Wat een rommel is het toch eigenlijk allemaal.

Kwam net dit filmpje tegen en vond het toch best schokkend hoeveel zooi en (fruit)suikers overal inzitten.



http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1704/babyvoeding/



We geven ze hier eigenlijk niets van dit, alleen mijn meisje wel eens een fruithapje van Olvarit soms vind ik dit makkelijker vanwege allergie.

Maar gelukkig staan er geen fruitpotjes meer, want ze komen er hier niet meer in :snooty:



Verder krijgt ze alles vers ala rapley.

de reden dat ik altijd zelf hapjes maak, voor t gemak heb ik wel eens een potje gekocht, maar eva-linde ( rapley) eet al vanaf acht a negen maanden banaantjes uit t handje , druifjes, stukjes mandarijn etc



ik moet er bij zeggen dat dit echt niet alleen voor die hapjes voor babies geldt, ik koop ook geen kant en klare pasta saus,…of van die knorr pakketten , kant en klaar eten…

er zit veel en veel te veel zout in, hebben we t nog niet gehad over alle E nummers boven de 220

eva-linde lust dat ook niet graag, ze is gewend aan mijn verse maaltijden, eet dan ook alle soorten groente ook in stukken op…



de beste pasta saus is voor mij bertolli in zakken…die is heel puur



( sorrie is een beetje mijn stokpaardje hoor, dat er in onze voeding zoveel zooi zit… :oops: )

Eens hoor. Daarom vind ik verse sauzen enzo ook zoveel lekkerder. Dat smaakt veel puurder. Ik moet zeggen dat we echter ook wel af en toe zwichten voor K&K



Die zakken van Bertolli zijn inderdaad wel lekker.



Noortje krijgt heel soms een potje als we b.v. ergens zijn waar vers fruit klaarmaken even niet handig is, maar in principe krijgt ze alles vers.

Precies, het zit gewoon in alles, het is erg treurig.

Zeker treurig. en het is heel erg verslaven, waardoor je alleen nog maar meer suiker wil. Ik denk dat het weglaten van suiker in dat soort producten voor veel mensen als wat kilo’s zou schelen.

De reden dat ik vers/rapley gaf was in de eerste instantie dat dit veel beter smaakt, veel goedkoper is, en je weet (beter) wat je geeft…



Ik maak ook liever zelf mijn sauzen (pasta/tomaat, ragout, kaassaus) maar heel soms is een pakje toch ook wel handig om in huis te hebben…

de eerste 2 hebben bijna altijd alles vers gehad.



moet toegeven dat er nu regelmatig een potje in gaat bij Juul.



dus ga maar niet kijken :oops:

Ja maar het punt is dus dat mensen moeten gaan beseffen dat fruitsuikers ook suikers zijn.



Die klontjes waar ze het over hebben komen ook en voornamelijk van de fruitsuikers.

Laatst toevallig een hele goede docu gezien over hoe fabrikanten suiker in voeding ‘verstoppen’, ze vertelden toen ook over een ‘suiker-abc’. Er zijn zooooo veel (chemische) benoemingen voor suiker, dat veel consumenten niet eens beseffen dat er suiker in zit. De link naar de Duitse site is: http://www.wdr.de/tv/quarks/sendungsbeitraege/2010/1005/009_zucker.jsp

Jammer dat ik hem niet in het NL’s kan vinden, maar wie weet kunnen jullie ook hiermee uit de voeten :wink:

Ivan kreeg heel vaak potje :oops: was gewoon gemakzucht



Lynn krijgt alleen uit nood een potje, Fruit eigenlijk altijd vers

avond hap eet ze met ons mee of maken we vers.

ik snap dat er fruitsuikers in zit fruitpotjes en dat het 4/6 klontjes zijn maar als ik vers fruit pureer appel/peer/ banaan dan zit er toch ook fruitsuikers in die te vergelijken zijn met klontjes suiker? of denk ik te dom :oops: :mrgreen:

nee hoor jij denkt niet dom… fruitsuikers zijn fruitsuikers… of jij ze nu pureert of dat Nutricia het doet :wink: .



Alleen lijkt de kans me klein dat jij verder nog dingen gaat toevoegen… en dat doet Nutricia dus wel. En dan gaat het niet alleen om suiker, maar ook om conserveringsmiddelen, bindmiddelen etc… dingen die een kind niet nodig heeft en wees nou eerlijk…een zelfgeprakte banaan smaakt naar banaan, een potje banaan smaakt naar die gladde banaantjes (snoep) en zo glad…



Onze jongste krijgt vast straks afentoe wel een potje… nummer 2 heeft het echt nooit gehad (ook ivm allergie) maar toen wij een keertje weg gingen en een potje meegaven voor de makkelijk bij opa en oma… stond mijn vader alsnog een aardappeltje en een wortel voor meneer te koken, want die wou ‘gewoon’ eten :lol: .

Dus voor afentoe eens makkelijk zou ik het wel handig vinden als de jongste net als nummer 3 het in elk geval wel zou kennen/lusten… net als dat ik de jongste wel ook water uit een tuit/rietjesbeker ga leren drinken tzt… is zo makkelijk voor in de auto (de 3e vertikte het dus om uit een tuit oid te drinken, zelfs niet als hij in de auto heel erg dorst had… hij was zo gewend uit een open beker te drinken).

wat je ook moet beseffen is dat als je bijvoorbeeld een glas sinaasappelsap neemt, daar minimaal zes sinaasappels in zitten en weinig vezels

het kan er dus wel heel erg vanaf hangen hoe je iets pureert, zeef je het ook dan haal je veel vezels eruit en dus ook voeding, en er zit behoorlijk wat aan vruchten in, niet erg hoor, als je maar weet dat er dan dus ook meer suikers inzitte



ik heb vanaf het begin voor rapley gekozen om eva-linde ook de vezels binnen te laten krijgen, ik ga er namelijk van uit dat dat wat zij nog niet kan eten ook niet goed voor haar is op dat moment… dat is misschien ook simpel gedacht, er kan natuurlijk een reden zijn waarom een kindje niet goed kauwt …pijn oid

maar normaal gesproken geeft een kindje meestal prima aan wanneer t ergens aan toe is ( als er dus geen ziekten, aandoeningen, etc zijn die dat tegenwerken)



ik vind het heel belangrijk dat ze niet al die conserveermiddelen, kleurstoffen etc etc binnen krijgt in die grote hoeveelheden

maar zoveel mogelijk gezond en puur eet.

Ik denk dat je inderdaad goed etiketten moet lezen voordat je iets koopt.



Alleen vind ik de suiker vergelijking wel verkeerd. Natuurlijk zijn natuurlijke suikers ook suikers, maar ze bestaan uit compleet andere molekulen en je verbrand ze ook anders. Je kunt dus gewoon niet zeggen dat fruitsuikers vergelijkbaar zijn met klontjes suiker. Ze geven een vertekend beeld wat dat betrefd. Als jij zelf fruitsap maakt heb je die suikerklontjes waar ze het over hebben nog steeds :wink:



fruitsuiker = fructose

klontjes suiker = saccharose, bestaande uit 1 glucose en 1 fructose aan elkaar.

Gewone suiker heeft dus glucose extra.



Mijn kinderen krijgen bijvoorbeeld wel diksap, maar dan wel van het merk Covelt. Dat is biologisch en er zit niets aan toegevoegd. Ook geen conserveringsmiddelen.



Er is echt wel genoeg te vinden, wat lekker is, zonder dat je het zelf helemaal moet maken en toch gezond is.

Waar halen jullie het verse fruit? ik merk dat fruit bij de supermarkt zo snel weg is, en dan bedoel weg in de zin van de smaak eraf is en het melig wordt. Op de markt idem dito.

Lastig lastig lastig en hier zitten zoveeeel (zowel nederlandse als buitenlandse) groenteboeren. En boomgaarden/boerderijen zijn hier schaars en haast niet te vinden.



De natuurvoedingswinkel zit helemaal aan de andere kant van de stad. Niet echt fijn/prettig.

heb er totaal geen last van dat fruit zijn smaak snel zou verliezen. Haal het net wara ik ben. Groentewinkel, supermarkt, markt, maakt eigenlijk niet uit. Probeer wel groente en fruit uit het seizoen te kopen. Dat is gewoon lekkerder. (en meestal ook beter voor je bankrekening) de aardbeien die je in december kan kopen halen het bijvoorbeeld echt niet met de smaak van gewone zomeraardbeien.

Mijn supermarkt heeft een afspraak met Odin, een natuurwinkel.



Ik heb elke week de biologische fruittas en eens in de zoveel tijd doe ik een grote bestelling bij Odin die dan in mijn buurtsuper wordt geleverd.

het beste kun je fruit van het seizoen kopen, het andere komt uit koelcellen en is sneller weg als het daar dan uit komt



wbt het suikerverhaal, honing ( voor kindjes ouder dan het jaar!) en vruchtensuikers zijn inderdaad suikers die sneller worden opgenomen …

er zal ook wel wat anders in zitten , maar als t je er om gaat dat je kindjes niet te dik worden of om de tandjes, dan maakt het echt niks uit of je dat neemt of geraffineerde suiker

ik denk dat dat ook wordt bedoelt met dat het weinig uitmaakt



een andere zoetstof die ik hier wel gebruik is stevia

die smaakt zo niet zo lekker maar in gerechten smaakt het prima

Dat doe ik dus ook al seizoengroenten/fruit halen.



Meestal kijk ik ook wel waar het vandaan komt.



Tegenwoordig wordt ik doodgegooid met allemaal artikelen (via de mail, van familie) over bepaalde groente/fruit soorten. :wall: Dat ik soms denk: ik slik wel vitamine pillen.





Vriezen jullie ook wel in? en hoe doen jullie dat?

@Madre wrote:

Mijn supermarkt heeft een afspraak met Odin, een natuurwinkel.



Ik heb elke week de biologische fruittas en eens in de zoveel tijd doe ik een grote bestelling bij Odin die dan in mijn buurtsuper wordt geleverd.




Bevalt dat goed? t kan bij onze buurtsuper geloof ik ook, klinkt wel handig. De wekelijkse tas is een verrassing qua inhoud toch?