wat doen/leren peuters op PSZ?

mmmm…aangezien ik weinig reacties kreeg op mijn eerdere topic over het verschil tussen PSZ en gastouderopvang, wil ik mijn vraag anders formuleren.



Zijn er hier moeders waarvan hun kindje naar de PSZ gaat? En zoja wat is jullie ervaring? Wat zijn de doelen daar? En met name welke educatieve dingen leren ze daar behalve natuurlijk sociaal gedrag/spelen met leeftijdsgenootjes? Hoe groot is zo;n groep?



Misschien lukt het me zo beter om zelf het verschil met de gastouderopvang te maken, want ik kom er moeilijk achter…



Dankjulliewel! :angel:

Onze zoon gaat 1 ochtend per week naar de psz. Hij heeft het er enorm naar zijn zin.



Het gaat (ongeveer zo):

Tussen 8.45 en 9.00 uur beginnen. Tot die tijd mogen de papa’s en/of mama’s meespelen. Dan moeten ze weg. Kindjes mogen dan nog wat spelen.



Rond 9.30 uur opruimen, dan aan tafel, samen zingen, fruit eten en drinken.



Daarna een gezamelijke opdracht. Vorige week ging het over ziek zijn. Dan lezen ze daar verhaaltjes over en maken een plak/knip/kleur-werkje erover. Soms gaan ze ook wat koken of naar het bos/bieb. Het is ook de bedoeling dat alle kindjes gewoon meedoen en niet tussendoor wat anders gaan doen.



Om 11.30 uur weer opruimen en aan tafel. Dan wordt de dag afgesloten door een soort van evaluatie en om 11.45 uur zingen ze een liedje en mogen de mama’s en/of papa’s binnen komen.



De groep hier is maximaal 15 kindjes.

Hier gaat het net als bij Cees77 :smiley: .

Op de PSZ worden ze op deze manier al wat meer voorbereid op de basisschool. Volgens de juffen die ik er over heb gesproken, zie je duidelijk verschil tussen kinderen die wel en niet zijn geweest. Ze kunnen al wat beter in de groep meedraaien.

Mijn kinderen gaat trouwens verder niet naar een gastouder of KDV, vandaar dat ik de PSZ erg belangrijk vind.

leuk topic! ben ook benieuwd hoe het op psz gaat! Jayden gaat 3 dagen naar mijn so toe, dus zal psz voor hem wel even wennen zijn :slight_smile:

Ik sta regelmatig voor de peuterklas, hoe het hier gaat;



8.30-40 komen de peutrs binnen, geven mij een handje en doen hun fruit in de mand en lezen met mama of papa een boekje in de kring.

8.40 zing ik een liedje dat bij het seizoen past en een liedje om de dag te beginnen, mama’s gaan naar huis.

-nog wat liedjes zingen

8.50 activiteit aan tafel; 1x per week brooddeeg kneden, iedereen krijgt een bolletje, schortje om en lekker kneden. Daarnaast tekenen of een plakwerkje maken.

-gaat over in vrij spelen

10.30 aan tafel voor een vinger/handspelletje/liedje, fruit eten en sap drinken

10.50 ‘loopje’ maken (met kisten en planken enz klim en klauterbaantje)

daarna in de kring, voor een verhaal

11.30 buiten spelen

12.15 aan tafel voor het (zelfgebakken)brood, daarna afsluiten & ophalen.

Ik heb ooit op een psz gewerkt. Daar kwam de kids tussen half 9 en kwart voor 9 binnen en gingen dan aan tafel een puzzel doen met hun ouders. Dan kwart voor 9 afscheid, zwaaien enz.

Daarna lekker spelen een uurtje ofzo.

Daarna liedjes zingen, boekjes lezen in de kring. plas ronde en aan tafels wat eten. Daarna evt een knutsel en buitenspelen of lekker lang buiten spelen en dan weer naar huis!

Mijn dochter gaat naar een antroposofische peuterspeelzaal en daar gaat het precies zoals maantje beschreef. Mijn dochter heeft het er erg naar haar zin maar ik heb niet het idee dat ze echt educatieve dingen doen. Maar ze leert er wel met andere kindjes spelen/delen en omdat onze dochter normaal verder niet naar een opvang gaat is het ook wel goed dat ze af en toe eens niet bij ons is.

@Lune wrote:

Ik sta regelmatig voor de peuterklas, hoe het hier gaat;



8.30-40 komen de peutrs binnen, geven mij een handje en doen hun fruit in de mand en lezen met mama of papa een boekje in de kring.

8.40 zing ik een liedje dat bij het seizoen past en een liedje om de dag te beginnen, mama’s gaan naar huis.

-nog wat liedjes zingen

8.50 activiteit aan tafel; 1x per week brooddeeg kneden, iedereen krijgt een bolletje, schortje om en lekker kneden. Daarnaast tekenen of een plakwerkje maken.

-gaat over in vrij spelen

10.30 aan tafel voor een vinger/handspelletje/liedje, fruit eten en sap drinken

10.50 ‘loopje’ maken (met kisten en planken enz klim en klauterbaantje)

daarna in de kring, voor een verhaal

11.30 buiten spelen

12.15 aan tafel voor het (zelfgebakken)brood, daarna afsluiten & ophalen.




Dat is een lange ochtend :think:



Hier mogen ze vanaf 8;30 komen maar iedere ouder is tot 09;00 verantwoordelijk voor hun eigen kind.



Ik blijf ook altijd zeker tot die tijd.

ze gaan gelijk beginnen kunnen of iets uitkiezen wat ze leuk vinden of knutselen aan de tafel .

soms worden er ook groepjes kinderen apart genomen om oefeningen te maken, om te kijken hoe ver ze zijn en wat ze allemaal al kunnen .



er zitten maximaal 15 kinderen in een klas.



ze spelen buiten/ bij slecht weer binnen, en ze lezen voor/zingen liedjes drinken drinken met koekje…

en om 11;45 mogen de kindjes weer opgehaald worden .



Ze gaat altijd erg graag!

ze ontmoeten er andere kinderen, ze leren delen/ spelen/ beurdgedrag/knippen/plakken dus bepaalde vaardigheden en t, is ook gezellig voor ze.





Ik ben blij dat ik het gedaan heb :thumbup:

als Katie anderhalf is, wil ik haar ook 2dagdelen naar PSZ brengen zodat ze kan wennen aan nieuwe omgeving/ondekking!

@Mariiyelle wrote:

als Katie anderhalf is, wil ik haar ook 2dagdelen naar PSZ brengen zodat ze kan wennen aan nieuwe omgeving/ondekking!




Mogen ze daar bij 1,5 jaar al!!! :o :shock:





zo klein al ???



hier mogen ze met 2 jaar en 3 maanden en dat is echt vroeg genoeg!



vind ik

Je hebt gelijk! Dom van me :doh:



Op de website staat alleen dat ik haar pas mag inschrijven als ze anderhalf is… Heb het niet goed gelezen! :slight_smile:

@melanie wrote:

@Lune wrote:
Ik sta regelmatig voor de peuterklas, hoe het hier gaat;



8.30-40 komen de peutrs binnen, geven mij een handje en doen hun fruit in de mand en lezen met mama of papa een boekje in de kring.

8.40 zing ik een liedje dat bij het seizoen past en een liedje om de dag te beginnen, mama’s gaan naar huis.

-nog wat liedjes zingen

8.50 activiteit aan tafel; 1x per week brooddeeg kneden, iedereen krijgt een bolletje, schortje om en lekker kneden. Daarnaast tekenen of een plakwerkje maken.

-gaat over in vrij spelen

10.30 aan tafel voor een vinger/handspelletje/liedje, fruit eten en sap drinken

10.50 ‘loopje’ maken (met kisten en planken enz klim en klauterbaantje)

daarna in de kring, voor een verhaal

11.30 buiten spelen

12.15 aan tafel voor het (zelfgebakken)brood, daarna afsluiten & ophalen.




Dat is een lange ochtend :think:




Ja he, het is eigenlijk veel te lang voor de peutertjes (die hier pas met 2jr9mnd mogen beginnen)!

Het was eerst tot 12u maar toen waren er veel klagende ouders (kleuters zijn uit om 13u dus dan blijf je heen en weer rijden), toen tot 12.30u en pas geleden dus zelfs weer verruimd tot 12.45 omdat ouders weer klaagden dat ze dan een halfuur op de gang zitten met hun kind.

Tja… ik kan er niet achter staan eigenlijk en vind het ook vrij zeurderig van die ouders eigenlijk, dat halfuurtje is zo voorbij met de spulletjes pakken, nog even wat in de klas laten zien, veegbeurt erbij, boterhammetje eten enz.

(dit is overigens ook antroposofisch en het idee daarvan is idd dat ze geen educatieve dingen gaan aanbieden, kind leert door nabootsen en dus is dat de voornaamste taak van juffie, rolmodel zijn, aandachtig aanwezig zijn zodat de kinderen zich veilig voelen en die bewegen zich om je heen, soms in t eigen spel, vaak willen ze juffie ook helpen, met jam maken, afwassen, fruit snijden enz).

Bij ons loopt de peuterspeelzaal niet toppie, vooral wbt het educatieve.

Daarin wordt tegenwoordig de lat best wel hoog gelegd, merk ik. Ik ben voorzitter van de ouderraad en ga straks invalleidster worden, wie weet later vaste leidster. We zullen zien.

De bedoeling is dat ze worden voorbereid op het basisonderwijs. Dat ze bijv. leren knippen, plakken, prikken, kleien, puzzelen, kleuren herkennen, wat vormen, veel zingen en boekjes voorlezen. En daarbij zijn de sociale vaardigheden natuurlijk belangrijk en er komt nog eens bij dat ze meestal kindjes leren kennen, waarmee ze straks in groep 1 terecht komen. Dat geeft toch een bepaalde veiligheid, herkenning… Ze leren al een beetje een schemaatje te hebben tijdens ‘schooltijd’; in de kring, leren luisteren naar de juf e.d.

Ik denk dat het wel nuttig is en toch anders is dan een gastouder of kinderdagverblijf…



Aan mijn dochter merkte ik dat het haar steun gaf dat ze in groep 1 kindjes kende van de peuterspeelzaal.



Succes met je keuze!

maar lune hoe zit dat dan want peuterspeelzaal mag maar max 3 uur duren…

Ik weet dat omdat ik ook wel eens klagende ouders heb gehad :wink:

Het mag gewoon niet van de wet, of is dat inmiddels veranderd?

Doe eht al ff niet meer hoor dus zou best kunnen.

Misschien dat het onder kinderopvang valt omdat het langer is dan die drie uur… :think: Ik weet het niet, ik heb er nooit iets over gehoord eigenlijk! Ik weet wel dat de cao dezelfde is als kinderopvang maar dat vind ik op zich ook niet vreemd.



Heb even gegoogled en vond dat de vve-psz idd max 3u zijn, wellicht omdat dat veel schoolser is en een vrije school meer opvang?

nee psz is psz…

Bij ons op school is de psz inmiddels wel opvang geworden en dat is echt wel duidelijk, ook andere regels zeg maar en dat is ook een vs.

Ik vind het vreemd hoor, misschien nog is uitzoeken?

psz viel altijd al onder de cao kinderopvang, dat is gewoon idd.

Onze oudste gaat twee dagdelen per week. Nou ja, 2x 2 uur dus. Hij vindt het wel leuk. Ze knutselen, spelen, doen dingen in groepsverband ed. Het is wel een mooie voorbereiding op school, straks. Ze houden ook de ontwikkeling bij via één of ander systeem. Hetzelfde als straks op school.



't is anders dan het kdv omdat ze echt wat meer schoolse activiteiten doen, denk ik.



Groetjes,

LaBruja

@maantje wrote:

nee psz is psz…

Bij ons op school is de psz inmiddels wel opvang geworden en dat is echt wel duidelijk, ook andere regels zeg maar en dat is ook een vs.

Ik vind het vreemd hoor, misschien nog is uitzoeken?

psz viel altijd al onder de cao kinderopvang, dat is gewoon idd.




Ik heb het vandaag even nagevraagd en zij zei dat er geen max aantal uren verbonden is aan psz zijn, wel dat als er nog een halfuur bij zou komen dat we dan vallen onder halve dagopvang en dat is ingewikkelder ivm de geldstromen (ouders krijgen dan terug van de fiscus, nu niet enz) en eisen aan het lokaal.

Ons zoontje gaat nu sinds 3 weken naar de PSZ en pfff dat was een overgang voor hem! Het is nog steeds wennen voor hem natuurlijk en dat mag ook best even duren. Ik merk wel dat hij zich wel veilig en prettig voelt bij de juffen. :thumbup:

Hij gaat op dinsdagochtend van 8.45 (eerste kwartier incl ouders idd) tot 11.45 en dat is best lang. Ik zie iig dat hij er wel een beetje pipsig wegkomt door de vermoeidheid. Al zal dat na verloop van tijd (gewenning) vast beter gaan. En dan de vrijdagmiddag dan is het wat korter van 13.00 (eeste kwartier met ouders) tot 15.00.

Wat al een aantal dames aangeven, het kleine stukje ‘schools’ wat in het ritme van de dag zit is wel prettig als gewenning voor straks op de kleuterschool. Ook voor de kinderen biedt dit een stuk houvast binnen het dagdeel daar. (mbt je keuze tussen GO en PSZ, ik denk dat ook GO dit stukje kunnen bieden natuurlijk mbt regelmaat, echter het iets grotere groepje kinderen is iets wat ze niet kunnen bieden. Maar wat toch goed is voor de ontwikkeling. Leren op de beurt te wachten, samenwerken, samenspelen)