef J ook een fruithapje, wacht dan in ieder geval 2 poepbroeken af voor het volgende hapje, zodat ik weet hoe hij beetje reageert en niet verstopt komt te zitten. Hij eet het lepeltje er nog net niet bij op…

Met 4 maanden alleen nog maar fv (ha) 4x 210+7 schep.

Nu met 6 maanden net begonnen met groentehap…meneer vind het totaal niet interessant…maar neemt een paar hapjes omdat mama het zo leuk schijnt te vinden :? Binnenkort maar eens fruit proberen…misschien vindt hij dat lekkerder!

@marietje wrote:

Ik ben toch benieuwd naar de reden daar achter… Bij BV krijgt een kindje toch steeds een andere samenstelling binnen van voeding dus dan zou je denken dat de darmpjes wat dat betreft meer “gewend” zijn dan bij (steeds volgens hetzelfde recept) FV?

Ik mocht ook gaan “bijvoeren” van het CB met de gezonde eetlust van J (die ook ons eten met zijn ogen verslindt :shock: ). Dat gaan ze toch niet aanraden als het gewoon bewezen slecht zou zijn voor de darmpjes :think: ?

Ik geef J ook een fruithapje, wacht dan in ieder geval 2 poepbroeken af voor het volgende hapje, zodat ik weet hoe hij beetje reageert en niet verstopt komt te zitten. Hij eet het lepeltje er nog net niet bij op…

Waarom borstvoeding?

Moedermelk bestaat uit lichaamseigen stoffen. Dit geeft veel minder kans op de aanmaak van antistoffen in het lichaam.

Moedermelk levert een positieve bijdrage aan de rijping van de darmen.
De gaten in de darmen groeien een stuk sneller dicht.

Moedermelk zorgt voor een coating (laagje) in de darmwand van het kind waardoor allergene stoffen moeilijker de darmwand kunnen passeren.

Moedermelk levert antistoffen van de moeder, hierdoor heeft de baby een verhoogde weerstand.

Waarom geen flesvoeding?

Allergenen kun je vergelijken met een grote kralenketting. Bij een hypo-allergene flesvoeding is de kralenketting stukgemaakt en heb je dus alleen kralen. De kralen geven minder grote allergische reacties, maar het is nog steeds een lichaamvreemde stof. Je ziet nu al dat ook daar kinderen een allergische reactie op geven. Er zijn dus weer nieuwe producten in de handel en er worden nieuwe producten ontwikkeld.

Bijvoeding bij een voedselallergie

Start vanaf zes maanden met de bijvoeding. Niet te lang daarmee wachten vanwege de ontwikkeling van de mondmotoriek, het maag-darmkanaal, de smaak en de volwaardigheid van de voeding.

Bron:http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/allergie/voedsel-2.html

Tja en soms heb je de keus niet voor BV voor FV.

En dit gaat meer om kinderen met een voedselallergie, maar daar heeft onze J gelukkig geen last van.

Ben giter bij de KA geweest en hij vond een hapje erbij geen probleem, zo lang J het zelf wil. Vooral niet opdringen. Dat hoef ik ook niet, dus we gaan rustig op deze manier verder.

Idd, die keus is er niet altijd, maar ik ging hier van uit. Bij ons zit dus wel (veel) allergie in de familie :wink:

Mijn moeder zei ook: “Goh, ik gaf de jongste ook gewoon aardbeien hoor, en brood met pindakaas…” Maar hij heeft dus wel een maand ofzo bv gehad, daarna kv. Met 4 maanden bijvoeden, en kon toen niet tegen: koemelk, pinda, varkensvlees en nog steeds niet tegen aardbeien en chocola.

Zelf heb ik hier dus lang mee gewacht, en mijn kinderen hebben tot nu toe geen allergie :wink:

Hier zit allergie ook in de familie, maar de bv liep niet goed en er is in de kraamtijd al standaard melkpoeder gegeven (wist ik niets van! kv moest, maar ik had liever ha gehad). En ze reageert er niet op, volgens de Nutricia infolijn was het dan niet nodig om weer over te stappen naar ha, wat betreft allergieën voorkomen was het ook al te laat.

En volgens het CB is het dat dus ook en maakt het met bijvoeden nu dus ook minder uit.

Ze krijgt nu dus rijstebloem en daar reageert ze tot nog toe goed op. Met fruit/groente wacht ik tot minstens 5 maanden en dan een week lang hetzelfde om te kijken hoe ze er op reageert.

En op pinda(kaas), aardbeien, enz zal ze langer moeten wachten.

@marietje wrote:

Tja en soms heb je de keus niet voor BV voor FV.

En dit gaat meer om kinderen met een voedselallergie, maar daar heeft onze J gelukkig geen last van.

Ben giter bij de KA geweest en hij vond een hapje erbij geen probleem, zo lang J het zelf wil. Vooral niet opdringen. Dat hoef ik ook niet, dus we gaan rustig op deze manier verder.

Maar wat bedoel je dan? Dat als je fv geeft dat je dan geen kans hebt op allergie?

Bij fv-kindjes zijn de darmpjes ook niet uitgerijpt voor de 6 maanden en bovendien kunnen allergieën getriggerd worden door te vroeg bijvoeden, het is niet zo dat een kindje dan al allergisch is.

En ja, de ka of de vpk van het cb vind het uiteraard ‘goed’ als je het gewoon meedeelt, weer anderen houden zich aan hun eigen richtlijnen ipv ‘de’ richtlijnen maar me dunkt dat het al lang ‘bekend’ is wanneer je veilig begint met bijvoeden.

Fijn dat jullie J geen last heeft van allergieën maar weet wel dat je kindje pas 4 maanden is en het nog kan komen…

Inzichten kunnen ook veranderen; ze zullen heus niet uit het niets verzinnen dat het vanaf vier maanden ook al kan/mag.

Maar goed, hierover kunnen we eindeloos discussieren.

Mbt dat allergieën zich kunnen ontwikkelen ben ik het met je eens; met vier maanden zullen de meeste kinderen nog geen allergieën hebben.

@Nienke123 wrote:

Inzichten kunnen ook veranderen; ze zullen heus niet uit het niets verzinnen dat het vanaf vier maanden ook al kan/mag.

Maar goed, hierover kunnen we eindeloos discussieren.

Mbt dat allergieën zich kunnen ontwikkelen ben ik het met je eens; met vier maanden zullen de meeste kinderen nog geen allergieën hebben.

Nee, de WHO (world health organisation) hanteert nog steeds 6 maanden. De fabrikanten zoals Nutricia en dergelijke houden zich daar gewoon niet aan en maken reclame voor bijvoeding vanaf 4 maanden (katching!)

In principe houden de cb’s de who standaard aan als richtlijn maar de individueën die daar werken hebben ook zo hun eigen standaarden en dát geeft veel verwarring.

Daarnaast heb je ook ‘de moeders’ (hier wil ik niet iedereen over 1 kam scheren) die ‘mededelen’ dat zij gaan bijvoeden en niet tegengesproken worden (ik was er zo een met Ryan) door het cb.

Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, kindjes die al véél over de maximum hoeveelheid fv heen gaan waarbij bijvoeding soms niet anders kan.

En natuurlijk is het ook véél te leuk om met het lepeltje aan de slag te gaan met de camera in de aanslag :inlove:

Maar kortom, de inzichten zijn niet veranderd, het is nog altijd de eigen beslissing om bij te gaan voeden :wink:

Mellie: omdat het bovenstaande stukje over kinderen lijkt te gaan die al allergie hebben, dat vind ik wel een heel andere basis voor bijvoeding dan kindjes zonder allergie (ook al kunnen ze het ontwikkelen, dat kun je natuurlijk nooit voorspellen).

En de WHO heeft het ook niet altijd bij het juiste eind :angel: . Ik ben zelf ziek en heb er met artsen over gepraat, oa over wat ik vond over hoe de WHO in sommige zaken staat en de internist verwees deze info vriendelijk naar de prullenbak :silenced: .

Ik vind het zeker interessant om goed onderbouwde meningen te lezen maar probeer daarbij ook de gulden middenweg te vinden.

En dat J hapjes leuk vindt, tja daar kan ik niet omheen. Maar het werd mij ook voorgesteld omdat J aan zijn flessenmax ging zitten. En als hij niet meer wil stop ik, evenals wanneer ik denk dat iets hem niet lekker bevalt.

Ik vind meer dat het CB en een KA dingen echt op de rem zetten als ze iets niet willen, zou wel gek zijn om dan nog te denken dat ik het beter weet. Maar daarom, als een CB er zelf mee komt en een KA geen bezwaar ziet, dat komt toch niet uit de lucht vallen denk ik dan?

Daarbij, J is een manneke met een aparte start, als de KA maar de geringste twijfel had krijg ik dat zeker te horen, en terecht! Belang van mijn kereltje gaat voor alles. Maar als een CB iets aanraad, de KA het goed vind zolang ik naar J kijk en de WHO zegt weer heel wat anders… wie volg je dan?