Wat doet de vk als je hoge bloeddruk hebt?

Vorige week had ik de maandelijkse controle en toen was mn bloeddruk best wel hoog: 145/91. Morgen moet ik weer op controle. En ik moet urine meenemen. Ze had het al over de gyn. Maar ik hoop dat de bloeddruk wat gaat dalen.

Wat zal de vk doen als mijn bloeddruk hoog blijft??

Ik moest deze week veel rust nemen. Maar met een peuter die hier rondloopt gaat dat erg lastig… :?

Ben benieuwd naar jullie reacties!!!



Mootje

Dag Mootje,



We zitten een beetje in hetzelfde schuitje. Ik heb ook een verhoogde bloeddruk (155/90), maar zolang de bloeddruk zo blijft, doet mijn verloskundige niks. Inmiddels is mijn urine ook diverse malen getest op eiwitten, maar gelukkig komen die er niet in voor. Pas bij een onderdruk van 100 gaan de alarmbellen rinkelen en word je naar het ziekenhuis doorgestuurd waar je dan waarschijnlijk onder begeleiding van een gynaecoloog komt. Dat was bij mijn eerste zwangerschap nl. het geval.

Zolang die bloeddruk (onderdruk) dus onder de 100 blijft, is de kans groot dat je gewoon bij de vlk blijft… Hooguit dat ze je iets vaker wil zien.

Enne… rustig aan doen is inderdaad lastig als je al een kleintje hebt rondlopen! :frowning:

Mij is verteld dat als je geen eiwitten in je urine hebt en je geen symptomen van zwangerschapsvergiftiging hebt (bandgevoel onder je ribben, erge hoofdpijn, ontzettend misselijk zijn, pijn tussen je schouderbladen) je je niet teveel zorgen moet maken. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of 91 onderdruk echt heel hoog voor je is omdat ik je voorgeschiedenis niet ken.



Zelf ben ik bij mijn vorige zwangerschap doorgestuurd bij een onderdruk van 95 (en toen weer naar de vk en gyn heen en weer tot 3 keer toe) en opgenomen bij een onderdruk van 99 (en een aantal complicaties).

Wat er bij het doorsturen toen gebeurde is het volgende: mijn bloed en urine werden getest op zwangerschapsvergiftiging. Verder kreeg ik een CTG (hartfilmpje van de baby en registratie van weeen/harde buiken). Vaak ook om de paar minuten een meting van mijn bloeddruk. Als alle uitslagen goed zijn dan mag je gewoon naar huis, maar kom je onder strengere controle te staan (bij je verloskundige of de gyn).



Het is makkelijk gezegd, maar probeer je niet teveel zorgen te maken. Dit zorgt voor een nog hogere bloeddruk



:-* Stephanie

@Helena wrote:

Pas bij een onderdruk van 100 gaan de alarmbellen rinkelen en word je naar het ziekenhuis doorgestuurd waar je dan waarschijnlijk onder begeleiding van een gynaecoloog komt.




Dit verschilt per zwangere en per gyn hoor. Sommige worden pas bij 120 doorgestuurd en ik dus bij 95.



In mijn huidige zwangerschap ben ik in 1 week van 80 naar 92 onderdruk gegaan, maar geen eiwitten. Een gigantische stijging, maar ik wordt niet doorgestuurd. Alleen strenge controle en elke keer urine meenemen.

Ik ben deze zwangerschap gestart op 120/65 en ik had vorige week 180/90 maar nog geen reden tot paniek hierzo. Ik voel me verder ook kiplekker hoor.



Vorige zwangerschap ben ik met onderdruk van boven de 100 en spoor eiwitten in de urine doorgestuurd naar de gyneacoloog en idd drie maal in de week mocht ik daarheen voor controle,maar mocht elke keer weer lekker naar huis toe.bloeddruk bleed schommelen tussen onderdruk 100/120. Moest wel rust houden alleen van bed met wassen en plassen. Maar das thuis wel uit te houden en idd toen had ik nog geen kindje lopen dus kon ik ook lekker relaxen hele dagen.



Ben benieuwd wat ze morgen zeggen van je bloeddruk,maar voor zelfde geld is die nu wel weer minder hoor. Gewoon afwachten morgen en we horen wel van je.



Succes ermee

hoi hoi



Ik ben met mijn zwangerschap van Ghislaine* met 36 weken naar de gyn gestuurd ten eerste vanwege een t eklein hoofdomtrek en toen ik bij d egyn mijn controles kreeg was mijn bloeddruk 160/95 gemiddeld… en moest toen ook vanaf die tijd in het zh blijven… en kreeg er medicatie voor… maar goed dankzij de medicatie bleef mijn bloeddruk maar hoog ong. hetzelfde en soms wat hoger … dus werd goed in de gaten gehouden daar en ben uiteindleijk met 38 weken en 6 dagen ingeleid…



liefs miranda :vlinder:

Hoi, ik had een bloeddruk van 144 / 70 en toen hebben ze vijf minuten later nog eens gemeten en toen was 'ie netjes 120. Terwijl ik niet had gerend ofzo. Is ook nog een mogelijkheid. Maar verde, zie wat de naderen zeggen, dat is mij ook verteld.



Groetjes,

Femke

Als je bloeddruk zo hoog blijft, dan zal de vk je waarschijnlijk doorsturen naar de gyn.

In de 37e week werd ik toen mijn bloeddruk 91 was en ze wat eiwit in mijn urine vonden naar de gyn. doorgestuurd. Daar werd het weer gemeten en mijn urine en bloed onderzocht op symptomen van Hellp. Dat was allemaal goed. Ik moest toen een paar dagen later nog een keer terugkomen en mijn bloeddruk was toen gezakt naar 85. Ik moest die week erna nog een paar keer terugkomen ter controle en als mijn bloeddruk toen beide keren onder de 90 was geweest zou ik terug kunnen naar de vk. Mijn bloeddruk bleef echter rond de 95 hangen en dat was net boven de grens dus ik moest bij de gyn. blijven. Dit betekende dat ik 2 keer in de week naar het ziekenhuis moest om mijn bloeddruk en mijn urine te laten controleren en verder werd er naar mijn buik gekeken en naar het hartje geluisterd. Ook werd er continu gevraagd of ik last had van hoofdpijn, tintelingen en misselijkheid (symptomen van HELLP) en gezegd dat als ik daar last van had ik onmiddellijk moest bellen. Pas in de 42e week werd ik aan de CTG gelegd. In die tijd is mijn bloeddruk niet gestegen maar rond de 95 blijven hangen. Dit heb ik gedaan door iedere dag 2 uur op mijn bed gelegen en geslapen of een boek te lezen. De rest van de dag deed ik het ook rustig aan. Toen ik 42 weken zwanger was, besloten ze om de bevalling te gaan inleiden omdat mijn onderdruk toen opeens 100 was en ik al 2 weken overtijd was en mijn lichaam nog helemaal geen aanstalten maakte om te gaan bevallen.

@secreetje wrote:

@Helena wrote:
Pas bij een onderdruk van 100 gaan de alarmbellen rinkelen en word je naar het ziekenhuis doorgestuurd waar je dan waarschijnlijk onder begeleiding van een gynaecoloog komt.




Dit verschilt per zwangere en per gyn hoor. Sommige worden pas bij 120 doorgestuurd en ik dus bij 95.


Bij onze verloskundigenpraktijk verschilt dat niet per zwangere. Daar wordt iedereen met een onderdruk van 100 doorgestuurd.... Maar misschien is mijn praktijk daar wel afwijkend in, dat zou kunnen....

Heej meiden,



Bedankt voor alle reacties.

Ben gisteren bij de vk geweest. Sita was ziek dus heb niet eerder kunnen reageren. Gelukkig is de bloeddruk wat gedaald. Had ook voor de controle 2 uurtjes op bed gelegen, :lol: misschien heeft dat wel gescheelt! :wink:

Maar over 3 weken hoef ik pas terug te komen.